Udgive på Steam som privatperson / personligt ejet virksomhed

Jesper Nielsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 31 Oct 2013, 11:31

Udgive på Steam som privatperson / personligt ejet virksomhed

Unread post by Jesper Nielsen » 20 May 2021, 11:39

Jeg overvejer at udgive mit spil på Steam som demo indenfor nogle få måneder, da jeg tror at en del måske afholder sig fra at køre et program de har downloaded fra en privat hjemmeside - især når det ikke er digitalt signeret.
Jeg er også interesseret i at få erfaring med Steamworks-API'en i god tid før jeg skal i gang med produktion "for real".
På sigt skal der nok oprettes et Aps, men jeg er endnu ikke klar til dette, og som jeg kan forstå det er det muligt at oprette sig som privatperson også - eventuelt som personligt ejet virksomhed hvilket jeg dog også helst vil undgå så længe som muligt fordi det er noget bøvl og giver udgifter til erhvervskonto som jeg alligevel ikke kan bruge til noget før jeg tager penge for mit spil.
Er der nogen der har erfaring med dette?

Som alternativ overvejer jeg itch.io - der kommer man uden om problemet med digital signering for folk der bruger appen, men jeg ved ikke hvor mange der reelt bruger denne.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 4158
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Udgive på Steam som privatperson / personligt ejet virksomhed

Unread post by jonaz.dk » 21 May 2021, 00:12

Har ikke personligt udgivet på Steam med der er så vidt jeg ved ingen problemer i at udgive som enkeltmandsvirksomhed.
Det eneste er vidst at det bliver dit navn der står som udgiver. Det skal vidst op i ApS eller den dur for at det bliver firmanavnet mener jeg.
Men lige med Steam skal du være meget opmærksom på ikke at ødelægge det for dig selv hvis du sidder og piller rundt med et halvfærdigt projekt som ikke er top notch. Så kommer der uomtvisteligt grimme reviews som er svære at slippe af med og bliver en selvforstærkende faktor. Virkelig en dødspiral for multiplayerspil.

itch er ret stort har jeg indtryk af men Steam er selvfølgelig giganten. Med nok >minimum< en faktor 10 eller mere af hvad jeg lige kan se på en Google Trends. Med specifikt søgning på itch.io stikker det helt af men er ikke en helt fair sammenligning.
https://trends.google.com/trends/explore?q=steam,itch

Måske lidt mindre end itch er der også gamejolt. Du kan jo gøre begge dele!

Men jeg tror det ville være en rigtig fin idé at bruge itch/gamejolt til at eksponere dit projekt og bruge det som proving grounds inden du laver en Steam release.

Jesper Nielsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 31 Oct 2013, 11:31

Re: Udgive på Steam som privatperson / personligt ejet virksomhed

Unread post by Jesper Nielsen » 21 May 2021, 14:57

Ah ja det med navnet var jeg også lidt i tvivl om fordi der netop står man ikke kan bruge sit DBA navn, der jo svarer lidt til enkeltmandsvirksomhed.
Jeg venter indtil jeg skal til at bruge rigtige penge på at udvikle før Aps og Steam så og bruger Itch som kravlegård og kigger på Gamejolt ved lejlighed:)
Har tidligere vedligeholdt en devlog på Gamedev.Net men synes den side er blevet træls at have med at gøre og så kommer man også mest i kontakt med andre udviklere.
IndieDB/ModDB er lidt samme boldgade men måske en anelse mere interessant.
Jeg har brugt en del tid på Twitter på det seneste og også lidt Reddit, men man kan godt nok hurtigt sprede sig selv for tyndt hvis man skal være på så mange platforme :)

Post Reply