Page 1 of 1

S-SF-R's oplæg til Filmforliget

Posted: 23 Oct 2010, 12:25
by Anders Højsted
Hejsa,

I forbindelse med forhandlingerne om Filmforliget og støtten til spilbranchen har jeg snakket med Radikale kulturordfører Johs Poulsen om hvad der foregår. Jeg sidder i Radikale's bestyrelse på Nørrebro, Kbh.

Oppositionen - S-SF-R - har lavet et fælles oplæg til en aftale, som de har svært ved at få igennem, - der skal findes 90 stemmer for det. Det tegner til et klassisk VKO-flertal (med de nødvendige sidste stemmer fra LA/Focus/løsgængere/nordatlantiske mandater).

I så fald vil S-SF-R sandsynligvis ikke gå med i forliget. Hvis de går med i forliget, vil de være forpligtet til at gennemføre det, - eventuelt også efter et regeringsskifte.

Istedet håber de på at regeringen skifter ved valget (som senest kommer til efterår næste år) til rød blok, så de kan gennemføre deres egen oplæg istedet for at være bundet på VKOs Filmforlig.

Forhandlingerne er ikke afsluttede endnu, så der er stadig mulighed for at påvirke tingene. Vejen frem er at kontakte ens politiske kontakter (hvis man er med i et parti; ring til dem), skrive indlæg til aviserne eller skrive til dem direkte. Det er specielt vigtigt at kontakte VKOs kulturordførerne; de sidder i forhandlingerne.

Lige nu tror jeg at det vigtigste er at vi får understreget overfor VKO at spil er kultur og bør tages seriøst som sådan (og at der eventuelt er stemmer i at støtte det). Vi har mulighed for at tage udgangspunkt i nogle af de spil som er blevet i de sidste 10 år i DK; alle børnespillerne, Global Conflicts-serien eller Guppyworks' HCA (for at overbevise Dansk Folkeparti).

Johs sendte mig deres oplæg (og sagde god for at jeg postede det herinde):
Særskilt aftale om computerspil

Partierne foreslår at der indgås en særskilt aftale om støtte til computerspil for at markere områdets vigtighed:

Aftale om støtte til danske computerspil.

Parterne bag filmaftale 2011-2014 ønsker, at der indgås en særskilt aftale for computerspil. Aftalen omfatter etablering af en udviklingsfond for computerspil samt aftale om at udarbejde en samlet tværministeriel computerspilspolitik

Aftalen skal
* sikre udviklingen af danske computerspil, særligt til børn og unge.
* styrke mulighederne for at tiltrække privat investorkapital til computerspilvirksomhederne.
* øge afsætningsmulighederne for danske computerspil i Danmark og udlandet.
* understøtte arbejdet for udvikling af sund spilkultur i Danmark.
* Sikre bevaring og formidling af spilmediet i Danmark.


Baggrund for computerspilpolitikken 2011 – 2014

Computerspil har udviklet sig til et vigtigt kulturbærende medie med både børn, unge og voksne som forbrugere. Over 80% af alle børn spiller dagligt computerspil, og seneste undersøgelser viser, at flere og flere voksne også spiller med.

Udbuddet af computerspil er domineret af udenlandske produkter, på samme måde som udbuddet af film- og tv-programmer. I dette marked har flere dansk udviklede titler vist, at potentialet til at skabe spil, der kan konkurrere både nationalt og internationalt er tilstede.

Det er derfor vigtigt, at der skabes optimale udviklings- og vækstbetingelser for danske computerspil, og en samlet politik for området vil derfor omfatte både Kulturministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet og Forsknings- og Videnskabsministeriet-

Kulturpolitisk er det vigtigt at sikre kvalitet, originalitet, alsidighed og mangfoldighed i udviklingen af nye spil. Der skal være et dansk/nordisk alternativ til udenlandske produkter, der dominerer det globale marked.

Udviklingen viser desuden, at der er fremgang i fællesskaber og foreningsdannelse med udgangspunkt i computerspil og turneringer, hvor spillere f.eks. mødes til E-sport – computerspil som sport.

Erhvervspolitisk skal der skabes gode rammer for spil-udvikling og produktion i Danmark. Danmark har et godt udgangspunkt for at udvikle branchen, da der allerede i dag findes et stærkt og kreativt iværksættermiljø.

Flere virksomheder har fået privat investorkapital, men da branchen er meget ung, er det fortsat meget svært at tiltrække kapital til de tidlige faser i spiliværksætternes udviklingsforløb.

Den nyligt etablerede Computerspilzone vil være et naturligt omdrejningspunkt for et stærkere erhvervspolitisk fokus på computerspil bl.a. gennem et samarbejde med de regionale vækstfora. Computerspilzonen skal søges fortsat, når den nuværende funktionsperiode udløber

Cat Science har investeret tidlig udviklingskapital i en række virksomheder, og Vækstfonden har investeret i virksomheder, der har udviklet deres produkter i forbindelse med fondens satsning på oplevelsesøkonomi. Den offentlige risikovillige kapital i både Cat Science og Vækstfonden skal styrkes for at sikre fremtidige private investeringer i branchen.

Også på nordisk plan, gennem Nordisk Ministerråd, gives der, med succes, støtte til udvikling af nordiske spil. En støtteordning som det er vigtigt at fastholde.

Den danske kulturstøtte til computerspil skal fortsat forankres i DFI men med en selvstændig organisering, hvor et udvalg med flertal af eksterne computerspilsagkyndige repræsentanter fordeler støtten.

For at sikre den danske spilbranches aktuelle momentum er det vigtigt, at de offentlige rammer der skal understøtte udviklingen kommer på plads hurtigst muligt.

Aftaleparterne er derfor enige om i forbindelse med indgåelsen af den nye filmaftale at etablere en udviklingsfond for computerspil med midler fra blandt andet DFI/Kulturministeriet, samt at arbejde for en langsigtet tværministeriel computerspilpolitik.

Indsatsområder i computerspilpolitikken 2011 – 2014

Etablering af en udviklingsfond for computerspil

Der etableres en udviklingsfond for computerspil med følgende formål:

* støtte udvikling af danske spil med afsæt i den danske kulturtradition
* sikre kvalitet, bredde og volumen i udbuddet af danske spil
* Arbejde for at øge udbredelse og tilgængelighed for danske spil
* styrke talentudvikling og brancheinnovation

Udviklingsfonden skal således både styrke udviklingen af dansk producerede computerspil og udviklingen af forretningsmæssigt bæredygtige computerspilvirksomheder.

Fonden skal have 3 indsatsområder:

1) Udviklingsstøtte – 4 mio årligt.
2) Produktionsstøtte – 8 mio årligt.
3) Distributions- og markedsføringsstøtte – 3 mio årligt.

Fonden finansieres med 4 mio kr. årligt fra kulturministeriet/Det Danske Filminstitut og med 11 mio kr. årligt fra ministeriet for Videnskab , Teknologi og Udviklings pulje for innovationsmiljøer og Vækstfonden.

Fonden forankres organisatorisk i Det Danske Filminstitut, efter nærmere aftale mellem DFI og CAT Science hhv Vækstfonden.

For at sikre den fortsatte udvikling af den danske spilbranche skal fonden være operationel hurtigst muligt i 1. kvartal af 2011.

En samlet tværministeriel computerspilspolitik

Herudover nedsættes der et udvalg med repræsentanter fra Kulturministeriet, DFI, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Videnskabsministeriet, repræsentanter fra spilmiljøet og udvalgte innovations- og venturefonde, herunder CAT Science og Vækstfonden.

Udvalget har til opgave at fremkomme med forslag til forretningsmodeller, der kan understøtte tiltrækning af privat kapital til spilproduktion. Udvalget skal navnlig fokusere på at optimere muligheden for, at de spil, som opnår støtte under udviklingsordningen, kan komme i produktion og blive markedsført på kommercielle vilkår. Herudover skal udvalget belyse følgende områder:
* Styrke det offentliges ,herunder public broadcasteres rolle, som aftagere af computerspil: Det offentlige kan stimulere branchen ved at være aftager af computerspil til borgeroplysning, læring, organisationsudvikling med mere. Det sker allerede i dag på en række punkter, men det er vigtigt, at denne udvikling fortsætter og at kendskabet til mulighederne udbredes i de offentlige organisationer.

* Styrke private investeringer i computerspil i forlængelse af og tæt samarbejde med den danske kulturstøtte forankret i DFI. Branchens hovedudfordring kan lettes ved at tilføre målrettede investeringer i "pre-seed" og "seed fasen" af spiliværksætternes udviklingsforløb.

* Innovationsmiljøet CAT Science har gennem de seneste fire år specialiseret sig i netop investeringer i denne fase. Derudover har Vækstfonden foretaget få større investeringer i computerspil-selskaber. Arbejdsgruppen skal undersøge mulighederne for at sikre øremærkede midler til CAT Science og Vækstfondens aktiviteter inden for spilbranchen.

Det skal endvidere belyses, hvordan offentlige operatører kan sikre relevante lånemuligheder for virksomheder, der har potentiale for international vækst. Det kan ske med inspiration fra det canadiske program Invest Quebec, der tilbyder virksomheder inden for bl.a. it og software denne mulighed.

* Styrke eksport og internationalisering:. Mindre spilvirksomheder har ofte ikke råd til at tage til udlandet og være repræsenteret ved vigtige branche begivenheder. Udenrigsministeriet har et eksportprogram for kreative virksomheder, Born Creative, der bl.a. støtter underholdningsbranchen. Udvalget skal undersøge mulighederne for at bruge dette program samt Born Global-programmet for små, nyetablerede virksomheder som et afsæt for et eksportfremstød for spilindustrien.

* Undersøge mulighederne for at etablere et spilværksted i lighed med filmværkstederne støttet af DFI – eventuelt i samarbejde med disse. På spilværkstedet skal unge uprøvede spiludviklere kunne få adgang til udstyr og finansiering til at udvikle deres talent.

Udvalget skal komme med sine anbefalinger inden 1. maj 2011.

Støtte til udvikling af en sund spilkultur

Computerspillere i Danmark organiserer sig nu også i foreninger. Foreningsaktiviteterne er, i god dansk tradition, med til at danne rammen for nye fællesskaber, så børnene ikke isoleres i deres spil-aktiviteter, ligesom foreningsaktiviteterne giver mulighed for bl.a. at praktisere sund spilkultur.

Kulturministeriet skal gennem en bevilling fra tipsmidlerne understøtte dette arbejde, som udføres igennem E-sport Danmark.

Bevaring og formidling af spilmediet i Danmark.

Kulturministeriet skal i forligsperioden fremlægge plan for bevaring og formidling af spilmediet i Danmark. Planen udarbejdes i samspil med relevante aktører på området herunder Det Kongelige Bibliotek, Spilmuseet i Ikast, Danmarks Mediemuseum, Dansk Spilråd og Projekt Gaming på Århus Hovedbibliotek.

Re: S-SF-R's oplæg til Filmforliget

Posted: 24 Oct 2010, 01:41
by tavklit
Tak. Har du/andre en idé om tidsplanen for de resterende forhandlinger?
Det kan måske i denne tid være interessant at kigge tilbage på diskussionen ved 1. behandlingen af oppositionens beslutningsforslag i maj, hvor Troels C. sagde:

Troels Christensen (V):

Computerbranchen og spilbranchen er jo i rivende udvikling, og der er simpelt hen ingen tvivl om, at den danske spilbranche har et kæmpe udviklingspotentiale. I Venstre er vi også meget optaget af selve branchens situation, og vi følger den tæt. Som vi har hørt, er vi også meget tilfredse med, at vi får flotte priser; »Hitman« og »Max and the Magic Marker« høster stor international anerkendelse. [...]

Vi ved samtidig, at den slags fornemme resultater jo kun opnås, gennem at vi holder en hånd under det og målrettet støtter det fra offentlig side. [...]

Vi er i Venstre i det hele taget meget opsat på at sikre ordentlige forhold for computerspilsbranchen[...]

Vi ser frem til at tage hul på forhandlingerne om den nye filmaftale, og her vil Venstre være garant for, at computerspilsbranchen bliver tilgodeset i et sådant omfang, at det vil afspejle det store potentiale, der er i branchen.



Så meget for garantier... :-)

Re: S-SF-R's oplæg til Filmforliget

Posted: 06 Jan 2011, 19:05
by alexweile
Tak for indlægget. Dejligt at høre at politikkerne i folketinget faktisk ser en udvikling i spilbranchen, og at den ikke bliver helt ignoreret.

Re: S-SF-R's oplæg til Filmforliget

Posted: 28 Apr 2011, 10:55
by Barlowe
Godt indlæg :)

...Surt for Troels Christensen at IO nu ejes af Square Enix (Så vidt jeg kunne se), men lad os da få noget mere opmærksomhed og støtte på det her område :)