IGDA brugt som plakatsøjle til partipolitisk had

punbun
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 30 Apr 2010, 19:13

IGDA brugt som plakatsøjle til partipolitisk had

Unread post by punbun » 30 Apr 2010, 19:48

Hej igen
Når man kiggede forbi IGDA's facebookgruppe for få timer siden kunne man få indtrykket af at IGDA er blevet brugt som platkatsøjle for en partipolitisk hadeorganistion.
Hvad enten man bryder sig om DF eller ej. Syntes jeg det virker dybt malplaceret og direkte pinligt.

http://www.facebook.com/group.php?gid=3 ... 271&ref=ts

Jeg blev lidt usikker på om det var et pænt move at pointere det og bad om at få brugeren og indlægget slettet. Men ved nærmere eftertanke syntes jeg at det er en relevant huskekage. Og ikke mindst fint debatoplæg.
Efterfølgende kan jeg se Anders Højsted har hurtigt valgt at ændre sit politiske indslag til et mere vellignende foto. Så helt uden for pædagogisk rækkevidde er han ikke.
Attachments
igda.jpg
igda.jpg (224.85 KiB) Viewed 9533 times

User avatar
Gryphon
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 124
Joined: 31 Jul 2008, 12:07
Contact:

Re: IGDA brugt som plakatsøjle til partipolitisk had

Unread post by Gryphon » 30 Apr 2010, 21:20

Efterfølgende kan jeg se Anders Højsted har hurtigt valgt at ændre sit politiske indslag til et mere vellignende foto. Så helt uden for pædagogisk rækkevidde er han ikke.
Tja, man kunne også have skrevet til ham privat, i stedet for at hænge ham ud på et offentligt forum...
Christian Damm,
Sr. Concept Art Director
The LEGO Group

http://www.ConceptArtist.dk - http://www.LinkedIn.com/in/ChristianDamm - http://www.LEGO.com

Anders Højsted
Level 19 - Wario
Posts: 195
Joined: 12 Mar 2008, 17:52

Re: IGDA brugt som plakatsøjle til partipolitisk had

Unread post by Anders Højsted » 30 Apr 2010, 21:48

Hej Punbun,

jeg plejer normalt ikke at svare på anklager fra anonyme personer, som opretter profiler for at anklage mig. Hvem er du?

Jeg indrømmer da gerne at mit daværende profilbillede afspejler min ærlig og åbne holdning til DF (Tak for dit omhyggelige screendump). Jeg vedstår mig gerne min holdninger, på Facebook, ansigt-til-ansigt eller hvor det nu skulle være og jeg er fuldkommen udenfor "pædagogisk rækkevidde" når det drejer sig om min holdninger til DF.

Jeg føler mig ikke "hængt ud" for jeg har ikke gjort noget som jeg ikke kan stå ved. Jeg er personligt, parti-politisk og værdimæssigt i fuldkommen opposition til DF og har intet problem med at stå ved det. Jeg skal med glæde tage en diskussion om det, - her (selvom jeg tror at Jonas ikke vil acceptere det på spiludvikling) eller ansigt til ansigt.

Jeg kan godt lide din retorik; at du kalder det "had". Det er det ikke, men det er udtrykt for min grundslovsikrede ret til at udtrykke mine politiske holdninger ærligt og redeligt, - så længe jeg er villig til at stå ved dem. Det er jeg.

IGDA er apolitisk; den eneste politiske holdning, som vi har, er at vi arbejde for bedre vilkår for de individuelle spiludviklere. I den henseende arbejder vi sammen med/lobbyer hos alle de politikere, som er villige til at hjælpe os med at fremme det formål. Derfor vil du ikke kunne finde nogle partipolitiske eller værdipolitiske udsagn på IGDA's hjemmeside eller på IGDA's facebook-side. Hvis individuelle brugere af gruppen bruger profilbilleder, som indeholder politiske budskaber, vil de - qua Facebook's opbygning - bliver gengivet i gruppen.

IGDAs gruppe er ikke blevet "brugt som plakatsøjle til partipolitisk had", - mit profilbillede er blevet brugt til at udtrykke min holdning til DF. Det er så blevet gengivet en masse gange på IGDA-gruppen, da jeg er (delvist) ansvarlig for at annoncere de forskellige gratis arrangementer som vi frivilligt laver for spiludviklere i DK.

Jeg beklager meget hvis dette har medført eller komme til at medføre problemer for de andre frivillige ildsjæle i IGDA.dk; det har aldrig været meningen.

/Anders Højsted

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: IGDA brugt som plakatsøjle til partipolitisk had

Unread post by Zacker » 30 Apr 2010, 23:00

Først og fremmest, så er det for det første dårlig stil at poste den slags offentligt i stedet for bare at skrive til personen. Hvis det dog så bare ikke var blevet gjort under anonymitet, så ville det dog måske have været nogenlunde acceptabelt. Men i sin nuværende udformning, der har jeg godt nok meget lidt til overs for OP.

Men hvis vi skal tage debatten, som potentielt set kan være ganske interessant, så har jeg absolut intet problem med Anders' profilbillede. Manden er forhåbentlig fornuftig nok til, at han i IGDA arbejder med spiludvikling og ikke politik, hvilket gør, at hans politiske holdninger er fuldstændigt ligegyldige i mine øjne. IGDA er ligeledes forhåbentligt hævet over at inddrage medlemmers personlige politiske holdninger i arbejdet.

Pointen er, at folk kan have næsten de politiske holdninger, som de har lyst til - bare de ikke blander dem sammen med deres arbejde i en upolitisk forening. Og da jeg indtil videre ikke har set nogen indikation af dette, så ser jeg absolut intet problem her. Folk kan godt adskille mellem en persons profilbillede, og så foreningens holdning; at påstå noget andet er virkeligt tale ned til folk.

punbun
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 30 Apr 2010, 19:13

Re: IGDA brugt som plakatsøjle til partipolitisk had

Unread post by punbun » 01 May 2010, 03:42

@Anders
Had var måske en lidt hård formulering fra min side.
Du har naturligvis lov til at have dit politiske ståsted. Og nej du er ikke specielt politisk blufærdig anlagt. Samt er en voksen mand der kan stå inde for sine holdninger. Og du gør et godt job for igda i almindelighed. Og det er alt sammen fint.
Det er helt ok hvis der er tale om en forglemmelse fra din side. Og ikke et bevidst valg.
Det putter blot spotlight på hvor vigtigt det er at man tænker sig om en ekstra gang om når man benytter et halv offentligt site som Facebook.

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Re: IGDA brugt som plakatsøjle til partipolitisk had

Unread post by Lau Korsgaard » 01 May 2010, 11:56

Et politisk facebook billede er vel lidt ligesom at have en politisk t-shirt på, det skal man som sådan have lov til.

Jeg ved dog ikke om jeg ville bære tøj med stærke politiske budskaber som officiel taler for igda og ligeledes med profilbilleder. Desværre, for jeg kan godt forstå hvis man har lyst til også at benytte sin profil til at give personlige statements.

/Lau

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: IGDA brugt som plakatsøjle til partipolitisk had

Unread post by simonmoeller » 01 May 2010, 19:59

Kære Punbun,

Slap dog af.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3944
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: IGDA brugt som plakatsøjle til partipolitisk had

Unread post by jonaz.dk » 01 May 2010, 20:57

ja det er en lidt uheldig entré med tilhørende respawn punbun gør sig.. ;)
men grundlæggende syntes jeg at pointen har relevans af principiel karakter.

når man deltager i en apolitisk organisation bør man også meget nøje overveje hvad men som enkeltperson kommer til at udsende af signaler på vegne af organisationen. også selvom om det var utilsigtet og folk teoretisk set burde kunne skille skidt fra snot.

for et nævne et tænkt eksempel i ekstremen ville vi nok have set lidt andre reaktioner hvis en af de ledende igda medlemmer postede i gruppen med et smældende hagekors og white pride retorik i deres personlige facebook billede.
jeg ville ihvertfald studse lidt mere end normalt over det. ;)

vi skal huske på at igda har været med til at få spilbranchen på den politiske dagsorden. og god vind med det arbejde.
teoretisk og potentielt kunne det dog i sidste ende medføre en hindring for politisk samarbejde i fremtiden. Hvis medlemmernes eventuelle gøren og laden af politiseret karakter skulle nå helt ind til borgen.

grundlæggende handler det om en organisations troværdighed.
det kan være en hårfin balance hvor der ikke skal meget mere til end en googlesøgning til for at vælte korthuset. hvis fx. en given politiker modtager en henvendelse fra en apolotisk organisation. som ved et nærmere kig i kortene ikke virker helt så apolitisk om de fremstiller sig.. man ved aldrig. det er årsagssammenhænge der er umulige at kontrollere og det ville selvfølgelig være en skam hvis noget skulle falde på jorden grundet en banalitet. better play it safe. ville være mit råd.

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: IGDA brugt som plakatsøjle til partipolitisk had

Unread post by Zee » 02 May 2010, 22:16

Som Anders også var inde på, så blev IGDA ikke "brugt" til noget politisk. Som de fleste nok kan regne ud, så havde profilbilledet absolut intet med Anders' IGDA posts at gøre. Det er jo bare sådan Facebook fungerer, og en tilfældighed at Anders var ekstra træt af DF da screenshottet blev taget. Og at billedet forsvandt igen, var vel bare forbi han havde lyst til at skifte til et andet profilbillede. Så punbuns udgangspunkt er jo helt forkert...

Men for at undgå den slags "problemer", kunne det være man i nogle tilfælde burde have en officiel (ikke-personlig) IGDA profil der stod for at poste den slags (hvis man kan oprette den slags profiler). Men der kan også være diverse administrative problemer med den slags.

Derudover mener jeg også at en direkte besked til Anders havde været en bedre løsning, især når det så viser sig at det meste af grundlaget for oprettelsen af dette topic er baseret på en manglende forståelse af hvordan facebook fungerer.

Post Reply