Android market
Android market
Der var lidt off-topig på en anden tråd her for nylig der handlede om at folk ikke tjente penge på Android marketplace. Men jeg synes ikke diskussionen blev fulgt helt til dørs.
Det virker som om den generelle opfattelse af Android market er at man tjener mindre der (ca. 20% af AppStore blev nævnt). Der har heller ikke rigtigt været nogle succeshistorier om den enfoldige koder der har udgivet et spil på Android og er blevet millionær. Hvad er folks erfaringer?
Jeg har ingen særlig stor erfaring med Android - men min første indskydelse er lige nu at hvis det handler om spil, så bør man nok ikke vælge Android som primær platform. Hvordan tænker i?
Det virker som om den generelle opfattelse af Android market er at man tjener mindre der (ca. 20% af AppStore blev nævnt). Der har heller ikke rigtigt været nogle succeshistorier om den enfoldige koder der har udgivet et spil på Android og er blevet millionær. Hvad er folks erfaringer?
Jeg har ingen særlig stor erfaring med Android - men min første indskydelse er lige nu at hvis det handler om spil, så bør man nok ikke vælge Android som primær platform. Hvordan tænker i?
Re: Android market
Ud over den mest åbenlyse kommentar, såsom "når man alligevel har lavet spillet i Unity, så kan man lige så godt...." så er vi af følgende opfattelse:
Det _virker_ som om, at Android markedet er meget mindre mættet.
Når man ser tilgængelige spil på e.g. den danske Android market liste, så er mængden og specielt kvaliteten markant lavere end på Appstore.
Det er dog en totalt usaglig og usbjektiv vurdering, i stil med at "når vi kigge på listen og prøver forskellige gratis og betalingsspil på android market, så ser vi ikke så mange spil og dem som er, er dyrere / dårligere end ditto på appstore.
Hvorvidt det skyldes den faktiske situation, at der der er en eller anden selektering af hvilke spil der er tilgængelige med et dansk abonnement, eller vores evne til at foretage skøn udfra begrænset datamængder, ved jeg ikke.
Vi kan bare se spil af blandet kvalitet og "størrelse" ligge meget højt på listen (og se nogle download tal på 50k-100/200k som vi ikke helt kan regne ud er globalt eller regionalt).
Men der må være nogen der ved mere om "the inner workings of android market"?
-Kiloo?
-Progressive?
Det _virker_ som om, at Android markedet er meget mindre mættet.
Når man ser tilgængelige spil på e.g. den danske Android market liste, så er mængden og specielt kvaliteten markant lavere end på Appstore.
Det er dog en totalt usaglig og usbjektiv vurdering, i stil med at "når vi kigge på listen og prøver forskellige gratis og betalingsspil på android market, så ser vi ikke så mange spil og dem som er, er dyrere / dårligere end ditto på appstore.
Hvorvidt det skyldes den faktiske situation, at der der er en eller anden selektering af hvilke spil der er tilgængelige med et dansk abonnement, eller vores evne til at foretage skøn udfra begrænset datamængder, ved jeg ikke.
Vi kan bare se spil af blandet kvalitet og "størrelse" ligge meget højt på listen (og se nogle download tal på 50k-100/200k som vi ikke helt kan regne ud er globalt eller regionalt).
Men der må være nogen der ved mere om "the inner workings of android market"?
-Kiloo?
-Progressive?
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning
-
- Level 31 - Hitler with miniguns
- Posts: 318
- Joined: 06 Oct 2008, 14:19
- Location: Aarhus
- Contact:
Re: Android market
Problemet med Android Market er 3-delt:
1) Det er svært at monetize. In-app payments virker ikke ordentligt, så man er formentlig nødt til at have betalingspartnere.
2) Der er en meget høj fragmentation af devices. Mange forskellige skærmopløsninger, forskellige performance specs.
3) Kæmpe krig om hvilke stores der kommer til at blive "hoved store" - Amazon har feks lige launchet en store, GetJar er der, Android Market etc etc. Der er også carriers der synes det er en super ide at lave en store og få en del af den kage.
Det vil sige at det er vanskeligt at få en bred dækning af alle stores medmindre man har folk til at deale med alt det, det er vanskeligt at sikre en ensartet oplevelse for alle brugere, og det er svært at monetize de brugere man får.
Desuden er der stadig den enkle retur af spillet hvis man er paid, selvom tiden er sat væsentligt ned fra 24 timer til 15 minutter (så vidt jeg husker).
Og så mangler der en reliable freeappaday eller andre discovery tools.
Det vi ser lige nu er at affliliate/lead generation som feks TapJoy, Flurry AppCircle, OpenFeint X (eller hvad det nu hedder) KUNNE være en mulighed til at monetize på platformen i fremtiden ud over in-app purchases. Jeg er ikke 100% sikker på hvor mange der har support for Android for nuværende men det er one to watch. Der er massive mængder af Android devices og specielt Kina tror vi meget på som et fremtidigt marked.
All that being said så er der nogen der tjener penge, Spacetime Studios med Pocket Legends f.eks:
http://www.androidguys.com/2011/03/08/s ... s-version/
Jeg har ikke selv lavet analysen af deres betalingssystem, men det er noget vi påtænker at gøre når vi kommer hen over de product launches vi er igang med for nuværende.
1) Det er svært at monetize. In-app payments virker ikke ordentligt, så man er formentlig nødt til at have betalingspartnere.
2) Der er en meget høj fragmentation af devices. Mange forskellige skærmopløsninger, forskellige performance specs.
3) Kæmpe krig om hvilke stores der kommer til at blive "hoved store" - Amazon har feks lige launchet en store, GetJar er der, Android Market etc etc. Der er også carriers der synes det er en super ide at lave en store og få en del af den kage.
Det vil sige at det er vanskeligt at få en bred dækning af alle stores medmindre man har folk til at deale med alt det, det er vanskeligt at sikre en ensartet oplevelse for alle brugere, og det er svært at monetize de brugere man får.
Desuden er der stadig den enkle retur af spillet hvis man er paid, selvom tiden er sat væsentligt ned fra 24 timer til 15 minutter (så vidt jeg husker).
Og så mangler der en reliable freeappaday eller andre discovery tools.
Det vi ser lige nu er at affliliate/lead generation som feks TapJoy, Flurry AppCircle, OpenFeint X (eller hvad det nu hedder) KUNNE være en mulighed til at monetize på platformen i fremtiden ud over in-app purchases. Jeg er ikke 100% sikker på hvor mange der har support for Android for nuværende men det er one to watch. Der er massive mængder af Android devices og specielt Kina tror vi meget på som et fremtidigt marked.
All that being said så er der nogen der tjener penge, Spacetime Studios med Pocket Legends f.eks:
http://www.androidguys.com/2011/03/08/s ... s-version/
Jeg har ikke selv lavet analysen af deres betalingssystem, men det er noget vi påtænker at gøre når vi kommer hen over de product launches vi er igang med for nuværende.
-
- Level 23 - Spider demon
- Posts: 230
- Joined: 16 Mar 2011, 18:28
- Contact:
Re: Android market
Tak Thomas - har glemt selv lige at køre den videre her.
Som nævnt i den anden tråd, så har jeg ingen personlige erfaringer. Men en del af min omgangskreds har prøvet i forskellige afskygninger med Unity spil. De har været nede på at tjene 5-10% af hvad samme spil tjener på iOS app store. Det var både free med ads samt pay to play titler.
Mit gæt hvorfor:
- som nævnt er der stor fragmentering i app stores. Meget arbejde i at komme på mange app stores
- Unity kører ikke på telefoner med low-cost hardware. Jeg har ingen tal, men gætter på at de fleste unges telefoner er rigtig billige med dårlig GPU/CPU til at køre 3d spil. Det gør det potentielle markede endnu mindre
Som sædvanlig er der altid historier om person X eller Y som har landet et hit. Samme som på app store. Det driver jo masserne til truget om at man kan tjene millioner på ens pac man klon. Men det er monster svært at gennemskue hvad et gennemsnitlig spil tjener.
/Thomas
Som nævnt i den anden tråd, så har jeg ingen personlige erfaringer. Men en del af min omgangskreds har prøvet i forskellige afskygninger med Unity spil. De har været nede på at tjene 5-10% af hvad samme spil tjener på iOS app store. Det var både free med ads samt pay to play titler.
Mit gæt hvorfor:
- som nævnt er der stor fragmentering i app stores. Meget arbejde i at komme på mange app stores
- Unity kører ikke på telefoner med low-cost hardware. Jeg har ingen tal, men gætter på at de fleste unges telefoner er rigtig billige med dårlig GPU/CPU til at køre 3d spil. Det gør det potentielle markede endnu mindre
Som sædvanlig er der altid historier om person X eller Y som har landet et hit. Samme som på app store. Det driver jo masserne til truget om at man kan tjene millioner på ens pac man klon. Men det er monster svært at gennemskue hvad et gennemsnitlig spil tjener.
/Thomas
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
Re: Android market
Er helt enig i at der er store device fragmentation på Android, men det kan så også blive en fordel for udvikleren, da det betyder at Android når ud til et langt større publikum. Allerede nu er der flere Android end iOS brugere og hvis udviklingen fortsætter vil denne trend kun blive langt mere udbredt. Som det nævnes så vil Android f.eks. få kæmpe indtog i de lidt fattigere lande hvor man ikke har råd til en iPhone. Men selvfølgelig er det et helvede at skulle understøtte forskellige specs.
Men fragmentation i app stores mener jeg i får til at lyde som om det er et stort problem, og det synes jeg er noget af en overdrivelse. Amazon Appstore åbnede altså først for et par dage siden (og såvidt jeg ved kun for amerikanerne), og med ca. 4000 apps er det altså endnu en meget lille spiller. Selv hvis Amazon Appstore bliver meget stor, så kan den altså ikke tilskrives eventuelle problemer man har haft med salg af Android apps de sidste 2 år
Og hvor mange Android brugere benytter GetJar? Jeg kender ingen (og det er ikke så let at finde info om hvor mange brugere eller Android apps de har).
Men fragmentation i app stores mener jeg i får til at lyde som om det er et stort problem, og det synes jeg er noget af en overdrivelse. Amazon Appstore åbnede altså først for et par dage siden (og såvidt jeg ved kun for amerikanerne), og med ca. 4000 apps er det altså endnu en meget lille spiller. Selv hvis Amazon Appstore bliver meget stor, så kan den altså ikke tilskrives eventuelle problemer man har haft med salg af Android apps de sidste 2 år
Og hvor mange Android brugere benytter GetJar? Jeg kender ingen (og det er ikke så let at finde info om hvor mange brugere eller Android apps de har).
-
- Level 31 - Hitler with miniguns
- Posts: 318
- Joined: 06 Oct 2008, 14:19
- Location: Aarhus
- Contact:
Re: Android market
Store fragmentation er noget rod af alle mulige årsager, og det er et problem for brugerne (og derfor for tillid til platformen) at de skal forskellige steder hen for at finde X eller Y app.
Man forestiller sig snildt at en populær app bliver købt eksklusivt til feks Amazons store og at mange brugere får svært ved at finde den. Så tager platformen skade.
That being said:
http://www.gamesindustry.biz/articles/2 ... -next-week
Man forestiller sig snildt at en populær app bliver købt eksklusivt til feks Amazons store og at mange brugere får svært ved at finde den. Så tager platformen skade.
That being said:
http://www.gamesindustry.biz/articles/2 ... -next-week
Re: Android market
simonmoeller: Ingen tvivl om at det er noget rod. Men hvis man skal bruge en 2 dage gammel app store (og den deraf øgede fragmentation) som argumentation for at det er svært at tjene penge på Android apps (ikke kun i fremtiden men også i fortiden), så kan man ikke samtidig bruge "manglende in-app payments" som argument, for det kommer om ca. 1 uge:
http://www.engadget.com/2011/03/25/andr ... er-testin/
Men ja det kan godt være at Google har skudt sig selv lidt i foden ved at være så åbne at de tillader andre app-stores. Hvis de havde lavet deres egen godt nok, og tog tilpas lille %-del af salgene så ville der vel heller ikke være noget marked for eksterne app-stores overhovedet
http://www.engadget.com/2011/03/25/andr ... er-testin/
Men ja det kan godt være at Google har skudt sig selv lidt i foden ved at være så åbne at de tillader andre app-stores. Hvis de havde lavet deres egen godt nok, og tog tilpas lille %-del af salgene så ville der vel heller ikke være noget marked for eksterne app-stores overhovedet
-
- Level 23 - Spider demon
- Posts: 230
- Joined: 16 Mar 2011, 18:28
- Contact:
Re: Android market
Men vi diskuterer statigvæk lidt ud fra hypotetiske teorier om det er godt/skidt med fragmentering. Der er endnu ikke nogen som har været inde konkret og side "Yep - vi har lavet et spil og tjener penge på Android".
Enten læser dem som har det ikke tråden her, de vil/kan ikke sige noget eller potentielt er der simpelthen bare ikke penge at hente.
Så please please - dem som har erfaring den ene eller anden vej. Del viden med os
/Thomas
Enten læser dem som har det ikke tråden her, de vil/kan ikke sige noget eller potentielt er der simpelthen bare ikke penge at hente.
Så please please - dem som har erfaring den ene eller anden vej. Del viden med os
/Thomas
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
-
- Level 31 - Hitler with miniguns
- Posts: 318
- Joined: 06 Oct 2008, 14:19
- Location: Aarhus
- Contact:
Re: Android market
Baseret på erfaring er det vanskeligt at tjene penge på Android Market i forhold til iOS af de grunde jeg nævner i første post.
-
- Level 31 - Hitler with miniguns
- Posts: 318
- Joined: 06 Oct 2008, 14:19
- Location: Aarhus
- Contact:
Re: Android market
Android Market begynder snart at blive et fokusområde baseret på:
1) TapJoy, Flurry AppCircle, Papaya Mobile etc affiliate monetising - det er kæmpestort
2) In App Purchases - selvf. vigtigt
3) Man kan få relativt lukrative aftaler med OpenFeint / The9, Papaya etc - porteringsomkostninger dækket - mit bud er at der er en del venture capital i Android nu.
Vær formentlig opmærksom på at fragmentationsfesten fortsætter og at ikke alle devices kan supportes. GUI / resolution / performance issues. Vi ved ikke hvordan Unity engine klarer sig performance mæssigt på de forskellige devices i detaljer.
Formentlig en endnu dårligere ide på Android end på iOS at lave upfront paid indhold.
1) TapJoy, Flurry AppCircle, Papaya Mobile etc affiliate monetising - det er kæmpestort
2) In App Purchases - selvf. vigtigt
3) Man kan få relativt lukrative aftaler med OpenFeint / The9, Papaya etc - porteringsomkostninger dækket - mit bud er at der er en del venture capital i Android nu.
Vær formentlig opmærksom på at fragmentationsfesten fortsætter og at ikke alle devices kan supportes. GUI / resolution / performance issues. Vi ved ikke hvordan Unity engine klarer sig performance mæssigt på de forskellige devices i detaljer.
Formentlig en endnu dårligere ide på Android end på iOS at lave upfront paid indhold.
Re: Android market
Epic har også en holdning til hvorfor Android ikke holder, og det handler i høj grad også om fragmentering:
http://feedproxy.google.com/~r/Destruct ... 8230.phtml
http://feedproxy.google.com/~r/Destruct ... 8230.phtml
-
- Level 31 - Hitler with miniguns
- Posts: 318
- Joined: 06 Oct 2008, 14:19
- Location: Aarhus
- Contact:
Re: Android market
De kan godt have en lidt anden dagsorden.
Under alle omstændigheder så gør up-front paid content sig virkelig, virkelig dårligt på den platform. Men nu er der in-app monetizing + tapjoy'ske systemer. Det ændrer alting efter min mening.
Det kræver til gengæld en anden organisation at arbejde seriøst med den platform. Der skal tages højde for fragmentation både på device og store niveauer. Det er langt vanskeligere end iOS.
Under alle omstændigheder så gør up-front paid content sig virkelig, virkelig dårligt på den platform. Men nu er der in-app monetizing + tapjoy'ske systemer. Det ændrer alting efter min mening.
Det kræver til gengæld en anden organisation at arbejde seriøst med den platform. Der skal tages højde for fragmentation både på device og store niveauer. Det er langt vanskeligere end iOS.
-
- Level 23 - Spider demon
- Posts: 230
- Joined: 16 Mar 2011, 18:28
- Contact:
Re: Android market
Fik talt med OpenFeint drengene her for 15 min sides om The9 dealen. Han kendte heller ingen som umiddelbart tjente penge på Android med premium content. Det er derfor en del af de her programmer er begyndt at skyde op - de køber sig til content og håber på fragmenteringen over de næste par år bliver mindre.
Anyways - hvis de dækker porteringsomkostninger 100%, så er det dumt ikke at prøve. Om ikke andet kan de betale vores Unity Android licenser
/Thomas
Anyways - hvis de dækker porteringsomkostninger 100%, så er det dumt ikke at prøve. Om ikke andet kan de betale vores Unity Android licenser
/Thomas
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
Re: Android market
Hmm, nu er det her 100% spekulation, men jeg har et gæt, som er at de med lighed med f.eks Runescape har rigtig mange kunder i f.eks Østeuropa. Alternativt kan det være at deres kundegruppe er studerende eller yngre.simonmoeller wrote: All that being said så er der nogen der tjener penge, Spacetime Studios med Pocket Legends f.eks:
http://www.androidguys.com/2011/03/08/s ... s-version/
Anyway, i begge tilfælde handler det om at kundegruppen ikke har råd til en iPhone, og at der allerede nu findes Android smartphones som man nærmest får smidt i nakken med selv de billigste abonnomenter.
Pocket Legends er jo en af de eneste højkvalitets MMO'er til Android, på samme måde som Runescape var en af de eneste MMO'er som var tilgængelige for folk som ikke havde råd til at spille WoW, da hele den bølge for alvor begyndte at rulle.
-
- Level 31 - Hitler with miniguns
- Posts: 318
- Joined: 06 Oct 2008, 14:19
- Location: Aarhus
- Contact:
Re: Android market
Vi er selv i overvejelser omkring The9 dealen - det lyder okay. Men Papaya Mobile har måske en bedre variant Overvej at tale med dem.
-
- Level 23 - Spider demon
- Posts: 230
- Joined: 16 Mar 2011, 18:28
- Contact:
Re: Android market
Kan ikke lige finde noget om Papaya Mobile og hvilken deal de skulle have. Har du et link? Deres hjemmeside siger intet (og vores spil syntes ikke umiddelbart at passe ind i deres pastelfarvede social verden )
But who knows!
/Thomas
But who knows!
/Thomas
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
-
- Level 31 - Hitler with miniguns
- Posts: 318
- Joined: 06 Oct 2008, 14:19
- Location: Aarhus
- Contact:
Re: Android market
Nej det passer sgu nok ikke så godt til jeres ting Det skal også helst være Freemium.
Tillykke med succes med Tactical!
Tillykke med succes med Tactical!
-
- Level 23 - Spider demon
- Posts: 230
- Joined: 16 Mar 2011, 18:28
- Contact:
Re: Android market
Tak tak Simon!
Men yeah - freemium må være næste gang. Selvom jeg stadig ikke ville lave pastel farver og fede, glade avatars - hehe.
/Thomas
Men yeah - freemium må være næste gang. Selvom jeg stadig ikke ville lave pastel farver og fede, glade avatars - hehe.
/Thomas
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
-
- Level 31 - Hitler with miniguns
- Posts: 318
- Joined: 06 Oct 2008, 14:19
- Location: Aarhus
- Contact:
Re: Android market
Det behøver du sgu heller ikke - der er rigeligt der laver pastel farver
Re: Android market
nånå, hvad er der galt med pastel...drengerøve
Re: Android market
Mine egne tanker omkring problemstillingen, er lidt genereliserende. Men jeg har en teori om at folk, der køber ting med æbler på, er lidt gladere for at spendere penge Jeg kender i hvert fald flere storforbrugere af apps, der har en iPhone, end der har en Android. På trods af at jeg kender flest med Android.
Jeg faldt lige over den her:
http://www.google.com/trends?q=android+ ... all&sort=0
Så må folk selv tolke hvad de vil ud fra den graf
Edit: Hvis man skriver "games" frem for "game" ser den anderledes ud!
Jeg faldt lige over den her:
http://www.google.com/trends?q=android+ ... all&sort=0
Så må folk selv tolke hvad de vil ud fra den graf
Edit: Hvis man skriver "games" frem for "game" ser den anderledes ud!
-
- Level 31 - Hitler with miniguns
- Posts: 318
- Joined: 06 Oct 2008, 14:19
- Location: Aarhus
- Contact:
Re: Android market
Jeg tror analysen er relativt korrekt - det er min teori at Apple kunder køber for at få apps - Android kunder køber for at få en telefon.
Desuden tror jeg ikke Google er interesseret i at pushe betalte apps over desken. De vil meget hellere udbygge deres annoncenetværk. Men reklamefinancierede apps er bare ikke nogen særligt holdbar forretningsmodel :/
Desuden tror jeg ikke Google er interesseret i at pushe betalte apps over desken. De vil meget hellere udbygge deres annoncenetværk. Men reklamefinancierede apps er bare ikke nogen særligt holdbar forretningsmodel :/