Saga var vist et ønske projekt fra nogle af de interne (projektgruppen bag spillet), som havde meget erfaring ift. web og fysiske spil (pen&paper, analoge og delvist digitale lærings spil, brædtspil, larp). Som så blev pushet igennem vha. intern lobby'isme og en ønske fra DR om at lave noget om vikingetiden.
-hørte om projektet helt tilbage i ca. 2005, hvor det også lugtede af ikke helt at være med på beatet ift. gængs computerspils tilgang (ift. sim/civ).
Hørte aldrigt om det udrullet, så tror ikke det blev en brugermæssig succes.
Hvilket undrer, da DR jo virkeligt godt kan pushe produkter, når de ønsker det (e.g. pakkeleg, Hundeparken, Oline m.m.).
-men det kan også skyldes politisk fnidder internt i virksomheden (nogle over var mavesure over noget, hvorfor det blev negligeret...)
Det er en stor organisation og historien, eller mangel på samme om Saga, hinter jo også om at det er en stor kunde at jonglere med...
-men der kan Press Play dregnene og Bo Abrahamsen sikkert også elaborere, da de er meget mere inde i det
Omvendt lavede vi på et tidspunkt et mobilspil til Pagten Julekalenderen, og den process kørte bare på skinner.
-og kom ud og blev en fin lille succes, co-lanceret med julekalenderen på tv.
Og vi er også igang med noget til koncerthuset, så...
Så måske handler det om at finde nogle enkeltpersoner derinde, i relevante afdelinger, som står i en bedre situation ift. at få frigjort budgetter internt.
Edit:
Men nu hvor jeg tænker over det, så ville Saga egentligt have gjort sig godt som en mid-budget titel til Ipad, i tråd med bølgen af succesfulde "brædtspil konverteret til ipad spil" på det seneste (SpaceHulk, Eclipse, Carcassonne, Settlers, Agricola etc.).
Bare ærgerligt at de havde set sig blinde på O-game/Travian/etc. style web-games og hældte formuer ud af vinduer i higen efter multiplayer.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning