Over 100 danske spil i år

boab
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 112
Joined: 13 Mar 2008, 13:36

Over 100 danske spil i år

Unread post by boab » 01 Dec 2010, 23:00

er dine med?

se efter her, og ret tilføj etc.

https://spreadsheets.google.com/ccc?key ... y=CIWlorkK

mange her ved juletid... sikkert flere jeg ikke har set.. (endnu)

btw også flere nye udviklere (mest til iPhone jeg ikke her set her i dette forum)

asbjoern.com
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 128
Joined: 10 Mar 2008, 11:48

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by asbjoern.com » 02 Dec 2010, 00:02

Super fedt med den liste :-)

Jeg håber meget har vi kan ligge yderligere 3 spil til inden Jul :-)

/asbjoern

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by vonknut » 02 Dec 2010, 01:11

Ja, der kommer også lige 6 spil på fra vores side, så det kan let blive til 150, hvis mange af de andre mindre og mellem-store firmaer fyre deres produktioner på.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Marqus » 02 Dec 2010, 09:54

Nu er det altså IKKE fordi jeg vil slå skår i denne fine liste, men jeg synes ikke den er helt fair over for serious games som for eksempel Playing History, da der jo 'er en markant forskel på games og serious games.

Derfor vil jeg bare foreslå at den omdøbes til noget i retning af: Spil og Læringsspil. Og at listen bliver opdelt derefter.

Bortset fra 'det vil jeg bare sige: god liste :)

JeppeB
Level 9 - Conjurer
Posts: 98
Joined: 04 Feb 2009, 18:16

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by JeppeB » 02 Dec 2010, 10:13

Det er sgu en pæn sjat spil, der er blevet sendt ud i år. Masser af godt arbejde! Jeg har lige tilføjet vores seneste iPhone titel, Mega Bloks, som vi har udviklet for det Amerikanske legetøjsselskab Mega Brands. Spillet fik en feature af Apple og er faktisk gratis i øjeblikket her: http://itunes.apple.com/us/app/mega-blo ... 56818?mt=8

Vi har ikke mere før Jul, men til gengæld en hel del i starten af det nye år. Inklusiv vores Nintendo DSi spil.
Jeppe Bisbjerg
Director of Publishing

Tops
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 22 Aug 2010, 17:32

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Tops » 02 Dec 2010, 10:32

Marqus wrote:Nu er det altså IKKE fordi jeg vil slå skår i denne fine liste, men jeg synes ikke den er helt fair over for serious games som for eksempel Playing History, da der jo 'er en markant forskel på games og serious games.

Derfor vil jeg bare foreslå at den omdøbes til noget i retning af: Spil og Læringsspil. Og at listen bliver opdelt derefter.

Bortset fra 'det vil jeg bare sige: god liste :)
Nu er det jo ikke en liste over de forskellige genrer af spil, bare spil udgivet i år. Man kunne selvfølgelig godt lave en opdelt liste, men så skulle man vel også inddele dem i RTS, Platform, RPG osv.

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Marqus » 02 Dec 2010, 10:46

Tops wrote: Nu er det jo ikke en liste over de forskellige genrer af spil, bare spil udgivet i år. Man kunne selvfølgelig godt lave en opdelt liste, men så skulle man vel også inddele dem i RTS, Platform, RPG osv.
Jeg mener ikke at læringsspil er en genre inden for spil, sådan som RTS, platform, RPG osv. 'er. Men at der findes to klart forskellige hovedgrupper af underholdnings software: Spil og Læringsspil.

boab
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 112
Joined: 13 Mar 2008, 13:36

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by boab » 02 Dec 2010, 11:06

Jeg er glad for i kan lide listen, og selvom det ikke er meget der står om hver, så tager det stadig tid at vedligeholde den, så input er MEGET velkomne!

om at opdele etc:

Der er mange mulige måder at opdele, sidst tror jeg vi talte om at opdele i "studenter projekter", småspil og Kommercielle spil.

Så længe der ikke er noget specifikt formål med listen andet end at holde lidt øje med den Danske spilproduktion, syntes jeg at alt skal med.

Faktisk burde bræt/kort og andre ikke computerspil også komme med, men jeg er helt blank på den udvikling (og vil heller ikke holde øje med mere) så hvis nogen vil byde ind med bræt/kortspil fra Danmark er de også velkomne.

Tops
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 22 Aug 2010, 17:32

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Tops » 02 Dec 2010, 11:20

Marqus wrote:
Tops wrote: Nu er det jo ikke en liste over de forskellige genrer af spil, bare spil udgivet i år. Man kunne selvfølgelig godt lave en opdelt liste, men så skulle man vel også inddele dem i RTS, Platform, RPG osv.
Jeg mener ikke at læringsspil er en genre inden for spil, sådan som RTS, platform, RPG osv. 'er. Men at der findes to klart forskellige hovedgrupper af underholdnings software: Spil og Læringsspil.
Hvis læringsspil ikke er spil, så tror jeg du er på det forkerte forum ;) Jeg tror www.læringsspiludvikling.dk er ledig!

fehaar
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 141
Joined: 13 Mar 2008, 23:59

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by fehaar » 02 Dec 2010, 11:27

hehe. Tænkte det samme. Kan du komme med nogle argumenter for hvorfor det ikke er en genre?

User avatar
Pelle K
Level 6 - Apprentice
Posts: 65
Joined: 17 Mar 2008, 23:00
Location: Aarhus N
Contact:

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Pelle K » 02 Dec 2010, 11:41

Er præmissen ved læringsspil ikke netop, at man spiller sig til læring?
Når læringsspil bygger på grundpræmisserne for hvad et spil egentligt er, så bliver
det svært at argumentere for at det skal have sin egen kategori.

Jeg vil kalde det en underkategori i rent ontologisk forstand.

Hvis det skal sidestilles, vil betegnelsen e-learning software nok være en bedre betegnelse.

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Marqus » 02 Dec 2010, 11:42

Tops wrote:Hvis læringsspil ikke er spil, så tror jeg du er på det forkerte forum Jeg tror http://www.læringsspiludvikling.dk er ledig!
Jeg har aldrig påstået at læringsspil ikke er spil. Men jeg elsker en god udfordring og slår da gerne et slag ekstra for læringsspil: spil er en primitiv form for læringsspil!

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Marqus » 02 Dec 2010, 11:46

fehaar wrote:hehe. Tænkte det samme. Kan du komme med nogle argumenter for hvorfor det ikke er en genre?
Ja det kan jeg da sagtens: fordi spil er en underkategori og dermed en genre inden for læringsspil.

SimonDohn
Level 0 - Null
Posts: 8
Joined: 19 Nov 2010, 16:12

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by SimonDohn » 02 Dec 2010, 11:49

Fin fin liste.. folk er godt nok produktive, det er fedt at se.

vil lige tilføje at Krea Medie rent faktisk har produceret to titler mere i år :) ..to stk leg og lær spil til de mindste : Silke - Kan du klokken? og Silke - Kan du alfabetet?

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Lau Korsgaard » 02 Dec 2010, 11:53

Marqus wrote:Men at der findes to klart forskellige hovedgrupper af underholdnings software: Spil og Læringsspil.
Ha ha. Det er "sjovt" som du prøver at dreje alle tråde til at handle om læringsspil. I hvilken kategori er advergames? politiske spil? Er din pointe at man teoretisk set kan inddele spil i at enten at have et "formål i sig selv" eller et "formål der rækker ud over spillet"? - I så fald, måske, jeg er ikke enig, men det kan du da mene.

Spørgsmålet er hvorfor Bo's liste skulle inddeles på den måde? de fleste af os ser os som een branche og jonglerer dagligt projekter med det ene og andet formål, derfor er det ganske fornuftigt at have en samlet oversigt over hvad branchen + hobbyister laver.

back on topic: Vi regner også stærkt med at udgive et spil inden jul - desuden kommer Explosive Love ud på Fredag (Press Play)

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Marqus » 02 Dec 2010, 12:00

Lau Korsgaard wrote:
Ha ha. Det er "sjovt" som du prøver at dreje alle tråde til at handle om læringsspil.
Jeg "prøver" ikke kun...jeg GØR det sgu! :lol:

Nå men jeg kom bare med min uforbeholdne mening om den ellers udemærkede liste, og jeg synes altså stadig at der burde skelnes mellem spil og læringsspil...BASTA! :shock: :lol:

Og nu synes jeg at dette bliver for meget off topic......men opret en tråd om emnet og jeg er game ;)

User avatar
Pelle K
Level 6 - Apprentice
Posts: 65
Joined: 17 Mar 2008, 23:00
Location: Aarhus N
Contact:

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Pelle K » 02 Dec 2010, 13:35

Ja det kan jeg da sagtens: fordi spil er en underkategori og dermed en genre inden for læringsspil.
Det er den mest stupide kategorisering jeg har læst. Du degraderer derved alle undergenrer af spil, til at være en underkategori til læringsspil.

Læringsspil er karakteriseret ved at bygge på egenskaberne fra superkategorien spil. Hvis du opstiller det omvendt
så skal alle karakteristika der definerer et læringsspil som superkategori nedarves til subkategorierne, og så bliver alle spil
læringsspil, hvilket vist ikke er helt i tråd med dine tidligere rants her på forummet.

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Marqus » 02 Dec 2010, 13:43

LOOOOL....rooolig nu Pelle.K :)

Som sagt: opret en tråd om emnet og jeg er med på en saglig debat ;)

Tops
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 22 Aug 2010, 17:32

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Tops » 02 Dec 2010, 13:52

Marqus wrote:LOOOOL....rooolig nu Pelle.K :)

Som sagt: opret en tråd om emnet og jeg er med på en saglig debat ;)

Sagen er vel allerede lukket. Man kan enten tale om en overordnet kategori kaldet "læring", hvor læringsspil vil gå ind under. Men her vil andre spil (almindelige underholdningsspil) ikke kunne gå ind under. Eller også kan man, som det er tilfældet her, tale om en overordnet kategori kaldet "spil", der kan inddeles i flere kategorier, herunder læringsspil, platformspil etc etc. Altså, kan "almindelige spil" aldrig forekomme som en underkategori til læringsspil. Det er egentlig ret simpelt.

oliverdb
Level 9 - Conjurer
Posts: 91
Joined: 11 Mar 2008, 18:46

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by oliverdb » 02 Dec 2010, 14:42

hmm watagame har da udgivet noget stort i år... Man får point, kan stige i niveau og kan tjene virtuelle penge. Det er da også et spil, godt nok ovre i "serious" katagorien, men alligevel ;-)

boab
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 112
Joined: 13 Mar 2008, 13:36

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by boab » 02 Dec 2010, 15:29

@oliverdb: hvad tænker du på? goSupermodel er ikke fra i år.. har watagame lavet andet?

christa
Level 6 - Apprentice
Posts: 62
Joined: 08 Jan 2010, 11:52
Location: Copenhagen

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by christa » 02 Dec 2010, 16:25

@ Marqus: Hvis du synes det er SÅ vigtigt med den opdeling, så gør det selv :)

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Marqus » 02 Dec 2010, 16:45

Jeg giiiider ikke Christa.....vil meget hellere brokke mig over de lister som andre laver ;)

User avatar
Chrono
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 144
Joined: 08 Mar 2008, 21:06
Location: Aalborg
Contact:

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Chrono » 02 Dec 2010, 22:44

Jeg tilføjede lige vores nyeste spil, Teddy Tales til listen:
http://www.komogvind.dk/spil/teddytales

I kan forresten også finde en mini-udgave af Teddy Tales (med et helt andet og simplere gameplay) i App Store.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by JeppeKM » 03 Dec 2010, 10:19

@boab godt benarbejde og initiativ!!

Axe in Face - er det dansk?!!?
Hvor sidder Blue Carrot Design henne i landet?
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

Post Reply