Uden at have læst alle kommentarene helt i gennem, vil jeg lige komme med mit input.
Hvis du gerne vil ind i spilbranchen som programmør, vil jeg IKKE anbefale dig at starte med Unity. Selvom du måske hurtigere kan få noget grafisk op at køre i Unity, og hurtigere kan få lyd og fysik til at fungere, mener jeg ikke at det bør være dit primære formål lige nu. Som Code skriver, er det vigtigere at du lærer de grundliggende koncepter i programmering, inden du går i kast med at lave et stort spil.
Jeg synes i stedet du skal begynde med at lave det tekst rpg Henrik LSP foreslår. Om du vælger at kode det i Java, C# eller C++ kan egentligt komme ud på et, da alle har mange af de samme komponenter. Jeg vil ikke foreslå Python, da det kan være lidt sværere at skifte væk fra, da det har en lidt anden struktur end de nævnte sprog. Jeg vil heller ikke PÅ NOGEN MÅDE anbefale JavaScript, da "var" efter min mening ikke har andet formål i læringssammenhænge end at skabe underlig kode for både programmøren og den dejlige auto completion. JavaScript er et meget fint sprog, men jeg synes vejen til grim kode er alt for kort, hvis man ikke i forvejen er en erfaren koder.
Så vælg et sprog og lav et tekst rpg
Med hensyn til Java, så nej der er ingen AAA spil skrevet med det, men der er mange store/mellemstore spil skrevet med det, og et hav af online guides og libraries til at komme i gang med det. Startede selv med lidt C++, men blev først rigtig god til at kode, da jeg skiftede til Java. Jeg arbejder til daglig med C# i Unity ved siden af studiet, så du skal ikke tænke for meget over hvor du starter, bare du starter simpelt (og helst objektorienteret (og helst i et typestærkt sprog))
Edit: Min kommentar omkring JavaScript stammer fra Game Development Camp, hvor vi underviser gymnasieelever i at lave spil i Unity. Vi startede med JavaScript, men er siden skiftet over til C#, og koden blev meget lettere at læse, hvilket betød at vi lettere kunne hjælpe dem med deres problemer. Vi mærkede ikke nogen negative effekter af den lidt mere strengente syntaks.