Der var 3 forskellige målgrupper som valgmuligheder for holdende.
- Gamer dad
- Hipster gamer
- .. var det social gamer??
Men alle hold valgte hipster målgruppen.
Generelt fine produktioner syntes jeg. Har kun fået spillet nogle få af dem. Dog ingen home runs i denne omgang.
Syntes ingen af dem rammer hipster gamer målgruppen specielt godt. Ingen retro pixel art på iOS.. det er jo helt uhørt.
På business developer siden blev det desværre til en ufrivillig stand-up comedy forestilling i næsten alle tilfælde. Det var sgu lidt synd for dem.
Det virker ret tydeligt at samspillet mellem game director/game designer og business developers er nærmest ikke eksisterende. Samt deres generelle viden om games business var åbenlys mangelfuld. Det er i hvert fald det indtryk man fik uden at kende mere til processen.
Man savnede måske også den helt ærlige og realistiske business developer der bare siger det som det er. This project is never gonna fly.
Videre tænker jeg. At det er en super fin ambition og en rigtig god øvelse for eleverne at have et kommercielt gangbart produkt i sigtet når de udvikler det.
Men at det fundamentalt nok skal eksekveres på en anden måde hvis det skal virke optimalt. Eller helt undlades og bare lade dem køre friløb i kreative og skæve produktioner.
Et kendt problem er at der simpelthen ikke ER en uddannelse i dk der uddanner game business developers.
Måske noget med at have tilknyttet en hardcore branche business profil under udviklingen der virker som gate keeper på konceptet før det godkendes til produktion.
Det er naturligvis en balance. Kunne nemt forstille mig elever der ikke ville syntes det var skide fedt at skulle kaste sig ud i work-for-hire og licensproduktioner for at få godkendt et projekt.

De er kreative mennesker der bare vil trykke den af. Det er måske bare det fedeste at lade dem gøre det. Og krydse fingre for det bedste på den anden side.
Måske kunne der suppleres med deciderede games business kurser/forelæsere for game directors og lignende under uddannelsen så det kommer lidt ind med modermælken.