Som flere andre har sagt, så er det svært at finde en bog der dækker alt. Jeg er lidt usikker på om du ønsker en bog der bare fortælle om, hvad der er relevant at vide, uden at gå i detaljer, eller om du vil have bøger der lærer dig de relevante ting. Men for at komme med nogle konkrete bøger du kan tage fat på:
3D Math Primer for Graphics and Game Development: En rigtig go' bog til matematikken du skal bruge for at lave spil. Jeg kan især godt li' denne bog (har haft fat i 2 andre), fordi at den, for hvert emne, giver en matematisk forklaring (der er til at forstå), en intuitiv forklaring, der giver en god forståelse for tingene (med figurer) og eksempler på praktisk anvendelse.
(
http://www.amazon.co.uk/Primer-Graphics ... 819&sr=8-1)
OpenGL Programming Guide: The Official Guide to Learning OpenGL (The Red Book): En go' bog som introduktion til OpenGL - den antager ikke at du har nogen forhånds viden, og forklarer de forskellige elementer af OpenGL rigtig godt. Vi bruger denne bog på det universitet, jeg læser på. Bemærk at, selvom den kommer med (psudo)kode eksempler, benytter den ikke et bestemt sprog eller en bestemt engine.
(
http://www.amazon.co.uk/OpenGL-Programm ... 117&sr=1-1)
De to bøger alene kan få dig godt igang med at kode noget grafik / nogle spil. Men der er meget
meget mere at lære inden for faget. For at komme videre er jeg selv ved at læse:
More OPENGL Game Programming: Forklare noget mere avancerede teknikker, f.eks. generering af landskaber og shaders mv. Jeg er kun ved at læse denne og er ikke helt sikker på, hvad jeg syntes om den endnu. Men inden jeg købte den, kiggede jeg på hvad der kunne anbefales (bl.a. på gamedev.net), og denne var en af dem.
(
http://www.amazon.co.uk/More-OPENGL-Pro ... 544&sr=1-1)
Derudover er der også:
OpenGL SuperBible: Comprehensive Tutorial and Reference (The Blue Book)
(
http://www.amazon.co.uk/OpenGL-SuperBib ... 681&sr=1-1)
som jeg helt sikkert skal have købt og læst.
Der er ihvertfald de først 2000 sider at gå i krig med. Det er meget, men som sagt - det er et meget stort område. Jeg har tidligere forsøgt at komme igang med at lave nogle spil ved både online tutorials (nehe.gamedev.net f.eks.) og ved at købe en af de der "Lav et super 3D spil fra start til slut"-bøger. Kan ikke anbefales. De benytter oftest et bestemt sprog og en bestemt engine til at lave spillet - ikke et der som sådan er noget galt med det, men på den måde kan meget af alt det grundlæggende skippes eller kun hurtigt forklares (derfor er disse bøger 500-700 sider, imens de ovenstårende er 2000+). Så, selvom det er meget større arbejde, kan jeg kun anbefale den lange vej - hvis du virkelig mener du vil det

Ovenstående anbefalinger antager at du kan programmere i forvejen, da bøgerne ikke vil lære dig det. Så hvis du ikke kan det, start med en programmerings bog. Siden det nu er spil udvikling vi snakker om, vil jeg sige en C++ bog (det er
min mening og der en mange der hjertens gerne vil bruge flere siders posts til at diskutere hvilket sprog du skal starte med / bruge. Det var ikke hensigten her, derfor kun min personlige mening)