Jeg tror jeg er med på, hvor du vil hen freedomw, det handler om at lave et "meta koncept" for spillet, som binder det hele sammen.
F.eks. så meta-konceptet på zombie-splatter-spillet Left4Dead - tada - en zombie-splatter film.
Dette formidles så via loading screens (film plakater med "cast"), outro screens (xx many zombies was killed making this movie), karaktererne, in-game dialogue ("radio messages", status-ques, emotes), intro/outro movies for hver lavel/scenario, main-menu-screen, pistoler med uendelig ammunition etc.
Alle de ovenstående elementer skulle jo være det alligevel, men i og med at de er "bundet sammen" associativt, ift. et overordnet og sjovt koncept, =alle elementer blive mere meningsfulde + spilleren "digter selv videre".
At vælge et sådan "overordnet koncept" kan også være utroligt gavnligt director / designere, da det forærer meget ift. ideer + praktisk rettesnor for content udfordming. Hvis f.eks. ikke portal havde haft det overordnede "undslip gal computer, før den slår dig ihjel", så havde de sikkert helle ikke fundet på alle de ekstra elementer, der hurtigt og "billigt" netop giver spillet et ekstra og underholdende lag.
-som f.eks. den nu udødeliggjorte "there is no cake" one-liner, som i gamer-verdenen næsten er blevet mere populær end den film one-liner som den kommer fra / er inspireret af ("there is no spoon").