DANSKE KVINDER INSPIRERER UNGE PALÆSTINENSERE
Posted: 03 Jul 2012, 12:09
En delegation af kvinder fra den danske computerspilbranche er lige nu i Palæstina for at lære unge piger at udvikle computerspil. Målet er, at inspirere teenagepigerne til at vælge en uddannelse indenfor computerteknologi.
Idéen til projektet opstod for godt to år siden, hvor de to initiativtagere Andrea Hasselager og Nevin Eronde deltog i den årlige Nordic Game Conference i 2010.
Jordanske Samer Abbas, som er ekspert i computerspil til det arabiske marked fortalte om udviklingen af computerspil i Mellemøsten. Et marked, der er vokset gevaldigt de seneste par år. Men ligesom computerspilbranchen i den vestlige verden, er det arabiske marked for computerspil domineret af mænd. Og det er præcis, hvad Andrea Hasselager og Nevin Eronde ønsker at lave om på, ved blandt andet at introducere spiludvikling igennem workshops for teenagepiger.
- På få dage lærer pigerne at udvikle og programmere et computerspil. Det giver dem en succesoplevelse fordi, de kan noget, som de slet ikke vidste, at de kunne, fortæller Andrea, der selv udvikler spil og interaktive projekter.
Selvom pigerne ikke på forhånd kan kode, udvikle lyddesign eller lave grafik til spillene, lykkes det alligevel pigerne at færdiggøre et rigtigt computerspil, som de selv og resten af verden kan spille efterfølgende. Selvfølgelig under kyndig vejledning fra de professionelle danske kvinder. Netop det at færdiggøre et produkt, gør computerspil til et perfekt redskab til at introducere IT.
- Vi vil gerne vise, at IT kan være sjovt, og at det ikke kun handler om at programmere, som mange måske tror, forklarer Andrea og uddyber, der er mange andre roller i spiludvikling. Der er brug for kreative mennesker, som kan tegne og illustrere karaktererne til spillene, og andre der skal finde på lyddesign.
Hverken Andrea eller Nevin forestiller sig, at alle workshopdeltagerne bliver spiludviklere i fremtiden, men de håber, at workshoppen kan inspirere en del af pigerne til at tage en uddannelse indenfor IT.
Computerspil handler i høj grad om historiefortælling. Hvert spil har sin egen historie, og ifølge Andrea og Nevin fortæller piger og kvinder ofte helt andre historier, end mænd gør.
- De spil, der er på markedet i dag, er i høj grad udviklet til og af mænd – vestlige mænd. Vi vil gerne have flere kvinder ind i branchen for, at der kan blive udviklet nogle andre slags spil, siger Andrea.
Projektet er støttet af:
MS – Action Aid Denmark
Game Maker
Propellerhead
Den danske delegation består af:
- Andrea Hasselager – spil-designer
- Nevin Eronde – lyddesigner
- Julie Køie – grafisk designer
- Linda Randazzo – programmør
Idéen til projektet opstod for godt to år siden, hvor de to initiativtagere Andrea Hasselager og Nevin Eronde deltog i den årlige Nordic Game Conference i 2010.
Jordanske Samer Abbas, som er ekspert i computerspil til det arabiske marked fortalte om udviklingen af computerspil i Mellemøsten. Et marked, der er vokset gevaldigt de seneste par år. Men ligesom computerspilbranchen i den vestlige verden, er det arabiske marked for computerspil domineret af mænd. Og det er præcis, hvad Andrea Hasselager og Nevin Eronde ønsker at lave om på, ved blandt andet at introducere spiludvikling igennem workshops for teenagepiger.
- På få dage lærer pigerne at udvikle og programmere et computerspil. Det giver dem en succesoplevelse fordi, de kan noget, som de slet ikke vidste, at de kunne, fortæller Andrea, der selv udvikler spil og interaktive projekter.
Selvom pigerne ikke på forhånd kan kode, udvikle lyddesign eller lave grafik til spillene, lykkes det alligevel pigerne at færdiggøre et rigtigt computerspil, som de selv og resten af verden kan spille efterfølgende. Selvfølgelig under kyndig vejledning fra de professionelle danske kvinder. Netop det at færdiggøre et produkt, gør computerspil til et perfekt redskab til at introducere IT.
- Vi vil gerne vise, at IT kan være sjovt, og at det ikke kun handler om at programmere, som mange måske tror, forklarer Andrea og uddyber, der er mange andre roller i spiludvikling. Der er brug for kreative mennesker, som kan tegne og illustrere karaktererne til spillene, og andre der skal finde på lyddesign.
Hverken Andrea eller Nevin forestiller sig, at alle workshopdeltagerne bliver spiludviklere i fremtiden, men de håber, at workshoppen kan inspirere en del af pigerne til at tage en uddannelse indenfor IT.
Computerspil handler i høj grad om historiefortælling. Hvert spil har sin egen historie, og ifølge Andrea og Nevin fortæller piger og kvinder ofte helt andre historier, end mænd gør.
- De spil, der er på markedet i dag, er i høj grad udviklet til og af mænd – vestlige mænd. Vi vil gerne have flere kvinder ind i branchen for, at der kan blive udviklet nogle andre slags spil, siger Andrea.
Projektet er støttet af:
MS – Action Aid Denmark
Game Maker
Propellerhead
Den danske delegation består af:
- Andrea Hasselager – spil-designer
- Nevin Eronde – lyddesigner
- Julie Køie – grafisk designer
- Linda Randazzo – programmør