Page 1 of 1

Grafik > lyd?

Posted: 21 Apr 2008, 21:24
by Fjahgo
Hej,

i forbindelse med noget skolearbejde er jeg stødt på et spørgsmål, som jeg håbede, at der var nogle branchefolk her på stedet der måske kunne hjælpe mig med at få svar på.
Vi undervises i lydsyntese i øjeblikket og det viser sig, at det tilsyneladende er muligt at lave langt mere realistisk lyd end man sædvanligvis hører i computerspil - fx lyde, der reflekteres retningsbestemt på overflader og ændres afhængigt af, hvilket materiale de passerer igennem. Det ville jo være superfedt, men det oplever man bare ikke i spil.
Typisk er lyd baseret på samples og jeg har derfor fået indtryk af, at spiludviklere har valgt at fokusere på den grafiske del af spil i langt højere grad end lydsiden.

Hvad er grunden til dette? Mener man ikke, at det kan betale sig at lave mere realistisk lyd i forhold til omkostningerne? Kræver det for meget processorkraft? Hvad?

Håber nogen med forstand på emnet vil vove et bud :>

Re: Grafik > lyd?

Posted: 21 Apr 2008, 22:59
by Scurvy Lobster
Det er langt nemmere at kommunikere et billede end en lyd. En anmeldelse bugner typisk af billeder. Desuden siges det, at vi stoler mest på synet af alle vores sanser, på trods af at det er det nemmeste at narre.

Re: Grafik > lyd?

Posted: 22 Apr 2008, 09:23
by Zacker
Set fra et performancemæssigt synspunkt så kører lydberegninger på CPU'en, og skal derfor ikke konkurrere om kraft med grafikken men nærmere AI og physics.

Jeg tror simpelthen ikke, at den mængde arbejde der ville være i at lave koden til dette og det performancetab der ville være, ville kunne gøre det værd at tilføje lidt ekstra realisme til lyden.

Re: Grafik > lyd?

Posted: 22 Apr 2008, 09:41
by Zee
Generelt går spillerne også langt mere op i grafikken end i lyden, der investeres gerne i grafikkort til 4000,- imens man er tilfreds med sit onboard lydkort og sine Aldi stereohøjtalere til 99,-. Og man laver jo ofte spil med den forhåbning at flest mulige spillere kan lide det. Men spørgsmålet er også hvor mange der overhovedet ville bemærke at der var retningsbestemt reflekteret lyd i det spil de spillede? Medmindre det giver en så markant anderledes oplevelse at anmeldere ligefrem ville fremhæve det i deres anmeldelser af spillet er der nok ikke mange der gider investere i det.

Re: Grafik > lyd?

Posted: 22 Apr 2008, 13:59
by petervesti
Vores synssans er ca. 200 gange mere anvendelig i et computerspil end vores hoeresans, saa det er jo naturligt at man bruger mere tid paa det.

Hvis man designede spil til flagermus, var det jo nok en anden sag =)

Re: Grafik > lyd?

Posted: 22 Apr 2008, 23:26
by dasapfe
Fjahgo wrote:Det ville jo være superfedt, men det oplever man bare ikke i spil.
Der er rigtigt mange spil hvor lyden er en ligeså stor del af spillet som grafikken. F.eks F.E.A.R har mange steder hvor de udnytter lyden til at skabe nogle skumle situationer, og man kan også tydeligt høre foreskel på rumklangen om man render rundt udendørs eller inde på et toilet :)
Zacker wrote:Set fra et performancemæssigt synspunkt så kører lydberegninger på CPU'en, og skal derfor ikke konkurrere om kraft med grafikken men nærmere AI og physics
Man skal helt tilbage til 1998 for at finde et lydkort der ikke havde en DSP chip ombord...
Zacker wrote:Jeg tror simpelthen ikke, at den mængde arbejde der ville være i at lave koden til dette og det performancetab der ville være, ville kunne gøre det værd at tilføje lidt ekstra realisme til lyden.
Faktisk er det bare at aktiver et "enviroment preset", og så kan man simulere alt fra hangarer til badeværlser. Der er mange nye og gamle spil der bruger det, selv det første Hitman :)