Facebook vil indføre brugerbetaling (På spil)

User avatar
Gryphon
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 124
Joined: 31 Jul 2008, 12:07
Contact:

Facebook vil indføre brugerbetaling (På spil)

Unread post by Gryphon » 26 Oct 2009, 11:13

Ved at der er en del der har udset Facebook (Og andre sociale sites) som udgivelses platform for deres komne spil.

Synes der var nogle lidt sjove tal i den her artikel:

http://epn.dk/teknologi2/computer/article1862487.ece
Christian Damm,
Sr. Concept Art Director
The LEGO Group

http://www.ConceptArtist.dk - http://www.LinkedIn.com/in/ChristianDamm - http://www.LEGO.com

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Facebook vil indføre brugerbetaling (På spil)

Unread post by freedomwriter » 26 Oct 2009, 16:14

Interessant - ser stort potentiale for browser-spil og micro-transactions på "gratis-spil" i det scenarie.

Men som den humoristisk anlagte men vrede melankoliker jeg nu engang er, tror jeg osse det desværre vil være den næste buzz-bølge en hoben håbefulde teams vil forsøge at skabe sig en niche-forretning på - ligesom de foregående bølger med mobilspil, online-spil, spil til piger, konvergens etc. Og der vil blive serveret rigtig mange forkølede, uigennemtænkte og dårligt eksekverede forsøg - fordi der igen vil være et større fokus på at "være med på bølgen" og "gøre noget andre ikke gør" og store udvikler-ambitioner, og mindre på egentlig test af konceptet, målgruppe-penetration, kommerciel bæredygtighed og eksekverbare USP'ere.

EDIT: Ja, jeg ved det på en måde er selvmodsigende - for jeg er ellers talsmand for at man skal tænke utraditionelt og netop gøre noget andre ikke gør. Forskellen ligger jo i de kvalificerede, markante, gennemtænkte forsøg som er blandt first movers - og så dem der halser bagefter når startskuddet for længst er fyret af.

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Facebook vil indføre brugerbetaling (På spil)

Unread post by henrik_weide » 26 Oct 2009, 16:44

freedomwriter wrote:Interessant - ser stort potentiale for browser-spil og micro-transactions på "gratis-spil" i det scenarie.
Men som den humoristisk anlagte men vrede melankoliker jeg nu engang er, tror jeg osse det desværre vil være den næste buzz-bølge en hoben håbefulde teams vil forsøge at skabe sig en niche-forretning på - ligesom de foregående bølger med mobilspil, online-spil, spil til piger, konvergens etc.
Det tog er allerede kørt. Vi har allerede PlayFish, iPlay samt andre store publishere der allerede har FB versioner af deres mobilspil og promotion herfor, og markedet er satureret allerede.
freedomwriter wrote: Og der vil blive servert rigtig mange forkølede, uigennemtænkte og dårligt eksekverede forsøg - fordi der igen vil være et større fokus på at "være med på bølgen" og "gøre noget andre ikke gør" og store udvikler-ambitioner, og mindre på egentlig test af konceptet, målgruppe-penetration, kommerciel bæredygtighed og eksekverbare USP'ere.
Sikkert. Bortset fra at "gøre noget andre ikke gør", ville være svær at forsvare eftersom hyp'en allerede er på vej retur.

Hvis man skal være noget ved musikken er det ikke nok at være 1 skridt foran. Man skal helst være 2 skridt foran. Det er de færreste der er det. Det er ca. lige store doser held og forstand, der driver værket, og forstanden ligger som regel i at kunne afstemme udgifter med indtægter mere end det kreative aspekt.

/Henrik...
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Facebook vil indføre brugerbetaling (På spil)

Unread post by freedomwriter » 26 Oct 2009, 17:18

"Analytikere i ThinkEquity anslår at markedet for spil i sociale medier vil tredobles inden 2012. Omsætningen vil da stige til 2 milliarder dollars årligt. Og halvdelen af dette beløb vil ifølge analytikerne gå gennem Facebook."

Hvis analysen passer, er det vel næppe udtryk for et marked der er mættet, tværtimod. Facebook Credits som virtual currency payment method vil osse åbne nye døre til andre forretningsmodeller, og blive en konkurrent til PayPal (der efter min mening fungerer lige så godt som en byld i røven - har ikke brugt systemet siden jeg glemte hvad det var for en nu udgået hotmail account jeg signede den op til oprindeligt, og jeg kan ikke ændre stamoplysninger....).

Eftermin mening er der størst risiko for at de selv tager gassen af ballonen, hvis ikke de utallige spam-henvendelser om at signe op til Mafia Wars og 10-20 andre spil reguleres fra Facebooks side. Men det er måske det Ignore knappen er til....

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Facebook vil indføre brugerbetaling (På spil)

Unread post by simonmoeller » 26 Oct 2009, 18:15

Toget er overhovedet ikke kørt. Men det kræver som altid en ordentlig indsats at lave et ordentligt produkt. Det er klart, at det er et svært sted at konkurrere, præcis som alle andre platforme.

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Facebook vil indføre brugerbetaling (På spil)

Unread post by henrik_weide » 26 Oct 2009, 21:30

Novelty-faktoren er ihvertfald passe nu. Det betyder ikke at der ikke kan være vækst i denne del af branchen, det ser man jo også i mobilspils-branchen, men startup vinduet er ved at lukke hurtigt. Det var det jeg mente.

/Henrik...
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Facebook vil indføre brugerbetaling (På spil)

Unread post by Gorm » 26 Oct 2009, 22:44

henrik_weide wrote: Det tog er allerede kørt.
Vis mig lige et spilmarked hvor toget enten ikke allerede er kørt, eller hvor det ikke er så nyt og/eller unproven at ingen rigtig tør satse store penge på det endnu. Så snart der lugtes penge, kommer de store også med i på fuld damp.. Det skete på Steam, med casual games, iPhone, Facebook, osv. Det er bare en del af gamet (siger jeg velvidende at jeg bare er lille fisk, som garanteret snart får ryggen brækket endnu en gang (af mig selv eller de store) ).
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

User avatar
Menace
Level 6 - Apprentice
Posts: 69
Joined: 08 Mar 2008, 19:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Facebook vil indføre brugerbetaling (På spil)

Unread post by Menace » 26 Oct 2009, 23:24

Ifg. en artikel i GameDeveloper skulle det være pain at udvikle til FB, da de ofte ændrer grundlæggende kode hvilket betyder at man konstant skal holde øje med om ting nu også virker.. Kan ikke lige huske hvilket nummer (GD) desværre..
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Facebook vil indføre brugerbetaling (På spil)

Unread post by freedomwriter » 27 Oct 2009, 03:15

Gorm wrote: Vis mig lige et spilmarked hvor toget enten ikke allerede er kørt, eller hvor det ikke er så nyt og/eller unproven at ingen rigtig tør satse store penge på det endnu. Så snart der lugtes penge, kommer de store også med i på fuld damp.. Det skete på Steam, med casual games, iPhone, Facebook, osv. Det er bare en del af gamet (siger jeg velvidende at jeg bare er lille fisk, som garanteret snart får ryggen brækket endnu en gang (af mig selv eller de store) ).
Det er nok en noget kondenseret betragtning og der er efter min mening nuancer ind i mellem de to yderpunkter, selvom jeg er enig langt hen af vejen. Vi er nok helt enige om at det er bedst at være blandt de første og ihvertfald få del i opturen, end først at hoppe på når løbet er ved at være kørt.

Hvilket iøvrigt osse er årsagen til at jeg holder mit "First-Person-Pie-Throwing-Massive-Multiplayer-Online-Screensaver" spilkoncept tæt ind til kroppen....

As well as my 3D holographic wrist-worn cell phone, and of course, the iRing.....
Image

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Facebook vil indføre brugerbetaling (På spil)

Unread post by Gorm » 27 Oct 2009, 08:39

freedomwriter wrote:
Gorm wrote: Det er nok en noget kondenseret betragtning
Ja, jeg må indrømme, at jeg selvfølgelig også synes der er en helt række af nuancer. I fik bare pointen skåret ud i pap versionen.
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Facebook vil indføre brugerbetaling (På spil)

Unread post by Gorm » 27 Oct 2009, 08:42

henrik_weide wrote:Novelty-faktoren er ihvertfald passe nu. Det betyder ikke at der ikke kan være vækst i denne del af branchen, det ser man jo også i mobilspils-branchen, men startup vinduet er ved at lukke hurtigt. Det var det jeg mente.

/Henrik...
Ups, beklager så først denne post nu. Enig (og grunden til at jeg ellers reagerede)
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

User avatar
TeisAnker
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 07 Sep 2009, 13:28

Re: Facebook vil indføre brugerbetaling (På spil)

Unread post by TeisAnker » 27 Oct 2009, 18:25

Hmmm... Jeg synes, at der i diskussionen fokuseres for meget på at være "først". Det har selvfølgelig stor værdi, men jeg tror mere på at være "bedst". Facebook var jo eksempelvis langt fra det første sociale netvæk - men har derimod vist sig at være det bedste. Hvis man drager ser på spilbranchen så var EA jo langt fra de første til at lave fodboldspil - hvem husker ikke f.eks. Kick Off og Sensible Soccer - men bare de bedste, da de kom på markedet. Så sagde alle "markedet for fodboldspil er toalt lukket af EA's FIFA", men så kom Pro Evolution Soccer og var bare bedre, og huggede en stor del af markedet. (Jeg ved godt at PES var stort i Asian før det kom til vesten, men pointen er den samme - det var stadigt en udfordrer til EA's trone). Det samme kan siges om basketspil, hvor NBA Live er blevet voldsomt udfordret af NBA 2Kx. Der er sikkert mange flere eksempler. Pointen er; med godt håndværk og en god idé kommer man altså ret langt, uden at man behøver at være først ;)

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Facebook vil indføre brugerbetaling (På spil)

Unread post by Gorm » 27 Oct 2009, 20:58

Enig, det vigtigste er at have ambitionen.
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

lissajous
Level 0 - Null
Posts: 8
Joined: 28 Oct 2009, 15:19

Re: Facebook vil indføre brugerbetaling (På spil)

Unread post by lissajous » 28 Oct 2009, 16:14

<unlurk />
Excuse me if google translate has done some of your postings a disservice, but basically this thread has evolved into whether the "gold rush" on social network games is over, yes?

Well, from my perspective, the answer is a resounding no to this, but with a few caveats.

Cloning someone else's offering will no longer work. There are already many, many Vampire, Mafia Wars, etc. etc. type games on the market, and Zynga have that area sewn up. Going head-to-head against them with that approach isn't the most direct route to success. They have also invested really heavily in advertising in order to generate their initial traffic and market position. Just because it's F2P and socially enabled doesn't mean that "if you build it they will come".

If you are looking to enter this field, then you have to understand what it is that the market leaders do, plus how and why they do that in order to be successful. Then you need to tailor this to your offering. Applicability and interpretation will vary from case to case, but essentially what they do boils down to this.

- Understanding their customer. Why, when, how do people play their games? Why do they *keep* playing their games, and what do they do when they stop playing a game. Secondarily, why and how will people pay to play your game? How can you enable this in an equitable manner for those that just want to pay without paying. FWIW, if you don't consider the latter group to be important, then I suggest you find another thread to read.

- Enable virality within their individual gaming ecosystems. Successful games cross-promote within the universe, and build customer acquisition into the gaming mechanics. For every person that gets annoyed enough by Mafia Wars spam on their wall to block it, there's probably 10 people that have started playing the game because of it. Additionally, because some paths of gameplay are blocked unless you recruit your friends into your gaming circle, and their is a high colleague / friend crossover on SN sites, there's a lot of water-cooler talk about the games.

- Simplify, simplify, simplify. The successful games are ridiculously straightforward. They're easy to pick up, easy to play, and easy to master. They also share another factor, but I'll let you work that one out for yourself ;-)

- Reuse. Because of the simple approach taken with their game design, they can reskin games with comparatively little effort. This means they can target demographics as they are identified as underserved on the networks. This will enable the player to migrate around your games but still stay within your universe, plus promote equivalent games to members of their social circle who have different interests. Note that this heavily ties into the "understand your customer" point.

Finally - ya gotta have a schtick. Just like anything else, determine what it is that will make you special. See if it works in context of those points outlined above. If it doesn't, then either rethink, or feel free to disagree with me.

By the way - should we organize an IGDA Business cSIG around this topic? We can set something up mid-November if there's enough support?

There's the separate (and arguably more on-topic) discussion of whether FB Credits are a good or a bad thing for existing and new SN games, but that would be an equally long post!

- Dave

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Facebook vil indføre brugerbetaling (På spil)

Unread post by freedomwriter » 29 Oct 2009, 03:04

Dave - great to hear solid input and industry insights from a non-Dane. We should have a Babelfish autopilot on this thing, cause spiludvikling.dk certainly has a lot of activity and interesting threads.
I couldn't agree more with all your very concise and precise points. I've been peddling my schlock-schtick for ages in various areas of this business, only to find out - almost on a daily basis - that there are loads of angels I never thought of and numerous opportunities I never heard of.
Hope you'll stick around.

Post Reply