Unread post
by sunstar » 15 Mar 2013, 12:42
Det er jo nok lidt en gentagelse af mantraet "Grafikken skal få folk til at spille spillet, gameplayet skal få dem til at blive ved med det" men jeg vil nu lige tilføje lidt alligevel ...
Det vigtigste i et spil er at der er et gennemført koncept! Lad mig sige ordet et par gange til så min mening står sole klart: Koncept, koncept, koncept!
Grafikken i et spil kan ikke stå alene, hvis du har mega nice grafik og sucky gameplay ( Eg. N-Vidia demo projekter ) så vil det fremstå som en "se hvad jeg kan" og ikke som et spil .... Ergo Grafikken er IKKE det vigtigste ...
Men på samme måde kan jeg sige om gameplay: Hvis du har MEGA nice gameplay og Crappy Pixel grafik, så mister man interessen for spillet da alt focus kommer til at ligge på hvor stor en fejl grafikken er .... Ergo Gameplay kan heller ikke stå alene!..
Dog er der vist ikke nogle tvivl om at "GamePlay Vs Grafik => 100% GAMEPLAY RULES" !!!
Men tilbage til min punekte: Det der gør et spil godt, er hverken Grafik eller Gameplay, Nope! Det er samspillet mellem grafik og gameplay (Det jeg vælger, i mangel på bedre ord, at kalde Koncept ) ...
Lad os tage et par eksempler:
1: Hvis dit gameplay køre på at man skal bevæge sig gennem en by og springe bygninger i luften, så dur det ikke at grafikken består af crappy armatør arbejde ... Så vil man droppe spille lige så hurtigt man har prøvet det ... Forestil dig GTA hvor du fjerner alt tekstur og effekter: Hvor lang tid vil du spille det ? 5-10 min ...
2: Hvis dit gameplay køre på at du skal administrære resourcer og enheder optimalt ... Så er focus flyttet væk fra grafikken og over på gameplay og så kan man slippe afsted med crappy grafik ... F.eks. Så holder Civilization 1 fint den dag i dag (Men da der jo er kommet 4 efterfølgere med bedre grafik spiller man jo self. dem)...
3: MineCraft mener jeg er et klasse eksempel af Koncept. Deres gameplay koncept tillader den simple grafik ...
Konklussion: Vær meget opmærksom på hvor focus ligger i spillet... Ligger focus på grafikken, så gå max amok med grafikkere... Ligger focus mere på historie og gameplay, så spar på grafikkere og sats på lidt flere levels, og detaljeret historie ...