Grafik > lyd?
Posted: 21 Apr 2008, 21:24
Hej,
i forbindelse med noget skolearbejde er jeg stødt på et spørgsmål, som jeg håbede, at der var nogle branchefolk her på stedet der måske kunne hjælpe mig med at få svar på.
Vi undervises i lydsyntese i øjeblikket og det viser sig, at det tilsyneladende er muligt at lave langt mere realistisk lyd end man sædvanligvis hører i computerspil - fx lyde, der reflekteres retningsbestemt på overflader og ændres afhængigt af, hvilket materiale de passerer igennem. Det ville jo være superfedt, men det oplever man bare ikke i spil.
Typisk er lyd baseret på samples og jeg har derfor fået indtryk af, at spiludviklere har valgt at fokusere på den grafiske del af spil i langt højere grad end lydsiden.
Hvad er grunden til dette? Mener man ikke, at det kan betale sig at lave mere realistisk lyd i forhold til omkostningerne? Kræver det for meget processorkraft? Hvad?
Håber nogen med forstand på emnet vil vove et bud :>
i forbindelse med noget skolearbejde er jeg stødt på et spørgsmål, som jeg håbede, at der var nogle branchefolk her på stedet der måske kunne hjælpe mig med at få svar på.
Vi undervises i lydsyntese i øjeblikket og det viser sig, at det tilsyneladende er muligt at lave langt mere realistisk lyd end man sædvanligvis hører i computerspil - fx lyde, der reflekteres retningsbestemt på overflader og ændres afhængigt af, hvilket materiale de passerer igennem. Det ville jo være superfedt, men det oplever man bare ikke i spil.
Typisk er lyd baseret på samples og jeg har derfor fået indtryk af, at spiludviklere har valgt at fokusere på den grafiske del af spil i langt højere grad end lydsiden.
Hvad er grunden til dette? Mener man ikke, at det kan betale sig at lave mere realistisk lyd i forhold til omkostningerne? Kræver det for meget processorkraft? Hvad?
Håber nogen med forstand på emnet vil vove et bud :>