Hvis Portal havde haft en sjov historie...

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Hvis Portal havde haft en sjov historie...

Unread post by freedomwriter » 27 Oct 2009, 11:55

...havde det været verdens fedeste spil EVAH! Jeg synes Pixar - måske uden at vide det - har givet et bud på den kombination mlm oplagte PORTAL spil-elementer, interessant historie samt anderledes univers. Skynd dig at se den, inden Disney's Gestapo-afdeling får den fjernet fra Youtube!

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Hvis Portal havde haft en sjov historie...

Unread post by simonmoeller » 27 Oct 2009, 12:39

Fantastisk lille film :)

Anders Højsted
Level 19 - Wario
Posts: 195
Joined: 12 Mar 2008, 17:52

Re: Hvis Portal havde haft en sjov historie...

Unread post by Anders Højsted » 27 Oct 2009, 14:05

Fantastisk :)

Vi mangler lidt mere humor i spil.

A.

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Hvis Portal havde haft en sjov historie...

Unread post by Scurvy Lobster » 27 Oct 2009, 14:12

Portal havde bunker af humor - bare ikke slapstick humor som vi ser her.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Hvis Portal havde haft en sjov historie...

Unread post by freedomwriter » 28 Oct 2009, 12:21

Yahr! Shiver me timbers - ya got me, ye scurvy lobster!

Helt klart - the cake is a lie, and all that - bestemt en god humor i det, og det var nok ikke den bedste formulering fra min side. Det var et tanke-eksperiment - tænk nu hvis et spil som Portal havde knap så meget fokus på de der action-puzzles i små lukkede rum i et lidt kitchet spacestation scenarie.
Tænk hvis man brugte et univers - som i Presto! - hvor det "magiske" falder lidt mere naturligt, og åbner op for en anden slags variation i gameplayet. Lavede en pendant til Portal, der var mere storydriven og som udnyttede omgivelserne ligesom i Presto - altså, ikke bare huller og fysik, men kombination af andre elementer og rekvistitter.

Portal er det feeede spil, der er ikke mange helt deroppe. Det var ikke en kritik af den veludviklede humor der er anvendt - men udviklerne er måske lige lovlig meget forelsket i selve den isolerede gameplay-mekanik og hvordan den kan varieres. Jeg foreslog bare at man tænkte mekanikken omsat i et mindre dystopisk univers, og hvor den er mere integreret i selve narrativet.
Det første jeg tænkte på, da jeg så Presto! - var hvordan man kunne lave et fedt spil i det film-univers (arbejdsskade....), og dernæst hvilke spil der måske allerede havde noget tilsvarende.

Image

Iøvrigt - har lige prøvet at google "+presto +portal" - og der er åbenbart mange andre der har set en forbindelse - og den herskende teori er at Pixar blev inspireret af Portal til at lave Presto!
http://savetherobot.wordpress.com/2008/ ... tal-movie/

Men hvilket spil har så inspireret til denne Pixar juvel...?

Sorry, no embedding....

http://www.youtube.com/watch?v=Ti1D_XVT1m0

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Hvis Portal havde haft en sjov historie...

Unread post by vonknut » 31 Oct 2009, 21:41

Jeg tror jeg er med på, hvor du vil hen freedomw, det handler om at lave et "meta koncept" for spillet, som binder det hele sammen.

F.eks. så meta-konceptet på zombie-splatter-spillet Left4Dead - tada - en zombie-splatter film.
Dette formidles så via loading screens (film plakater med "cast"), outro screens (xx many zombies was killed making this movie), karaktererne, in-game dialogue ("radio messages", status-ques, emotes), intro/outro movies for hver lavel/scenario, main-menu-screen, pistoler med uendelig ammunition etc.
Image

Alle de ovenstående elementer skulle jo være det alligevel, men i og med at de er "bundet sammen" associativt, ift. et overordnet og sjovt koncept, =alle elementer blive mere meningsfulde + spilleren "digter selv videre".

At vælge et sådan "overordnet koncept" kan også være utroligt gavnligt director / designere, da det forærer meget ift. ideer + praktisk rettesnor for content udfordming. Hvis f.eks. ikke portal havde haft det overordnede "undslip gal computer, før den slår dig ihjel", så havde de sikkert helle ikke fundet på alle de ekstra elementer, der hurtigt og "billigt" netop giver spillet et ekstra og underholdende lag.
-som f.eks. den nu udødeliggjorte "there is no cake" one-liner, som i gamer-verdenen næsten er blevet mere populær end den film one-liner som den kommer fra / er inspireret af ("there is no spoon").
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Post Reply