Per Stigs første meldinger om computerspil?
Per Stigs første meldinger om computerspil?
I går i Deadline 2. sektion på DR2 hørte jeg for første gang den nye kulturminister udtale sig om computerspil, og jeg synes det var positivt. Det var en melding som jeg, og sikkert også mange andre, har holdt øje med længe da Per Stigs personlige reference nok ikke ligefrem går i retning af World of Warcraft, hvad der i øvrigt også er tydeligt i resten af interviewet.
Men det lyder som om at han mener, at det er vigtigt at der udvikles computerspil i Danmark, og at det forsat skal være en del kulturpolitikken at støtte det. Jes Stein spørger direkte til hvor meget han vil tilføre området, men det vil han ikke sætte beløb på da filmaftalen (som computerspil hører under) først forhandles til efteråret.
Se interviewet her, diskussionen om computerspil er ca. halvvejs inde:
http://www.dr.dk/DR2/2sektion/Deadline+2.+sektion.htm
Men det lyder som om at han mener, at det er vigtigt at der udvikles computerspil i Danmark, og at det forsat skal være en del kulturpolitikken at støtte det. Jes Stein spørger direkte til hvor meget han vil tilføre området, men det vil han ikke sætte beløb på da filmaftalen (som computerspil hører under) først forhandles til efteråret.
Se interviewet her, diskussionen om computerspil er ca. halvvejs inde:
http://www.dr.dk/DR2/2sektion/Deadline+2.+sektion.htm
-
- Level 55 - Quake marine
- Posts: 553
- Joined: 25 Mar 2008, 12:23
- Location: Aalborg
- Contact:
Re: Per Stigs første meldinger om computerspil?
Ja, spændende. Selvom Per Stig er old school, så er det opmuntrende at høre at han har det med i sine overvejelser. Desuden får man nok ikke en mere begavet minister end Per Stig, hans saglighed og evne til reflektion samt hans internationale erfaring, gør at jeg har ret stor tillid til at han nok skal gøre et godt job og at han er modtagelig overfor forslag og visioner.
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games
CEGO, OSAO games
Re: Per Stigs første meldinger om computerspil?
Jeg ville nu hellere have Brian Mikkelsen til at udtalte sig om det. Ønsket må være, at støtte til spilbranchen i bred forstand hører under hans resortområde - og ikke (kun) i Kulturministeriet.
(Da Brian Mikkelsen var Kulturminister udtalte han sig faktisk om det til bl.a. PixelTV i et legendarisk interview med deres junior reporter. Her udtalte han bl.a. at spil ikke er sport.).
(Da Brian Mikkelsen var Kulturminister udtalte han sig faktisk om det til bl.a. PixelTV i et legendarisk interview med deres junior reporter. Her udtalte han bl.a. at spil ikke er sport.).
-
- Level 19 - Wario
- Posts: 195
- Joined: 12 Mar 2008, 17:52
Re: Per Stigs første meldinger om computerspil?
@Teis:
Erhvervsstøtte til specifikke brancher er en betændt politisk affære; specielt opstart af dem.
EU kan ikke lide dem og hvis en branche får støtte, vil de andre også have. Traditionelt har det været støtte til landbruget og til visse tidligere offentlige virksomheder som varetager infrastruktur-opgaver (flyselskaber, DSB-lignende virksomheder).
Kulturstøtte er en helt anden boldgade. Alle lande (i EU & udenfor) er enig om at det er vigtigt at støtte kulturen for at modvirke den amerikanske påvirkning gennem film/tv/spil. Så der er næsten frie rammer.
Samtidigt får kulturstøtten politikerne til at se godt ud. Hver gang der er premiere på en ny dansk film, inviterer filmselskaberne med til arrangementet, så de kan få noget kameratid og mingle med de spændende kreative mennesker. Filmbranchen er rigtigt dygtige til det her, - her kunne spilbranchen lære meget.
(Det er en af de primære årsager til at Kulturministeren var inviteret til at åbne Nordic Game Jam i år; at hun så fik forfald var ærgeligt. Vi inviteret Per Stig til næste år).
Vi/I burde lave offentlige release-parties hvor folk ville være inviterede til at se/prøve spillene, drikke lidt cocktails og mingle med spiludviklerne, - med masser af photo-opportunity med kendisser.
Jeg skal gerne melde mig frivilligt til at lave dem, - mod betaling, selvfølgeligt.
A.
Erhvervsstøtte til specifikke brancher er en betændt politisk affære; specielt opstart af dem.
EU kan ikke lide dem og hvis en branche får støtte, vil de andre også have. Traditionelt har det været støtte til landbruget og til visse tidligere offentlige virksomheder som varetager infrastruktur-opgaver (flyselskaber, DSB-lignende virksomheder).
Kulturstøtte er en helt anden boldgade. Alle lande (i EU & udenfor) er enig om at det er vigtigt at støtte kulturen for at modvirke den amerikanske påvirkning gennem film/tv/spil. Så der er næsten frie rammer.
Samtidigt får kulturstøtten politikerne til at se godt ud. Hver gang der er premiere på en ny dansk film, inviterer filmselskaberne med til arrangementet, så de kan få noget kameratid og mingle med de spændende kreative mennesker. Filmbranchen er rigtigt dygtige til det her, - her kunne spilbranchen lære meget.
(Det er en af de primære årsager til at Kulturministeren var inviteret til at åbne Nordic Game Jam i år; at hun så fik forfald var ærgeligt. Vi inviteret Per Stig til næste år).
Vi/I burde lave offentlige release-parties hvor folk ville være inviterede til at se/prøve spillene, drikke lidt cocktails og mingle med spiludviklerne, - med masser af photo-opportunity med kendisser.
Jeg skal gerne melde mig frivilligt til at lave dem, - mod betaling, selvfølgeligt.
A.
Re: Per Stigs første meldinger om computerspil?
Må er klære mig enig med Teis her (snakkede også med ham om det i går). Problemet ved kulturstøtte er at den typisk er rettet som projektstøtte hvilket kan være nok til at sørge for at enkelte produkter kommer ud over rampen, men bestemt ikke er en garant for at det firma der står bag på nogen måde kan overleve selvstændigt efterfølgende. Et godt eksempel på dette må findes i filmbranchen hvor flere firmaer trods mange år på bagen stadig kan komme i en situation hvor man må nedskalere firmaet kraftigt hvis det projekt man arbejder på ikke får den kulturstøtte der var planlagt. Hørte lige i dag at A-film har måttet afskedige adskillige medarbejdere præcis grundet dette - og det er bestemt ikke en enestående situation. Og her snakker vi om en branche der får meget mere kulturstøtte og i meget bredere form end spilbranchen kan drømme om at have adgang til.
Det er ikke fordi der ikke må være kulturstøtte. Det ville bare være rart hvis man også kune satse på mere brede og langsigtede strategier. I hvert fald hvis man i samme åndedrag snakker om at man vil skabe en industri. Ellers bliver det bare til spredt fægtning.
Det er ikke fordi der ikke må være kulturstøtte. Det ville bare være rart hvis man også kune satse på mere brede og langsigtede strategier. I hvert fald hvis man i samme åndedrag snakker om at man vil skabe en industri. Ellers bliver det bare til spredt fægtning.
-
- Level 19 - Wario
- Posts: 195
- Joined: 12 Mar 2008, 17:52
Re: Per Stigs første meldinger om computerspil?
Jeg er sådan set enig med jer; - jeg også gerne gode rammebetingelser og direkte erhvervsstøtte (f.eks. gennem en målrettet medie-fond ala Vækstfonden) end kulturstøtte.
Spørgsmålet er så: hvorfor er det lige spilbranchen der skal have den slags støtte? hvad "leverer" vi til det danske samfund/de danske skatteborgere, som andre brancher ikke leverer?
Det spørgsmål skal besvares som det første, hvis vi skal lobby'e for at få støtte.
A.
Spørgsmålet er så: hvorfor er det lige spilbranchen der skal have den slags støtte? hvad "leverer" vi til det danske samfund/de danske skatteborgere, som andre brancher ikke leverer?
Det spørgsmål skal besvares som det første, hvis vi skal lobby'e for at få støtte.
A.
-
- Level 0 - Null
- Posts: 2
- Joined: 23 Nov 2009, 12:27
Re: Per Stigs første meldinger om computerspil?
Hvis nogen trænger til at få genopfrisket, hvad ministeren nøjagtigt sagde, så har jeg lavet en lille transskription: http://jonassmith.dk/weblog/hvad-med-ku ... puterspil/
Re: Per Stigs første meldinger om computerspil?
Det er jo ligesom kulturstøtten til danske medier... Som jeg ser det, burde computerspilbranchen have måske kigget lidt mere efter støttekroner hos medieforliget og hyret nogle gode advokater/lobbyister til at tale sagen der. Man kan vel håbe for dele af spilbranchen, at DR vil begynde at købe deres spil ude i byen hos flere leverandører og måske som alle andre offentlige institutioner sætte sådanne spilprojekter ud til åbent udbud.
-
- Level 22 - Imp
- Posts: 227
- Joined: 25 Mar 2008, 21:57
Re: Per Stigs første meldinger om computerspil?
Medieforliget handlede mest om at fordele licenspenge, jeg ved ikke om du forestiller sig at de skulle tilflyde spilbranchen direkte. Filmforliget som bliver aftalt til efteråret er der hvor det for alvor er vigtigt at politikerne husker spil branchen.Ming wrote:Som jeg ser det, burde computerspilbranchen have måske kigget lidt mere efter støttekroner hos medieforliget og hyret nogle gode advokater/lobbyister til at tale sagen der.
Se det er en rigtig spændende ide. At tilføje lidt mere reel konkurrence i "flash spil for DR" branchen ville gavne både dr og branchen.Ming wrote:Man kan vel håbe for dele af spilbranchen, at DR vil begynde at købe deres spil ude i byen hos flere leverandører og måske som alle andre offentlige institutioner sætte sådanne spilprojekter ud til åbent udbud.
/Lau
Re: Per Stigs første meldinger om computerspil?
DR har vel udbudspligt lige som andre semi-offentlige organisationer eller falder de i gråområdet?
Såfremt de har udbudspligt så skal de annoncere projekter til over 500.000 DKK. Det er måske begrænset hvad de har af projekter i den størrelse, men det burde de .
Såfremt de har udbudspligt så skal de annoncere projekter til over 500.000 DKK. Det er måske begrænset hvad de har af projekter i den størrelse, men det burde de .
Simon Egenfeldt-Nielsen
Ph.d, Cand. Psych.
CEO Serious Games Interactive
http://www.egenfeldt.eu/blog
http://www.seriousgames.net
Ph.d, Cand. Psych.
CEO Serious Games Interactive
http://www.egenfeldt.eu/blog
http://www.seriousgames.net
Re: Per Stigs første meldinger om computerspil?
@ming
DR har næsten ingen intern produktion af spil, på nær få ting på Oline (men mest eksterne Århus udviklere) og Ung ( nærmest kun Hundeparken)
pt. ser det udtil at spil bliver nedprioriteret (bla er min stilling som spilredaktør fjernet), og overordnet er tendensen at DR går over til ModerneKlassisk Journalistik (dvs nok ikke spil)
Jeg mindes at tallet for hvornår DR skal sætte noget i udbud er højere end 500.000 kr, btw skal udbud være EU udbud, og forsinker gerne projekter med 1/2 til 1 år.
Spøjst nok var det den tvungne sum til NDS (ca 4 mil) som nok har dræbt spil på dr.dk
Beløbet blev taget fra mit spilbudget, så istedet for at kunne lave spil som gav en succes på dr.dk (og dermed sikre flere penge) fik DR et lille logo på spil fra denne ordning.
udover Oline, er mit ca bud at der bliver brugt 1.000.000 kr på spil, men til de gamle klassikere.
Managerspil (Swush)
Pakkeleg (bliver vist rykket intern nu) <- er dyr pga alle pakkerne!
Der kan komme andet men det skal gå fra TV/Radio program pengene, og da dette betyder 1) mindre arbejde/penge til afdelingerne 2) mindre TV/Radio for pengene. skal der noget meget oplagt til før at dette sker..
Det skal siges at DR ikke har nemt ved at få mange brugere på deres spil som IKKE er til børn.
mvh BO
DR har næsten ingen intern produktion af spil, på nær få ting på Oline (men mest eksterne Århus udviklere) og Ung ( nærmest kun Hundeparken)
pt. ser det udtil at spil bliver nedprioriteret (bla er min stilling som spilredaktør fjernet), og overordnet er tendensen at DR går over til ModerneKlassisk Journalistik (dvs nok ikke spil)
Jeg mindes at tallet for hvornår DR skal sætte noget i udbud er højere end 500.000 kr, btw skal udbud være EU udbud, og forsinker gerne projekter med 1/2 til 1 år.
Spøjst nok var det den tvungne sum til NDS (ca 4 mil) som nok har dræbt spil på dr.dk
Beløbet blev taget fra mit spilbudget, så istedet for at kunne lave spil som gav en succes på dr.dk (og dermed sikre flere penge) fik DR et lille logo på spil fra denne ordning.
udover Oline, er mit ca bud at der bliver brugt 1.000.000 kr på spil, men til de gamle klassikere.
Managerspil (Swush)
Pakkeleg (bliver vist rykket intern nu) <- er dyr pga alle pakkerne!
Der kan komme andet men det skal gå fra TV/Radio program pengene, og da dette betyder 1) mindre arbejde/penge til afdelingerne 2) mindre TV/Radio for pengene. skal der noget meget oplagt til før at dette sker..
Det skal siges at DR ikke har nemt ved at få mange brugere på deres spil som IKKE er til børn.
mvh BO
Re: Per Stigs første meldinger om computerspil?
Well - teknisk set er der annonceringspligt ved 500.000 DKK som stiller væsentligt færre krav end et EU Udbud som er når det er over 931.000
http://jboye.dk/artikler/vaerd-at-vide- ... projekter/
http://jboye.dk/artikler/vaerd-at-vide- ... projekter/
Simon Egenfeldt-Nielsen
Ph.d, Cand. Psych.
CEO Serious Games Interactive
http://www.egenfeldt.eu/blog
http://www.seriousgames.net
Ph.d, Cand. Psych.
CEO Serious Games Interactive
http://www.egenfeldt.eu/blog
http://www.seriousgames.net