Matematik på mobilen - Nu bliver Danmark førende inden for m

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 4072
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Matematik på mobilen - Nu bliver Danmark førende inden for m

Unread post by jonaz.dk » 26 Jan 2011, 18:43

Image

Pressemeddelelse
Nu bliver Danmark førende inden for mobillæring!
Danske folkeskoleelever lærer matematik på en ny måde via læringsspil på mobilen.
Videnskabsministeriet, Dansk e-Learning Center (DELC), TDC, Telia, 3, Telenor,
Telekommunikationsindustrien og Unwire har indgået et unikt samarbejde om
udvikling af en portal med matematik læringsspil tilpasset folkeskolens klassetrin.
Læringsspillene kan gratis downloades til mobilen.

Pressen inviteres hermed til lancering af Matematik på mobilen, med Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen

den 27. januar 2011, kl. 10:15
Gasværksvejens Skole
Gasværksvej 22
1656 København V

Mobiltelefonen er børns og unges foretrukne medie til kommunikation. men mobiltelefonen kan meget andet end blot tale og sms’er. Med SkoleMat.dk skal mobiltelefonen fremover også bruges som et læringsværktøj, der gør det sjovt for eleverne
at træne deres matematikfærdigheder. Eleverne kan gratis downloade læringsspillene i hele 2011.
Ved aktivt at anvende det mobile medie som læringsinstrument har SkoleMat.dk skabt grobund for, at matematik kan bliver en naturlig del af den tid, eleverne hver dag bruger i selskab med deres mobil. Spillene er tilpasset de enkelte klassetrin og kan bruges både i klasseværelset og i fritiden.
Dansk e-Learning Center (DELC) står bag udviklingen af SkoleMat.dk. DELC har i samarbejde med matematiklærere udviklet mere end 100 forskellige mobile læringsspil og animationsvideoer til elever fra fjerde til niende klasse, der følger Undervisningsministeriets trinmål. I hele 2011 er læringsspillene gratis tilgængelige. Udviklingen af SkoleMat.dk er støttet af Videnskabsministeriet. Datatrafik er sponsoreret af henholdsvis TDC, 3, Telia og Telenor. Projektet bruger den førende danske mobile gateway fra ”Danske børn er superbrugere af moderne teknologi, især når det handler om underholdning og spil. Men når det kommer til seriøst skolearbejde og indlæring, bliver de tekniske hjælpemidler ikke brugt i samme omfang. Og det er synd. For med moderne teknologi kan indlæringen styrkes på elevernes præmisser. Både i undervisningen og i deres fritid.
Derfor har telebranchen engageret sig i dette samarbejde, som fremmer brugen af ny teknologi til elevers indlæring. Det
er et område, som har enormt potentiale, og hvor læring sker et sted, hvor motivationen er høj. Det kan være med til
at styrke den danske folkeskole.” Jakob Willer, direktør for Telekommunikationsindustrien.
firmaet Unwire, som også har valgt at støtte op om dette spændende projekt.
Almindelige mobiltelefoner er mest udbredte blandt danske folkeskoleelever, så portalen er i første omgang udviklet til disse, mens smartphones (iPhone & Android) følger på et senere tidspunkt.

SkoleMat.dk til mobiltelefonen bliver lanceret den 27. januar 2011 på nedenstående link:
http://www.skolemat.dk/mobil/overblik.html
Der vil ved lanceringen være mulighed for at se elever fra Gæsværksvejens Skoles 4. klasse øve matematik på mobiltelefoner.

DELC er udvikleren bag verdens største online læringsplatform for engelsk til folkeskolen, med pt. 1½ million registrerede brugere i hele verden – http://www.mingoville.com. Programmet har aktivt været brugt af en tredjedel af danske skoler og institutioner i undervisningen af engelsk.
Chiles og Portugals undervisningsministerier har valgt Mingoville som deres foretrukne læringsredskab til at indfri landenes ambitioner om at styrke elevernes engelskkundskab.
Mingoville bruges dagligt af tusindvis af børn i hele verden.
For yderligere information kontakt: Stephan Stephensen hos DELC på stephan@delc.dk
– (+45) 4056 9808.

”Danmark vil gerne være et videnssamfund, men hvordan eksporterer vi viden? Netop ved at udvikle vores undervisningsmetoder, opbygge en ekspertise og afprøve de nye medier som fx mobiltelefoner, kan vi lave en case hvor der er store eksportmuligheder. Mange steder i Afrika er mobilen det eneste elektroniske medie, som kan give elever adgang til viden.” Stephan Læssøe Stephensen, direktør i Dansk e-Learning Center.

User avatar
KirstineA
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 14 Mar 2010, 23:06
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Matematik på mobilen - Nu bliver Danmark førende inden f

Unread post by KirstineA » 26 Jan 2011, 23:01

Projektet er allerede omtalt på berlingske.dk - pt på forsiden :-)

http://www.b.dk/skolen/matematik-kan-laeres-paa-mobilen

/K

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Matematik på mobilen - Nu bliver Danmark førende inden f

Unread post by vonknut » 27 Jan 2011, 02:57

Det bliver spændende at se hvordan det performer, der er forhåbentligvis lavet en ordentlig metrics tracking, så man kan se brug og effekt. Det vil nemlig kunne afdække hvor stor lærings effekt som sådanne spil har, hvilket igen kunne være en door-breaker ift. at få lignende lærings projekter gennemfør i fremtiden.
-og måske vil nogle af de tal blive delt med os andre en dag?

Derudover så er det fantastisk at se, at der er kommet opbakning til større mobile lærings tiltag, hvor man ikke bare lavet et program, men laver mange forskellige øvelser, til alle klassetrin. -så hvis effekten også retfærdiggør det, så kan det måske være med til at bane vejen for andre, store læringstiltag i den dur.

For at sikre udbredelse og effekt, så studsede jeg dog over nogle ting inde på download sitet.
For at hjælpe på udbredelse, ville jeg derfor, helt personlig, mene at man burde:

1) Sørge for at understøtte alle abonnements udbydere, men så bare lade folk betale for datatrafik.
Medmindre flash-lite app'en suger sindsygt meget datatraffik hele tiden, så har folk altså vænnet sig til at betal for downloads.
-og det er bedre at kunne vælge at betale, end at være helt afskåret fra noget (specielt i den alder).

2) Hvis man skriver at man understøtter f.eks. Telia, så er det lidt ærgeligt at man som telia kunde får en
"Din operatør er ikke understøttet. Beskeden blev ikke sendt."
Jeg prøvede godt nok med et erhvervs abonnement, men derfor burde mit nummer jo stadigt figurere.
-hvis man gør som i 1), så slipper man også for sådanne bruger oplevelser (altså undgå operatør begrænsninger).

3) Lave automatisk device detection.
Det er lidt bøvlet, at skulle gå ind, manuelt, og vælge hvilken mobil man har.
I praksis kan man sagtens lave en automatisk detection, det er ikke rocket science. Man kan f.eks. lave en søge algoritme, som søger på keywords i user-agent, eller man kan piggy-backe på andres systemer, f.eks. JME polish e.l. Der kan man, for en mindre sum om året, få adgang til en vedligeholdt og opdateret database med bl.a. user-agents, så man "bare" kan slå op i den, så snart brugeren forsøger at download, hvorefter den fortæller hvilket build der skal pushes.
-så cutter man også et step i download proceduren og da hvert step af den art, potentielt set kan cutte 10-30% af brugerne, så er det også værd at tage med :)
-Unwire har også et lignende system.

4) Understøttelse af android
Er det mig der er helt galt på den, eller er der nogle Android telefoner der understøtter flash-lite?
F.eks. så understøtter Xperia-10 serien (en af de mest solgte android telefoner i DK), så vidt jeg ved flash-lite.
Ligesom der også er noget default flash-understøttelse i Android 2.1
Så derfor ville der været oplagt også at give android brugere adgang til programmet, da flere og flere teenagere har touch-telefoner med android på.
-men det virker måske ikke i praksis?
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

stephanls
Level 1 - Speck of dust
Posts: 17
Joined: 02 Mar 2009, 18:01
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Matematik på mobilen - Nu bliver Danmark førende inden f

Unread post by stephanls » 27 Jan 2011, 16:05

@ vonknut

Tak for dine observationer. Vi holder meget øje med kommentarer så vi kan gøre produktet bedre løbende.

til dine spgsm.

1) Sørge for at understøtte alle abonnements udbydere, men så bare lade folk betale for datatrafik.
Medmindre flash-lite app'en suger sindsygt meget datatraffik hele tiden, så har folk altså vænnet sig til at betal for downloads.
-og det er bedre at kunne vælge at betale, end at være helt afskåret fra noget (specielt i den alder).

Svar 1Det har været meget vigtig for os at vi ikke sender SMS til skolebørn med links hvor de kan downloade datatrafik. Det ville skolerne ikke acceptere. Om et års tid når det bliver almindeligt at have dataabonnement ligesom det er almindeligt at have et abbonnement med fri SMS. Vi afskærer ikke noget fra at bruge det. Vi understøtter også at du kan downloade programmerne til din computer og derefter selv overføre via Bluetooth eller kabel. Vores første tests har også vist at eleverne har været dygtige til at bluethoothe spillene til hinanden.

2) Hvis man skriver at man understøtter f.eks. Telia, så er det lidt ærgeligt at man som telia kunde får en
"Din operatør er ikke understøttet. Beskeden blev ikke sendt."
Jeg prøvede godt nok med et erhvervs abonnement, men derfor burde mit nummer jo stadigt figurere.
-hvis man gør som i 1), så slipper man også for sådanne bruger oplevelser (altså undgå operatør begrænsninger).

Svar 2Det har du helt ret i, vi burde også understøtte Telia Erhvervsabonnementer, så det vil jeg lige kigge på. Ville være glad om du gad maile mig din nummer så jeg kan slå op hvorfor det ikke virker.

3) Lave automatisk device detection.
Det er lidt bøvlet, at skulle gå ind, manuelt, og vælge hvilken mobil man har.
I praksis kan man sagtens lave en automatisk detection, det er ikke rocket science. Man kan f.eks. lave en søge algoritme, som søger på keywords i user-agent, eller man kan piggy-backe på andres systemer, f.eks. JME polish e.l. Der kan man, for en mindre sum om året, få adgang til en vedligeholdt og opdateret database med bl.a. user-agents, så man "bare" kan slå op i den, så snart brugeren forsøger at download, hvorefter den fortæller hvilket build der skal pushes.
-så cutter man også et step i download proceduren og da hvert step af den art, potentielt set kan cutte 10-30% af brugerne, så er det også værd at tage med :)
-Unwire har også et lignende system.

Svar 3Vi har automatisk device detection, det er understøttet når du sender en SMS til os og hvis du går ind via m.skolemat.dk. Når du går ind via hjemmesiden har du også mulighed for at downloade til din computer og selv overføre, derfor dette xtra step. Men vi overvejer om vi skal springe det step over hvis man kun skal have sendt en SMS med et link. Tak for din kommentar, det flytter den funktionalitet lidt højere op i vores TODO list. :-)

4) Understøttelse af android
Er det mig der er helt galt på den, eller er der nogle Android telefoner der understøtter flash-lite?
F.eks. så understøtter Xperia-10 serien (en af de mest solgte android telefoner i DK), så vidt jeg ved flash-lite.
Ligesom der også er noget default flash-understøttelse i Android 2.1
Så derfor ville der været oplagt også at give android brugere adgang til programmet, da flere og flere teenagere har touch-telefoner med android på.
-men det virker måske ikke i praksis?

Svar 4Du har helt ret, der er nogle som understøtter det men mange som ikke har playeren. De lister vi har med hvilke telefoner som er født med flash lite har ikke vist sig at være opdaterede og været meget mangelfuld. Faktisk kan du køre vores programmer i android 2.2 med den fulde flashplayer, men den kører kun i browseren ikke som en app du kan downloade (hvis du ønsker at prøve det skal du bare vælge en nokia mobil med touch fx C6 så får du en swf som understøtter touch). Vi arbejder på at få lavet versioner til iPhone, iPod touch, Android og Window mobile 7. Men skal vi ikke indtil videre glæde sig over at der endelig er noget som virker helt ned til Nokia serie 40 telefoner og der er tusindvis af børn som kan begynde at bruge mobilen til noget fornuftigt i skolen. Hvis vi ser at det bliver brugt og vi kan vise skoler at mobilen er et fantastisk medie, så er jeg sikker på at mange af os spiludviklere nok skal komme igang med at udvikle til dem.

mvh

Stephan Stephensen

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Matematik på mobilen - Nu bliver Danmark førende inden f

Unread post by vonknut » 27 Jan 2011, 18:00

Jamen så virker det sku som om i har "været hele vejen rundt" og prøvet at optimere, hvor det var muligt.
-så stikker jeg piben ind :)

Jeg er også enig med dig i mange af punkterne, bortset fra det med datatraffik og adgang.
-men det er helle ikke mig der skal arbejde sammen med skolerne/undervisnings ministeriet og jeg kender godt deres "frygt" omkring det med at komme i nyhederne for at "koste" eleverne noget...

Og ja, andres lister sutter og det er bøvlet at lave sit eget, men godt at i har noget device detection.

Og ja, imponerende at få noget som helst til at køre i serie 40 telefoner, vi hader dem men har også altid understøttet dem.
-N5300/n6300 serien er stadigt danmarks mest udbredte telefon :(

Så god arbejdslyst med det hele og håber at i får rigtigt mange downloads og kan fremvise gode brugs- og lærings statistikker.
Så kan mobil- og lærings branchen som helhed, måske få et ekstra boost, af nogle gode nyhedshistorier om jeres produkt.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
KirstineA
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 14 Mar 2010, 23:06
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Matematik på mobilen - Nu bliver Danmark førende inden f

Unread post by KirstineA » 28 Jan 2011, 01:47

vonknut wrote:Så kan mobil- og lærings branchen som helhed, måske få et ekstra boost, af nogle gode nyhedshistorier om jeres produkt.
Hep! Nu har også "Folkeskolen" og DR skrevet om initiativet

Matematik på mobilen gør det lettere at differentiere undervisningen

Nu får elever matematik på mobilen

Godt gået!

/K

Post Reply