Hvor skal man starte?

Henrik LSP
Level 10 - Dark arts student

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Henrik LSP » 19 Apr 2011, 21:39

Awia wrote: Jeg ved allerede godt hvad jeg er mest interesseret i, det er lvl designer eller spildesigner.
Jeg vil lige komme med en advarsel. Langt de fleste, der gerne vil ind i spilbranchen, vil helst være spildesignere. Sikkert fordi det er sjovt at designe ting og nemt at komme i gang med. Men så mange af dem er der heller ikke brug for. Så de fleste får aldrig foden indendørs.

Pas på, at du ikke går i følgende fælde (citeret fra Valve Developer Community):
You do the work, I'm the leader/idea person
This kind of plea for help on a mod is laughable, but actually common. Someone with no actual technical talent in mod development has a "great" idea, and just needs to get basically the entire team to come help. Oh, and they will be the leader and the "idea person".
Hvis du vil gøre dig selv uundværlig i spiludvikling - uanset om det er modding eller industrien - er det en god ide, at skaffe dig nogle tekniske kompetencer, som kun få andre har.
Jeg kender i øvrigt også programmører, som er blevet spildesignere.

krolldk
Level 5 - Youngling

Unread post by krolldk » 20 Apr 2011, 09:30

Awia: Du gør det rigtige, når du bruger tid, kræfter og energi på mods, specielt hvis du også fokuserer på at få dine mods ud hvor folk kan spille dem. Det er en fin måde at øve sine game design evner.

Du skriver at level design / game design er dit fokus. I min bog er der kæmpe forskel på de to roller.

Game designeren kommer op med de overordnede koncepter, spilmekanikker og spilsystemer der indgår i et spil. Level designeren befolker spillet med indhold.
Gamedesigneren finder på, at der skal være fem-seks slags maskingeværer, tre flammekastere og fire stunguns. Level designeren finder på, hvad de fire maskingeværer hedder, hvor langt de kan skyde, hvor meget ammo de har osv.

Gamedesigneren finder på, at der skal være et intro level hvor spilleren kæmper sig vej ind i det Hemmelige Laboratorie Komplex Under Jorden (tm), mens han kæmper imod Zombie pirat ninjaer, og laver måske et kort. Level designeren nisser i timevis med at få lige præcis det rigtige antal ZPN'er placeret, så udfordringen er lige præcis rigtig. Begge roller tilbringer iøvrigt meget af deres tid med word, xcell evt illustrator eller blyant og papir. Det er en rigtigt god ide at være velformuleret og udadvendt i de roller, for begge de roller tilbringer også meget tid med at snakke med programmører og grafikere. Og med at tigge mere tid og flere ressourcer fra projektlederen :-).

Jeg siger ikke, at man ikke kan løse begge roller med den samme person, men det er to forskellige roller. Som junior ansat vil det være ekstremt svært, hvis ikke umuligt, at få game designer rollen, men level designer rollen er ikke umulig at få. Det er så en relativt naturlig fremgang derfra at blive gamedesigner, men det tager tid, og man har eddermame at være god.

http://www.youtube.com/watch?v=lGar7KC6Wiw

Awia
Level 3 - Infant

Unread post by Awia » 09 May 2011, 23:45

Tusind tak for dit svar!
Jeg har gået lidt rundt og tænkt over sagerne her i de sidste uger og jeg begynder at blive sådan lidt i tvivl om hvad jeg vil. Som du selv siger og videoen svagt hetyder så er det at blive Game Designer nok ret svært. Samtidig ved jeg bare heller ikke om det at være lvl designer er noget man kan blive game designer af senere.
Men jeg synes det er super interessant at designe spillet som du siger det og jeg synes det er super fedt at bygge spillet som du også forklarer det, så har svært ved at vælge mellem de to.
Hvad gør man hvis man gerne vil være Game Designer? Altså hvordan kan man få erfaring af andet end at lave hele sine spil selv (gamedesign, visuel, programmering, lvl design osv), for hvis der er så lav sandsynlighed for at blive ansat som spildesigner før man har fået erfaring kan jeg ikke se hvordan man får den erfaring.
Sidste ting som Game Designer arbejder man så også inde i spillet og spillets engine eller er det rent Idé arbejde? Jeg elsker at skrive ideer, lave dokumenter omkring projekter, tegne dem ned, overveje aspekter osv så det tyder jo fint på at game designing delen, men jeg elsker jo også at modde.
Igen tak for svaret!

Post Reply