2 drenge med idéer/drømme
2 drenge med idéer/drømme
Hej.
Vi er 2 drenge der gerne vil i gang med, at lave nogle spil
Vi går i 8. og 9. klasse. Vi har nogle spørgsmål til hvordan vi kommer igang med, at lave nogle spil.
Hvad for en uddannelse skal vi tage efter 9.?
Hvad er der i et team bag et spil udviklings firma?
Er der eventuelt nogle spil udviklings skoler?
Det er alt for nu, det kan være vi kommer på flere spørgsmål senere
På forhånd tak
Vi er 2 drenge der gerne vil i gang med, at lave nogle spil
Vi går i 8. og 9. klasse. Vi har nogle spørgsmål til hvordan vi kommer igang med, at lave nogle spil.
Hvad for en uddannelse skal vi tage efter 9.?
Hvad er der i et team bag et spil udviklings firma?
Er der eventuelt nogle spil udviklings skoler?
Det er alt for nu, det kan være vi kommer på flere spørgsmål senere
På forhånd tak
Re: 2 drenge med idéer/drømme
Hej, og tillykke med jeres valg af en spændende karrierevej :geek:
Jeres spørgsmål er blevet stillet en million milliard gange før af håbefulde kommende spiludviklere, der ikke helt ved, hvordan man kommer igang. Derfor er der mange andre forumtråde, der handler om emnet, eller noget, der ligner meget, så tag og tjek dem ud. F.eks:
http://www.spiludvikling.dk/viewtopic.php?f=11&t=54
http://www.spiludvikling.dk/viewtopic.php?f=11&t=194
Og mange andre her på sitet. De skulle gerne besvare alle jeres spørgsmål.
Et klassisk råd kan I dog godt få med her på vejen, og det er: Overvej, hvilken del af spiludviklingen, der interesserer jer. Der er meget forskel på at lave grafik og så f.eks. programmere spilkoden. Men meget mere om det andetsteds på forummet her. Jeres bedste vej til viden om spiludvikler-karrieren er jeres egen research, og til det er f.eks. spiludvikling.dks mange tråde som sagt en god start.
Jeres spørgsmål er blevet stillet en million milliard gange før af håbefulde kommende spiludviklere, der ikke helt ved, hvordan man kommer igang. Derfor er der mange andre forumtråde, der handler om emnet, eller noget, der ligner meget, så tag og tjek dem ud. F.eks:
http://www.spiludvikling.dk/viewtopic.php?f=11&t=54
http://www.spiludvikling.dk/viewtopic.php?f=11&t=194
Og mange andre her på sitet. De skulle gerne besvare alle jeres spørgsmål.
Et klassisk råd kan I dog godt få med her på vejen, og det er: Overvej, hvilken del af spiludviklingen, der interesserer jer. Der er meget forskel på at lave grafik og så f.eks. programmere spilkoden. Men meget mere om det andetsteds på forummet her. Jeres bedste vej til viden om spiludvikler-karrieren er jeres egen research, og til det er f.eks. spiludvikling.dks mange tråde som sagt en god start.
-
- Level 25 - John Carmack
- Posts: 253
- Joined: 25 Mar 2008, 11:33
Re: 2 drenge med idéer/drømme
Det OlyStein skrev, og så kan i komme enkelt i gang med nogle af de grundlæggende spildesign-programmer der findes. Jeg kan anbefale Game Maker (http://www.yoyogames.com/) og FPS Creator til begyndere (http://www.fpscreator.com/). Et andet interessant værktøj er Adventure Game Studio (http://www.adventuregamestudio.co.uk/). Alle disse værktøjer kan både bruges til læring samt mere seriøse projekter, men det kræver hårdt arbejde at lave noget der virkeligt funkler. Sig farvel til al jeres fritid fremover
Til Game Maker findes i øvrigt en række bøger: http://www.pensum.dk/pris/q-Game-Maker/?zone_name=ext Bemærk dog at den danske har mange fejl, hvilket gør den besværlig at bruge. Der findes en retteliste på forlagets hjemmeside, som gør det en smule bedre, men ikke meget.
Men prøv forskellige ting af og se hvad der interesserer jer. Specialisering er vigtigt på sigt, da det er dette virksomhederne søger.
Efter 9. klasse vil alment gymnasium eller HTX være helt oplagt. Især HTX har fokus på innovation og praktiske projekter, hvilket kan give plads til en kommende spiludvikler. Efter endt ungdomsuddannelse vil en akademisk uddannelse sandsynligvis være vejen. I kan se på http://www.dadiu.dk/ hvilke uddannelser der giver adgang til hvad på den danske computerspilsuddannelse.
Min vej ind i spilbranchen (pt. som level designer) var gennem alment gymnasium og Humanistisk Informatik (speciale i Multimedier) på Aalborg Universitet. Jeg deltog i øvrigt som projektleder på to DADIU produktioner. De spil jeg har lavet i fritiden har også været en kæmpe hjælp.
Til Game Maker findes i øvrigt en række bøger: http://www.pensum.dk/pris/q-Game-Maker/?zone_name=ext Bemærk dog at den danske har mange fejl, hvilket gør den besværlig at bruge. Der findes en retteliste på forlagets hjemmeside, som gør det en smule bedre, men ikke meget.
Men prøv forskellige ting af og se hvad der interesserer jer. Specialisering er vigtigt på sigt, da det er dette virksomhederne søger.
Efter 9. klasse vil alment gymnasium eller HTX være helt oplagt. Især HTX har fokus på innovation og praktiske projekter, hvilket kan give plads til en kommende spiludvikler. Efter endt ungdomsuddannelse vil en akademisk uddannelse sandsynligvis være vejen. I kan se på http://www.dadiu.dk/ hvilke uddannelser der giver adgang til hvad på den danske computerspilsuddannelse.
Min vej ind i spilbranchen (pt. som level designer) var gennem alment gymnasium og Humanistisk Informatik (speciale i Multimedier) på Aalborg Universitet. Jeg deltog i øvrigt som projektleder på to DADIU produktioner. De spil jeg har lavet i fritiden har også været en kæmpe hjælp.
Uddannelseschef, HTX Ringsted
Re: 2 drenge med idéer/drømme
Tak for svarene
Jeg sidder nu og leger lidt med Game Maker.
Men skal man ikke lærer et programmerings sprog? Jeg vil gerne være den der spillet til at "virke"
Jeg sidder nu og leger lidt med Game Maker.
Men skal man ikke lærer et programmerings sprog? Jeg vil gerne være den der spillet til at "virke"
Re: 2 drenge med idéer/drømme
Forager: Jo det kræves også at nogle i teamet kan programmere når man laver et spil. Og det lyder lidt som om at det du gerne vil være er "game programmer". En game programmer arbejder ofte i et scripting sprog tilhørende den specifikke game engine der bruges til at lave spillet. Dem der bruger den Engine fra Unreal 3 bruger 1 scripting sprog, dem der bruger andre bruger nogle andre sprog. Så indenfor "scripting sprog" er der ikke som sådan et bestemt sprog man kan vælge. Men heldigvis minder de fleste om hinanden.
De fleste game engines er så lavet i programmeringssproget "C++", så hvis den engine man bruger ikke har noget specifikt scripting-sprog tilknyttet vil man som game programmer programmere C++, derudover vil man som game programmer i nogle tilfælde også komme rimelig bredt omkring i spillets kode og vil nok i de fleste tilfælde støde på C++.
Game Maker bruger sit eget scripting sprog "Game Maker Language" (a.k.a GML), jeg vil anbefale at når du leget med Game Maker så prøv at lav så meget som muligt af din funktionalitet i GML og IKKE ved hjælp af den drag and drop funktionalitet der er indbygget i programmet. Ved at bruge GML har du langt flere muligheder, og du kan lettere genbruge funktionalitet + at det minder mere om "rigtig" spil-programmering.
C++ er det mest bruge sprog indenfor spil, men eftersom I er helt nye indenfor feltet vil jeg foreslå at I starter på at lære et lidt lettere tilgængeligt sprog, nemlig C#. Det sprog bruges så også til Microsofts XNA, som I muligvis også på et tidspunkt vil få lyst til at arbejde med. Når (hvis) I så på et tidspunkt har behov for at arbejde med en C++ game engine kan I starte med at lære om forskellene på C++ og C#.
Men til at starte med burde der være god udfordring i Game Maker, man kan lave rimelig avancerede spil i det når man kommer ind i det.
Her kan man finde en masse info og hjælp til GM:
http://gmc.yoyogames.com/
Og her er et eksempel på et spil jeg selv engang lavede i Game Maker, hvis I skulle have lyst til at prøve det:
http://www.pzee.dk/The%20Planet%20Wars.zip
De fleste game engines er så lavet i programmeringssproget "C++", så hvis den engine man bruger ikke har noget specifikt scripting-sprog tilknyttet vil man som game programmer programmere C++, derudover vil man som game programmer i nogle tilfælde også komme rimelig bredt omkring i spillets kode og vil nok i de fleste tilfælde støde på C++.
Game Maker bruger sit eget scripting sprog "Game Maker Language" (a.k.a GML), jeg vil anbefale at når du leget med Game Maker så prøv at lav så meget som muligt af din funktionalitet i GML og IKKE ved hjælp af den drag and drop funktionalitet der er indbygget i programmet. Ved at bruge GML har du langt flere muligheder, og du kan lettere genbruge funktionalitet + at det minder mere om "rigtig" spil-programmering.
C++ er det mest bruge sprog indenfor spil, men eftersom I er helt nye indenfor feltet vil jeg foreslå at I starter på at lære et lidt lettere tilgængeligt sprog, nemlig C#. Det sprog bruges så også til Microsofts XNA, som I muligvis også på et tidspunkt vil få lyst til at arbejde med. Når (hvis) I så på et tidspunkt har behov for at arbejde med en C++ game engine kan I starte med at lære om forskellene på C++ og C#.
Men til at starte med burde der være god udfordring i Game Maker, man kan lave rimelig avancerede spil i det når man kommer ind i det.
Her kan man finde en masse info og hjælp til GM:
http://gmc.yoyogames.com/
Og her er et eksempel på et spil jeg selv engang lavede i Game Maker, hvis I skulle have lyst til at prøve det:
http://www.pzee.dk/The%20Planet%20Wars.zip
Re: 2 drenge med idéer/drømme
Hej Zee. Tak for svaret
Jeg har lært det mest basale af Java, men for at vide af så mange det ikke er vær at gå videre med. Passer det?
Hvor meget erfaring har du haft, før du kunne lavet det spil?
Jeg har lært det mest basale af Java, men for at vide af så mange det ikke er vær at gå videre med. Passer det?
Hvor meget erfaring har du haft, før du kunne lavet det spil?
Re: 2 drenge med idéer/drømme
Hej Forager,
Java bruges også til en del spil, så det er ikke helt slemt. Det vigtigste er at man lærer et objekt-orienteret programmeringssprog som både Java, C++ og C# er. De 3 sprog har rigtig mange ting tilfælles, men C++ er det eneste "unmanaged" sprog af dem, og derfor kører det en del hurtigere, og det er bl.a. derfor at det er mest brugt i spil. Mht. at gå videre med Java er det ikke noget jeg lige umiddelbart kan svare på for dig. Altså hvis du alligevel ikke ender med at skulle programmere i C++, er der jo ikke så meget fordel ved at gå over til det. Det kunne enten være fordi du ender med at arbejde med C#, Java, scripting sprog eller måske endda et programmeringssprog der ikke findes endnu.
Personligt kan jeg bedre li´ at arbejde med C# end Java, og især Visual Studio som er det foretrukne C# programmeringsværktøj er jeg stor tilhænger af. Men som sagt er der mange ligheder i sprogene, og det er svært at vide hvad du evt. vil få mest brug for senere. Men det er jo heller ikke noget i vejen med at kunne lidt af hvert, jeg har selv arbejdet med alle 3 sprog. Men hvis én der interesserede sig for spil-programmering og ville igang med at programmere, spurgte mig om hvad for et sprog jeg ville foreslå at lære (først) ville jeg sige C#.
Det spil der er det første spil jeg har lavet, det var i forbindelse med et fag jeg havde på universitetet. Jeg lavede det sammen med 1 game designer, 1 grafiker og 1 lydmand (og jeg lavede så al programmeringen).
Java bruges også til en del spil, så det er ikke helt slemt. Det vigtigste er at man lærer et objekt-orienteret programmeringssprog som både Java, C++ og C# er. De 3 sprog har rigtig mange ting tilfælles, men C++ er det eneste "unmanaged" sprog af dem, og derfor kører det en del hurtigere, og det er bl.a. derfor at det er mest brugt i spil. Mht. at gå videre med Java er det ikke noget jeg lige umiddelbart kan svare på for dig. Altså hvis du alligevel ikke ender med at skulle programmere i C++, er der jo ikke så meget fordel ved at gå over til det. Det kunne enten være fordi du ender med at arbejde med C#, Java, scripting sprog eller måske endda et programmeringssprog der ikke findes endnu.
Personligt kan jeg bedre li´ at arbejde med C# end Java, og især Visual Studio som er det foretrukne C# programmeringsværktøj er jeg stor tilhænger af. Men som sagt er der mange ligheder i sprogene, og det er svært at vide hvad du evt. vil få mest brug for senere. Men det er jo heller ikke noget i vejen med at kunne lidt af hvert, jeg har selv arbejdet med alle 3 sprog. Men hvis én der interesserede sig for spil-programmering og ville igang med at programmere, spurgte mig om hvad for et sprog jeg ville foreslå at lære (først) ville jeg sige C#.
Det spil der er det første spil jeg har lavet, det var i forbindelse med et fag jeg havde på universitetet. Jeg lavede det sammen med 1 game designer, 1 grafiker og 1 lydmand (og jeg lavede så al programmeringen).
Re: 2 drenge med idéer/drømme
Jeg startede selv med at lave spil i Game Maker og kan således klart anbefale dette. Om man vælger at bruge deres drag and drop eller scripts er for mig at se det samme, da du skal gøre dig de samme tanker for at løse de opgaver du bliver udsat for i spil projekter. Rent praktisk er det dog meget hurtigere at skrive det som tekst, du kan en del flere ting og du kan lettere genbruge ting, ligesom Zee beskriver.
Jeg tog så senere springet til java, hvilket har følgende fordele:
Mere kontrol i forhold til Game Maker, således færre begrænsninger.
Bedre genbrug af kode (har skrevet en decideret game engine som jeg altid bruger og bygger videre på)
(næsten) ingen problemer med memory leaks, da java har automatisk spilopsamling.
Kører på stort set alle maskiner uden problemer (om ikke andet så i teorien).
Java er Objekt Orienteret (Hvor f.eks. Game maker kun er en smule Objekt Orienteret)
Sproget er kompileret, så mange fejl findes før spillet sættes igang.
På den anden side har det også mange ulemper:
Svært at komme igang med, da de fleste tutorials are håbløst forældede og meget få eksisterer.
Kræver at man kender rigtigt store dele af sproget før man rigtigt kan komme i gang.
Java kan imodsætning til hvad de fleste tror performe rigtig godt. I teorien kan det til tider kører hurtigere end c. (praktisk set er det nok ikke sandt, men det korte og det lange er at det performer udemærket). For at renderingen skal performe rigtig godt, skal man bruge et eksternt library som JOGL, men dette er ikke så forskelligt fra så mange andre sprog...
Jeg tror alt i alt at jeg ikke vil anbefale java til nybegyndere, selvom jeg selv er gået hen og blevet vildt glad for det.
Jeg gik selv igang med at lave mods til spil en gang tilbage i folkeskolen. Men kom først rigtig igang med spil engang sidst i gymnasiet. På mit gymnasie havde de et fag kaldet datalogi, som dog var helt af helvedes til, så tog 3 højniveaufag og lavede spil i min fritid i stedet. Jeg studerer i øjeblikket Datalogi på KU, hvor jeg har fået mulighed for at lave spil eller spil-lignende projekter ved flere lejligheder. Så det er jeg godt tilfreds med
Jeg ved ikke rigtigt hvad der er anbefalingsværdigt mht. uddannelse, men jeg kan baseret på egen erfaring klart anbefale at i tager noget som giver adgang til studier på universitet som i kunne have interesse i.
Jeg ville have svaret før, men har for første gang i lang tid været begravet af opgaver på studiet...
@Zee: Fedt, jeg har faktisk spillet dit spil en overgang. Synes det var rigtig fedt. Desværre gik spillet helt amok efter man havde spillet det i 30 min eller sådan noget, pga. en memory leak et sted. Spillet kører ikke på vista, men tror du forholdsvist let kan få dette til at virke hvis du re-kompilerer spillet med en nyere version af Game Maker.
- Scarzzurs
Jeg tog så senere springet til java, hvilket har følgende fordele:
Mere kontrol i forhold til Game Maker, således færre begrænsninger.
Bedre genbrug af kode (har skrevet en decideret game engine som jeg altid bruger og bygger videre på)
(næsten) ingen problemer med memory leaks, da java har automatisk spilopsamling.
Kører på stort set alle maskiner uden problemer (om ikke andet så i teorien).
Java er Objekt Orienteret (Hvor f.eks. Game maker kun er en smule Objekt Orienteret)
Sproget er kompileret, så mange fejl findes før spillet sættes igang.
På den anden side har det også mange ulemper:
Svært at komme igang med, da de fleste tutorials are håbløst forældede og meget få eksisterer.
Kræver at man kender rigtigt store dele af sproget før man rigtigt kan komme i gang.
Java kan imodsætning til hvad de fleste tror performe rigtig godt. I teorien kan det til tider kører hurtigere end c. (praktisk set er det nok ikke sandt, men det korte og det lange er at det performer udemærket). For at renderingen skal performe rigtig godt, skal man bruge et eksternt library som JOGL, men dette er ikke så forskelligt fra så mange andre sprog...
Jeg tror alt i alt at jeg ikke vil anbefale java til nybegyndere, selvom jeg selv er gået hen og blevet vildt glad for det.
Jeg gik selv igang med at lave mods til spil en gang tilbage i folkeskolen. Men kom først rigtig igang med spil engang sidst i gymnasiet. På mit gymnasie havde de et fag kaldet datalogi, som dog var helt af helvedes til, så tog 3 højniveaufag og lavede spil i min fritid i stedet. Jeg studerer i øjeblikket Datalogi på KU, hvor jeg har fået mulighed for at lave spil eller spil-lignende projekter ved flere lejligheder. Så det er jeg godt tilfreds med
Jeg ved ikke rigtigt hvad der er anbefalingsværdigt mht. uddannelse, men jeg kan baseret på egen erfaring klart anbefale at i tager noget som giver adgang til studier på universitet som i kunne have interesse i.
Jeg ville have svaret før, men har for første gang i lang tid været begravet af opgaver på studiet...
@Zee: Fedt, jeg har faktisk spillet dit spil en overgang. Synes det var rigtig fedt. Desværre gik spillet helt amok efter man havde spillet det i 30 min eller sådan noget, pga. en memory leak et sted. Spillet kører ikke på vista, men tror du forholdsvist let kan få dette til at virke hvis du re-kompilerer spillet med en nyere version af Game Maker.
- Scarzzurs
Medejer i Whalegun ApS og arbejder for tiden på Utopia 9.
Du kan følge spillet på Facebook og Steam Greenlight
Du kan følge spillet på Facebook og Steam Greenlight
Re: 2 drenge med idéer/drømme
Nå ja jeg fik slet ikke kommenteret på det med udd. Jeg er enig med Scarzzurs i at det er vigtigt at få en gymnasiel udd. så man kan komme videre på universitetet bagefter, der er jo f.eks. DIKU, eller diverse ingeniør uddannelser (f.eks. IHK eller DTU) eller andre datalogiske uddannelser på IT universitet, KUA eller RUC. Så det eneste I sådan set skal vælge nu er om det skal være alm. gymnasie eller HTX. Jeg kender ikke så meget til gymnasierne efter den nye "reform", men før i tiden var det i hvert fald vigtigt at tage matematik på så højt niveau som man kunne få det. Og HTX virker som om der er mulighed for lidt mere tekniske fag, dog er det vist også på bekostning af antallet af piger Og HELT ærligt så synes jeg sq det har en betydning, det var faktisk en af de primære grunde til at jeg ikke gad gå på HTX. Ja det modsatte køn bør måske ikke være udslagsgivende for ens uddannelses-valg, men lige netop med de gymnasielle uddannelser er der ikke såååå meget forskel på hvad de giver af output, og der er jo ikke rigtigt forskel på hvilke uddannelser de giver adgang til senere (hvor valget virkelig er vigtigt). Og det hele skal jo heller ikke være surt studie, så jeg var glad for at gå på et gymnasie med ca. 60% piger
Scazzurs: Cool at du har prøvet det, det er desværre et af de spil som gør sig bedst under urealistisk forhold... Altså det er LANGT sjovere med 3 eller 4 spillere end 2. Men det kræver så 4 personer foran 1 computer og 2 USB controllers (f.eks. PS2 joypads), og det er altså sjældent man lige har det, men på studiet havde vi og vi morede os godt nok med at kæmpe 4 imod hinanden. Det giver jo en masse ekstra uforudsigelighed når man ikke kun er 2 og let kan overskue hvad den anden laver.
Og ja jeg kan sagtens forestille mig at jeg glemte at dispose objekter uden for "spillet" eller andre ting der kan skabe memory-problemer, det var det første jeg nogensinde lavede i Game Maker og det første spil jeg nogensinde arbejdede på, så der var mange ting der skulle læres i den proces
Du har nok ret i det med rekompilering i ny version, men alternativt går jeg udfra man også kan køre det i XP compatibility mode (har dog ikke prøvet).
Scazzurs: Cool at du har prøvet det, det er desværre et af de spil som gør sig bedst under urealistisk forhold... Altså det er LANGT sjovere med 3 eller 4 spillere end 2. Men det kræver så 4 personer foran 1 computer og 2 USB controllers (f.eks. PS2 joypads), og det er altså sjældent man lige har det, men på studiet havde vi og vi morede os godt nok med at kæmpe 4 imod hinanden. Det giver jo en masse ekstra uforudsigelighed når man ikke kun er 2 og let kan overskue hvad den anden laver.
Og ja jeg kan sagtens forestille mig at jeg glemte at dispose objekter uden for "spillet" eller andre ting der kan skabe memory-problemer, det var det første jeg nogensinde lavede i Game Maker og det første spil jeg nogensinde arbejdede på, så der var mange ting der skulle læres i den proces
Du har nok ret i det med rekompilering i ny version, men alternativt går jeg udfra man også kan køre det i XP compatibility mode (har dog ikke prøvet).
Re: 2 drenge med idéer/drømme
Ikke for at vende op og ned på dette indlæg eller noget, men Python eller Lua er utroligt nemt og sjovt - eller Visual Basic. Mit første eksperiement var i VB - og det virkede satme! Dog tror jeg ikke, at Visual Basic er et stærkt valg, hvis I skal lave spil. Min farfar sidder og nørder VB på arbejdet, han har på magisk vis også lavet sin egen glasovn (Ja, glasovn ) med VB-kodning. Jeg går selv i 9. klasse og har ikke helt evnerne endnu, men øver det, når jeg har tid Og Python har virkeligt løsnet mange af de knuder i C++, jeg ikke forstod før. Jeg vil sige, det kedeligste er at gennemgå bøger og køre langs ad en linie. Det sjove ligger i at selv at tænk sig frem til løsningerne til de forskellige dele i programmet.