Io fyringer

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Io fyringer

Unread post by simonmoeller » 01 Apr 2010, 16:55

Pardon my french men HOLD KÆFT det lyder brutalt.

one-niner
Level 10 - Dark arts student
Posts: 104
Joined: 09 Mar 2008, 14:50
Location: Aarhus, Denmark

Re: Io fyringer

Unread post by one-niner » 01 Apr 2010, 17:27

dybhals wrote:Her skulle være faktuel information om IOI's situation jeg vidrebringer.
Hele IOI's QA blev fyret, minus 3 ledere = 16 i alt. Desuden røg en del senior artists, projekt management, IT-folk - de fleste folk med en del anciennitet, og dermed høj løn....

IOI skærer desuden ned fra 4 store projekter til 2, og lægger igangværende udvikling af bl.a. Hitman 6 på is indtil videre. Der er skåret en del andre mindre udviklings-projekter væk osse, som har kørt på lavblus længe.
Der er en udbredt forventning om en yderligere fyringsrunde, hvor der sandsynligvis ryger flere ansatte end i den nuværende omgang - bl.a. på HM6 sidder der pt 14 animatorer, nu med nervøse trækninger...
Meget passende profilnavn ;) Nå, men det er nok for meget at håbe på, at dette skulle være en aprilsnar. Det er satme surt.

- Tom
Tom Mortensen
Product Owner
Unity Studios ApS
LinkedIn

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 1969
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Io fyringer

Unread post by jonaz.dk » 01 Apr 2010, 17:48

It is that time of the year ;)

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Io fyringer

Unread post by simonmoeller » 01 Apr 2010, 18:42

Ikke en specielt passende joke i så fald

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Io fyringer

Unread post by Zacker » 01 Apr 2010, 19:54

Visse dele af Dybhals' post er vist desværre ikke helt ved siden af. Jeg vil dog kraftigt betvivle, at der på nuværende tidspunkter skulle sidde 14 animatorer på HM6.

Men hvis det er en aprilsnar, så er den ret upassende...

petervesti
Level 22 - Imp
Posts: 223
Joined: 07 Apr 2008, 18:53

Re: Io fyringer

Unread post by petervesti » 02 Apr 2010, 02:07

Buuuh...min aprilsnar blev totalt pwned af en umiddelbart faktuel post...fail ;)

Men angaaende IOI-fyringerne, saa er det eneste overraskende vel hvor sent disse fyringer har fundet sted. Gaar ud fra en vis overgangsperiode fra internal QA til external har skullet finde sted...

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Io fyringer

Unread post by simonmoeller » 02 Apr 2010, 07:23

Voodooman wrote:Det var nogenlunde osse det jeg hørte (Men undlod at skrive), så det er ikke aprilsnar. Og hvis jeg resonerer, så må animatorene fra Ninja, K&L og andre steder fra, jo være rykket til HM5 (og ikke 6) , så jo det kan godt passe at der er 14 animatore på ét projekt nu. Ud over det har de jo osse kineserne der bare bliver bedre og bedre og billigere og billigere...

Hurra for udlicitering, siger jeg bare (Ironi kan forekomme)
Hvad vil du helst give, 50 kroner i timen eller 300 kroner i timen for ydelse X? Du får simpelthen et fantastisk valg. Du kan vælge at lave mange flere assets, eller få et produkt med en højere margin.

Kinesiske selskaber har fuld skalerbarhed fordi de ligger i enormt store byer og kan ansætte frit. Man har nærmest uendelige ressourcer til produktion.

De er dygtige. De er behagelige at samarbejde med. Der er ufatteligt lille risiko og du kan pulle et projekt med 0 varsel hvis du har behov for det eller kommer i problemer uden at din virksomhed går konkurs på det (feks Titoonic led denne skæbne).

Vi må i Danmark holde op med at være BANGE for billigere arbejdskraft. Og begynde at omfavne det i endnu højere grad. Tænke over hvordan vi kan bruge alle de assets vi kan få produceret ufatteligt billigt. Så må vi tage vores artists og uddanne dem lidt så de bliver art directors. Og så skal vi lære at briefe ordentligt.

Så kan vi lave mange, mange flere produkter for samme pris. Og så er den danske spilbranche måske slet ikke så dårligt stillet?

Petervesti: Smagløs aprilsnar.

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 316
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Io fyringer

Unread post by JeppeKM » 02 Apr 2010, 10:44

@SimonMoller principielt enig - men outsourcing til fx Kina er som bekendt ikke så lige til, som det ellers kan komme til at lyde:
Kulturforskelle ender med at sluge en del ekstra timer til management.
Kvalitetssikring kan også forventes at få et nøk opad.
Hele etableringen af en fornuftig kanal og workflow for outsourcing er en ting der tager årevis, for et firma i IO størrelsen.
Udvælgelse af partner, dialog, forventningsafstemning, synliggørelse af processer og videregivelse af workflow vejer tungt, inden der næsten er produceret den første model.

Og mere specifikt i forhold til emnet:
Med de effektiviseringer der pt finder sted nationalt og internationalt er en fyringsrunde selvfølgelig ærgerlig for de involverede - men samtidig ikke særlig overraskende. Hvis der 'ikke skete noget derinde' ville det næsten være mere bemærkelsesværdigt, men næppe medføre en diskussion, som den vi har gang i her.

Og for at brede emnet ud:
De seneste års konkurser og nedskæringer i industrien medfører det da én god ting med sig. Hvad jeg umiddelbart kan se og vil vurdere, er der opstået flere nye firmaer med erfarne folk de seneste 2 år, end der gjorde de foregående 2 år. En række af de 'små firmaer' har tillige haft mulighed for at hyre andet end folk direkte fra studiet - hvilket formodes at medføre et generelt kvalitetsløft for opstartsfirmaerne.

Lidt frækt stillet op og beskrevet med en metafor, så har der været en del Fat-Cats der har nydt godt af mælken i de større og etablerede firmaer. Nu bliver der skåret ned på mælken og kattene bliver smidt ud fra de varme stuer (konkurser mv). Ude i gyderne sidder de magre katte parat til at suge på patten på de tykke (erfarne) missere, så der forhåbentligt kan komme en lidt mere velnæret industri ud af det på sigt - ikke bare i de lukkede gemakker. Jeg forventer et generelt kvalitetsløft i industrien over de kommende par år som konsekvens heraf.

Nåja, folketinget/regeringen bør selvfølgelig støtte godt op om Inges Kattehjem, for at kattene ikke forgår og stikker af over til naboen. Det er der i mine øjne både et fornuftigt kulturelt og økonomisk rationale i.
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

Pelding
Level 13 - Portal opener
Posts: 137
Joined: 23 May 2008, 09:55

Re: Io fyringer

Unread post by Pelding » 02 Apr 2010, 14:28

Vi må i Danmark holde op med at være BANGE for billigere arbejdskraft. Og begynde at omfavne det i endnu højere grad. Tænke over hvordan vi kan bruge alle de assets vi kan få produceret ufatteligt billigt. Så må vi tage vores artists og uddanne dem lidt så de bliver art directors. Og så skal vi lære at briefe ordentligt.
Dette kommer nok i høj grad an på om man ser det fra chef eller medarbejderperspektiv. Billig og god arbejdskraft er godt for en arbejdsgiver, klart - men det kommer til at give forringede jobmuligheder for danske ansatte i spilbranchen. Alle "fodtusserne" kan ikke pludseligt blive artdirectors o.lign, medmindre der dukker et hav af nye virksomheder op eller der opstår gigantisk store spilfirmaer (hvilket man må sige ikke rigtigt ligger i tiden).

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Io fyringer

Unread post by simonmoeller » 02 Apr 2010, 15:46

Ja, jeg er godt klar over at jeg stikker en gren ned i en hvepserede her. Men ændringerne og globaliseringen er her. Og det er fuldstændig ligegyldigt om man vil det eller ej.

Jeg kan garantere for at sourcing bliver et mere og mere udbredt fænomen.

Og det handler ikke kun om "arbejdsgiverkomfort" og større profitmarginer og kapitalismen eller hvad man nu kan finde på. Det er direkte naivt at sige. Det handler om virksomheders overlevelse så vi kan holde 20 (danske) mand ansat til at styre 50 (sourcede) og få nogle produkter ud over stepperne. Det andet perspektiv handler om at kun have 10 mand ansat, få færre produkter udgivet og have en langt, langt mindre mulighed for at ansætte mere indenlandsk arbejdskraft.

I vores globale marked er vi nødt til at indse at det er slut med at arbejde ineffektivt og ansætte til for høje lønninger.

Jeg tror du undervurderer "fodtussernes" (ikke mine ord, jeg synes det er borderline respektløst) kompetencer og potentiale. Det er klart at ikke alle har niveauet til at styre produktion eller ideer, men langt langt de fleste kan uddannes videre.

Den eneste måde man skaber (danske) arbejdspladser på er at skalere sin forretning. Og i de her dage er det en efter min mening meget vigtig del af forretningsudvikling at blive bedre til at outsource.

Det er korrekt at det ikke er 100% nemt at source, det tager tid og koster lidt penge i starten. Men hvis man gider at bruge tiden på at lære at gøre det korrekt og finde rigtige partnere så betaler det sig i længden. Og det er godt for virksomhederne. Og så er det godt for Danmark.

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Io fyringer

Unread post by Gorm » 02 Apr 2010, 15:49

Pelding wrote:Dette kommer nok i høj grad an på om man ser det fra chef eller medarbejderperspektiv. Billig og god arbejdskraft er godt for en arbejdsgiver, klart - men det kommer til at give forringede jobmuligheder for danske ansatte i spilbranchen. Alle "fodtusserne" kan ikke pludseligt blive artdirectors o.lign, medmindre der dukker et hav af nye virksomheder op eller der opstår gigantisk store spilfirmaer (hvilket man må sige ikke rigtigt ligger i tiden).
Delvist uenig.

Jeg så gerne et meget mere fleksibelt arbejdsmarked, hvor man ikke nødvendigvis behøver at definere sig skarpt som arbejdsgiver eller arbejdstager. Hvad med et mere projekt orienteret tilgang, hvor idéfolk og specialister kan finde sammen om de projekter de synes er spændende. Lidt ligesom i filmbranchen hvor man har en producer, som søger funding og samler et hold. På den måde tvinges man heller ikke som ansat til at lave en masse ting man synes er dødsygt.

Fra mit synspunkt vil dette være den ideéle måde at arbejde på. Desværre er den endnu ikke særligt udbredt.
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

Pelding
Level 13 - Portal opener
Posts: 137
Joined: 23 May 2008, 09:55

Re: Io fyringer

Unread post by Pelding » 02 Apr 2010, 16:58

Overordnet set er jeg sikker på at det er sundt for branchen at få en masse billigt arbejdskraft til at hjælpe.
Men hvis jeg sidder som en almindelig ansat i en virksomhed og det er mere fordelagtigt at skifte mig ud med en billigere arbejdskraft fra et andet land, så er det ikke særligt fedt.
I de brancher jeg har kendskab til, hvor man i stor stil er begyndt at bruge udlandsk arbejdskraft, betyder det at der er færre jobs til de (dyrere) danske medarbejdere - end of story.
Hvis det på langt sigt viser sig at den danske spilbranche bliver kæmpestor, på grund af et solidt og økonomisk sundt fundament af billig arbejdskraft, så er der selvfølgeligt plads igen til alle de medarbejdere der oprindeligt måtte vige pladsen, og det er vel drømmescenariet.
Men det er ikke noget der sker i nærmeste fremtid og hvis jeg er en grafikker/Q&A/Programmør etc. der må skifte branche de næste 5-10 år pga andre er billigere, så er det bare træls.

krolldk
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 13 Oct 2008, 11:57

Re: Io fyringer

Unread post by krolldk » 02 Apr 2010, 17:34

simonmoeller wrote:
I vores globale marked er vi nødt til at indse at det er slut med at arbejde ineffektivt og ansætte til for høje lønninger.

Jeg tror du undervurderer "fodtussernes" (ikke mine ord, jeg synes det er borderline respektløst) kompetencer og potentiale. Det er klart at ikke alle har niveauet til at styre produktion eller ideer, men langt langt de fleste kan uddannes videre.

Det er korrekt at det ikke er 100% nemt at source, det tager tid og koster lidt penge i starten. Men hvis man gider at bruge tiden på at lære at gøre det korrekt og finde rigtige partnere så betaler det sig i længden. Og det er godt for virksomhederne. Og så er det godt for Danmark.
Jeg tror du undervurderer hvor svært det er at outsource kreativt og teknisk arbejde. Jeg tror også du med sætningen "Det er slut med at arbejde ineffektivt" undervurderer hvor effektivt det danske arbejdsmarked generelt er. Du er altså ikke den første der har fundet de vises sten i form af outsourcing. Det var også det store buzz ord i 90'erne, og der virkede det heller ikke, pånær for en bestemt type opgaver.

Skal du have lavet et mindre spil i 200-300 tDKK klassen, er det min påstand at outsourcing ikke engang marginalt giver mening. Skal du have lavet en kæmpe produktion som f.eks. et MMO, giver det sandsynligvis mening at outsource en stor del af bulk produktionen. Med et lille AAA spil som f.eks. K&L, der bestemt er en stor produktion, men dog ikke er en *stor* AAA produktion, tror jeg det er et godt spørgsmål, og en seriøs overvejelse værd, om det kan betale sig at outsource.

Outsourcing er en economy-of-scale ting. overheadet kommer både i konstante og variable størrelser. For at overheadet skal kunne indhentes, skal produktionen være over en hvis størrelse.

Så. Jo. Vi bør være bange for kineserne og inderne: De er dygtige, og de er skide billige: Vi kan basalt set ikke konkurere med dem i længden, selvom vi faktisk er to-tre gange så effektive som dem. Vi er nødt til at være dygtigere end dem, og levere højere kvalitet en dem, hvis vi skal konkurere, og det holder måske endnu, men det bliver sværere og sværere.

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Io fyringer

Unread post by simonmoeller » 02 Apr 2010, 17:46

krolldk wrote:
simonmoeller wrote:
I vores globale marked er vi nødt til at indse at det er slut med at arbejde ineffektivt og ansætte til for høje lønninger.

Jeg tror du undervurderer "fodtussernes" (ikke mine ord, jeg synes det er borderline respektløst) kompetencer og potentiale. Det er klart at ikke alle har niveauet til at styre produktion eller ideer, men langt langt de fleste kan uddannes videre.

Det er korrekt at det ikke er 100% nemt at source, det tager tid og koster lidt penge i starten. Men hvis man gider at bruge tiden på at lære at gøre det korrekt og finde rigtige partnere så betaler det sig i længden. Og det er godt for virksomhederne. Og så er det godt for Danmark.
Jeg tror du undervurderer hvor svært det er at outsource kreativt og teknisk arbejde. Jeg tror også du med sætningen "Det er slut med at arbejde ineffektivt" undervurderer hvor effektivt det danske arbejdsmarked generelt er. Du er altså ikke den første der har fundet de vises sten i form af outsourcing. Det var også det store buzz ord i 90'erne, og der virkede det heller ikke, pånær for en bestemt type opgaver.

Skal du have lavet et mindre spil i 200-300 tDKK klassen, er det min påstand at outsourcing ikke engang marginalt giver mening. Skal du have lavet en kæmpe produktion som f.eks. et MMO, giver det sandsynligvis mening at outsource en stor del af bulk produktionen. Med et lille AAA spil som f.eks. K&L, der bestemt er en stor produktion, men dog ikke er en *stor* AAA produktion, tror jeg det er et godt spørgsmål, og en seriøs overvejelse værd, om det kan betale sig at outsource.

Outsourcing er en economy-of-scale ting. overheadet kommer både i konstante og variable størrelser. For at overheadet skal kunne indhentes, skal produktionen være over en hvis størrelse.

Så. Jo. Vi bør være bange for kineserne og inderne: De er dygtige, og de er skide billige: Vi kan basalt set ikke konkurere med dem i længden, selvom vi faktisk er to-tre gange så effektive som dem. Vi er nødt til at være dygtigere end dem, og levere højere kvalitet en dem, hvis vi skal konkurere, og det holder måske endnu, men det bliver sværere og sværere.
Hold nu op. If you can't beat them, join them. Vi outsourcer lige nu en meget stor del af vores grafikproduktion. Høj kvalitet til lav pris, og det koster ingen arbejdspladser i Danmark. For vi ville ikke have råd til at lave de projekter uden sourcing, så vi ville ikke ansætte for det. Til gengæld kan der godt på grund af det blive arbejde til flere AD'ere/Lead Artists og Producere. Der kan måske endda blive plads til en enkelt junior ad'er eller to på sigt. Netto arbejdspladser vundet. Alle er glade.

Jo, det virker også fint med 2-300k DKK projekter med en fast sourcingpartner, men vi skal være bedre til at briefe og kommunikere. At det ikke virker er en myte bare fordi folk ikke gider tage sig den tid det tager at finde de rigtige partnere og ikke gider at lære at briefe ordentligt. En disciplin som iøvrigt er ret vigtig også med interne arbejdsgange. Men det er selvfølgelig nemmere at messe "Outsourcing betaler sig ikke" dagen lang.

petervesti
Level 22 - Imp
Posts: 223
Joined: 07 Apr 2008, 18:53

Re: Io fyringer

Unread post by petervesti » 03 Apr 2010, 02:15

simonmoeller wrote: Petervesti: Smagløs aprilsnar.
Jeg foreslaar: Mette Lisby + http://www.youtube.com/watch?v=XzHR23rdq3Y + evt. Kleenex ;)

Angaaende outsourcing var jeg nu ogsaa af den opfattelse, at det ret nemt kunne give mening. Specielt hvis man outsourcer til Sverige eller England, hvor man nemt kan holde styr paa ens medarbejdere?

User avatar
Jaycee
Level 13 - Portal opener
Posts: 131
Joined: 10 Mar 2008, 12:18

Re: Io fyringer

Unread post by Jaycee » 03 Apr 2010, 10:03

interessant snak om outsourcing...måske værd at fortsætte i en anden tråd...

Her er et par interessant meninger om outsourcing:

http://blogs.hbr.org/hbr/restoring-amer ... y-its.html

http://thepixartouch.typepad.com/main/2 ... ing-1.html


For mig er det mest vigtige for success i en spilvirksomhed at have det rette team...

Jesper Kondrup
Level 26 - Evil ghoul
Posts: 269
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: Io fyringer

Unread post by Jesper Kondrup » 10 Apr 2010, 23:28

Trist at høre... har ikke været herinde noget tid, så faldt først over nyheden idag :/
Det er forbistret ærgerligt at det skal være så svært at være (stort) spilfirma i DK.

Post Reply