Spiludvikling råd og tips. Hovedopgave

Husblas
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 11 May 2009, 19:11

Spiludvikling råd og tips. Hovedopgave

Unread post by Husblas » 11 May 2009, 19:14

Hej! Er blevet vist herind fra 3dmaxer.dk

Mig og 2 datalog-studerende har valgt at gå i krig med at lave et spil. Dette har jeg samtidigt valgt at gøre til min eksamensopgave som MMD'er.

Vi udvikler spillet i Ogre 3D, de er programmørne og jeg er lidt "lead-designer".

Er der nogen der har nogle gode råd og fifs, emest til teorier jeg kan tage med ind under min tunge rapport, der ligger vægt på koncept, og visualiserings udvikling.

Nogen der har et godt indblik i spiludvikling, og ved mere om hvordan en sådan arbejdsprocess mere præcist ser ud?

Nogen der har skrevet om spiludvikling, på et akademisk plan før?

Ja, alle form for råd søges, hva' enten det er til motoren, eller hva som helst :)

Pelding
Level 13 - Portal opener
Posts: 137
Joined: 23 May 2008, 09:55

Re: Spiludvikling råd og tips. Hovedopgave

Unread post by Pelding » 11 May 2009, 21:19

Et godt råd er ihvertfald at se her: http://gamasutra.com/

Gamasutra er THE site når det kommer til spiludvikling, der vil du kunne finde artikler om alt.
Ellers skriv igen hvis du har lidt mere specifikke ting du gerne vil vide noget om.

Husblas
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 11 May 2009, 19:11

Re: Spiludvikling råd og tips. Hovedopgave

Unread post by Husblas » 11 May 2009, 23:26

Tak for det hurtige reply! og tak for linket.. Kigger helt sikkert derind :)

Det jeg mere godt ku tænke mig at vide er mere om processen i spiludvikling. Fra concept til RC nærmest :)

Og mere omkring teorier jeg kunne tage i brug til at bakke op omkring spiludvikling. Hvorfor man gør sådan og sådan. :)

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Spiludvikling råd og tips. Hovedopgave

Unread post by Christen » 12 May 2009, 09:33

Der findes helt sikkert en del modeller og teorier til spiludvilking. Jeg kan huske at vi fik nogle på min uddannelse. Nu kan jeg ikke huske hvilken bøger eller artikler det var taget fra.

Men så vidt jeg kan huske bygger de på en del af de samme koncepter som SCRUM og agile programming (du kan wiki dem og se mere).

Jeg kan huske en af pointerne var at man itterer meget. Altså man finder først på en version, prøver det af, ændre noget og prøver det af igen. Det bliver ved med det indtil man er færdig. Der er aldrig en endelig idé som man følger til ende, man er hele tiden åben for ændringer og går der hen hvor tingene er sjove og virker. Baseret på at man kan ikke vide hvad som er sjovt eller virker før man prøver det af.

Start med et grund koncept og strip det for all grafik og fancy gejl, og lav det i en papir udgave. Derfra kan man teste om de basale game mekkanikker virker. Hvis de gør det og spillet er sjovt i en papir udgave vil det også være det i en computer version. Fordelen med en papir udgave er at det er super nemt at skifte reglerne on the fly, og itterationerne går meget hurtigt.

Evt. så kan du tage ud til It-U eller medialogi uddannelserne og spørge efter nogle af de game eksamens opgaver om spil. Der er lavet en masse opgaver om computerspil og i de opgaver er der en masse referencer til bøger og artikler som sikkert kan hjælpe dig. Måske er der også nogle der har skrevet om det samme som du vil.

Her er en meget god artikel til at starte med: http://www.costik.com/nowords.html Den giver dig et vokabular til at snakke om spil mekanikker.

sommer
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 14 Apr 2008, 17:08

Re: Spiludvikling råd og tips. Hovedopgave

Unread post by sommer » 12 May 2009, 13:19

Du er velkommen til at kigge på mit speciale, som måske er en del bredere end du har brug for, men som beskæftiger sig rimeligt indgående med game play, spilteori og mere indirekte, spildesign. Måske kan det give noget inspiration eller ny viden + at du kan kigge i litteraturlisten for at finde nogle bogtitler etc.

Link:
http://www.superamok.dk/portfolio/speciale.pdf

Husblas
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 11 May 2009, 19:11

Re: Spiludvikling råd og tips. Hovedopgave

Unread post by Husblas » 13 May 2009, 14:22

Tusinde tak for replys. Den rapport der, sommer, er MEGET hjælpsom! Selvom den vægter mere på engine. Må jeg spørge hvilken område/uddannelse specialet var i?

Christen; ja, var os såen jeg havde tænkt mig arbejdsprocessen så ud! :)

sommer
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 14 Apr 2008, 17:08

Re: Spiludvikling råd og tips. Hovedopgave

Unread post by sommer » 13 May 2009, 14:35

Velbekomme - det er da kun rart hvis sådan et speciale kan være til hjælp for andre, i stedet for bare at ligge og samle støv.

Det er skrevet på kandidaten i Multimedier, spilprogrammeringslinjen, Aarhus Universitet. Jeg ved slet ikke om den linje eksisterer længere - jeg var på den første årgang af den, hvor vi startede fem og sluttede tre....

Husblas
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 11 May 2009, 19:11

Re: Spiludvikling råd og tips. Hovedopgave

Unread post by Husblas » 13 May 2009, 20:17

sommer wrote:Velbekomme - det er da kun rart hvis sådan et speciale kan være til hjælp for andre, i stedet for bare at ligge og samle støv.

Det er skrevet på kandidaten i Multimedier, spilprogrammeringslinjen, Aarhus Universitet. Jeg ved slet ikke om den linje eksisterer længere - jeg var på den første årgang af den, hvor vi startede fem og sluttede tre....
Men tilgengæld fra 2007. Så helt gammel ka den linie ikke være. :) Tænkte på om jeg ikke må hapse din msn, eller mail eller lign. ? - jeg ved jeg kommer til at sidde med en masse små dumme spørgsmål, og kunne være rigtig fedt med en der ku' vejlede en smule hvis det ser helt skidt ud.

User avatar
runevision
Level 2 - Grain of sand
Posts: 25
Joined: 08 May 2009, 14:09
Location: Turku, Finland
Contact:

Re: Spiludvikling råd og tips. Hovedopgave

Unread post by runevision » 15 May 2009, 17:03

sommer wrote:Det er skrevet på kandidaten i Multimedier, spilprogrammeringslinjen, Aarhus Universitet. Jeg ved slet ikke om den linje eksisterer længere - jeg var på den første årgang af den, hvor vi startede fem og sluttede tre....
Nope, anden og sidste årgang inden linien blev nedlagt igen havde kun én studerende (mig).

Rune

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Spiludvikling råd og tips. Hovedopgave

Unread post by vonknut » 16 May 2009, 12:37

Du kan da også lige tå et speciale her, som også omhandler emnet:

http://www.vonknut.com/documents/studie ... ention.zip
Det handler egentligt om hvordan forskellige typer AI bliver opfattet af spillerne, men den første tredjedel er overvejende spil-design relateret.
-der er rigtigt meget om hvad det er spillere ønsker fra et spil og hvad der skaber udfordringer.

Du kan også gå ind på http://www.akademiskopgavebank.dk og læse nogle opgaver af f.eks. Jonas Heide Smith, som sammen med Simon Egenfeldt-Nielsen er rimeligt skarpe hjerner på feltet.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Post Reply