Hej med jer,
Har nogen erfaring med partikel-systemer på tablets (ipad, android, windows)?
Jeg er ved at udvikle et læringsspil til tablet, og vil gerne inkludere en visuel effekt, der ligner de gnister der kommer ved punkt svejsning (se de første 10 sekunder af denne video for eksempler: https://www.youtube.com/watch?v=IBhswxGTu20). Hvor realistisk er det muligt at lave denne effekt på en tablet?
Gnisterne skal gerne komme ud med stor fart ud fra startpunktet, og så med ret hurtig dalende hastighed. Desuden skal der være variation så gnisterne falder forskelligt fra gang til gang. Endelig skal intensiteten kunne varieres, så man kan gå fra få gnister til en hel byge.
Grafik: particle systems på tablet?
-
- Level 1 - Speck of dust
- Posts: 14
- Joined: 06 Jan 2009, 15:35
- Location: Aalborg, Denmark
- Contact:
Grafik: particle systems på tablet?
Nikolaj Hyldig
Partner, R&D Director
OpenStoryGroup
This is the future; people translated as data
Bryce Lynch
Head of Research and Development
Network 23
Partner, R&D Director
OpenStoryGroup
This is the future; people translated as data
Bryce Lynch
Head of Research and Development
Network 23
-
- Level 17 - Jade Raymond
- Posts: 171
- Joined: 30 Apr 2015, 09:28
- Location: Copenhagen
- Contact:
Re: Grafik: particle systems på tablet?
Altså, uden at være ekspert, så vil jeg da mene, at det er noget Unity kan klare i en håndevending? Og styrken i dagens mobile enheder burde snildt kunne afvikle det!
Det er i hvert fald, hvad mine samarbejdspartnere bliver ved med at bilde mig ind :lol:
Det er i hvert fald, hvad mine samarbejdspartnere bliver ved med at bilde mig ind :lol:
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz
You miss 100% of the shots you don't take.
The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!
Game Director - GameMasterz
You miss 100% of the shots you don't take.
The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!
Re: Grafik: particle systems på tablet?
Generel rule-of-thumb om partikler på mobil:
Lidt vigtigt
Meshes kan nogle gange være lidt billigere end planes/2D textures.
-dvs. det enkelt partiklerne består af
Rimeligt vigtigt
Brug "mobile shaders" til materialet
Undgå collision detection på partikler (eller gør den i det mindste "simpel" og detect kun mod primitiver)
Meget vigtigt
Undgå alpha (dvs. delvis gennemsigtighed)
Undgå "overdraw" (adskillige, gennemsigtige teksturer, oven på hinanden).
-specielt dette kan dræbe performance big-time (f.eks. fog, smoke, snow storm etc).
Derudover kan man imho godt fyre den.
Specielt ved sådanne småting såsom gnister
Men der er helt sikker andre end mig på dette forum, der ved meget mere om dette
Lidt vigtigt
Meshes kan nogle gange være lidt billigere end planes/2D textures.
-dvs. det enkelt partiklerne består af
Rimeligt vigtigt
Brug "mobile shaders" til materialet
Undgå collision detection på partikler (eller gør den i det mindste "simpel" og detect kun mod primitiver)
Meget vigtigt
Undgå alpha (dvs. delvis gennemsigtighed)
Undgå "overdraw" (adskillige, gennemsigtige teksturer, oven på hinanden).
-specielt dette kan dræbe performance big-time (f.eks. fog, smoke, snow storm etc).
Derudover kan man imho godt fyre den.
Specielt ved sådanne småting såsom gnister
Men der er helt sikker andre end mig på dette forum, der ved meget mere om dette
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning
-
- Level 16 - Hellghast
- Posts: 164
- Joined: 17 Jul 2013, 22:51
Re: Grafik: particle systems på tablet?
Super nemt i Unity. Og hvis det bare er en enkel mindre effekt ala. den i videoen, så behøver du slet ikke bekymre dig for hvordan det sættes op. Vonknut's rule-of-thumbs er dog rigtigt gode hvis du arbejder med mange partikel systemer eller bruger det ofte i dit spil.
Den bedste måde at finde ud af hvad ens 'performance budget' er til effekter ala det her. Er at sætte en mobil/tablet til sin PC via USB og så køre et 'profiler' build så man kan tjekke præcis hvad det koster performance wise. Men hvis du er helt ny til Unity, er det måske lige lovligt meget
Den bedste måde at finde ud af hvad ens 'performance budget' er til effekter ala det her. Er at sætte en mobil/tablet til sin PC via USB og så køre et 'profiler' build så man kan tjekke præcis hvad det koster performance wise. Men hvis du er helt ny til Unity, er det måske lige lovligt meget
I code stuff, it is true!
-
- Level 1 - Speck of dust
- Posts: 14
- Joined: 06 Jan 2009, 15:35
- Location: Aalborg, Denmark
- Contact:
Re: Grafik: particle systems på tablet?
Det er rigtig sweet, drenge - mange tak for svarene!
Mine bange anelser omkring Unity går på at vi sigter mod et rigtig tight og "juicy" interaktionsdesign - og mine oplevelser med Unity på mobile er at interaktionen let kan blive lidt upræcis og laggy. Er det noget I kan genkende, eller mener I at min frygt er ubegrundet?
Mine bange anelser omkring Unity går på at vi sigter mod et rigtig tight og "juicy" interaktionsdesign - og mine oplevelser med Unity på mobile er at interaktionen let kan blive lidt upræcis og laggy. Er det noget I kan genkende, eller mener I at min frygt er ubegrundet?
Nikolaj Hyldig
Partner, R&D Director
OpenStoryGroup
This is the future; people translated as data
Bryce Lynch
Head of Research and Development
Network 23
Partner, R&D Director
OpenStoryGroup
This is the future; people translated as data
Bryce Lynch
Head of Research and Development
Network 23
-
- Level 16 - Hellghast
- Posts: 164
- Joined: 17 Jul 2013, 22:51
Re: Grafik: particle systems på tablet?
Er ikke en Unity ting. Bare folk der ikke ved hvad de laver
I code stuff, it is true!