Der findes helt sikkert en del modeller og teorier til spiludvilking. Jeg kan huske at vi fik nogle på min uddannelse. Nu kan jeg ikke huske hvilken bøger eller artikler det var taget fra.
Men så vidt jeg kan huske bygger de på en del af de samme koncepter som SCRUM og agile programming (du kan wiki dem og se mere).
Jeg kan huske en af pointerne var at man itterer meget. Altså man finder først på en version, prøver det af, ændre noget og prøver det af igen. Det bliver ved med det indtil man er færdig. Der er aldrig en endelig idé som man følger til ende, man er hele tiden åben for ændringer og går der hen hvor tingene er sjove og virker. Baseret på at man kan ikke vide hvad som er sjovt eller virker før man prøver det af.
Start med et grund koncept og strip det for all grafik og fancy gejl, og lav det i en papir udgave. Derfra kan man teste om de basale game mekkanikker virker. Hvis de gør det og spillet er sjovt i en papir udgave vil det også være det i en computer version. Fordelen med en papir udgave er at det er super nemt at skifte reglerne on the fly, og itterationerne går meget hurtigt.
Evt. så kan du tage ud til It-U eller medialogi uddannelserne og spørge efter nogle af de game eksamens opgaver om spil. Der er lavet en masse opgaver om computerspil og i de opgaver er der en masse referencer til bøger og artikler som sikkert kan hjælpe dig. Måske er der også nogle der har skrevet om det samme som du vil.
Her er en meget god artikel til at starte med:
http://www.costik.com/nowords.html Den giver dig et vokabular til at snakke om spil mekanikker.