Page 1 of 1
Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen
Posted: 29 Mar 2010, 10:24
by infini
hej spiludviklere og spilinteresserede,
Jeg er igang med at skrive min kandidatafhandling omkring dansk spiludvikling og har særligt fokus på hvordan finanskrisen har ramt branchen.
I den forbindelse leder jeg efter nogle tal på branchens størrelse mht. beskæftigelse. Er der nogen der kan hjælpe mig med denne information? Danmarks Statistik har problemer med at hjælpe mig, da "vores" branche ikke entydigt fremgår af deres mange branchekoder.
På forhånd tak!
Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen
Posted: 29 Mar 2010, 11:02
by JeppeKM
Send mig en besked, jeg har nogle data du måske kan bruge til studiebrug.
Kontakt mig via hjemmeside/twitter i min signatur
Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen
Posted: 31 Mar 2010, 11:00
by Anders Højsted
Eller kontakt Producentforeningen/Spilzonen; jeg tror de ligger inde med nogle data.
Iøvrigt tror jeg du skal gå tilbage før krisen, - branchen havde problemer lang tid før krisen ramte.
Hvad studie er du på?
A.
Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen
Posted: 13 Apr 2010, 09:04
by infini
Jeppe: Jeg sender dig en mail idag! På forhånd tak!
Anders: Jeg har haft fat i producentforeningen. Tak for det input! De udkommer snart med en rapport jeg skal have fingrene i med en masse spændende data.
Jeg er enig i din anskuelse af at branchen havde problemer inden krisen ramte, men jeg har valgt at undersøge om man kan finde frem til hvad der gjorde nogle firmaer gik ned da krisen ramte og andre overlevede. Primært vil jeg forsøge at undersøge om der på ledelsesniveau kan findes betydelige forskelle der blev afgørende for de enkelte virksomheders overlevelse. Manglende kompetencer? Præmaturt engagement i for mange aktiviteter og forpligtigelser? "emotionelt" lederskab? osv. osv. Man kunne kalde det en organisatorisk adfærdsanalyse.
Jeg læser på Copenhagen Business School hvor jeg har læst cand.soc Management of Creative Business Processes.
http://www.cbs.dk/uddannelser/kandidat/ ... _processes
Tak for input! Alle ideer og kontakter jeg kunne få brug for er selvfølgelig meget velkommen!
Mvh.
Anders
Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen
Posted: 14 Apr 2010, 18:52
by davidhelgason
Jeg tror helt ærligt ikke på at man reelt kan analysere de fejlede (og overlevende) spilvirksomheder i Danmark på basis af disse parametre.
Virksomehederne prøvede simpelthen så forskellige produkter og metoder og strategier på så forskellige tidspunkter i en branche i knaldhurtig udvikling, at det er svært at se meningsfulde ligheder (på basis af hvilke man kunne forstå forskellene).
Eller vis os at jeg tager fejl
d.
Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen
Posted: 14 Apr 2010, 20:22
by simonmoeller
Jeg tror sgu du har ret David
Det er en lille smule vanskeligt med en så elendig sample size at lave nogen som helst fornuftig sammenligning.
Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen
Posted: 04 May 2010, 14:21
by mikesk
Giver også David ret.
Måske skulle du inddele branchen i deres focus områder og derfra analyse disse hver især og se om der tegner sig et mønster.
Tænker på inddelinger som AAA udvikler: IOI
Browser spil udvikler: Pixelpandemic, Littlecomputerpeople etc.
Mobil spil: Magic studios, Sybogames
Indie games: Playdead, PressPlay, Copenhagen Game Collective
Iværksættere: Duck and Cover etc.
du kan f.eks. bruge jonaz.dk liste for at få en ide af hvilke firmaer der er i branchen:
http://www.spiludvikling.dk/viewtopic.php?f=2&t=8
håber det hjælper
mvh
Mike
Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen
Posted: 04 May 2010, 15:00
by vonknut
De spilfirmaer der krakkede under krisen, var mest firmaer der levede af bestillingsopgaver fra bl.a. reklamebranchen.
-som var den branche der blev hårdest ramt efter min subjektive opfattelse.
Men der var selvfølgeligt et backlash ift. investeringsvillig kapital, som ramte de mere "rene" spilfirmaer.
-men hvem var det som røb på den konto?
Jeg kan kun komme på Zeropoint og Hugo-firmaet lige nu, men andre har måske bedre hukommelse...
Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen
Posted: 04 May 2010, 20:34
by Anders Højsted
Det ville være nemmere hvis vi havde nogle cirka dato'er for finanskrisen, så vi kan se hvilke spilkonkurser der lå op til den/under den.
Jeg tror du skal interviewe folkene i de krakkede firmaer for at finde ud af hvad der skete. Meget ofte har tingene mere end én årsag.
A.
Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen
Posted: 05 May 2010, 10:28
by infini
Jeg forventer ikke at finde et nemt svar eller golden-rule ala "Derfor gik det galt"....dog synes jeg at fornemme en manglende forståelse for hvad den rette management kan betyde kontra et par spilnørder der er blevet CEO's. At tro der blot er tale om tilfældigheder må jeg beskrive som utroligt naivt...men lad nu det ligge.
Måske har jeg ikke helt præcist beskrevet hvad jeg egentlig vil med opgaven, men lad mig da forsøge igen
I min optik er finanskrisen en krise der, selvfølgelig er lidt mere hyped og udtalt end andre, men reelt er det jo ikke en krise der er værre end så mange andre scenarier. Hvis man lever som virksomhed i en branche som denne, hvor krise vel nærmest har været hverdag for mange, så må man være klar til at styre sin virksomhed igennem udfra kommende kriser af en hver art. Og det er så her, jeg håber at kunne lære noget. Hvem er det der bliver ved med at overleve? Hvorfor lykkedes det helt konkret for nogle virksomheder at klare sig igennem krisen og hvilke årsager var der til at andre gik "belly up"?
Igen...jeg forventer ikke at kunne sige "Nårh....var det bare det...så er den skid slået", dog mener jeg der er en masse læring at finde.
I skal have tak for input...altid spændende at blive tvunget til at vurderer sin optik
Til sidst: Som Anders skriver ovenfor, så er det netop interviews med folk bag krakkede virksomheder jeg er interesseret i. Hvis der er nogen herinde der kender nogen el.lign. så er jeg (igen) meget interesseret for input
I skal have tak for jeres interesse.
EDIT: Til vonknut, hvad med deadline games
Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen
Posted: 05 May 2010, 11:08
by Anders Højsted
Interview-"ofre":
Deadline Games - Chris Mottes
Zeitguys - Morten Iversen
3 Lives Left - Gorm Lai
Pollux Gamelabs - Morten Iversen/Rasmus Harr
3rd Person Interactive - Lars Loppnau
Runestone - Lars Kroll (nu hos Unity Studios)
Jeg mener at Tabula Rasa Games var Alessandro Canossa; han er nu ph.d. på IT-Universitetet.
A.
Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen
Posted: 05 May 2010, 12:05
by JeppeKM
Rettelse:
Pollux Gamelabs - Paul Køster, sidder nu på Filmskolen
Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen
Posted: 05 May 2010, 23:38
by infini
mange tak...meget fornemt!
Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen
Posted: 07 May 2010, 11:18
by vonknut
Anders Højsted wrote:Interview-"ofre":
Deadline Games - Chris Mottes
Zeitguys - Morten Iversen
3 Lives Left - Gorm Lai
Pollux Gamelabs - Morten Iversen/Rasmus Harr
3rd Person Interactive - Lars Loppnau
Runestone - Lars Kroll (nu hos Unity Studios)
Jeg mener at Tabula Rasa Games var Alessandro Canossa; han er nu ph.d. på IT-Universitetet.
A.
Men bortset fra Deadline og 3 lives left, så er der vel ingen af de ovenstående som krakkede under krisen?
-og 3 lives left's exit var vist ikke decideret krise-betinget, så vidt jeg har forstået.
Men ja Deadline, det var ret krise relateret...
Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen
Posted: 07 May 2010, 19:57
by Gorm
vonknut wrote:
-og 3 lives left's exit var vist ikke decideret krise-betinget, så vidt jeg har forstået.
...
Jooo, det kommer jo an på øjnene der ser. Jeg er nok typen der vil kalde de fleste kraks (både større og mindre) for 'bad management'. Men det er selvfølgelig lettere at være en god leder i gode tider end i krisetider
Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen
Posted: 11 May 2010, 10:56
by infini
Det er sandt Gorm
Og, som side-note, så var det mig der skulle have lavet speciale hos jer tilbage i januar 09, lige inden det væltede