Hejsa.
Jeg er helt ny herinde så jeg vil lige sige hej til jer alle og stille et par spørgsmål.
Jeg har gennem mange år været utroligt interesseret i hvordan spil er opbygget. Det hele startede (Som det nok har gjort for de fleste af jer) at jeg var utroligt glad for gaming. Gennem årene tænkte jeg mere og mere over hvordan et spil faktisk er opbygget og begyndte at læse en del stof omkring emnet. Nu sidder jeg her mange år senere og har efterhånden fået opbygget en smule erfaring på en masse forskellige områder. Mit største problem er at jeg egentligt gerne vil arbejde på alle områder omkring spil udvikling, fordi jeg efterhånden har været inde og snuse til det hele.
Jeg begyndte I 02-03 at lege lidt med Hammer Editor, som jeg gennem en del år blev bedre og bedre til at bruge.
I 05-06 gik jeg på 3DCollege hvor jeg fik en masse ekstra viden om både spil og grafik.
Siden da har bare udvidet min viden og her sidste år begyndte jeg er scripte spil.
Jeg startede ud med at lave nogle små missioner til Operation Flashpoing Dragon Rising med deres editor der understøtter Lua (Det sprog jeg er blevet lært op i) Efter alt den basale viden havde sat sig fast var det egentligt kun erfaringen der manglede, og den er så småt ved at komme på plads da jeg det sidste halve års tid har været en fast del af et projekt der bliver udviklet gennem http://mtasa.com/
Nu kommer mit egentlige spørgsmål. Er der nogen fremtid i sprog som Lua? Jeg har hørt så mange forskellige folk snakke om at det er ved at blive mere udbredt, mens andre slet ikke vil snakke om det. Jeg synes selv det er et dejligt sprog at arbejde med, men hvad ved jeg? Gennem alle de år jeg har leget med forskellige ting er jeg kommet frem til at scripting/programmering nok er den del der fanger mig best. Ikke nødvendigvis bare i ren kode, nyder også at arbejde med input/output systemer og ting ligende CryEngines Flow Graph. Vil I mene at jeg bare skal klø på med Lua og håbe på det bedste eller burde jeg flytte over i et andet sprog der har lidt flere muligheder i dag?
Lidt vejledning.
-
- Level 23 - Spider demon
Re: Lidt vejledning.
Svært spørgsmål - vi bruger det ikke. Det er simpelthen lige et niveau for højt til hvad vi skal have folk til.
Svaret er nok mest kontekst afhængingt i forhold til hvad du vil i fremtiden og hvor.
Men generelt set, så skal du prøve at have mere end 1 værktøj i værktøjskassen.
Så kom du bare igang med at kode noget C# i Unity og snus til C/C++. Jo flere sprog du kan, jo bedre. Hvis du skal være programmør altså.
/T
Svaret er nok mest kontekst afhængingt i forhold til hvad du vil i fremtiden og hvor.
Men generelt set, så skal du prøve at have mere end 1 værktøj i værktøjskassen.
Så kom du bare igang med at kode noget C# i Unity og snus til C/C++. Jo flere sprog du kan, jo bedre. Hvis du skal være programmør altså.
/T
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
"Det er simpelthen lige et niveau for højt til hvad vi skal have folk til" - Den må du gerne lige uddybe lidt :P
Men tak for svaret. Ja, der er vel ikke andet for en at få gang i lidt flere sprog så. Det er vel også bare syntaxen der lige skal sidde fast når man prøver sig med et nyt sprog.
Men tak for svaret. Ja, der er vel ikke andet for en at få gang i lidt flere sprog så. Det er vel også bare syntaxen der lige skal sidde fast når man prøver sig med et nyt sprog.
Når du har kodet lidt forskellige sprog vil du lægge mærke til at de fleste sprog er mere eller mindre ens i bunden. Så det bliver nemmere og nemmere at skifte sprog.
Tror også de fleste som ved lidt om det; heller ikke er bange for at ansætte en programmør, som ikke kan det specifikke sprog de bruger, hvis persoen kan vise at han er en god programmør.
Tror også de fleste som ved lidt om det; heller ikke er bange for at ansætte en programmør, som ikke kan det specifikke sprog de bruger, hvis persoen kan vise at han er en god programmør.
Skal man have nogle designere til at lave logik, så er det jo nok ikke lua man skal bruge, så vil man typisk lave nogle grafiske editore.
Skal man have programmøre til at kode logikken så vil man enten skrive logiken direkte i c/c++/c#/Java så man koder direkte op i mod sin engine. Eller også vil man indkludere et scrip sprog.
Scripting sprog (Som Lua) har primært sin styrke i at kunne integreres og udvides op i mod andre sprog. Dvs: At man kan adskille logik fra engine og game mekanik. Fordelen er at man derved let kan lave ændringer (patches, mods, levels, etc.) uden at skulle recompile etc...
(Nu blev jeg vist lidt for teknisk.) Det jeg prøver at sige er: Hvad sprog man bruger afhænger af hvad man skal lave og hvem der skal lave det.
Lua er et fint sprog (har selv brugt det meget, os i den commercielle produktion jeg har været med i) der har styrker og ulemper. Så man kan ikke entydigt sige at det er godt eller dårligt....
Generelt kan man sige:
1: Vær PISSE dygtig til det du kan! (Firmaer går primært efter de bedste)
2: Lær mest muligt! (Det er en bonus for Firmaer hvis du allerede kan deres sprog / teknikker / designs/ programmer)
3: Brænd for det du laver! (Firmaer vil have power og drive i deres medarbejdere)
Så for at besvare dit spørgsmål:
JA klø på med lua! (Bliv super god til at scripte)
NEJ stop ikke med lua, lær noget andet også! (Lær os flere sprog, gerne både programmering og scripting)
PS: Husk at gå op i det du laver, og gør hvad du kan for at blive den bedste inden for dit felt.
Skal man have programmøre til at kode logikken så vil man enten skrive logiken direkte i c/c++/c#/Java så man koder direkte op i mod sin engine. Eller også vil man indkludere et scrip sprog.
Scripting sprog (Som Lua) har primært sin styrke i at kunne integreres og udvides op i mod andre sprog. Dvs: At man kan adskille logik fra engine og game mekanik. Fordelen er at man derved let kan lave ændringer (patches, mods, levels, etc.) uden at skulle recompile etc...
(Nu blev jeg vist lidt for teknisk.) Det jeg prøver at sige er: Hvad sprog man bruger afhænger af hvad man skal lave og hvem der skal lave det.
Lua er et fint sprog (har selv brugt det meget, os i den commercielle produktion jeg har været med i) der har styrker og ulemper. Så man kan ikke entydigt sige at det er godt eller dårligt....
Generelt kan man sige:
1: Vær PISSE dygtig til det du kan! (Firmaer går primært efter de bedste)
2: Lær mest muligt! (Det er en bonus for Firmaer hvis du allerede kan deres sprog / teknikker / designs/ programmer)
3: Brænd for det du laver! (Firmaer vil have power og drive i deres medarbejdere)
Så for at besvare dit spørgsmål:
JA klø på med lua! (Bliv super god til at scripte)
NEJ stop ikke med lua, lær noget andet også! (Lær os flere sprog, gerne både programmering og scripting)
PS: Husk at gå op i det du laver, og gør hvad du kan for at blive den bedste inden for dit felt.
-
- Level 23 - Spider demon
GerneSeverin wrote:"Det er simpelthen lige et niveau for højt til hvad vi skal have folk til" - Den må du gerne lige uddybe lidt :P
C/C++ er hardcore engine kodning
C#/JavaScript (I Unity sammenhæng i hvertefald) og Java er brugt som full feature script sprog
LUA og lignende er til at scripte AI og lignende - embedded ind som script sprog i en typisk C++ engine.
Jeg vil langt hellere have C# som script sprog end LUA, da det simpelthen spænder over et større anvendelsesområde. LUA ligger for højt oppe og kan egentlig udelukkende bruges som høj-niveau script sprog.
Derfor giver det ingen værdi for mig at ansætte en LUA koder. Det er meget bedre at hive en C++/C#/Java mand ind. Gerne en som har rødder i C++ og dermed har lært programmering på den hårde måde samt design patterns/arkitektur. Scripting er mange gange "for nemt" og en del script kodere aner ikke hvordan man strukturerer kode på en brugbar måde.
/Thomas
Full Control