Flash CS5 konkurrent til Unity3D

DevDaddy
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 30 Sep 2009, 09:22

Flash CS5 konkurrent til Unity3D

Unread post by DevDaddy » 06 Oct 2009, 09:36

Flash CS5 vil kompilere til native code på feks iPhone. Det lyder jo umildbart som om at Flash på iPhone kommer til at stå som en stærk konkurrent til Unity i fremtiden ?

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Flash CS5 konkurrent til Unity3D

Unread post by vonknut » 06 Oct 2009, 10:21

Ja, så afhænger det bare af hvor goe de er til det + deres 3D support.

Tror dog ikke at de vil være helt en konkurrent, da det jo ikke ligefrem er en game-engine.




-p.s. det lugter lidt af, at der er noget om de rygter, om at bl.a. Nokia ville stoppe med at understøtte flash-lite...
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
Pelle K
Level 6 - Apprentice
Posts: 65
Joined: 17 Mar 2008, 23:00
Location: Aarhus N
Contact:

Re: Flash CS5 konkurrent til Unity3D

Unread post by Pelle K » 06 Oct 2009, 11:17

Jeg har ingen forventning om, at flash kommer til at true unitys position på andet end 2d-området, og med den nye bølge af 2.5D platforme fra unity, så tror jeg det bliver svært
selv på det område.

Men jeg hilser det alligevel velkomment, nu hvor jeg selv anvender flash det meste af tiden :)

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Flash CS5 konkurrent til Unity3D

Unread post by henrik_weide » 06 Oct 2009, 12:20

Mht. Flash Lite support, så er Nokia på vej til at supporte fuld Flash i Symbian OS'et (WinMO, WebOS og Android også). Den Flash-lite implementation der er i (ihvertfald) Symbian er allerede næsten en fuld version.

Kompilere til native kode er fint nok, men det er mest pga. symptombehandling til iPhone, fordi den ikke har Flash-understøttelse og heller ikke får det (ser det ud til). Det løser heller ikke Flash-i-browser-problemet. Personligt tror jeg Apple's gatekeeper strategi failer over det længere perspektiv, selvom den på kort sigt har været en success.

Mht. at Flash C5 skal konkurrere med Unity og andre engine's / runtime systemer - tjaa, jeg tror ikke det gør den store forskel. Det kommer an på, hvad der skal laves.

For vores vedkommende er al den snak ligegyldig, da vi er multiplatform i alt hvad vi gør, så vi kan ikke bruge nogle af dem, vi har været nødt til at lave vores eget ;-)

/Henrik...
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Flash CS5 konkurrent til Unity3D

Unread post by simonmoeller » 06 Oct 2009, 13:08

Det bliver kæmpestort.

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Flash CS5 konkurrent til Unity3D

Unread post by Christen » 06 Oct 2009, 17:43

http://www.adobe.com/aboutadobe/pressro ... ndPCs.html

Her finder man nyheder om komplet implementering af Flash til mobile enheder som BlackBerry, Android, Symbian, Windows Mobile og WebOS, der før måtte nøjes med en light-udgave.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Flash CS5 konkurrent til Unity3D

Unread post by vonknut » 06 Oct 2009, 21:16

Christen wrote:http://www.adobe.com/aboutadobe/pressro ... ndPCs.html
Her finder man nyheder om komplet implementering af Flash til mobile enheder som BlackBerry, Android, Symbian, Windows Mobile og WebOS, der før måtte nøjes med en light-udgave.
Informativt link, men virker samtidigt som lidt ligegyldigt Adobe-blablabla:

Flash på mobiler / Iphone afhænger jo ikke af hvad Adobe laver af software inderstøttelse, men af hvilke telefoner der understøtter det...
Så adobe kan skrive nok så meget, men i sidste ender er det et spørgsmål om kompatibilitet, penetration og distribution.
-m.a.o. succesen af en given software, afhænger af markedspenetrationen af den hardware, der kan køre det i praksis (dvs. har det inkoorpereret/installeret på tidspunktet hvor enheden sælges til kunden).

Men cool at høre at flash i fremtiden bliver standard på mange telefoner, så mangler vi bare at få SonyErricsson med, da de dominerer det nordeuropæiske marked (specielt skandinavien).
Og så mangler vi derudover bare, at der går 3-5 år, så flertallet af de telefoner der faktisk er i hænderne på brugerne, er så nye at de understøtter det.

Men guderne skal vide at vi er mange der glæder os til, at det ikke er nødvendigt at bruge JME mere :)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

boab
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 112
Joined: 13 Mar 2008, 13:36

Re: Flash CS5 konkurrent til Unity3D

Unread post by boab » 07 Oct 2009, 10:02

Det skal tilføjes at Flash på iPhone KUN bliver som apps (og det siges at der allerede er flash 8 apps på Appstore. http://www.mikechambers.com/blog/2009/1 ... ith-flash/)
hvorimod at flash på alle mulige andre telefoner (ja Android jeg kikker stift på dig) også allerede er i browseren.

Jeg gælder mig til at høre om Flash så kommer til at understøtte multitouch?

men for udviklere er det vel fint at være i appstore?

Bo

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Flash CS5 konkurrent til Unity3D

Unread post by henrik_weide » 07 Oct 2009, 13:12

1. Det kan faktisk lade sig gøre, at distribuere og sælge Flash Lite apps allerede, gennem Nokia's Ovi Store. Det virker på samme som for J2ME og native Symbian.

2. Hvad er der nu galt med J2ME?

Mig bekendt er J2ME platformen ved at være temmelig moden og stabil på, ihvertfald, Nokia og SonyEricsson. Selv Samsung er ved at fatte det. Performance er også rimelig god, selv 3D kører rimelig (give or take, selvfølgelig).
Don't get me wrong, jeg foretrækker at kode native når der virkelig performes, men til mange casual spil er J2ME ganske fremragende.

/Henrik...
vonknut wrote:
Men cool at høre at flash i fremtiden bliver standard på mange telefoner, så mangler vi bare at få SonyErricsson med, da de dominerer det nordeuropæiske marked (specielt skandinavien).
Og så mangler vi derudover bare, at der går 3-5 år, så flertallet af de telefoner der faktisk er i hænderne på brugerne, er så nye at de understøtter det.

Men guderne skal vide at vi er mange der glæder os til, at det ikke er nødvendigt at bruge JME mere :)
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Flash CS5 konkurrent til Unity3D

Unread post by Gorm » 07 Oct 2009, 18:59

henrik_weide wrote:1. Det kan faktisk lade sig gøre, at distribuere og sælge Flash Lite apps allerede, gennem Nokia's Ovi Store. Det virker på samme som for J2ME og native Symbian.

2. Hvad er der nu galt med J2ME?

Mig bekendt er J2ME platformen ved at være temmelig moden og stabil på, ihvertfald, Nokia og SonyEricsson. Selv Samsung er ved at fatte det. Performance er også rimelig god, selv 3D kører rimelig (give or take, selvfølgelig).
Don't get me wrong, jeg foretrækker at kode native når der virkelig performes, men til mange casual spil er J2ME ganske fremragende.

/Henrik...
vonknut wrote:
Men cool at høre at flash i fremtiden bliver standard på mange telefoner, så mangler vi bare at få SonyErricsson med, da de dominerer det nordeuropæiske marked (specielt skandinavien).
Og så mangler vi derudover bare, at der går 3-5 år, så flertallet af de telefoner der faktisk er i hænderne på brugerne, er så nye at de understøtter det.

Men guderne skal vide at vi er mange der glæder os til, at det ikke er nødvendigt at bruge JME mere :)
Jeg vil også sige at da jeg var studerende var der mange Java ting som var frygtelige at arbejde med, men idag er det kommet enormt langt på utroligt mange fronter, er faktisk ret behageligt at kode i.
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Flash CS5 konkurrent til Unity3D

Unread post by vonknut » 07 Oct 2009, 21:55

Hov-hov, jeg elsker JME, fordi at det er det eneste der garanterer højpenetration på mobil-fronten.
-jeg ville bare ønske der var metoder hvor det var billigere at lave content, uden at gå på kompromi med kompatibiliteten.

JME er det eneste fornuftige, men samtidigt noget langsommer (læs: dyrere) at lave indhold i, ift. f.eks. Flash-lite.

Så den dag hvor der er en standard som _er_ en standard, og som giver en hurtigere produktions process, så skifter vi da over til den.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Flash CS5 konkurrent til Unity3D

Unread post by henrik_weide » 22 Oct 2009, 23:05

Yeah, det kan jeg godt forstå du siger. Men jeg tror der stadig går noget tid, eftersom Flash Lite performer en hel del dårligere end J2ME, så vi skal forbi den nuværende ARM Coretex generation før det virkelig batter, tror jeg.

/Henrik...
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Flash CS5 konkurrent til Unity3D

Unread post by vonknut » 23 Oct 2009, 02:21

Ja, det perfomer dårligt + kan ikke en skid.

F.eks. kan det stort set ikke gemme noget data lokalt. Hvilket betyder at alle flash-lite applikationer med dynamisk data, skal gå på nettet konstant for at kunne fungere. -de kan max lagre en highscore liste, modsat JME, der typisk kan lagre mellem 100-500 KB pr applikation (rekordstore).

Derudover kan flash-lite heller ikke tilgå nogen som helst funktioner i telefonen. Det kan kun vise grafik, spille lyd samt gå på nettet (og måske også få telefonen til at vibrere + bruge accelerameter tjuhej).

JME kan man jo rigtigt, rigtigt meget, f.eks. tilgå kamera, maste-data, sende og modtage sms'er + opkald, tilgå kalender + telefon bog, tilgå filer i filsystemer, gemme filer lavet i applikationen etc.

Men stadigtvæk, det er en bitch at arbejde med, så det er et valg mellem "power+kompatibilitet" (JME) eller "bekvemmelighed" (flash-lite).
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Post Reply