Page 1 of 1

platform spil bibliotek c++

Posted: 14 Apr 2010, 18:52
by Oskar
Hej! :) Hvilket bibliotek skal der bruges til spil i c++ til de forskellige platforme?
Jeg ved der er DirectX til Windows.Ved også der er noget der hedder opengl men ved ikke om det er til c++
nogen der kender nogle forskellige biblioteker til c++ der kan bruges til forskellige platforme udover DirectX?

Håber der er nogen der kan hjælpe

Re: platform spil bibliotek c++

Posted: 14 Apr 2010, 19:01
by Gorm
SDL er stadig en vinder.

Re: platform spil bibliotek c++

Posted: 14 Apr 2010, 19:19
by Oskar
Findes SDT til alle platforme?

Re: platform spil bibliotek c++

Posted: 14 Apr 2010, 19:43
by Gorm
Nu er det jo en ekstrem fragmenteret verden lige for tiden, med et utal af platforme. Men hvis vi snakker PC-baserede (Linux, Mac, Windows) så ja. Derudover er der et hav af usupporterede ports til f.eks SymbianOS og vidst også iPhoneOS hvis du har mod på noget mobil udvikling.

Re: platform spil bibliotek c++

Posted: 15 Apr 2010, 06:31
by Oskar
Tak :) jeg mente bare til Windows, Mac og Linux

Re: platform spil bibliotek c++

Posted: 16 Apr 2010, 14:43
by Zinck
Det er godt nok et bredt spørgsmål du kommer med. DirectX eller OpenGL er ikke specifikt til at lave spil med, men håndtere egentlig kun grafik. Det er kun OpenGL der dækker alle de 3 platforme du har nævnt.

Hvis du kan sige hvad er det du vil lave? så kan det være folk har nogle mere præcise svar :)

Re: platform spil bibliotek c++

Posted: 16 Apr 2010, 15:38
by Oskar
Ok det er til spil og jeg mener bare til windows mac og linux

Re: platform spil bibliotek c++

Posted: 16 Apr 2010, 15:39
by Oskar
men de kan da godt bruges til at lave spil med ikke?

Re: platform spil bibliotek c++

Posted: 16 Jun 2010, 01:23
by hertzum
Alt efter hvad du mener kan jeg anbefale følgende hvis du vil lave spil der kan flyttes med nogenlunde lethed til andre operativ systemer end Windows (som er de facto standarden)
  • SDL til al interaktion med operativ system (keyboard, mus, vindue system, netværk)
    OpenGL til grafik
    OpenAL til lyd (hvis ikke SDL er godt nok)
    Boost til filsystem
    Boost til Python integration
    libxml2 til XML behandling
    OpenMP eller Boost til tråde
Og jo, OpenGL kan bestemt bruges til spil og der er også adskillige meget successfulde spil der bruger OpenGL, f.eks. har Id software brugt OpenGL efter Quake 2 (så vidt jeg husker) til alle deres spil.

Re: platform spil bibliotek c++

Posted: 11 Aug 2010, 10:29
by rasmuskaae
Oskar wrote:Hej! :) Hvilket bibliotek skal der bruges til spil i c++ til de forskellige platforme?
Jeg ved der er DirectX til Windows.Ved også der er noget der hedder opengl men ved ikke om det er til c++
nogen der kender nogle forskellige biblioteker til c++ der kan bruges til forskellige platforme udover DirectX?

Håber der er nogen der kan hjælpe
Hvis man tolker dit spørgsmål lidt, så kan det være at "komplette" spilmotorer er mere relevante? Wikipedia har en ikke-komplet liste: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_game_engines