henrik_weide wrote:Jeg mener heller ikke, der skal være særregler på skatteområdet for bestemte brancher. Det er noget værre rod, på lige fod med diverse underlige bureaukratiske støtteanordninger.
Den eneste måde, at få et erhverv til at blomstre, er at give de rigtige vækstbetingelser med enkle regler og ikke for meget "red tape". Punktum.
Fire punkter der SKAL gøres noget ved, og som IKKE er gensidig udelukkende, og egentlig gælder de fleste moderne brancher's forudsætninger for gode rammer er:
1. Lavere skat (ergo billigere drift, og lettere at tjene penge).
2. Enkel og fair værdipapirbeskatning (I DK er den total absurd, og ret svær at tage alvorlig. Det er den f.eks. ikke i Sverige. Man skulle tro at man ikke vil have investeringer til DK. ). Investorer er jo total ligeglade med idealisme eller hvad fanden der ligger til grund for disse tåbelige skatteregler, de finder jo bare et andet land med talent og bedre investeringsbetingelser - dem er der jo nok af.
3. Tilstrækkelig uddannelsesniveau (more or less det eneste hvor vi nogenlunde er med).
4. Kreative miljøer (noget nemmere at opretholde hvis der er mere end 1-2 overlevende firmaer i et område, se 1.)
/Henrik...
Jeg synes at du har en tendens til at blande tingene sammen. Specielt punkt 1 og 2 er betragtninger som vedrører erhversliv generelt i Danmark, og er derfor i sig selv ikke en begrundense for hvorfor spilvirksomheder har det svært ved at få tingene til at køre rundt i Danmark. Andre virksomheder kan jo godt klare sig I Danmark, så vi diskuterer ikke hvordan vi genrelt styrker den danske konkurrenceevne.
Så selvom du muligvis har en pointe, så er det generelle erhverspolitisk betragtninger og de bidrager ikke til hvorledes spilbranchen specifict bliver konkurrence dygtig I forhold til eksempelvis Canada!
Faktum er, som Simon også pointerer, at der er en skæv konkurrence situation fordi lande som Canada støtter masivt. Det bliver man simpelthen nød til at gøre noget ved politisk på den korte bane, og det har intet med generelt skattetryk at gøre (eller nogen af de andre punkter du nævner for den sags skyld).
(Jeg er iøvrigt meget enig i forhold til de restiktioner der er blevet lavet i de seneste aktie beskatningsregler og hvordan det ødelægger venture miljøet fundstændigt – det kunne vi snakke lang tid om
).