Ny generation af danske spilfirmaer på vej frem
Ny generation af danske spilfirmaer på vej frem
Lukningen af en række spilfirmaer betyder ikke, at den danske spilbranche er gået i stå. En række nye initiativer skal bane vejen for den danske spilbranche.
http://www.computerworld.dk/art/52000?a=rss&i=0
http://www.computerworld.dk/art/52000?a=rss&i=0
-
- Level 8 - Summoner
Re: Ny generation af danske spilfirmaer på vej frem
Sagt på en anden måde: den "ny generation" bestående af "en række nye initiativer" består af:
1) Ét firma på konceptstadie
2) Ét firma som har fundets i mange år
Uha, det er rigtig dejligt (og herlig journalistik)
(sorry Morten og Henrik, det er ikke fordi der er noget galt med jeres firmaer specifikt)
d.
(sorry Morten og Henrik, det er ikke fordi der er noget galt med jeres firmaer specifikt)
d.
-
- Level 25 - John Carmack
Jeg glæder mig meget til vi forhåbentligt begynder at se nogle småfirmaer skyde ud af DADIU-produktionerne. Hidtil har det været lidt trist pga. spillene ofte havde et AAA-snit over sig, og derfor var håbløse at udvikle videre på uden store mængder af penge til rådighed, samt at de var lavet i øv-bøv Source engine. Med den klart mere casual tilgang der er kommet til produktionerne og Unity engine kan man så småt begynde at tro på der vil ske... noget Eleverne har jo alligevel så godt som ingen store spilfirmaer de kan opsnappes af her i landet.
Uddannelseschef, HTX Ringsted
-
- Level 18 - Zelda
david - absolutely no offense taken. Det er ikke bestillingsarbejde, eller noget jeg vidste ville komme - har talt med journalisten i anden anledning, og det er hans egen vinkel at netop de to valgte eksempler skulle være eksponenter for the new wave.
Udover det kan jeg da godt hygge mig lidt over det faktum, at "Eden" spillet får så voldsom eksponering allerede - der er massiv omtale i on/offline medier lige fra Polen, UK, Italien, USA, Tyskland, Rusland og mange flere lande, og det startede som en lille solo-historie til Politikens kultur-redaktion udgave i avisen med lidt koncept art, og så røg der en online version på osse. It's a friggin brush fire now...! :lol:
Men det kunne jo tyde på vi har fat i den rigtige ende - hvis man vil gøre sig håb om både mediernes og markedets opmærksomhed, skal man bevæge sig i modsat retning af trenden (minus cashcows, remakes, klonspil, mobil, online, pigespil....), og istedet stræbe efter at lave noget der er markant anderledes, eller bare har lidt kant - og som får eksponering på flere platforme samtidigt.
See The Movie, Play The Game er vores mantra, men der er selvfølgelig mange andre måder. Selvom jeg er dødtræt af at høre på "viral markedsføring" som effektivt virkemiddel - jeg tror snarere det er den desperate spiludviklers uforberedte svar på investorers overraskende interesse for udviklerens markedsførings-strategier...Ja, okay, jeg modsiger jo lidt mig selv, da vi jo netop fik massiv GRATIS omtale worldwide uden den store indsats [*]. Men det var ikke tilstræbt - og jeg tror ikke man kan opnå et lignende resultat, hvis det er med gustent overlæg fordi man ikke har et reelt markedføringsbudget.
Det er ganske rigtigt meget tidligt i forløbet at udråbe os som de nye frontkæmpere, selvom vi har en markant profil og et ønske om at drive det vidt - jeg tror det er et forsøg på af at balancere deres artikel-serie om spilbranchens status i DK pt, Computerworld har jo kørt en del artikler af på det seneste om Deadline's forlis og Game Factory's ditto...
Lidt ligesom da Limbo/Play Dead blev udråbt til Hitman's afløser - pressen elsker at servere lokkemad som markant forret, og sandheden (eller blot perspektivering) indgår ikke altid som en nødvendig ingrediens i det opkog....
It's not that I mind the attention.... :roll:
Jeg håber bare der er forholdsvis mere af den, næste gang vi har noget spilbart at vise frem....
For det bli'r sgu med hår på... :twisted: :twisted: :twisted:
[*]Do I contradict myself? Very well, then I contradict myself, I am large, I contain multitudes.
Walt Whitman
Udover det kan jeg da godt hygge mig lidt over det faktum, at "Eden" spillet får så voldsom eksponering allerede - der er massiv omtale i on/offline medier lige fra Polen, UK, Italien, USA, Tyskland, Rusland og mange flere lande, og det startede som en lille solo-historie til Politikens kultur-redaktion udgave i avisen med lidt koncept art, og så røg der en online version på osse. It's a friggin brush fire now...! :lol:
Men det kunne jo tyde på vi har fat i den rigtige ende - hvis man vil gøre sig håb om både mediernes og markedets opmærksomhed, skal man bevæge sig i modsat retning af trenden (minus cashcows, remakes, klonspil, mobil, online, pigespil....), og istedet stræbe efter at lave noget der er markant anderledes, eller bare har lidt kant - og som får eksponering på flere platforme samtidigt.
See The Movie, Play The Game er vores mantra, men der er selvfølgelig mange andre måder. Selvom jeg er dødtræt af at høre på "viral markedsføring" som effektivt virkemiddel - jeg tror snarere det er den desperate spiludviklers uforberedte svar på investorers overraskende interesse for udviklerens markedsførings-strategier...Ja, okay, jeg modsiger jo lidt mig selv, da vi jo netop fik massiv GRATIS omtale worldwide uden den store indsats [*]. Men det var ikke tilstræbt - og jeg tror ikke man kan opnå et lignende resultat, hvis det er med gustent overlæg fordi man ikke har et reelt markedføringsbudget.
Det er ganske rigtigt meget tidligt i forløbet at udråbe os som de nye frontkæmpere, selvom vi har en markant profil og et ønske om at drive det vidt - jeg tror det er et forsøg på af at balancere deres artikel-serie om spilbranchens status i DK pt, Computerworld har jo kørt en del artikler af på det seneste om Deadline's forlis og Game Factory's ditto...
Lidt ligesom da Limbo/Play Dead blev udråbt til Hitman's afløser - pressen elsker at servere lokkemad som markant forret, og sandheden (eller blot perspektivering) indgår ikke altid som en nødvendig ingrediens i det opkog....
It's not that I mind the attention.... :roll:
Jeg håber bare der er forholdsvis mere af den, næste gang vi har noget spilbart at vise frem....
For det bli'r sgu med hår på... :twisted: :twisted: :twisted:
[*]Do I contradict myself? Very well, then I contradict myself, I am large, I contain multitudes.
Walt Whitman
tak David. Jeg er glad for, at du finder, at det er herlig journalistik. Men i tilfælde af, at det du skrev var ironisk ment , så skal du bare tage det helt roligt. Der kommer flere artikler om nye tiltag i den danske spilbranche. Problemet har bare været, at hvis det hele skulle ned i en artikel, så ville det blive for langt (Tror du, at der er andre end folk i spilbranchen, der gider at læse fire sider online om nye initiativer i spilbranchen?).davidhelgason wrote:Sagt på en anden måde: den "ny generation" bestående af "en række nye initiativer" består af:
d.
Nu må man så også lige tage med, at Eden er et offspring af en nyligt meget omtalt film.
Men bestemt spændende at et art-house projekt indenfor spilbranchen, får så megen opmærksomhed,
Men bestemt spændende at et art-house projekt indenfor spilbranchen, får så megen opmærksomhed,
-
- Level 55 - Quake marine
None taken
Du har ret, vi er jo egentlig ved at være lidt nogle "gamle røvhuller" her i PM. Personligt, synes jeg faktisk at tiden er fløjet afsted, synes stadig det føles som i går, da vi startede "seriøst" op i januar 2005 (Thomas og Fredrik havde kørt det på hobbt plan siden ca. 2002). Men 4 år er jo en hel del i den her branche, men det tager godtnok et stykke at komme op i gear og få nok balast til at tingene kører nogenlunde smooth. De første 2 år var nok de allerhårdeste ville jeg sige, da vi bla. startede fra scratch med at lave libraries, toolchains, buildsystemer og i det hele taget få lavet en effektiv måde at gøre tingene på med meget begrænsede resourcer og penge. Vi var 4 knallerter i et 12 m2 rum det første år, og 5 det næste år. Damn, det var sgu smalt
Du har ret, vi er jo egentlig ved at være lidt nogle "gamle røvhuller" her i PM. Personligt, synes jeg faktisk at tiden er fløjet afsted, synes stadig det føles som i går, da vi startede "seriøst" op i januar 2005 (Thomas og Fredrik havde kørt det på hobbt plan siden ca. 2002). Men 4 år er jo en hel del i den her branche, men det tager godtnok et stykke at komme op i gear og få nok balast til at tingene kører nogenlunde smooth. De første 2 år var nok de allerhårdeste ville jeg sige, da vi bla. startede fra scratch med at lave libraries, toolchains, buildsystemer og i det hele taget få lavet en effektiv måde at gøre tingene på med meget begrænsede resourcer og penge. Vi var 4 knallerter i et 12 m2 rum det første år, og 5 det næste år. Damn, det var sgu smalt
davidhelgason wrote:Sagt på en anden måde: den "ny generation" bestående af "en række nye initiativer" består af:
d.
Last edited by henrik_weide on 24 Jun 2009, 19:05, edited 1 time in total.
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games
CEGO, OSAO games
-
- Level 22 - Imp
Vi sidder 9 mand paa ca. 24 kvadratmeter
Anyway glaeder mig sgu til, at se hvad Eden bliver for en stoerrelse - skal det times med DVD-udgivelsen i oevrigt?
og Henrik eller andre fra PM, har I ikke nogle links til noget materiale omhandlende de DS-titler I har udgivet? (evt. reviews - har selv proevet at lede, men uden det vilde held) Og skal I paa PSP-vognen nu efter Sony's forsoeg paa relanchering?
Anyway glaeder mig sgu til, at se hvad Eden bliver for en stoerrelse - skal det times med DVD-udgivelsen i oevrigt?
og Henrik eller andre fra PM, har I ikke nogle links til noget materiale omhandlende de DS-titler I har udgivet? (evt. reviews - har selv proevet at lede, men uden det vilde held) Og skal I paa PSP-vognen nu efter Sony's forsoeg paa relanchering?
-
- Level 8 - Summoner
@Morten & Henrik: jep, jeg har stor respekt for jeres respektive projekter, og glæder mig over at der både bliver tænkt nyt og skørt, hhv. bygget metodisk og organisk op - to temmelig lødige modeller, som begge har store muligheder og... ja, interessante udfordringer (Henriks beskrivelse af at sidde år efter år i et for lille lokale skal nok vække genkendelse hos en del!)
@Morten: ligesom mange andre Lars von Trier-fans i Polen, UK, Rusland, mfl. glæder jeg mig vildt meget til at se Eden... og det gør min kæreste også, som ellers ikke interesserer sig det mindste for computerspil.
@Ming: sorry for let ironi. Fritstående lød postulatet lidt spinkelt, men jeg glæder mig til dine fremtidige artikler - og mere end det over at vi har fået en journalist som tager spilbranchen alvorlig både i det store og i det små (og altså også holder øje med den her vores lille haveforening)! Jeg kan nu se at jeg allerede har læst flere af dine artikler uden at "opdage" dig. Jeg glæder mig at møde dig derude!
d.
@Morten: ligesom mange andre Lars von Trier-fans i Polen, UK, Rusland, mfl. glæder jeg mig vildt meget til at se Eden... og det gør min kæreste også, som ellers ikke interesserer sig det mindste for computerspil.
@Ming: sorry for let ironi. Fritstående lød postulatet lidt spinkelt, men jeg glæder mig til dine fremtidige artikler - og mere end det over at vi har fået en journalist som tager spilbranchen alvorlig både i det store og i det små (og altså også holder øje med den her vores lille haveforening)! Jeg kan nu se at jeg allerede har læst flere af dine artikler uden at "opdage" dig. Jeg glæder mig at møde dig derude!
d.
-
Heldigvis har vi større lokaler nu på ca. 120 m2 i Aalborg, endda til en ganske rimelig pris til omkring 130.000 om året (hvis jeg husker rigtigt) og et lille lokale i Århus. Vi var nødt til at have den ekstra plads hvis det ikke skulle blive total "monkey-cage"petervesti wrote:Vi sidder 9 mand paa ca. 24 kvadratmeter
Vi er pt. 22 mand i Aalborg (14 fuldtid og 8 studenter-arbejdere) og 2 fuldtid i Århus.
Vi har primært lavet børnespil til DS, herunder nogle Pixeline og Josefine titler. Der er nogle enkelte reviews derude, men jeg husker ikke hvor de er må jeg indrømme.petervesti wrote:og Henrik eller andre fra PM, har I ikke nogle links til noget materiale omhandlende de DS-titler I har udgivet? (evt. reviews - har selv proevet at lede, men uden det vilde held) Og skal I paa PSP-vognen nu efter Sony's forsoeg paa relanchering?
Ellers laver vi primært mobil-spil, dvs. J2ME, BREW, iPhone og Android. Reviews af nogle disse titler kan bla. findes på pocketgamer.co.uk og airgamer.de. Her er nogle links til de af vores spil som Pocketgamer har anmeldt:
http://www.pocketgamer.co.uk/company.as ... ec=0&i=899
Mht. andre platforme. Ja, hvem ved? Vi kigger da ihvertfald altid på nye kommercielle muligheder på andre platforme. Men kundegrundlag, fokus og udgifter kontra forventet salg, er altid en stor del af overvejelserne. Så meget kan jeg sige.
/Henrik...
Last edited by henrik_weide on 24 Jun 2009, 19:06, edited 1 time in total.
CEGO, OSAO games
CEGO, OSAO games
-
Edit: Arrgh, dupe post.
CEGO, OSAO games
CEGO, OSAO games