Licenser

kellberg
Level 0 - Null
Posts: 5
Joined: 14 Mar 2008, 01:29

Licenser

Unread post by kellberg » 22 Mar 2008, 17:36

Jeg sidder og prøver at ligge et budget for et spil jeg gerne vil lave og da jeg selv primært er programmør har jeg brug for at vide hvilke programmer en 3D grafiker skal bruge og hvad licenserne koster. Spillet er skal udvikles i Unity (hvis der har nogen betydning).

Så er der nogle af jer der har nogle bud på det?

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Licenser

Unread post by Zacker » 22 Mar 2008, 17:55

3d Studio Max og Photoshop vil kunne dække det meste.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 4158
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Licenser

Unread post by jonaz.dk » 22 Mar 2008, 19:27

ja max eller maya.. og noget photoshop så er vi ude i standard tools der har en bred brugerbase.

og lad selvfølgelig være med at investere i nogle tools inden du ved om det rent faktisk er det den pågældende grafiker benytter. Og om der evt. er ekstra krav til din produktion som fx. ZBrush til organisk sculpting.

3D Connections prisliste på 3D software.
http://www.3dc.dk/products/1036249747_45/3dc_prices.pdf

Photoshop priser
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=375602

Hvis du sidder med koldsved og tager dig til pungen efter at have kigget på prislisterne.. så findes der alternative billigere og gratis løsninger. meget muligt det kræver ekstraordinære overtalelsesevner at få en grafiker til at lære nyt software.
nævner i flæng.. google dem
2D art tools: Gimp, PaintShop Pro, ArtRage
3D tools: Modo (Ustabil i 301 udgaven. 203 kører ok), Silo, Wings 3D.

Unity importerer en bred vifte af kendte formater.. så det burde ikke være det store problem.
http://unity3d.com/unity/features/asset-importing

User avatar
shrt
Level 4 - Newbie
Posts: 46
Joined: 08 Mar 2008, 17:07
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Licenser

Unread post by shrt » 22 Mar 2008, 20:28

Glem ikke Blender! (http://www.blender.org)

kellberg
Level 0 - Null
Posts: 5
Joined: 14 Mar 2008, 01:29

Re: Licenser

Unread post by kellberg » 23 Mar 2008, 01:15

tak det var lige hvad jeg skulle bruge

User avatar
Scarzzurs
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 09 Mar 2008, 11:34
Contact:

Re: Licenser

Unread post by Scarzzurs » 23 Mar 2008, 02:23

Hmmm, ved ikke hvor meget min mening er værd, men jeg er en meget tilfreds bruger af Paint Shop Pro som er et billigt alternativ til PhotoShop. Paint Shop Pro har også til tider været forud for PhotoShop.
På den anden side så vil jeg ikke kalde mig selv grafiker, og der er nok en eller anden god grund til at betale det ekstra for PhotoShop. Kommer i sidste ende nok også an på hvem der skal bruge softwaren, hvis folk ikke er omstillingsvenlige og er vant til et stykke software, kan det nok ikke rigtigt betale sig at spare. :-)

Jeg har selv prøvet at finde rundt i blender en enkelt gang, men det mislykkedes grusomt, på trods af at jeg ellers har lavet flere 3d-modeller i anden software før i tiden. Så ud fra egen erfaring vil jeg nok sige at brugeren skal være bekendt med det på forhånd :P
Det virker ellers som et godt projekt :-)

- Scarzzurs
Medejer i Whalegun ApS og arbejder for tiden på Utopia 9.
Du kan følge spillet på Facebook og Steam Greenlight

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 4158
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Licenser

Unread post by jonaz.dk » 23 Mar 2008, 08:25

Ja lige angående Blender.. så er det også her en ond drøm jeg prøver at glemme.
Meget muligt det er gratis og det har en masse fede features. Men for hulen da det er da godt nok det mest anti intuitive stykke 3D software min stakkels krop nogensinde er blevet udsat for.

Men der findes da en masse folk der ude der har det bedre med det en mig. Muligt der kan fiskes en grafiker fra et Blender community til projektet.

Post Reply