Biblioteker og Gaming

SteenNielsen
Level 1 - Speck of dust
Posts: 15
Joined: 25 Aug 2009, 14:13
Location: Århus
Contact:

Biblioteker og Gaming

Unread post by SteenNielsen » 25 Aug 2009, 14:18

Hejsa

Vi er på Århus hovedbibliotek ved at afslutte et projektmodningsforløb omkring biblioteker og gaming, i den forbindelse har vi undersøgt forskellige indgangsvinkler til en mere aktiv formidling af computerspil på biblioteket, herunder blandt andet spiludvikling.

Mere information om projektet kan findes på:

http://www.aakb.dk/sw139225.asp

Som en del af projektmodningsforløbet Gaming - skal vi spille? Er vi ved at etablere et forum for spilinteresserede, gamere, bibliotekarer, forskere og samarbejdspartnere med henblik på ide- og erfaringsudveksling, håbet er at vi på sigt kan få etableret et forum, der på tværs af faggrænser og interesser kan samle til diskussion af mediet.

Naturligvis har forummet også den funktion at samle og synliggøre eventuelt interesserede partnere, så siden er også et forsøg på at skabe et bredt netværk til afsæt af et forhåbentligt kommende større projekt på området.

I den forbindelse vil vi gerne invitere alle interesserede til at deltage i forummet:

http://gamerlibrary.ning.com/

Venlig hilsen
Steen Nielsen
Bibliotekar, Århus Hovedbibliotek
Steen Nielsen
Bibliotekar, Hovedbiblioteket Aarhus

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: Biblioteker og Gaming

Unread post by Wikzo » 25 Aug 2009, 16:48

Det lyder rigtig spændende!

Fedt at I har fået Unge Spiludviklere til at holde en workshop. Er dog 18 år, og der står, at man skal være mellem 13 og 15. Kigger nok forbi alligevel :P

Jeg kunne i øvrigt godt tænke mig at høre, hvem der bestemmer, hvilke spiltitler I får hjem til de forskellige biblioteker. Jeg gør nemlig meget brug af Bibliotek.dk til at låne videospil, men ofte synes jeg, at jeg ser en bunke shovelware Wii-spil ligge og rode rundt, som ingen rigtig gider at låne.

SteenNielsen
Level 1 - Speck of dust
Posts: 15
Joined: 25 Aug 2009, 14:13
Location: Århus
Contact:

Re: Biblioteker og Gaming

Unread post by SteenNielsen » 25 Aug 2009, 18:23

Det er rigtigt at den første workshop er til de 13-15 årige, men afhængigt af succes og brugerønsker, er det bestemt ikke umuligt, at der bliver lavet noget for folk der er kommet over de 15 :)

Så ind med dig og lav en profil og foreslå noget til din aldersgruppe, eller for den sags skyld noget der rammer dine interesser, vi er meget bevidst om at man ikke stopper med at spille computerspil når man bliver "voksen." Men de er bare lidt sværere at få i tale, derfor også forummet og vores muligvis naive håb om at folk fortæller lidt om hvad de kunne tænke sig.

Med hensyn til udvalget af spil, er det sådan at bibliotekerne får tilbudt nogle spil, det vil sige det er langt fra alle spil, vi som bibliotek, i det hele taget kan få lov til at købe til udlån.

Vi forsøger så vidt muligt at sikre en vis bredde i vores indkøb, men af og til kan det godt være svært at få øje på den, når man står og kigger på de spil vi har hjemme.
Steen Nielsen
Bibliotekar, Hovedbiblioteket Aarhus

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: Biblioteker og Gaming

Unread post by Wikzo » 25 Aug 2009, 20:18

Jeg tror, du vil finde, at langt størstedelen af os herinde er over de 15. Som du selv siger, kan man stadig have glæde af computerspil, selvom man er voksen.

Med hensyn til jeres spilsortiment vil jeg sige, at I generelt er blevet meget bedre til at få flere forskellige spil hjem. Før i tiden var det jo kun pc-spil, men i dag kan man finde næsten alle nyere spil til konsollerne. Det er rigtig fedt! Især når man nemt og bekvemt kan søge på Bibliotek.dk :)

SteenNielsen
Level 1 - Speck of dust
Posts: 15
Joined: 25 Aug 2009, 14:13
Location: Århus
Contact:

Re: Biblioteker og Gaming

Unread post by SteenNielsen » 26 Aug 2009, 07:01

Hehe, nej regnede nu også med at flertallet havde nået de 18 herinde. Grunden til at jeg poster herinde er ikke for at få rekrutteret deltagere til workshoppen, grunden er at nogle af de indgangsvinkler til gaming og biblioteket vi har undersøgt er spiludvikling og indiespil, i den forbindelse kunne det jo være rar hvis der var nogle kommentarer til hvad, om noget, biblioteket kan gøre for spiludviklingen?

Vi har en lille diskussion kørende på forummet omkring biblioteket og spiludvikling, men uden kvalificerde indspark til debatten, er det bare os bibliotekarer der holder hinanden i hånden og ævler om hvad vi synes kan gøres.
Steen Nielsen
Bibliotekar, Hovedbiblioteket Aarhus

TheGameBoy
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 12 Aug 2009, 11:41

Re: Biblioteker og Gaming

Unread post by TheGameBoy » 26 Aug 2009, 12:13

@SteenNielsen

Nu har jeg ikke kigget på jeres forum, så har ikke set om det er blevet nævnt før, men jeg vil foreslå, at det er muligt at låne forskellige Game Engines på biblioteket. Eksempelvis er jeg en Datalogi studerende, der sindsygt gerne vil lege med noget spil ududvikling, og har derfor også overvejet at lege lidt med Unity. Dog er problemet, at jeg ikke rigtig kender så meget til denne Game Enginer og derfor ikke ved om det er noget for mig.

I princippet kunne jeg bare købe det og se det an, dog er penge ikke det man har mest af, når man er på SU. Derfor vil den gyldne mellemvej at kunne låne programmet på biblioteket, være helt genialt.

Ellers tror jeg ikke der er så meget andet at gøre, end at tilbyde bøger om spiludvikling til hjemmelån. Her tænker jeg ikke kun på bøger om Game Design, men også bøger om spilprogrammering og grafik i spil.
Last edited by TheGameBoy on 29 Aug 2009, 19:13, edited 1 time in total.
Kristian Hedeholm:
Datalogi studerende v. Århus Universitet.
Skribent hos UngeSpiludviklere.dk
Twitter: @KristianHede
LinkedIn: Kristian Hedeholm

SteenNielsen
Level 1 - Speck of dust
Posts: 15
Joined: 25 Aug 2009, 14:13
Location: Århus
Contact:

Re: Biblioteker og Gaming

Unread post by SteenNielsen » 26 Aug 2009, 13:17

Vi har allerede programmer til for eksempel musik, så game engines er ikke helt urealistisk, men det kræver jo desværre, at vi kan få lov til at udlåne dem.

Men helt klart et eksempel på, hvorfor det er vigtigt at få indspark fra andre folk end bibliotekarer, vi har overhovedet ikke tænkt i game engines eller fagbøger.

Nu skriver jeg godt nok her, og tager også gerne alle gode forslag med tilbage, men synligheden bliver større hvis i hopper ind på forummet og skriver det selv. Det virker bedre at forslagene kommer fra jer, end at de kommer fra mig.
Steen Nielsen
Bibliotekar, Hovedbiblioteket Aarhus

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: Biblioteker og Gaming

Unread post by Wikzo » 26 Aug 2009, 20:08

Jeg vil dog sige, at I allerede har en del gode bøger omkring spildesign, programmering m.v. Selvfølgelig kan man altid udvide, men netop på dét felt synes jeg, at I gør det ganske fint. Jeg er lidt i tvivl, om man "bare" kan få lov til at udlåne game engines, da det sandsynligvis kræver forskellige licenser. Kunne dog være rigtig fedt! :)

User avatar
redlars
Level 1 - Speck of dust
Posts: 14
Joined: 22 Jul 2009, 14:20
Location: Albertslund. Denmark
Contact:

Re: Biblioteker og Gaming

Unread post by redlars » 27 Aug 2009, 00:50

Nu er jeg selv lige blevet færdig uddannet som spilgrafikker og et sted som jeg ville kalde "the missing link" i forhold til at udvikle interessen og evnerne på det grafiske område er i forholde til fag og interesse materiale.

Disse materialer kan give de grundlæggende trin og indsigt i spilgrafikkens verden eller dvs. kurser og lign. der ikke bare fortæller børn "sådan her tegner du manga" - hvilket er totalt ubrugeligt i denne sammenhæng

- Der findes tonsvis af godt materiale på nettet og i fagblade, men så snart man siger tegning eller det der ligner i et dansk regi, havner det altid ud fra egne oplevelser i kategorien børnemateriale og det der er at finde her er sjældent særlig ambitiøst.

Derfor ville jeg mene at der mangler nogle grundtrin i belysningen af de grafiske kundskaber i forhold til alt professionel grafik og i særdeleshed spilgrafik.
Mvh. Redlars

Mit portfolio vil være at finde på http://red-magic.dk/ fra d.1 sept.

SteenNielsen
Level 1 - Speck of dust
Posts: 15
Joined: 25 Aug 2009, 14:13
Location: Århus
Contact:

Re: Biblioteker og Gaming

Unread post by SteenNielsen » 27 Aug 2009, 12:06

Har taget jeres forslag med tilbage til debatten, og vil naturligvis se om et eventuelt kommende projekt kan gøre noget konkret ved jeres forslag.

Det lader til at der er et ønske om viden og værktøjer omkring forskellige felter inden for spiludviklingen, ville workshops og foredrag af erfarne inden for branchen eventuelt være af interesse?

Kunne man forestille sig workshops hvor for eksempel Unity blev demonstreret?
Steen Nielsen
Bibliotekar, Hovedbiblioteket Aarhus

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: Biblioteker og Gaming

Unread post by Wikzo » 28 Aug 2009, 08:23

Ja, det kunne være rigtig spændende! Eventuelt sammen med noget materiale, som man får/låner på workshoppen.

TheGameBoy
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 12 Aug 2009, 11:41

Re: Biblioteker og Gaming

Unread post by TheGameBoy » 29 Aug 2009, 16:55

Workshop vil helt klart være noget jeg kunne benytte mig af :D - for selvom at der for det meste kun er en måde at lærer tingene på, og det er ved at læse sig frem til det selv, så hjælper det også hvis man kan få noget mere "interaktiv" form for undervisning.

Et andet fedt plus ved workshops er også, at du får lov at møde andre som også har interesse for spiludvikling.
Dog tænker jeg også, at det bliver virkelig svært at lave workshops som alle bliver glade for. Eksempelvis vil jeg gerne have, at hvis jeg kommer til en workshop på måske 2 til 4-5 timer, så har jeg lavet et spil i fx Unity, som jeg kan tage med hjem og måske arbejde videre på. Dette betyder, at der ikke skal lægges alt for meget vægt på alle de simple programmerings ting - da det er noget jeg allerede har arbejdet med før. Jeg vil fx. finde det meget kedeligt hvis jeg skal hører på en, som står og snakke om fordele/ulemper ved en while løkke i 1 time - så vil jeg heller i gang med at lave noget på mit spil i Unity

Problemet er bare, at workshoppen så ikke henvender sig til en lige så stor målgruppe - så hvis der skal lave workshop vil jeg mene det er en god ide at lave dem niveau inddelt.
Kristian Hedeholm:
Datalogi studerende v. Århus Universitet.
Skribent hos UngeSpiludviklere.dk
Twitter: @KristianHede
LinkedIn: Kristian Hedeholm

User avatar
NorskeOlav
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 14 Oct 2009, 02:00
Location: Norge
Contact:

Re: Biblioteker og Gaming

Unread post by NorskeOlav » 14 Oct 2009, 02:27

synes spill i bibliotek konseptet er meget spennende, har sett alle videoene til Scott Nicholson og er med i en prosjektgruppe i mitt lokale biblioek på Hamar.
Her i norge skal vi ha nasjonal spilldag om en måned, det blir veldig spennende.
We make games in norway to
http://www.spillutvikling.org/

SteenNielsen
Level 1 - Speck of dust
Posts: 15
Joined: 25 Aug 2009, 14:13
Location: Århus
Contact:

Re: Biblioteker og Gaming

Unread post by SteenNielsen » 14 Oct 2009, 12:24

NorskeOlav:

Scott Nicholson er god til at formidle og synes hans video kursus er rigtigt hyggeligt :)

Hvad drejer projektet sig om i Hamar? Kunne jo være vi kan lære lidt af hinanden.

Vi er også med på spildagen, desværre indtil videre som eneste repræsentant i Danmark (Jeg håber at det breder sig, ideen er rigtig god)
Steen Nielsen
Bibliotekar, Hovedbiblioteket Aarhus

User avatar
NorskeOlav
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 14 Oct 2009, 02:00
Location: Norge
Contact:

Re: Biblioteker og Gaming

Unread post by NorskeOlav » 15 Oct 2009, 00:52

Hamar Bibliotek har fått penger til et prosjekt som skal sikre børn og unge i Hamar tilgang til spill i biblioteket. Vi er fortsatt i startsfasen av prosjektet og har kjøpt in en Wii konsoll, TV og 3 Nintendo DS pluss spill. I Høst skal vi ha faste spillkvelder hvor ungdom kan komme og spille i en sosial setting. På nasjonal spilldag skal vi ha en større event, muligens med nattåpent bibliotek.

Jeg er egentlig ikke tilknyttet biblioteket, men har meldt meg som frivilig til prosjektgruppen siden jeg synes prosjektet er spennende. Det størst problemet vårt er at de fleste ansatte på biblioteket har veldig liten erfaring med computerspill, så jeg fungerer som en type rådgiver.

Det var Scott Nicholson som opprinnelig fikk meg interesert i dette, jeg er en stor fan av hanns "Boargames with Scott" videoer.
We make games in norway to
http://www.spillutvikling.org/

Post Reply