Page 1 of 1

Gave: lidt statistik for mobil-spils brugere i Skandinavien

Posted: 21 Oct 2010, 11:23
by vonknut
Hejsa, tænkte at jeg lige ville delagtiggøre folk i et af resultaterne fra en stor omgang datamining vi lige har foretaget i PortaPlay.

Der har længe verseret en teori om at "Usage of mobiles is done in unused timeslots". Dvs. typisk mens folk commuter (sidder i tog, venter på bus etc.).
-den har bl.a. været med til at forklare hvorfor TV på mobilen har været så stor en succes i asien (store byer, hvor folk sidder lang tid i bus / tog / metro).

I Skandinavien og nord-europa bruger folk imidlertidigt mindre tid på transport, hvorfor man har tvivlet lidt på om man kunne overføre erfaringerne fra asien direkte. Man har bl.a. set at tv på mobilen og andre ting, ikke rigtigt har slået an på samme måde.

Så hvornår bruger de så mobilen?
-ja her er hvornår de har brugt vores spil:

Image

Image

Resultaterne antyder at teorien måske stadigt holder, men at "unused timeslots" i Danmark overvejende er placeret eftermiddag / aften, modsat teorien om under commuting o.l.
Man kunne gå så langt som at sige, at målingerne vækker en mistanke om, at folk mest spiller på mobilen, mens de venter på aftensmad / et tv-program eller efter at deres computer skal været slukket (børn).


Dvs:
Hvis man planlægger PR for ens mobilspil i Skandinavien, så er det måske en ide at fokusere på "spalteplads" på de medier, som bliver konsumeret om eftermiddagen.
-på samme måde med evt. multiplayer features, hvor man skal tænke over hvornår folk faktisk spiller (eftermiddag / aften).


Noter for de fag-nørdede:

Sampling type: Random (alle PortaPlay brugere, med ekstremer sorteret fra)
Sampling base: Skandinavien (SE, No og DK)
Sampling periode: 2008-2010 (alle dage, alle tidspunkter)


P.s. Ja, vi har data på en masse andet, f.eks. alder, køn, postnummer, spiller-type, spil-genre etc. Og vi har også lavet udtræk på dem, de gemmes bare til folk der betaler :)

P.p.s. Nogen der ligger inde med andre brugs-statistikker?

Re: Gave: lidt statistik for mobil-spils brugere i Skandinavien

Posted: 21 Oct 2010, 12:26
by JeppeKM
Spændende data!

Og som du meget rigtigt er inde på, bør det jo være med til at afgøre i hvilke perioder man leaker link og nyheder (fx Facebook, Twitter, mv.)

Det kunne dog kræve en ekstra sammenkørsel af hvilke medier der bruges hvornår, for at optimere en conversion rate.
Fx bruges netaviser meget i midddagspausen og det samme vist med Facebook.

Hvis folk bruger en af disse medier og ikke kan downloade til deres mobil 'med det samme' , kan det være at man mister et par potentielle brugere i farten, da de 'kommer væk fra det' når de først sidder med deres mobil device senere på eftermiddagen og aftenen.


Thanks for sharing!