Hej
Er lige gået igang med 3D igen efte et par års dvale - har tænkt at genopfriske Maya og lære Zbrush.
Mit spørgsmål er hvordan I arbejder med organisk 3D - primært karakterer, når i modellerer - hvad er jeres workflow?
Jeg er begyndt med et par projekter i Zbrush - en model af Godzilla og en af Alfred E Neuman fra MADs ansigt. Men de meshes jeg får er bestemt ikke egnet til animation ifht edgeloops rundt mund etc. Så jeg tænker følgende workflow, og ret mig hvis det er en dårlig idé:
1) Hurtig skitse i Zbrush
2) Importer til Maya og byg ny lowpoly-model omkring skitsen fra Zbrush, med fine edgeloops
3) UW-map i Maya
4) Importer til Zbrush og lav detaljer + textures
5) Importer til Maya for animation og rendering
Hvordan arbejder I?
Mange tak - det er en smule forvirrende i starten, i sær når man ikke har nogen at spørge om grundlæggende ting..
3D modellering workflow?
Re: 3D modellering workflow?
Hej Emil, lang tid siden.
-hvad går du og river i for tiden?
-Hep fra Hans (PortaPlay)
-hvad går du og river i for tiden?
-Hep fra Hans (PortaPlay)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning
-
- Level 31 - Hitler with miniguns
Det ser umiddelbart fornuftigt ud, det flow.
Der er måske noget ballade med at texture painte i Zbrush vs i photoshop elign men det må du kigge på
Der er måske noget ballade med at texture painte i Zbrush vs i photoshop elign men det må du kigge på
-
- Level 1 - Speck of dust
Du skulle tage og kigge på 3d Coat i stedet for, i modsætningen til Zbrush er det lavet med en spilpipeline i tankerne (www.3d-coat.com). Vi er nogle stykker på IO der så småt er begyndt på at bruge det og det virker ret lovende
I princippet kan du lave alle de forskellige grafiske trin i 3d coat: Highpoly(voxels)->retopology til lowpoly->unwrap->baking (normalmap og cavity)->texture painting direkte på modellen.
Der er en måneds gratis tryout som er fuldt funktionelt og de har en del video tutorials både på vimeo og youtube, så der burde være rigeligt til at vurdere om det er noget for dig
I princippet kan du lave alle de forskellige grafiske trin i 3d coat: Highpoly(voxels)->retopology til lowpoly->unwrap->baking (normalmap og cavity)->texture painting direkte på modellen.
Der er en måneds gratis tryout som er fuldt funktionelt og de har en del video tutorials både på vimeo og youtube, så der burde være rigeligt til at vurdere om det er noget for dig
-
- Level 0 - Null
Hey! Sorry - jeg havde helt glemt at jeg spurgte noget her.
mbknielsen -- Det ser ret fedt ud det program. Især retopology og muligheden for at tilføje led til en model
Hans - jeg var ved at genlære 3D når jeg spurgte, en eller anden opgave i reklamebranchen der krævede 3d vil jeg mene. Nu er jeg så ude af reklame og kører freelance for pengene og laver et spil sammen med en programmør jeg lært at kende for fornøjelsen. Så jeg er igen ude i noget med at lære det hele
Indtil videre har jeg valgt at bruge Maya til lavpoly og animation og Mudbox til højpoly/normalmaps. Det er et ret behageligt workflow, da det bare fungerer og arbejder sammen. Fik i øvrigt også købt nDo2 for hurtige normalmaps gennem photoshop. Rigging med en ret genial gratis plugin til maya, kaldt advanceskeleton. Den gør nærmest alt rigging helvede med IK/FK automatisk, så man bare skal placere bones og tegne weights.
mbknielsen -- Det ser ret fedt ud det program. Især retopology og muligheden for at tilføje led til en model
Hans - jeg var ved at genlære 3D når jeg spurgte, en eller anden opgave i reklamebranchen der krævede 3d vil jeg mene. Nu er jeg så ude af reklame og kører freelance for pengene og laver et spil sammen med en programmør jeg lært at kende for fornøjelsen. Så jeg er igen ude i noget med at lære det hele
Indtil videre har jeg valgt at bruge Maya til lavpoly og animation og Mudbox til højpoly/normalmaps. Det er et ret behageligt workflow, da det bare fungerer og arbejder sammen. Fik i øvrigt også købt nDo2 for hurtige normalmaps gennem photoshop. Rigging med en ret genial gratis plugin til maya, kaldt advanceskeleton. Den gør nærmest alt rigging helvede med IK/FK automatisk, så man bare skal placere bones og tegne weights.