Page 1 of 1

Afvikling af real time sms-spil - problemer med latency?

Posted: 31 Mar 2009, 15:25
by Nikolaj Hyldig
Vi er et par stykker som går og overvejer hvordan man kan skrue et sms spil sammen, der skal afvikles hvor mange mennesker er samlet, fx i pauser under koncerter, etc.
Det kan fx være en quiz hvor det handler om at svare hurtigst.
Er der nogen som har erfaring med at afvikle denne type spil, og særligt hvordan man minimerer latency? For det er jo noget af en spil-dræber hvis nettet er overbelastet lige når spillet skal afvikles...

Re: Afvikling af real time sms-spil - problemer med latency?

Posted: 31 Mar 2009, 18:05
by vonknut
Hvis du tænker på noget til F.eks. roskilde festivallen, så er der nogle issues der.
-ellers så plejer der ikke at være den store forsinkelse, men det afhænger meget af den SMS gateway man benytter.

Vi har en del erfaring med det, da vi netop benytter en kombination af JME (java til mobiler) og SMS til Peer-2-peer multiplayer.
Ligesom vi også har prøvet en del forskellige gateway udbydere.
-ping mig så kan vi lige stikke hovederne sammen og så kan du få lidt generel info.

M.v.h. Hans, (tlf. 21684086)

Re: Afvikling af real time sms-spil - problemer med latency?

Posted: 01 Apr 2009, 22:11
by Nikolaj Hyldig
Tak skal du have, Hans.
Jeg er ikke den mest teknisk mindede, så vi prøver at kontakte dig når koderne kan være med inde over.

Re: Afvikling af real time sms-spil - problemer med latency?

Posted: 01 Apr 2009, 22:54
by vonknut
Ingen kvaler.

Du er også velkommen til at hive fat i mig, for at få afklaret hvad der er muligt sådan rent konceptuelt.
-lidt teknisk må du vel også være, ift. det emne som du beskæftiger dig med :)

Re: Afvikling af real time sms-spil - problemer med latency?

Posted: 03 Apr 2009, 13:00
by TAX
Bare af ren interesse, hvordan er interfacet til sådan en SMS gateway?

Bliver det hele oversat til mail, eller skal man arbejde op imod et api?

Re: Afvikling af real time sms-spil - problemer med latency?

Posted: 04 Apr 2009, 16:31
by Zacker
Der vil i de fleste tilfælde være et API at arbejde op imod.

Re: Afvikling af real time sms-spil - problemer med latency?

Posted: 05 Apr 2009, 17:13
by vonknut
Den korte version:
Det afhænger lidt af de forskellige gateway, men generelt er der tale om at man "lejer" sig ind hos et firma, der har aftaler i stand med alle teleselskaberne i et givent land.
Herefter har man så adgang wia web, til at sende SMS med valgfri tekst i + modtage tekst, som kommer ind via SMS'er.

Adgangen kan enten ske via noget kode-tjuhej, eller via et mere brugervenligt web-interface, der kan mere eller mindre.
-det afhænger alt sammen af den gateway udbyder man bruger.

Vi bruger Unwire, hvilket skyldes en hæderlig kombination af service, stabilitet, pris og funktionalitet.
-andre bruger andre selskaber, hvor erfaringerne veksler mellem hæderlig og ussel...


Man kan i teorien også sætte sin helt egen "amatør gateway" op, hvis bare man skal sende og modtage SMS'er.
Det kræver blot en telefon med et sim-kort i, et kabel der går mellem telefonen og en PC, samt en smule hacking / freeware.
Herefter kan man så lave noget database og web-tjuhej på PC'en, der styrer hvilke SMS'er der skal sendes ud og registrerer indkomne SMS'er. -ikke en specielt køn løsning, men kan bruges i opstartsfaser / fritids udviklere.