Hvilket programmeringssprog ville være bedst til browserspil

Kehaan
Level 9 - Conjurer
Posts: 90
Joined: 18 Mar 2008, 23:59

Hvilket programmeringssprog ville være bedst til browserspil

Unread post by Kehaan » 05 Apr 2008, 19:08

Hej.

Hvilket programmeringssprog ville være bedst til at lave et browserspil? Som Ogame.dk osv.

Jeg er igang med Java pt selv. Men hvad ville dette være godt til det formål? ( Er ikke kommet så langt endnu i det :) ) Eller ville et andet sprog være bedre til det? F.eks Visual basic?

På forhånd tak.

Mvh Kehaan.

gjoel
Level 3 - Infant
Posts: 34
Joined: 17 Mar 2008, 13:15

Re: Hvilket programmeringssprog ville være bedst til browserspil

Unread post by gjoel » 05 Apr 2008, 20:27

Brug flash - det er let at gå til, meget udbredt, og der er mange mennesker du kan spørge på andre sites end spiludvikling.dk. ... :)

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 4120
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Hvilket programmeringssprog ville være bedst til browserspil

Unread post by jonaz.dk » 05 Apr 2008, 21:42

uden at have programmeringstekniske kompetencer.
så er OGame så vidt jeg kan se overvejende kodet i PHP og et helt fint valg til det. Og muligvis peppet lidt om med Java script hist og her.
ASP er heller ikke udelukket som valg.
PHP/ASP giver dog kun giver mulighed for klassisk websidevisning af serverside kode og har direkte adgang til MySQL databasen som der ligger bag hele spillet.
men det er vejen du bør gå hvis du vil lave noget der er helt tilsvarende.
Følgende sites kunne sikkert være interessante for dig
http://udvikleren.dk/PHP/Index.aspx
http://www.asp.dk

jeg tror du er ude i en blindgyde med Visual Basic overvejelser. det er mere hvis du vil lave standalone executable spil (med dårlig performance).

Java er og et ok valg. du har mulighed for at gå mere til kødet på mere traditionelle actionbaserede spil og grafikprogrammering.
en af de store ulemper i forhold til php/asp/flash (set fra enduser synspunkt) er at det skide Java plugin er ULIDELIGT langsomt om at initialisere i browsere. jeg ved seriøst ikke hvad de tænker på hos Sun. det er under alt kritik.

Flash er slet ikke noget dårligt valg. Det vil meget sikkert gøre livet lettere for dig end Java. Men koster selvfølgelig nogle tusser af dine lommepenge i modsætningen til de andre muligheder som er gratis.
http://www.flashforum.dk er et dansk site der er specialiceret i flash. så hjælp at hente der.
men du skal nok ud i noget PHP hvis skal have Flash til at kommunikere med en MySQL database som er en grundsten i spil som OGame. faldt over en video tutorial.
http://library.creativecow.net/articles ... torial.php
muligt der er andre metoder.. skal jeg ikke gøre mig klog på.

User avatar
AngryAnt
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 05 Apr 2008, 13:38
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Hvilket programmeringssprog ville være bedst til browserspil

Unread post by AngryAnt » 07 Apr 2008, 15:24

Eller: Du kunne springe ud i det med hovedet først og samle en desideret game engine op så som unity: http://unity3d.com
Emil "AngryAnt" Johansen
Game Developer, AI Specialist, Unity Expert
framebunker.com
AngryAnt.com
eej.dk

kellberg
Level 0 - Null
Posts: 5
Joined: 14 Mar 2008, 01:29

Re: Hvilket programmeringssprog ville være bedst til browserspil

Unread post by kellberg » 07 Apr 2008, 15:43

Hvis du vil lave et normalt browser spil som ogame og travian så vil php, asp.net, JSP (java) og evt også Ruby alle være gode valg til server delen.

Du har 3 lag i sådan et spil
Interface: HTML, Flash, Unity
Server: php, asp.net, JSP, Ruby, m.fl.
Database: MS SQL, mySql, PostgreSql

Så det kommer lidt an på hvilken lag du tænker på og hvad du vil lave i de forskellige lag.

rasmuskaae
Level 2 - Grain of sand
Posts: 23
Joined: 11 Mar 2008, 08:56
Contact:

Re: Hvilket programmeringssprog ville være bedst til browserspil

Unread post by rasmuskaae » 08 May 2008, 10:43

Frontend kan også laves i java (applets), c++ (activex), osv.
kellberg wrote:Hvis du vil lave et normalt browser spil som ogame og travian så vil php, asp.net, JSP (java) og evt også Ruby alle være gode valg til server delen.

Du har 3 lag i sådan et spil
Interface: HTML, Flash, Unity
Server: php, asp.net, JSP, Ruby, m.fl.
Database: MS SQL, mySql, PostgreSql

Så det kommer lidt an på hvilken lag du tænker på og hvad du vil lave i de forskellige lag.

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Hvilket programmeringssprog ville være bedst til browserspil

Unread post by Christen » 08 May 2008, 11:58

Bare for at namedroppe:

Adobe Air: http://www.adobe.com/products/air/ (som kombinere mange af de overstående teknologier)
Virtools: http://www.virtools.com/ (næsten det samme som Unity)
Silverlight: http://silverlight.net/ (Hvis du er til Bill og hans sleng) :shock:

Post Reply