Over 100 danske spil i år

boab
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 112
Joined: 13 Mar 2008, 13:36

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by boab » 03 Dec 2010, 11:34

@JeppeKM følg @BlueCarrotGames http://twitter.com/#!/BlueCarrotGames
Glen Nielsen som skriver Danske Tweets

Tror ikke det er mig som har skrevet dem ind.. men hvis jeg har er det pga info fra twitter..

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Tabu » 03 Dec 2010, 11:47

Nogen burde næsten lave et "Danske Spilvirksomhed Spil" hvor man som virksomhed kan få achivements, ud fra hvilke og hvor mange spil man sætter i søen, hvor stor omsætning man har. Hvor mange nye man ansætter etc.

Fed liste.. tænker dog på om DADIU burde være med på listen.. da det jo på mange måder ikke er færdige spil, på samme måde som Spillene fra nordic game ikke er med på listen, på trods af at de jo bliver tilgængelige for alle? Og i teorien er færdige?

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Tabu » 03 Dec 2010, 11:47

Nogen burde næsten lave et "Danske Spilvirksomhed Spil" hvor man som virksomhed kan få achivements, ud fra hvilke og hvor mange spil man sætter i søen, hvor stor omsætning man har. Hvor mange nye man ansætter etc.

Fed liste.. tænker dog på om DADIU burde være med på listen.. da det jo på mange måder ikke er færdige spil, på samme måde som Spillene fra nordic game jam ikke er med på listen, på trods af at de jo bliver tilgængelige for alle? Og i teorien er færdige?

Ole Teglbjærg
Level 3 - Infant
Posts: 37
Joined: 14 Aug 2008, 11:51

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Ole Teglbjærg » 03 Dec 2010, 11:59

Nu må jeg jo lige huske at tilføje Explosive Love til iPhonen
Ude i dag!
http://bit.ly/idJdj6

JeppeB
Level 9 - Conjurer
Posts: 98
Joined: 04 Feb 2009, 18:16

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by JeppeB » 03 Dec 2010, 12:04

Ja Axe in the Face er dansk udviklet, Blue Carrot Design er en enkelt gut, og spillet har jo været en rigtig pæn succes i app storen. Rigtig fint lille spil med masser af humor, har klart fortjent det.

Ved dog ikke hvor han sidder henne.
Jeppe Bisbjerg
Director of Publishing

oliverdb
Level 9 - Conjurer
Posts: 91
Joined: 11 Mar 2008, 18:46

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by oliverdb » 03 Dec 2010, 13:46

boab

Efter denne opmåling har vi ikke lavet noget i flere år :D Idet vi kun arbejder med vores hovedprodukt.

Men vi udvider jo vores portal hele tiden. I år har vi f.eks lavet en ny rolle "journalist" og her kan man lave og udgive magasiner. Den hellige gral af user-generated content.

Man kan se resultater her (Engelsk):
http://gosupermodel.com/shopping/kiosk.jsp

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by henrik_weide » 03 Dec 2010, 15:22

Fin liste :-)

Jeg kan lige tilføje, at vi også releaser "Pixeline og Jungleskatten" (som kom ud tidligere på året til DS) til iPhone/iPad, Android, Nokia Ovi og Wii.

Trailer her:

http://www.platformnation.com/2010/11/1 ... d-trailer/

/Henrik...
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by vonknut » 03 Dec 2010, 16:15

Det bliver spændende at se hvor mange spil der kommer til at blive solgt til Ipad.

Det er jo en lækker platform (set fra bruger pespektiv, det er noget med at performance / specs sutter big time), men der kommer vist ikke til at være mere end 100k units i dk, det første års tid.

Men hvis bare download-&-buy intensiteten er lige så høj som ved Iphone, så er det jo stadigt hæderligt...
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

fredborg
Level 6 - Apprentice
Posts: 68
Joined: 16 Dec 2008, 14:37

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by fredborg » 03 Dec 2010, 16:20

Har tilføjet Vertigo Rogue fra Brainphant til listen..

asbjoern.com
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 128
Joined: 10 Mar 2008, 11:48

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by asbjoern.com » 03 Dec 2010, 20:32

vonknut wrote:Det bliver spændende at se hvor mange spil der kommer til at blive solgt til Ipad.

Det er jo en lækker platform (set fra bruger pespektiv, det er noget med at performance / specs sutter big time), men der kommer vist ikke til at være mere end 100k units i dk, det første års tid.

Men hvis bare download-&-buy intensiteten er lige så høj som ved Iphone, så er det jo stadigt hæderligt...
Performance er dårlig i forhold til hvad? Det er du sku den første jeg har hørt sige. Jeg vil mene at den har rigeligt kraft til at lave fede ting - og der er masser af super nice high quality i App Storen allerede (men specs kan selvfølgelig altid live bedre).

Det er de færeste håndholde der kan konkurrere på specs med iPhone 4 og iPad.

Og men hensyn til install base er den tæt på 8 mil nu - men ja der er vel ingen som ser Danmark som et primært market og 100k virker også meget meget højt sat.

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Christen » 03 Dec 2010, 21:33

Hey du kan tilføje http://www.dr.dk/pakkeleg, men det ved du allerede godt kan jeg se på din Blog

User avatar
Chrono
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 144
Joined: 08 Mar 2008, 21:06
Location: Aalborg
Contact:

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Chrono » 04 Dec 2010, 09:09

Så tæller Det Store Pakkespil vist også :-)
http://www.komogvind.dk/pakkespil/2010/
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by vonknut » 04 Dec 2010, 09:24

asbjoern.com wrote:Performance er dårlig i forhold til hvad? Det er du sku den første jeg har hørt sige. Jeg vil mene at den har rigeligt kraft til at lave fede ting - og der er masser af super nice high quality i App Storen allerede (men specs kan selvfølgelig altid live bedre).

Det er de færeste håndholde der kan konkurrere på specs med iPhone 4 og iPad.

Og men hensyn til install base er den tæt på 8 mil nu - men ja der er vel ingen som ser Danmark som et primært market og 100k virker også meget meget højt sat.
Performance ift. bærbare som sådan.
Jeg har bare hørt kritiske holdninger til dens komponenter og konkrete ting om at den bl.a. halter ved for meget alpha / semi transparency og transition effects, men ved ikke om det er rigtigt eller bare bitching fra folk der mener at Linux er det eneste rigtige, fordi det er mere optimeret end Windows.
-så skulle måske have skrevet "er det noget med?" i stedet for "det er noget med"

Og ja den globale install base er fin nok og vil sikkert også stige, men vil nok på ingen måde nå iphone niveau. Jeg tænkte mere at Pixeline spillet var DK / skandinavisk, hvorfor Ipad nok var den mindst profitable platform, af dem spillet kommer ud på.
Men sålænge man kører cross-platform og Ipad er så forholdvist billig at komme ud på, når først man er på Ipad, så skal der vel heller ikke så mange units over disken, før der er break-even.
-man skal nok bare ikke satse på kombinationen "Kun Ipad og Kun DK", hvis man vil tjene penge...:)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by simonmoeller » 04 Dec 2010, 10:32

Det er rigtigt at performance "pr. pixel" er en smule lav i forhold til iPhones (specielt synes jeg 3GS har en virkelig god balance mellem screen res og performance, det hænger fint sammen) - men iPad er slet ikke dårlig.

Den underperformer en lille smule i forhold til hvor stor skærmen er, men det kan nemt arbejdes rundt om og det er et virkeligt lækkert device. Som der bliver solgt mange af.

75-100k devices i DK i 2011 lyder ikke helt ved siden af synes jeg. Apple har sat 40k til salg i DK nu, der er måske 5-8k devices i landet for nuværende fra import (det er et semikvalificeret gæt).

Når først word of mouth kommer med og folk får devicet mellem hænderne vil de se hvor godt det er. Og så vil der ske det samme som med andre iDevices.

Problemet med feks mediehusene er at det er svært at få kritisk masse i journalistik når abonnementetsprisen er på 12-18kroner pr. måned - til sammenligning koster et avisabonnement måske 300 kroner om måneden eller i den stil. Det er klart for alle at det ikke hænger sammen. Danmark er for lille et marked, det er synd, men imo ser det sådan ud. Selv hvis man sparer trykomkostningerne væk tror jeg det bliver meget svært at få det til at blive en fornuftig forretning, det er ikke så billigt at producere kvalitetscontent til en skærm (som folk vil betale for) som man skulle tro. Det var et lille sidespring.

asbjoern.com
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 128
Joined: 10 Mar 2008, 11:48

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by asbjoern.com » 04 Dec 2010, 14:41

vonknut wrote: -man skal nok bare ikke satse på kombinationen "Kun Ipad og Kun DK", hvis man vil tjene penge...:)
Jeg tror kombinationen af kun DK og stort set alt er en meget dårlig foretning når vi snakker spil :) med mindre man laver branded content. Mig bekendt er Pixeline det eneste produkt der har så smal/nordisk en brugerbase og som har været der et stykke tid - jeg har dog igen ide om hvor god denne foretning er. Det er mit indtryk at de har formået at bygge en niche op med en meget lang hale.

Appropos "kun" danske ting, så så jeg lige set at Pyrus julekalender spillet ligger i App Storen på top 25 listen. Men desværre er det jo ikke noget man bliver rig af (at ligge på den danske top 25 liste). Selvom den koster 6 kr har jeg svært ved at forestille mig at de har tænkt at denne app skal tjene sig selv hjem - jeg går ud fra at den er financieret af et markedsføringsbudget.
simonmoeller wrote: 75-100k devices i DK i 2011 lyder ikke helt ved siden af synes jeg. Apple har sat 40k til salg i DK nu, der er måske 5-8k devices i landet for nuværende fra import (det er et semikvalificeret gæt).
Jeg vidste ikke at der var afsat så stort et lager til DK. Men det er jo kun godt hvis vi kan komme op på det antal devices i DK :) Af nysgerrighed hvor har du iøvrigt dette tal fra (de 40k)

Og forresten Hans :) Med hensyn til installbase - iPad er første generations device ligesom iPhone 1, såvidt jeg husker talne på den første iPhone så ligger iPadden foran i forhold til hvor pang tid den har været på markedet. Det jeg mener er bare at det er en god indikation af potentialet i denne device.

Og til alle andre sorry for denne lidt off topic diskussion - men jeg fik nævnt et dansk spil som ikke var på listen endnu :-)

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by simonmoeller » 04 Dec 2010, 16:21

Undskyld offtopic!

De 40k er simpelthen bare fra dagspressen - ingen fancy inside info der :)

Du kan ikke lave noget som helst på at være god i DK, det er et så ubetydeligt lille marked at det ikke er værd at kaste en 5'er efter.

Kan ikke helt sammenligne iPad med iPhone 1 trods alt. Men jeg tror bestemt der er dansk marked for mindst 250-300k iPads (eller andre tablets, men lige nu er der ikke seriøse konkurrenter). Dette over tid naturligvis. Q3-4 2012 måske. Rent gæt.

Tops
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 22 Aug 2010, 17:32

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Tops » 07 Dec 2010, 15:48

Tabu wrote:Fed liste.. tænker dog på om DADIU burde være med på listen.. da det jo på mange måder ikke er færdige spil, på samme måde som Spillene fra nordic game ikke er med på listen, på trods af at de jo bliver tilgængelige for alle? Og i teorien er færdige?
Jeg vil give dig ret i, at nogle DADIU-spil er noget tynde og halvfærdige i det, men jeg synes generelt at standarden er ret høj i år og mange af dem kan klassificeres som "færdige" - mange har endda vundet priser rundt omkring og fået god eksponering, hvilket de vel ikke havde fået hvis de var "uspilbare" (tror du ved hvad jeg mener); og så kan det vel sagtens begrundes. Har du spillet dem forresten? :)

Hvorvidt det er bedre at have "nogle spil for mange" i stedet for "nogle spil for lidt", så ved jeg ikke helt hvor jeg står. Hvis man skulle have alle små nipsting med ville det måske blive alt for uoverskueligt og de gode produktioner ville gå tabt i mængden, men omvendt kunne man også miste nogle gode ideer, hvis man tog for lidt spil med.

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Tabu » 07 Dec 2010, 16:04

Helt sikkert :) Ja, jeg har prøvet nogle af dem... var bare lidt nysgerrig over, hvornår "listen" syntes at noget er et listeværdigt spil, og hvornår det ikke er.. jeg er græsk/katolsk mht. om de skal med på listen ;)

Tops
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 22 Aug 2010, 17:32

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Tops » 07 Dec 2010, 16:18

Tabu wrote:Helt sikkert :) Ja, jeg har prøvet nogle af dem... var bare lidt nysgerrig over, hvornår "listen" syntes at noget er et listeværdigt spil, og hvornår det ikke er.. jeg er græsk/katolsk mht. om de skal med på listen ;)
Det kunne måske være listeværdigt, hvis spillet var blevet "udgivet officielt" på den ene eller anden måde. Tror umiddelbart, det er sådan det foregår lige nu. Men ja okay, så kan alle vel bakse et eller andet sammen og sende det ud. Hmm...

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Tabu » 07 Dec 2010, 16:22


Line
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 28 Feb 2011, 15:51

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Line » 28 Feb 2011, 16:02

Hejsa, jeg ved godt, at det her er en halvgammel tråd, men jeg prøver alligevel og håber, at nogen ser det :)
Jeg sidder og laver en masse research omkring dansk spiludvikling i øjeblikket. Og så fandt jeg den her liste over 100 danske computerspil, som jo ville være guld værd at undersøge ud fra. Men der dukker kun 14 spil op på den liste, som linket åbner? Nogen der har en forklaring eller er listen blevet redigeret?
På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen

Line

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Lau Korsgaard » 01 Mar 2011, 10:45

Hej Line

Det er fordi at du kigger på 2011. Nede i venstre hjørne kan du se 2010 ;-)

Line
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 28 Feb 2011, 15:51

Re: Over 100 danske spil i år

Unread post by Line » 01 Mar 2011, 13:55

Jep, det fandt jeg ud af :) Tak

Post Reply