S vil skyde støtten til computerspil kraftigt i vejret

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Re: S vil skyde støtten til computerspil kraftigt i vejret

Unread post by Lau Korsgaard » 12 Aug 2009, 10:13

asbjoern.com wrote:Det der er problemet i forhold til kapital rejsning og det at bygge en virksomhed op på denne måde er at det er meget lidt scalerbart, fordi selve forretnings modellen bygger så meget på dit personlige netværk - dermed ikke sagt at man ikke kan bygge en fornuftig forretning op - du får nok bare svært ved at finde venture penge. Hvis du for eksempel kigger på en mega indie succes som 2Dboy - så har de fået kæmpe forretnings succes - problemet er bare (set fra en investors synspunkt) at de ikke kan scalere den.
Det er rigtig nok. Spørgsmålet er bare om man overhoved har brug for den investering med "Gorms model" Er der ikke for mange danske udviklere som har for travlt med at lege direktører og skaffe millioner hjem i venture kapital istedet for at få et produkt på gaden?

Jeg deltog for nyligt i NoMoreSweden hvor det var virkelig inspirerende at møde alle de indie udviklere der andre steder i skandinavien er i gang med at udvikle wiiware, psn, livearkade, ds, psp og steam titler for INGEN eller næsten ingen investering. F.eks. Nifflas, Bernie, Petri, Data og Erik. At kræve at de projekter skulle være skalerbare ville være døden for dem. Til gengæld har denne strategi været med til at placere Sverige centralt på indie scenens verdenskort som unægteligt får sony, microsoft og nintendo til at kigge i den retning når de skal finde det næste world of goo eller flower og som vil trække investeringer til på længere sigt.

Derfor tror jeg meget mere på DFI end på vekstfonden som støttemodel: Tidlig, kunstnerisk funderet støtte til realiserbare projekter frem for luftkasteller. Max and the Magic Markers upcomming launch på wiiware er et fremragende eksempel på dette.

/Lau

asbjoern.com
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 128
Joined: 10 Mar 2008, 11:48

Re: S vil skyde støtten til computerspil kraftigt i vejret

Unread post by asbjoern.com » 12 Aug 2009, 11:38

Lau Korsgaard wrote:
asbjoern.com wrote:Det der er problemet i forhold til kapital rejsning og det at bygge en virksomhed op på denne måde er at det er meget lidt scalerbart, fordi selve forretnings modellen bygger så meget på dit personlige netværk - dermed ikke sagt at man ikke kan bygge en fornuftig forretning op - du får nok bare svært ved at finde venture penge. Hvis du for eksempel kigger på en mega indie succes som 2Dboy - så har de fået kæmpe forretnings succes - problemet er bare (set fra en investors synspunkt) at de ikke kan scalere den.
Det er rigtig nok. Spørgsmålet er bare om man overhoved har brug for den investering med "Gorms model" Er der ikke for mange danske udviklere som har for travlt med at lege direktører og skaffe millioner hjem i venture kapital istedet for at få et produkt på gaden?
Jeps det kan jeg tilslutte mig 100%. Det var sådan set også det der var min pointe fra starten - at det ikke nødvendigvis er en god ide at begive sig ud i store outsourcing projekter når man er en lille startup.

Faktisk er der en ting som jeg synes er rigtigt interessant i Socialdemokraternes udspil - nemlig muligheden for at låne penge på favorable vilkår - det ville netop give mulighed for at funde nogle af de mindre startups uden samtidig at den give kreative frihed væk som man let mister når man tager regulære investeringer ind.

Post Reply