Nye veje for kopibeskyttelse i Mass Effect (PC)

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3907
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Nye veje for kopibeskyttelse i Mass Effect (PC)

Unread post by jonaz.dk » 07 May 2008, 15:47

SecuROM is the copy protection and security program included in Mass Effect PC.

Mass Effect PC uses SecuROM which requires an online activation for the first time you play Mass Effect PC after installation. After the first activation, SecuROM requires that it re-check with the server within ten days in order to revalidate the CD key. If it can't contact the server before the 10 days are up, the game still runs and it will re-check until it is successful. If the check is not successfully performed within the 10 day period, Mass Effect will not run until an online check is successful.

Each copy of Mass Effect comes with a CD Key which is used for the SecuROM activation and for registration here at the BioWare Community.
SecuROM does not require the Mass Effect DVD to be in the drive in order to play, it is only for installation
http://masseffect.bioware.com/forums/vi ... &forum=125

Hvad syntes i? fedt.. ikke fedt?

spa
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 146
Joined: 11 Mar 2008, 23:56
Location: Glostrup
Contact:

Re: Nye veje for kopibeskyttelse i Mass Effect (PC)

Unread post by spa » 07 May 2008, 20:37

Hvis det rent faktisk virkede, kunne det måske genetablere PC som en rentabel AAA spilplatform igen.. men problemet er jo at det skidt vil blive cracked på 2 sekunder og det den eneste effekt det får er at det harrasser en masse betalende brugere som bliver endnu mere utilfredse og styrter ud og køber en nextgen konsol og spiller GTA :)

(roughly put)
::Søren P Andersen
::Showcase

dasapfe
Level 1 - Speck of dust
Posts: 17
Joined: 08 Mar 2008, 16:10

Re: Nye veje for kopibeskyttelse i Mass Effect (PC)

Unread post by dasapfe » 08 May 2008, 00:18

Det fede ved SecuRom er de skjulte mapper det laver, som er stort set umulige at fjerne igen. Skøn software, der altid virker.

User avatar
Crisium
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 13 Mar 2008, 17:57
Location: Odense C
Contact:

Re: Nye veje for kopibeskyttelse i Mass Effect (PC)

Unread post by Crisium » 08 May 2008, 08:03

tbh what's new? it re-checks the server? don't all online games do that everytime you login and play?

I can't see anything amazing with this (perhaps I'm missing something).

Peter Wraae Marino
kind regards,
Peter Wraae Marino

http://www.osghelp.com - support site for OpenSceneGraph

spa
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 146
Joined: 11 Mar 2008, 23:56
Location: Glostrup
Contact:

Re: Nye veje for kopibeskyttelse i Mass Effect (PC)

Unread post by spa » 08 May 2008, 09:09

tbh what's new? it re-checks the server? don't all online games do that everytime you login and play?
Nej den har behov for at checke ind hver 10. dag selvom du IKKE spiller.
::Søren P Andersen
::Showcase

User avatar
Razu
Level 1 - Speck of dust
Posts: 15
Joined: 15 Mar 2008, 14:14
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Nye veje for kopibeskyttelse i Mass Effect (PC)

Unread post by Razu » 08 May 2008, 09:18

Jeg er som sådan all-for copy protection.

Jeg er dog lidt nervøs for lige den her version af kopi beskyttelse.

Det kan godt være at jeg er en af de få gamere, der ind imellem (ferier osv) kan komme ud for perioder på mere end 10 dage hvor jeg ikke logger på nettet. Jeg ville synes at det var meget irriterende hvis min laptop med mit installerede spil pludseligt holdt op med at virke fordi jeg ikke havde haft den på nettet i et stykke tid.

Nu ved jeg heller ikke hvordan det rent teknisk vil foregå - men jeg har et frygteligt minde om dengang hvor Windows XP havde tendens til spontant at fortælle folk at deres fuldt lovlige og registrerede styresystem pludseligt var ulovligt, og derefter lukke computeren.... senest er det sket med Windows Vista service pack 1 beta der udløb uden at informere folk om at den gjorde det....og så var det bare ærgeligt - man kunne ikke komme ind i vista.

Jeg frygter altså at mit fuldt lovlige spil pludseligt bliver erklæret ulovligt, og at jeg så skal igennem support helvede for at få lov til at spille det igen. For der er jo ingen telefonsupportere der faktisk tror på en når man ringer og siger "Mit spil siger jeg har kopieret det...men det har jeg ikke".
Mvh,
Rasmus Boserup

User avatar
Crisium
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 13 Mar 2008, 17:57
Location: Odense C
Contact:

Re: Nye veje for kopibeskyttelse i Mass Effect (PC)

Unread post by Crisium » 08 May 2008, 09:22

Trenox wrote:
tbh what's new? it re-checks the server? don't all online games do that everytime you login and play?
Nej den har behov for at checke ind hver 10. dag selvom du IKKE spiller.

wow.. ok this sux even more... imagine all my programs did that... a waste of cpu and bandwidth for something that isn't currently being used.. ok this copy method is definitially not going to be a hit.

Peter Wraae Marino
kind regards,
Peter Wraae Marino

http://www.osghelp.com - support site for OpenSceneGraph

User avatar
beyond
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 10 Mar 2008, 18:29

Re: Nye veje for kopibeskyttelse i Mass Effect (PC)

Unread post by beyond » 08 May 2008, 13:17

Det er ikke noget problem: Du får ikke lov til at spille hvis du ikke har en internetforbindelse - og du spiller ikke imens din computer er slukket, hvor programmet så heller ikke kører. Programmet behøver ikke at fortælle dig at en validering har fejlet. Prøver du derimod at starte spillet efter 10 dages mislykket validering, så har man et problem.

Jeg kan ikke se noget problem i det. Mange programmer gør noget i den stil.

-T
Theo Engell-Nielsen, beyond.dk

User avatar
Crisium
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 13 Mar 2008, 17:57
Location: Odense C
Contact:

Re: Nye veje for kopibeskyttelse i Mass Effect (PC)

Unread post by Crisium » 08 May 2008, 13:22

beyond wrote:Det er ikke noget problem: Du får ikke lov til at spille hvis du ikke har en internetforbindelse - og du spiller ikke imens din computer er slukket, hvor programmet så heller ikke kører. Programmet behøver ikke at fortælle dig at en validering har fejlet. Prøver du derimod at starte spillet efter 10 dages mislykket validering, så har man et problem.

Jeg kan ikke se noget problem i det. Mange programmer gør noget i den stil.

-T
ok which is it now.. one says it checks every 10 days... and you say it only does it when it runs... so which is it?

peter
kind regards,
Peter Wraae Marino

http://www.osghelp.com - support site for OpenSceneGraph

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Nye veje for kopibeskyttelse i Mass Effect (PC)

Unread post by vonknut » 08 May 2008, 21:37

Ja, det kan vel sammenlignes med steam / HL2

Bioshock havde også noget lidt i den stil, altså man kunne kun installere spillet på max 4 computere, og så skulle den gå online når man installerede, for at tælle hvor meget man var nået til.
-totalt fascistisk, men gør jo at spilbranchen slipper for at så mange folk bytter / sælger brugt, hvilket er med til at sænke antallet af solgte spil.

Modellen med at gå på nettet og tjecke kan jeg dog ikke se noget problem i, hvis altså blot at:
a) det ikke behøver at være hver gang
b) man kan installere det på så mange computere man har lyst til, så længe flere kopier af den samme software bare ikke kører på flere forskellige computere på en gang.

Da begge dele jo virker som om det er tilfældet med mass effect, så dufter det jo af, at de har lavet en mellemting mellem steam og Bioshock løsningen, der kommer alle til gode. -win-win-scenario FTW.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

spa
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 146
Joined: 11 Mar 2008, 23:56
Location: Glostrup
Contact:

Re: Nye veje for kopibeskyttelse i Mass Effect (PC)

Unread post by spa » 09 May 2008, 10:16

Det her burde kaste lidt lys over sagen ;)

Image
::Søren P Andersen
::Showcase

User avatar
Menace
Level 6 - Apprentice
Posts: 69
Joined: 08 Mar 2008, 19:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Nye veje for kopibeskyttelse i Mass Effect (PC)

Unread post by Menace » 09 May 2008, 19:13

vonknut wrote:Ja, det kan vel sammenlignes med steam / HL2

Modellen med at gå på nettet og tjecke kan jeg dog ikke se noget problem i, hvis altså blot at:
a) det ikke behøver at være hver gang
b) man kan installere det på så mange computere man har lyst til, så længe flere kopier af den samme software bare ikke kører på flere forskellige computere på en gang.

Da begge dele jo virker som om det er tilfældet med mass effect...
En af mine kollegaer postede det her idag..
If you don’t know what the noise is all about, the newest of the SecuROM anti-piracy measures requires the game that it is applied to to contact a server every 10 days to verify a key in order to allow the game to keep playing (or to forbid it if the key is on a banned list). You’ll also get a limited number of “legal installations” after which you cannot any longer install the game (and yes, substantially changing your hardware configuration or having an install fail partway through installation will likely cost you one of your “legal installations”). EA has announced that they’ll be using it for all future games. Needless to say, this anti-piracy measure applied to single-player non-online games is seen by a large number of players, who actually buy the games they play, as being needlessly intrusive as well as insulting – nobody likes being treated as a likely criminal after purchase, and the idea of being potentially denied access to playing a singleplayer game on your computer because somebody else uses a cracked key that matches yours isn’t all that funny either. (And that’s without even considering the whines from those players living in countries where broadband is not the norm).
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer

User avatar
Razu
Level 1 - Speck of dust
Posts: 15
Joined: 15 Mar 2008, 14:14
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Nye veje for kopibeskyttelse i Mass Effect (PC)

Unread post by Razu » 09 May 2008, 23:41

Så er der lige en lille update. Bioware kunne åbentbart ikke klare presset fra kunderne ;)

http://www.rockpapershotgun.com/?p=1726
Mvh,
Rasmus Boserup

Mort
Level 2 - Grain of sand
Posts: 21
Joined: 08 Mar 2008, 17:50

Re: Nye veje for kopibeskyttelse i Mass Effect (PC)

Unread post by Mort » 12 May 2008, 12:03

De eneste der bliver straffet i den slags kopibeskyttelse er dem som køber spillet. Dem som har en cracket version er fuldstændig ligeglade da de ikke oplever den ekstra byrde. Det er lidt ærgeligt at piraterne får en bedre version end dem som rent faktisk har betalt for spillet.

Selvom Bioware nu tilsyneladende har trukket i land igen, så er der en del andre producenter som bruger samme taktik. Som det blev diskuteret i en anden tråd på dette forum så tror jeg på den eneste gode løsning er at tilbyde online indhold til originale spil, som gør det mere interessant at købe originalen end kopien. På den måde belønner man dem som betaler for spillet i stedet for at straffe dem, i forsøget på at ramme piraterne.

Post Reply