Når at få erfaring kræver erfaring

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by Neogy » 16 Jul 2010, 14:25

Jeg søger som sagt arbejde, der kan ses i følgende tråd.

http://www.spiludvikling.dk/viewtopic.php?f=8&t=1156

Jeg har fået søgt flere steder, men løber tit ind i muren kaldet, erfaring.

at få erfaring kræver at nogen ansætter en uden erfaring vel?

Jeg har lavet flere projekter og spil som er fuldt spilbare, men dette har været som universitets projekter
eller fritids projekter, jeg har ingen tidligere job erfaring i branchen.

Hvordan har i (dem som arbejder i spilbranchen eller har gjort det) kommet over denne forhindring?

Jeg forventer ordet networking bliver nævnt en del i denne sammenhæng.

Kom med jeres tanker og erfaring.

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by Lau Korsgaard » 16 Jul 2010, 20:32

Lav dit eget firma

Kald dig selv for programmør eller hvad du vil i det firma

Om et halvt år har du et halvt års erfaring :o

om et år så har du et års erfaring og sådan fortsætter det lineært.

- endnu bedre:

Se om du kan få nogle freelance programmerings opgaver hist og pist, spørg venner, familie, naboer hvem som helst om du f.eks. skal lave et simpelt flashspil til dem. Hvis du kan klare det så sælg dig selv så billigt du kan, det er en investering.

Så kan du rent faktisk sige du har erfaring uden at lyve.

- endnu bedre:

Lav et firma med nogen af dine venner. Du kan jo eventuelt følge op på et af de studie projekter du har lavet. Lav nogle flere projekter sammen. Prøv at få noget opmærksomhed på det i laver, også internationalt. I kan f.eks. sende jeres projekter til konkurrencer som IGF eller indiecade eller prøve at blive omtalt på blogs osv.

Nu i er i gang. Fuck det der med få et job i et andet firma. Gå efter at lave facebook spil eller iphone spil eller hvad ved jeg og få banket jeres firma op. Så kan det selvfølgelig godt være at du må undvære luksus goder som løn osv. men det er nu du har chancen. Hvis du fejler, tjaa så har du jo i det mindste erfaringen :-D

User avatar
Zidora
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 12 Mar 2008, 17:10
Location: København, Danmark

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by Zidora » 17 Jul 2010, 12:01

Også lige et par inputs her fra.

Laus forslag er godt hvis du har mod på at bygge din egen erfaring op uden om ansættelse hos et firma.

Hvis du derimod gerne vil gå ansættelsesvejen så er der forskellige ting der er gode at holde for øje.
Når/ hvis du får afslag så forsøg at finde ud af mere præcist hvad det er du mangler ifølge firmaerne - er der nogle bestemte skills, værktøjer etc som du faldt på. Det er ok at spørge efter et par linjers feedback ovenpå et afslag.
Allier dig med bekendte eller kontakter der har et job lignende det, du søger - find ud af hvad deres skill set er, spørg hvad de laver i det daglige, få så godt et overblik som muligt hvad jobbet rent faktisk indebærer på daglig basis. Jo mere du ved, jo mere kan du dygtiggøre dig og jo mere kan du også udstråle i dine ansøgninger/ til samtaler at du ved hvad det handler om så din kommende potentielle arbejdsgiver får tillid til dig, til trods for manglende erfaring.
Når du skriver en ansøgning - så gør det så nemt for dem som muligt at forestille sig dig i en arbejdssituation. Visualiser, konkretiser og forklar hvad du kan, der vil være godt for dem og deres firma. Hvis du kan noget unikt eller har nogle særlige erfaringer fra andre områder end spil som du mener vil være gode - understreg dem.

Jeg ved ikke om du har tænkt i de baner eller måske allerede søgt udenlands. Hvis ikke så er det helt klart værd at kigge sig lidt omkring udenfor Danmark. Det udvider mulighederne betydeligt. Lavede et par hurtige søgninger i norden og nærmeste Europa og fandt disse opslag:

- http://www.jobsdbase.net/job_details.asp?ID=4944
- http://www.jobsdbase.net/job_details.asp?ID=4919
- http://www.rovio.com/index.php?page=job ... programmer
- http://www.dice.se/ (Dice har internship-ordninger - kunne muligvis være interessant for dig)
- http://www.crytek.com/career/
- http://www.hermia.fi/neogames/neogames_ ... ame_relat/ - (dette er en liste over alle spilfirmaer i Finland - Finland lyder muligvis lidt perifert, men de har en ret stor mængde af spilfirmaer ifht Danmark og der er et godt miljø. Har selv boet og arbejdet her et par år og har været glad for det).

Rigtig god vind med det, uanset om du vælger fortsat at søge eller følge Laus råd og skrabe noget erfaring sammen selv i eget lille firma.

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by Neogy » 17 Jul 2010, 14:43

Det er gode råd både du (Zidora) og Lau, kommer med.

Jeg har helt sikkert tænkt mig at gå ansættelsesvejen, medmindre noget exceptionelt sker.

Jeg kan se at jeg måske skulle have formuleret min første post anderledes, da jeg nu ser at det kan misforstås
som at jeg har søgt 10+ steder, hvilket jeg ikke har.

Tanken er mere også de job opslag som jeg finder, der er har kravet om erfaring.

Jeg har valgt at søge nogle af disse alligevel udfra de samme tanker som Zidora, nemlig god viden og firmaet og deres ønsker,
for at få mig til at virke attraktiv selv uden den ønsket erfaring.

Jeg takker for de job du har linket til...og kan se at de alle kræver erfaring (undtagen internship)...har dog ikke kigget på dem i Finland endnu.

Jeg kan dog se et som jeg regner med at ansøge.

Hvis der er flere kommentarer eller links til job så skriv endelig.

User avatar
Zidora
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 12 Mar 2008, 17:10
Location: København, Danmark

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by Zidora » 18 Jul 2010, 23:06

En enkelt kommentar til > lad det ikke nødvendigvis afholde dig fra at søge, hvis jobopslaget kræver mere erfaring end du har. Vær selvfølgelig realistisk og vurdér om du stortset har de færdigheder der skal til, men derudover kan du godt søge en stilling, der kræver lidt mere erfaring end du har. Hvis du gør dette, så nævn evt i din ansøgning at du godt er klar over at du ikke har megen erfaring, men nævn straks efter hvad du til gengæld har at byde på.

Der er ikke noget at tabe ved at søge så længe du laver en seriøs og gennemarbejdet ansøgning så hellere skyde lidt over målet end ikke at skyde overhovedet :)

User avatar
EKnudsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 04 Nov 2008, 19:29
Location: Copenhagen

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by EKnudsen » 19 Jul 2010, 11:55

Jeg kan umiddelbart se 2 options der endnu ikke er nævnt - måske fordi ikke alle synes de er lige attraktive men here goes:

1 - Søg internships, det giver virksomheden muligheden for at se hvad du dur til (uden at skulle bruge alt for mange ressourcer på det) og det giver dig samtidig X-måneders erfaring., mit gæt er at mange er kommet ind i branchen af den vej (kender da i hvert fald selv et par stykker - deriblandt mig selv).

2 - Hvis du har muligheden for det kan du søge job med løntilskud. Jeg indrømmer at jeg ikke er 100 på hvordan det fungerer, men igen er det en mulighed der gør dig økonomisk mere attraktiv for en virksomhed - så tjek det ud og se om det evt. kunne være en mulighed for dig.

Jeg ved det ikke er fedt at arbejde gratis eller nedsat løn, men det er empirisk bevist at man kan overleve et ½ år eller mere på dåse tun og pasta - hvis man altså gider...

User avatar
Zidora
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 12 Mar 2008, 17:10
Location: København, Danmark

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by Zidora » 19 Jul 2010, 12:11

Hey, internships er bestemt en god ide hvis man har mulighed for en eller anden form for SU, lån, opsparing el andet imens. Det er også nævnt ovenfor - Dice og andre steder, fx Massive, nævner det på deres hjemmesider.
Jeg tror at mange firmaer, der ikke nævner det selv på deres sider også ville være interesserede i internships, hvis man skriver og spørger. Ved at Remedy har haft enkelte interns, som ikke har været opslåede på hjemmesiden.

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by Neogy » 19 Jul 2010, 16:43

Ja internships er helt sikkert nice, mit problem med det er at jeg så skal værende studerende for at få S.U eller have arbejde ved siden af.

Studerende er ikke så slemt, jeg har søgt her i Aalborg (i tilfælde at jeg intet arbejde finder), og der er praktik semesteret først placeret i 9. semester.

Jeg ville også gerne arbejde billigt/gratis, hvis det var hos nogle i Aalborg eller Nordjysk omegn, da jeg pt. er bosiddende heroppe. (gratis ville være som en form for fritidsarbejde ved siden af studiet.)

Løntilskud har jeg haft kigget lidt på, men der er nogle krav om at man skal være i fare for at være ledig i længere tid, og for det meste kræver det at man har været i system et år før man kan få det bevilliget (dette er sådan jeg lige har forstået det, hvis nogen har mere viden, så sig endelig til)

Så det kommer vel ned til at jeg gerne vil starte min karriere nu, og ikke nødvendigvis behøve at tage en Kandidat grad for at få seks måneders praktik. Derudover er praktik perioden først lagt i 9. semester. =/

Mit største problem er nok at jeg er bosiddende i Aalborg, når de fleste virksomheder jeg kigger på er i København og Malmø.
Jeg har derfor svært ved at leve på tun og pasta hvis jeg også skal flytte til København.

Jeg er synes denne tråd bliver fyldt med gode ideer, ikke kun til mig, men også andre i ligende situationer.
Hvis folk har flere råd eller kommentarer, så kom endelig med dem.

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by simonmoeller » 24 Jul 2010, 15:13

Hvor kan man se det du har lavet?

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by Neogy » 24 Jul 2010, 21:31

Min post hvor jeg leder efter arbejde er her:

http://www.spiludvikling.dk/viewtopic.php?f=8&t=1156

link til CV:
http://www.mariaweb.dk/temp/CV-Brian-DK.pdf

Hvis du har tanker, forslag eller et tilbud så reply her eller send en PM =)

Sumez
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 06 May 2010, 10:29

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by Sumez » 29 Jul 2010, 08:57

Nu er jeg slet ikke i en situation der berettiger mig til at komme med et kvalificeret svar her, men der er to ting, jeg vil mene er vigtige at huske på.

1. Lad dig ikke slå ud af kravene i jobopslaget! Jeg blev på et tidspunkt opfordret til at tage et job der ifølge ansøgningen krævede ekspertise i alverdens eksisterende programmeringssprog, protokoller, API'er og gudvedhvad - selv som en meget erfaren programmør lød det overvældende for mig, og jeg gad ikke engang forsøge mig. Jeg fik så, via mine kontakter, hentydninger om at jobbet slet ikke krævede alt det der stod, og jeg endte med at komme til jobsamtale alligevel.
Faktum var at jobbet på ingen måder krævede en brøkdel af hvad der stod nævnt (faktisk brugte jeg det meste af min tid på webdesign, der var næsten ingen programmering involveret), og kravene i jobansøgningen var der udelukkende for at de kunne undgå amatører, der ikke kunne noget.
De var dog henrykte for at få min ansøgning, da opslaget havde resulteret i at alle de seriøse kompetente mennesker stort set var blevet væk, og de eneste tidligere ansøgere havde været virkelig underlige typer, der slet ikke kunne noget, men som bare ansøgte alt uden at læse opslaget.

2. Erfaring behøver ikke at være i spilbranchen. Står der ordret i jobopslaget at det skal det? Det er klart at det er en fordel hvis du rent faktisk har arbejdet med den type programmering før (ud fra din anden tråd går jeg ud fra at du søger som programmør, men dette er gældende for alle jobpositioner), men det vigtigste, når man søger job, er at kunne vise at man har erfaring med at arbejde sammen med andre og forholde sig til hvordan alting fungerer i en virksomhed. Selv med blot fem år på bagen som fastansat kan jeg godt sige 100% at det giver noget man aldrig kan lære andre steder.
Jeg ved da i hvert fald at når vi søger nye ansatte herude, kan de komme med den ene og den anden kompetence, og faktisk bliver vi nogengange selv slået væk af en ansøgning, fordi personen virker aaaalt for "perfekt", og vi ved godt at selvom der står navnene på 700 programmer og programmeringssprog på ansøgningen betyder det ikke at personen kan noget i praksis (den slags kommer nemlig KUN af praktisk erfaring), så det vi lægger mest vægt på er ganske enkelt om personen virker som om han vil passe ind i vores arbejdsmiljø.
Der er rigtig mange arbejdspladser der søger programmører, så det burde være noget nemmere at komme ind og få erhvervserfaring, hvis man ikke kræver at det skal være indenfor spiludvikling - bare et års erfaring i en anden virksomhed (det skal du selvfølgelig ikke sige når du ansøger) kan gøre en verden til forskel, og så giver det også lidt mere tid til at arbejde på evt. hobbyprojekter.

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by Neogy » 05 Aug 2010, 00:43

God post Sumez og jeg er enig.

Jeg har søgt og vil også blive med at søge jobopslag, som måske kræver mere end hvad jeg har af erfaring eller kendskab.
Jeg ved at hvis jeg får lov til at arbejde med spil, kan og vil jeg gøre alt for at tilfredsstille arbejdsgiveren.
Dog skal man selvfølgelig ikke lyve eller vildlede arbejdsgiveren til at tro man er bedre end man er, det vil aldrig være en fordel på lang sigt.

Jeg synes også personligt at jobansøgningerne bliver bedre, hvis man sætter sig ind i virksomheden og hvad de laver,
så man kan påpege hvordan man kan være en asset for arbejdspladsen.

Jeg har også overvejet det andet forslag du har om bare general programmeringserfaring og ikke nødvendigvis spil.
Dette er noget som jeg ikke decideret har søgt efter, da jeg vil prøve alle muligheder af for at få et job
inden for den branche jeg brænder for, før at jeg "nøjes" med noget andet.

Sumez
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 06 May 2010, 10:29

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by Sumez » 06 Aug 2010, 09:07

At søge et job hvor man ikke opfylder kravene i opslaget er ikke at lyde overfor arbejdsgiveren.
Hvis du sidder til jobsamtalen og siger at du har kompetencer som du ikke har, er det at lyve, og det er klart at det kun kan ende med at bide dig selv i røven.
Men jeg synes bestemt ikke det skader at søge et job, der "kræver erfaring" selvom man ikke har lige netop den pågældende erfaring, måske har man andre lignende kvaliteter. Men det er klart du ikke skal søge job som programmør i et sprog du ikke kan finde ud af. :)

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by Neogy » 06 Aug 2010, 10:34

Hehe nemlig.

Pt. leder jeg både efter programmør stillinger og level design stillinger
Det er disse to som jeg føler mig kompetent til at varetage, og gerne vil have min karriere indenfor.

Jeg søger stadigvæk, og har et løse aftaler om at komme til samtale.

Det næste efter erfaring i min mening, nok det mest forvirrende, lønnen.
Jeg ved som ny uddannet kan jeg ikke forvente mig en sindsyg god løn
og specielt i spilbranchen, hvor folk tit sætter egne lønkrav lavt for at
være mere attraktive for firmaet.

Jeg undre mig....Hvad var jeres løn ved jeres første ansættelse i spilbranchen ?
Var i tilfredse med hvad i fik ?
Forhandlede lønnen højere op senere i ansættelsen, eller forblev den, den samme ?

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by Neogy » 19 Aug 2010, 16:10

Hmm overrasket over mangel på input til emnet om løn.

Nogle må da have nogle tanker eller kommentarer...

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by Tabu » 20 Aug 2010, 08:44

Det er nok for pinligt at snakke om på et offentligt forum ;)

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by Neogy » 20 Aug 2010, 09:50

Du får bonus point for dit indlæg pga. dit username Tabu.

Hvis folk finder det pinligt er det selvfølgelig også i orden. Troede dog folk ville have endnu flere kommentarer til løn end til erfaring.

Hvis folk ikke vil snakke økonomi, så vil jeg gerne vide noget om hvor mange steder man har været ansat i spilbranchen.
Jeg undrer mig nemlig om folk bliver ansat et sted og så bliver der hele deres karrierer, eller om de skifter mellem
arbejdspladser.

User avatar
EKnudsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 04 Nov 2008, 19:29
Location: Copenhagen

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by EKnudsen » 20 Aug 2010, 15:17

Løn er bare ikke nødvendigvis noget man snakker om på et offentligt forum... (efter min bedste overbevisning)

Jeg har i løbet af godt og vel 4 år (3 år 10 mdr) været 3 steder (det ene kun 4 måneder betalt, mens jeg var gratis de første 4 måneder) og har på fornemmelsen at mange switcher fra sted til sted (om ikke andet så fordi vi de sidste par år har haft en del der måtte dreje nøglen eller sadle hesten om).

petervesti
Level 22 - Imp
Posts: 223
Joined: 07 Apr 2008, 18:53

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by petervesti » 21 Aug 2010, 00:21

Om man bliver i en virksomhed laenge eller skifter ofte er sgu meget individuelt. Her i landet er der jo ikke saa mange virksomheder, saa folk har vel en tendens til at blive rimelig laenge - da alternativet er at flytte til et andet land og det er jo ikke altid saa nemt, hvis man har familie.

Hvad loen angaar, saa skal du ikke regne med at blive betalt saerlig meget i forhold til hvis du lavede alm. kedelig software ;)

Lad vaere med at taenk paa loennen i foerste omgang, det handler bare om at faa noget erfaring paa CV'et. Hvis du er talentfuld skal du nok tjene kassen om 5 - 10 aar, men her i starten tjener alle sgu ikke rigtig noget! (specielt ikke hvis du finder arbejde i Sverige, Tyskland eller UK).

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by Neogy » 21 Aug 2010, 09:59

Jeg har aldrig haft løn som motivation. Det er computerspil jeg vil arbejde med fordi det er min passion
og hvad jeg har drømt om længe. Hellere lavere løn og så et spændende og sjovt arbejde, end 9-17 i en bank.

Omkring det med at skifte arbejdsplads tænkte jeg nok umiddelbart at det var svært.
Dette er fordi med de relative få spilvirksomheder i Danmark så troede jeg at man blev branded når man først
havde været ansat et sted. Men det er interessant at se at det kan lade sig gøre.

User avatar
EKnudsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 04 Nov 2008, 19:29
Location: Copenhagen

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by EKnudsen » 21 Aug 2010, 11:45

Så længe branded bare er godt, hvis du får et =)

petervesti
Level 22 - Imp
Posts: 223
Joined: 07 Apr 2008, 18:53

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by petervesti » 21 Aug 2010, 22:26

Folk skifter hele tiden job i den her branche, det er helt naturligt. Det var kun i gamle dage folk blev sure over den slags ;)

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by Gorm » 21 Aug 2010, 23:23

Omkring løn, så hvis du tager højde for at de fleste spilfirmaer er startups og at spilbranchen generelt er lavlønnet, tror jeg du kan regne med et sted mellem 20K og 30K om måneden som startløn.

20K vil være den lavere ende men faktisk nok ikke alt for atypisk givet omstændighederne, mens den høje ende omkring 30K vil være hvis du finder en god start stilling som programmør.
Last edited by Gorm on 22 Aug 2010, 13:30, edited 1 time in total.
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by JeppeKM » 22 Aug 2010, 13:26

Gorms prissætning er ikke helt hen i vejret.

- og hvis du kommer fresh-out-of-school kan den nok gå ned at ramme 15K.
Men der skal du nok have haft lidt DADIU, internship mv under armen alligevel.
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Når at få erfaring kræver erfaring

Unread post by Neogy » 22 Aug 2010, 14:51

Jeg er glad for at få noget info omkring løn.

Dog er jeg overrasket over at det kan gå helt ned til 15k, som Jeppe siger.
Jeg kan godt forstå lønnen hvis det er en prøve periode eller hvis det er en start løn som hurtigt bliver reguleret,
men at have en bachelor eller kandidat og så komme ud til 15k ville dog være øv, og så skal man selv der have
måske have erfaring.

Nu ærgrer jeg mig over at jeg ikke har spurgt mine medstuderende om hvad de tror de vil få i løn, især dem som vil lave spil.

Personligt ville jeg nok kunne acceptere 15k, hvis det var startløn som ville gå op relativt hurtigt, men ellers nej, så synes jeg nærmest
det ville være en hån af den tid jeg har brugt på at uddanne mig og det arbejde jeg er villig til at lægge hos et spilfirma pga. min passion for det.

Meh....Måske er jeg for krævende...måske er jeg urealistisk, ellers er det noget psykologisk for mig at gå under 20k...
....Som det er nu ville det stadigvæk lokke mig da jeg mangler erfaring på mit CV...

Jeg gad godt at vide om nogle herinde har fået 15k eller deromkring ved første ansættelse i branchen, fresh out of school.
Samt jeg også gerne vil have nogle flere holdninger om løn for at finde ud af om min pejlepind omkring løn er skewed.
Last edited by Neogy on 23 Aug 2010, 09:59, edited 1 time in total.

Post Reply