community financing og Newell

PopGoblin
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 15 Mar 2008, 13:29

community financing og Newell

Unread post by PopGoblin » 21 Jul 2009, 10:20

Hi folks

Ikke for overhovedet at blande mig i nogle verserende diskussioner omkr. fx community financing - men jeg stødte lige på den her, som alle måske ikke lige har set endnu: http://www.gamasutra.com/php-bin/news_i ... tory=24502

mvh
Poppe

BarrySlisk
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 13 May 2009, 19:13

Re: community financing og Newell

Unread post by BarrySlisk » 21 Jul 2009, 12:41

Jeg må indrømme at jeg ikke rigtigt tror på ideen.

En af kommentarene til artiklen lød:
"I hear Gabe saying his interested, but why would he want the head ache of managing the multitude of micro investors? Just the accounting costs would be astronomical. "

Det lyder som et solidt argument imod ideen, men i princippet kunne det måske løses.

Jeg kunne måske nok finde på at donere penge til nogle meget få projekter (system shock 3 f.eks ), men jeg tror generelt ikke at man vil kunne få nok til at donere. Måske ved meget store og kendte brands, men i så fald har de nok ikke problemer med at finansiere på traditionel vis og hvad er så pointen?

User avatar
Menace
Level 6 - Apprentice
Posts: 69
Joined: 08 Mar 2008, 19:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: community financing og Newell

Unread post by Menace » 21 Jul 2009, 14:40

Tror heller ikke på ideen. Hvordan skulle beslutninger vedtages? Demokrati, eller dem der har flest penge/stemmer? Ingen af delene garanterer en god løsning, og hvis 'jeg' nu ikke får det spil jeg vil have så gider jeg ikke betale for det... Kan man få pengene tilbage hvis spillet udvikler sig i en retning man ikke synes om? Næppe! =)
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: community financing og Newell

Unread post by JeppeKM » 21 Jul 2009, 18:31

Lyder... mærkværdigt... og jeg kan ikke helt gennemskue om det er noget som denne model: https://www.myc4.com/ ? (som er et glimrende koncept)
Micro-investments

Støt de 3. verden med investeringer, eller støt de hungrende spiludviklere... same deal?
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

BarrySlisk
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 13 May 2009, 19:13

Re: community financing og Newell

Unread post by BarrySlisk » 21 Jul 2009, 18:46

Jeg tror ikke at de har de samme regnskabskrav i den 3. verden :)

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: community financing og Newell

Unread post by JeppeKM » 21 Jul 2009, 21:10

De har det sgu også for nemt der nede...
Sådan, også en smiley:
:roll:
så skulle den ged vist være barberet!

Spøg til side

Jeg tænker blot over hvordan en sådan finansiering kunne foregå - og MyC4 er blot en måde hvor det kunne faciliteres.
Hvis jeg skulle kaste penge efter 'random' game company, ville jeg føle mig sikrere hvis der var en form for instans der lavede en forvurdering af firmaet. Det må givet fald være nødvendigt hvis hr og fru Pedersen (random gamer tags) skulle have et grundlag at vurdere deres potentielle investering udfra.

Men ja, det er da en kreativ tanke at få investeringer ind på den måde - long live the new flesh!
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

BarrySlisk
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 13 May 2009, 19:13

Re: community financing og Newell

Unread post by BarrySlisk » 21 Jul 2009, 22:17

Hvis det skulle fungere, så skulle det være en reel investering. Dvs man skulle minimum investere f.eks 1.000 eller 5.000 kr. Af det ville man så få et antal promilie (ok nok mindre) af et evt overskud. Man ville IKKE få spillet. Det må man købe ved siden af.

I det tilfælde kunne jeg egentlig godt se mig selv kaste penge efter projekter (måske). Selv spil jeg ikke gad spille. Det skulle være nemt, sikkert og troværdigt selvfølgelig.

Men at kaste 300 kr efter et firma for MÅSKE at få spillet, men ingen del af overskudet, det er en dårlig deal.

PopGoblin
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 15 Mar 2008, 13:29

Re: community financing og Newell

Unread post by PopGoblin » 22 Jul 2009, 14:39

Jeg kom til at tænke på, at en tysk taler (jeg har glemt hans navn, sry) ved nærværende års Malmø-komsammen talte om finansiering af spil; han beskrev en investerings-forening, som rent faktisk udbød en eller anden form for aktier i konkrete projekter på lokale posthuse omkring i Tyskland. Han kom ud for, at få tilbudt en aktie i et af sine egne verserende spilprojekter under et posthus-besøg!

Mange ville da nok kræve en blåstempling af en uafhængig enhed af én eller anden art - og det må det vel f.eks. være, når man får "pushet" noget af sin lokale posthus-betjent (eller hvad det nu hedder).

Vi diskuterede engang for nogle år siden en tilsvarende ide, sådan bare løst, med vores revisor. Han fik helt gåsehud over omkostningerne, hvis det skulle etableres for-real i Danmark og helt efter bogen. Så mikro-investeringer bliver vist svært, bare sådan rent juridisk og skattemæssigt at etablere.

...men, for pokker, for mange ville det da sikkert være sjovere, omend nok ikke mere givtigt, end at spille lotto ;-)

/poppe

Post Reply