freedomwriter wrote: Anders - filmfolk aner generelt ikke en kæft om spil, og mener da allerhøjst at spil skal tjene som markedsføring for filmen. Iblandet er den samme angst for at nu bli'r tingene én stor uoverskuelig mash-up - og at evt. yderligere tilskud til spilbranchen vil gå fra deres årlige tre-cifrede million-tilskud.
Så filmfolkene er bange for at der vil blive taget tilskudspenge fra deres branche og givet til spil?
...men der ligger ikke nogen påvirkning fra film-branchen bag ændringen?Så der ligger bestemt ikke en filmbranche-drevet blitzkrieg bag dette nye tiltag fra EU Media, det er baseret på en masse andet input fra de internationale professionelle spil-konsulenter der rådgiver EU.
Jeg har snakket med en af rådgiverne, som mener at beslutningen går direkte imod hvad de har foreslået; - han var vitterligt meget forbløffet over "beslutningen".
Klart. Men er det filmfolk der også ansøger om spilmidler eller spilfolk der også søger om filmmidler? Pardon my paranoia, - men der er sgu ugler i mosen.Og så har der åbenbart være en overvægt af ansøgninger pt hvor det tværmediale har være i fokus - no conspiracy, and no coincidence either, just pros looking at the market and acting...
Jo helt klart. Spilbranchen handler - ligesom alle andre brancher - om bundlinjen. Hvis den ikke er sort, kan man sgu ikke fortsætte. Så IP'en skal malkes for alt hvad den er værd: film, bøger, tegneserier, tv-serier, action-figurer, tøj-mærker, morgenmadsprodukter, - ALT. Hvis man ikke tænker i de baner, risikere man at overse indtjeningsmuligheder, som kan betyde forskellen på konkurs og sund virksomhed.Du kan iøvrigt være helt sikker på, at der dels sidder et væld af mindre film-produktionsselskaber rundt om i landet, der hellere end gerne vil hooke up med spiludviklere for at lave noget tværmedialt. Tror du ikke den synergi kunne medføre noget positivt...?
Men jeg mener ikke at det er EU-støtteordningernes rolle at tvinge spil-iværksætterne til at lancere det helt store forkromende tværmediale cirkus (= 2-3 forretningsplaner) fra starten af; - iværksættere har sgu nok at lave i forvejen.
Og hvis EU virkeligt mener at det tværmediale er vejen frem, hvorfor er det så kun spil, der skal tvangsgiftes med film? hvorfor ikke den anden vej rundt? eller film med bøger, tv-serier, tegneserier, brætspil eller rollespil? Det stinker af at filmbranchen jagter spilmidler.
...og alt andet lige er filmlobbyen stærkere end spillobbyen...
(Et af rationalerne bag at lancere en Business Special Interest Group under IGDA Danmark er at modne spiludviklerne, så de husker at tænke i spilvirksomhed fremfor "bare" spil, - du ved: markedsorienteret fremfor produkt-orienteret).
øhh....ok. Vil du have en kopi af mit CV?Og ligesom da filmen kom, holdt folk ikke op med at læse bøger - således vil der også være rigelig plads til fortsat at lave spil der intet tværmedialt liv har, og rigelig med støtte-muligheder. Du ville jo alligevel ikke have en chance for at søge EU Media bl.a. pga kravene om tidl. erfaring fra spilbranchen, so what's your problem...?
(Jeg har snakket med MEDIA om ansøgninger. Jeg var fuldt ud kvalificeret til støtte, men valgte at lade være, da jeg ikke troede på konceptet. Jeg har ikke lyst til at spilde offentlige penge på et projekt, hvor jeg ikke er rimeligt sikker på at det kommer til at blive til en sund virksomhed. Der var ellers et ret stort tværmedialt potentiale i det).
Min problem er at jeg er en lalleglad idealist, som helst ser en sund spilbranche i DK, - og med sund mener jeg succesfuld på markedsvilkår. Mit rationale for støtteordningerne er at de skal fungere som støtte for virksomhederne, - men ikke som krykker hele livet igennem. Det hjælper ikke at de skal tvanggiftes med filmbranchen, - hvem skal eje IP'en? filmselskaberne eller spilfirmaerne?.
Det gør der da. Snak med en Venture Capitalist og jeg kan love dig for at de stiller dokumentationskrav, - også i forhold til det tværmediale. Derfor har jeg heller noget problem med det tværmediale, - jeg mener bare ikke at det MEDIAs rolle at rive armen om på folk.Krav om dokumentation???? Du mener ikke at der er en vis fornuft i at få sin IP ud på flere medier, for derved at piggybacke på hinanden, og at det er lavet med held masser af gange? Hvad med om der blev stillet samme krav til solid dokumentation af at din "unikke" spil-idé vil blive en bragende succes som spil alene? Nej, vel...?
Respekt,
Anders