2D spil - Hvordan kommer jeg i gang

martin-rohwedder
Level 0 - Null

2D spil - Hvordan kommer jeg i gang

Unread post by martin-rohwedder » 22 Oct 2013, 21:14

Jeg kan programmerer i Java, og vil selv sige at jeg er rimeligt øvet i dette, men jeg kunne godt tænke mig at lave et spil i 2D, lidt lignende de gamle Monkey Island 2 spil.

Så mit spørgsmål er, hvor kommer jeg i gang?

- Hvad skal jeg bruge (værktøjer og IDE's)?
- Kan jeg bruge Java?
- Hvordan får jeg lavet baggrundsgrafikken og evt. figurer der kan animerer meget lidt (hvilke programmer er bedst i dette tilfælde)??

Har hørt om Unity Engine, men denne er jo en 3D engine, og jeg vil bare gerne starte ud med noget 2D, så nogle der kan hjælpe mig i gang.

På forhånd tak.

sniller
Level 0 - Null

Re: 2D spil - Hvordan kommer jeg i gang

Unread post by sniller » 22 Oct 2013, 22:09

Stencyl game engine er et fint program, og kan lave pænt fede 2D spil. Du kan lave små animationer. Jeg brugte selv stencyl og var meget glad for det. det er drag and drop og meget nemt at starte på, kan klart anbefales.

-William kattrup

-Sniller
William Kattrup

12 år, programmerer i unity

martin-rohwedder
Level 0 - Null

Unread post by martin-rohwedder » 23 Oct 2013, 09:02

Jeg er mere interesseret i en game engine, hvor jeg også skal programmerer lidt. Har intet imod drag and drop, så længe der er lidt programmering ind over... Men kan da lige prøve det an.

Hvad med at lave grafik, hvad kan i anbefale her??

Kristian Hedeholm
Level 9 - Conjurer

Unread post by Kristian Hedeholm » 23 Oct 2013, 13:59

Det kunne lyde som om, at GameMaker var noget du skulle kigge nærmere på.

Nu har jeg ikke selv leget særlig meget med det, men husker at der både er mulighed for at lave drag n' drop og kode på egen hånd.
Ellers er der også mange som laver 2D spil i Unity + at når Unity 4.3 udkommer, så vil der være indarbejdet et nyt 2D tool.

Så personligt vil jeg anbefale dig at gå i gang med Unity - også selvom du kun vil lave 2D spil.
Kristian Hedeholm
Game Programmer at Tripledesign
Twitter: @KristianHede
LinkedIn: Kristian Hedeholm

Vanulla_Ace
Level 12 - Master of the dark arts

Unread post by Vanulla_Ace » 23 Oct 2013, 15:25

Hvis du gerne vil hurtig i gang, kan jeg anbefale Game Maker. Det er ret let at gå til, og du kan håndkode så meget af det, som du gider. Alle funktioner som fungerer via drag'n'drop kan også scriptes. Desuden anvender den en afart af java til koden, så du skal ikke til at lære noget forfra. Og det er født 2d fra starten af. I Unity skal man foretage nogle krumspring, for at få det til at spille i 2d.

Men har du et længere perspektiv + planer om at komme ind i branchen, er Unity nok en bedre idé. Det er de-facto standarden i DK efterhånden.

Desuden bør du også se på, hvilke platforme du har planer om at udvikle til. Game Maker er virkelig let, hvis det bare er til pc, mens Unity er at foretrække hvis du har planer om tablet, telefoner og andet. Mener i hvert fald, at Thomas Ryder ikke var så tilfreds med Game Maker da han udviklede MIMICS til iPad.
*** Doing stuff for myself, for others, and for Interactive Denmark
My FB page about Danish Game Development (in Danish)
Mostly active on Twitter as @vanulla_ace

DonSonz
Level 11 - Dark arts intermediate

Unread post by DonSonz » 23 Oct 2013, 20:42

Vil helt klart også anbefale Unity, selvom 2D ikke er den stærkeste side endnu.

Men hvis du afventer ver. 4.3 så vil du være ret godtkørende. Unity fås i en gratis version, hvor du kan komme meget langt.

Prøv at installere det og arbejd lidt med det i en uge, så tror jeg du vil være overbevist :-)

/DonSonz

martin-rohwedder
Level 0 - Null

Unread post by martin-rohwedder » 23 Oct 2013, 21:57

Jeg prøver lige Unity ud så ;)

Har dog også fundet noget andet der ser spændende ud, nemlig jMonkeyEngine 3, men det er vist ikke så oplagt til 2D spil... Det er dog i Java, har jeg bemærket :)

martin-rohwedder
Level 0 - Null

Unread post by martin-rohwedder » 23 Oct 2013, 21:58

Hvad kan i anbefale med hensyn til at lave 2D graphic (sprites)??

Christen
Level 13 - Portal opener

Unread post by Christen » 24 Oct 2013, 09:04

Du kan godt lave 2D spil i Java. Der er lavet bunker af 2D spil i Java. Men det er måske lidt langsommeligt i forhold til andre teknologier (hvis du kan sproget/teknologien).

2D spil, vil jeg lave i Flash eller Haxe, evt. Unity 2D men det er meget ungt.

Flash er hurtigt og proven til at lave 2D spil i, der er bunker af libs (http://www.as3gamegears.com/category/engines/). AS3 ligner lidt java, dog en del mere begrenset. I Unity kan du bruge C#, hvilket er super cool.

http://haxe.org/ og http://www.openfl.org/ sammen med flash IDE til grafik, virker som en super god combo, fordi du kan komme ud på alle de platforme du har lyst til. (Se evt. deres showcase: http://www.openfl.org/about/showcase/)

Men det kommer nok også meget an på hvad du vil bruge det til i fremtiden?
1. Vil lave et Monkey Island 2 spil til dig selv -> Flash (hurtigt nemt, masser af kode lige til at bruge, masser af hjælp og dokumentation)
2. Samme som 1 men for at sælge og tjene på det -> Kommer an på platform og strategi, men med Haxe har du alle muligheder
3. Samme som 1 men med hensigt på fremtidig arbejde inden for casual 2d industri -> Flash
4. Samme som 1 men med hensigt på fremtidig arbejde inden for casual 2d/3d industri -> Unity
5. Samme som 1 men med hensigt på fremtidig arbejde inden for voksen 3d industri -> Unity

Code
Level 39 - Hitman

Unread post by Code » 27 Oct 2013, 09:28

martin-rohwedder wrote:Hvad kan i anbefale med hensyn til at lave 2D graphic (sprites)??
Det er smag og behag. Hvis du vil lave noget pixel agtigt noget, så er hexels ret godt (og der er en gratis version).
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

DonSonz

Unread post by DonSonz » 13 Nov 2013, 22:17

Så er Unity kommet i 2D.
Har ikke selv fået det afprøvet endnu, så kan ikke udtale mig om det.

http://unity3d.com/unity/whats-new

kjempff
Level 0 - Null

Unread post by kjempff » 20 Nov 2013, 17:21

Bedre sent end aldrig, men du skal selvfølgelig bruge libGDX http://libgdx.badlogicgames.com/.
Det er java, cross-platform (java, applet, html5, android, ios), dog er nogle af platformene mere besværlige til nogle ting (iOS native er pain, html5 har sine begrænsninger).
Eclipse er udviklingsværktøjet og hvis du er Java mand kan du nok få noget til at køre rimeligt hurtigt. Perfekt til 2D, og det er real programming, ikke point and click og hovedpine over at dine plugins ikke gider det du vil :P... selvfølgelig er der så bare andre ting haha.
Det bruges af mange også til at lave professionelle produktioner (ex: http://bumbledore.com/), men det er også en god made at få opbygget noget forståelse for game programmering, GL, og andet.
Android er lige ud ad landevejen, iOS lidt mere pain (da de jo ikke kører java) men det meste kører out of the box, dog native stuff (shop, reklamer, facebook integration osv) er lidt pain da der skal kaldes ud til os'ed med native c bindings.

Ellers er der Xamarin (formerly monodevelop) som også nice, det er C# og "dyrt" men noget mere professionelt end libGDX, og jeg forestiller mig at det er lidt bedre true cross platform. Jeg har endnu ikke kunne få migselv over I Unity da jeg har det lidt svært med alt det point and click programmering, men en dag så bliver jeg omvendt I den rette tro haha. Cheers.

Kristian Hedeholm
Level 9 - Conjurer

Unread post by Kristian Hedeholm » 26 Nov 2013, 17:47

kjempff wrote: Jeg har endnu ikke kunne få migselv over I Unity da jeg har det lidt svært med alt det point and click programmering, men en dag så bliver jeg omvendt I den rette tro haha. Cheers.
Har Unity point and click programmering?
Kristian Hedeholm
Game Programmer at Tripledesign
Twitter: @KristianHede
LinkedIn: Kristian Hedeholm

DonSonz

Unread post by DonSonz » 27 Nov 2013, 19:06

He he - nej men det ville ellers være smart :-)

Men tror jeg ved hvad han mener:

- hvorfor lave spil i andet end assembler?
- hvorfor skrive breve i Word når man har en skrivemaskine (tastatur og printer samlet ét sted)?
- hvorfor flyve til Spanien når man kan gå hele vejen?
- hvorfor sende mail når man kan sende breve?
- hvorfor lave mad i ovnen når man stadig kan lave bål?
- hvorfor i det hele taget følge udviklingen når man kan gå i stå?
- udvid selv listen :-)

Post Reply