Opråb!

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Opråb!

Unread post by Marqus » 05 Dec 2010, 00:32

Første gang man som nyregistreret bruger på spiludvikling.dk, kommer ind på dette forum, kan det virke som om at man (billedligt talt) kommer ind på et stamværtshus: der sidder en hård lille kerne af stamkunder og styre hele biksen. Nye kunder bliver behandlet som uvelkomne indtrængende på deres territorium og bydes velkommen med en hånlig nedladende tone, for eksempel i form af beskidte verbale tilråb. Samtidig holder værtshusejeren hånden over sine stamkunder (som denne sikkert også er i familie med), ligegyldigt hvor forkert deres opførsel er.
Dette er et meget almindeligt kendt fænomen.

Samtidig kan man, hvis man studere de forskellige tal her på sitet (for eksempel hvor mange registrerede brugere der er, set i forhold til hvor mange af disse der er aktive og skriver indlæg), få den ubehagelige mistanke, at der er nogen som ganske enkelt ikke ”tør” skrive noget (måske af frygt for verbal tilsvining, latterliggørelse, personlige angreb osv.?).

Jeg synes det er synd og skam hvis det faktisk forholder sig på denne måde, fordi jeg mener at alle skal kunne ytre sig frit, ligegyldigt hvor utraditionelle og kontroversielle deres holdninger og meninger 'er. Og jeg mener at vi skal respektere hinanden, også selv om vi er dybt uenige.

Derfor opretter jeg denne tråd og skriver dette indlæg.

User avatar
Chrono
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 144
Joined: 08 Mar 2008, 21:06
Location: Aalborg
Contact:

Re: Opråb!

Unread post by Chrono » 05 Dec 2010, 09:54

Jeg tror du ville få bank de fleste steder du kom ind hvis du opførte dig som du gør - selv i kirken :P
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Opråb!

Unread post by Marqus » 05 Dec 2010, 11:37

Chrono: nu handler denne tråd jo ikke om 'min person, og jeg ved ikke præcis hvad du hentyder til, men jeg er jo ikke idiot, så jeg ved udmærket godt hvad du generelt set hentyder til. Lad mig da svare dig generelt og i tråd med hvad denne tråd faktisk handler om: man er i sin gode ret til, for eksempel at mene hvad man vil, om en persons opførsel. Man mener måske at denne person er nedladende og arrogant. Fint nok! Men det kan jo være at man tager fejl.....det 'kan jo være at denne person bare VIRKER nedladende og arrogant på overfladen, og at der er en god grund til at denne person opføre sig nedladende og arrogant. Måske er denne person selv blevet mødt med nedladenhed og arrogance, fra sin første færd ind i......lad os bare sige kirken.
Kort sagt: man skal ikke skue Ulven på hårene.

Man skal også passe gevaldigt meget på med at DØMME andre mennesker generelt........ fordi man kender ikke deres forudsætninger. Og man er derfor IKKE i sin gode ret til, for eksempel, at dømme en person offentligt, ved at skrive om denne person, at han/hun 'er nedladende og arrogant.

Man kan selvfølgelig altid skrive noget i retning af: hej....jeg synes at det du skriver og måden du opføre dig på, virker nedladende og arrogant på mig personligt. Måske tager jeg fejl? Men hvis jeg ikke tager fejl, vil jeg gerne spørge dig: hvorfor du skriver sådan og opføre dig på den måde?

Men man er IKKE i sin gode ret til, for eksempel, at skrive: Du er et nedladende og arrogant svin!

Dertil vil jeg sige til dig Chrono, at du har delvist ret i at jeg får tæsk lige meget hvor jeg kommer ind. Ja! Nogle gange er min blotte tilstedeværelse nok til at folk bliver gale oven i hovedet. Men du har kun delvist ret, fordi jeg kan også komme ind et sted og havde den totalt modsatte effekt på stedet og de mennesker som er 'der. Jeg vil vove den påstand, at det afhænger mere af stedet og de mennesker som 'er der, end af mig. ;)

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Opråb!

Unread post by Scurvy Lobster » 05 Dec 2010, 12:57

Marqus, man siger "tomme tønder buldrer mest", og din forumaktivitet er at sammenligne med det. Lav et spil i stedet for at blabre løs.

Desuden er det en fed undertrykkelsesteori du disker op med, men alle online-fora langt flere tavse brugere end aktive...
Uddannelseschef, HTX Ringsted

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Opråb!

Unread post by Neogy » 05 Dec 2010, 13:16

Jeg må sige at jeg finder spiludvikling som et åbent sted. Jeg har da selv haft en post hvor jeg prikkede til lønningerne i branchen, hvilket nok ikke er det
mest populære emne. Dette blev dog snakket om uden nogen form for dårlig tone.

Jeg vil derimod give dig ret i at der måske er nogen som ikke tør skrive fordi at folk virker som en familie.
Til det er der to ting at sige:
1. Spring ud i det.
2. Hvis du føler at det ikke er relevant det du tænker så lav dit første indlæg som et spørgsmål.

Folk herinde elsker spørgsmål inde for deres felt og vil mere end gerne hjælpe da de alle har været våde bag ørene på et eller andet tidspunkt.

Jeg tror personligt at folk mest bliver holdt tilbage af nummer 2. Jeg har flere gange sagt til folk jeg kender at de burde skrive herinde, søge job herinde
eller bare snakke fagteori. Dog tror jeg at de bare lurker istedet fordi de frygter at deres post er "dum" eller "irrelevant".

Så til din post må jeg nok sige at hvis du føler der har været større jagt efter dig så har du måske gnubbet hårene den forkerte vej ?
Ellers er det fordi du godt kan lide at være kontroversiel og folk føler at du har været det uden grund eller god basis.

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Opråb!

Unread post by Marqus » 05 Dec 2010, 14:12

Scurvy Lobster: hvem ved...måske er mine tønder ikke helt tomme? Og ja ja ja.... jeg skal nok lave det spil, jeg elsker bare også at blabre løs. ;)

I de fleste fora er der et tavst flertal ja.......men det skyldes måske netop at der 'er en hel del sandhed i min undertrykkelsesteori?
Last edited by Marqus on 05 Dec 2010, 14:23, edited 1 time in total.

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Opråb!

Unread post by Marqus » 05 Dec 2010, 14:22

Neogy wrote: Så til din post må jeg nok sige at hvis du føler der har været større jagt efter dig så har du måske gnubbet hårene den forkerte vej ?
Ellers er det fordi du godt kan lide at være kontroversiel og folk føler at du har været det uden grund eller god basis.
Ligefrem "jagtet" er nok at overdrive lidt, og hvis jeg 'er blevet jagtet, har du sikkert ret i, at jeg nok selv har gnubbet nogle hår den forkerte vej.
Og ja! jeg er en repræssentant for alt hvad der er kontroversielt og utraditionelt, og det er min skæbne, og jeg har lært at leve med det og at elske det, og ikke mindst....at bruge det.
Men jeg er det IKKE uden grund. Og jeg kan godt finde på at bruge det, til at kæmpe både for min egen og andres sag......hvis jeg kan se, at det måske i sidste ende kan føre til det bedre for alle ;)

AndersGJ
Level 1 - Speck of dust
Posts: 10
Joined: 05 Oct 2010, 10:35
Location: Grenaa

Re: Opråb!

Unread post by AndersGJ » 05 Dec 2010, 22:32

Alt kan vel diskuteres, synes ikke ligefrem vi blev svinet i vores første post herinde ( http://spiludvikling.dk/viewtopic.php?f=10&t=1267 )

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3906
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Opråb!

Unread post by jonaz.dk » 05 Dec 2010, 23:10

@Marcus
Hej Marcus jeg mindes at kunne tælle adskillige indlæg fra brugerne på spiludvikling.dk der er meget behjælpsomme og imødekommende for nye og uerfarne brugere. Gælder både studerende og selv folkeskoleelever. Hvilket jo er helt efter hensigte.
Den store forskel i dit tilfælde er din adfærd. Hvor du formår at tiltrække en masse negativ opmærksomhed. Og det er uden fortilfælde at jeg har modtaget beskeder fra brugere der i den mængde er godt og grundigt trætte af at høre på dig. Er jeg ked af at sige. Hele stemingen på sitet emmer også her af.

Så for at køre videre ud af din værtshus analogi. Så er du ham det stive krampe der kommer væltende ind kl. 5 om morgenen bræger op og måske har taget en tand for meget cola, snakker med sig selv og burde være taget hjem og sove rusen ud for flere timer siden.
Ovenikøbet bliver geniet pisse sur hvis der er nogen der prøver at fortælle ham det måske var på tide at smutte hjem og tage en lur. Og prøver med alle midler og trusler at lukke munden på gæsterne der måske prøver at fortælle ham nogle sandheder.
Krofatters tålmodighed er også ved at være brugt op og peger venligt men bestemt på døren.

edit.. det blev en mildere sanktion end ip banning.
**account deactivated**

petervesti
Level 22 - Imp
Posts: 223
Joined: 07 Apr 2008, 18:53

Re: Opråb!

Unread post by petervesti » 06 Dec 2010, 02:19

Stop whining, you lack discipline!

oliverdb
Level 9 - Conjurer
Posts: 91
Joined: 11 Mar 2008, 18:46

Re: Opråb!

Unread post by oliverdb » 06 Dec 2010, 13:14

Sjov analogi. Men det passer ikke, hvis du har konkrete problemer så er folk altid villig til at hjælpe, hvis du har fede projekter så kommer ros/ris med det samme. Hvis du er en fantast så bliver der slået hårdt ned, det fleste her mener spiludvikling seriøst

User avatar
Crisium
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 13 Mar 2008, 17:57
Location: Odense C
Contact:

Re: Opråb!

Unread post by Crisium » 06 Dec 2010, 14:22

@Marques

Jeg ved den anden "thread" er lukket.. men jeg synes dette link er meget relevant:
http://www.cs.uni.edu/~wallingf/blog/ar ... _45_40.htm

gook with your project,
Peter
kind regards,
Peter Wraae Marino

http://www.osghelp.com - support site for OpenSceneGraph

sunstar
Level 9 - Conjurer
Posts: 98
Joined: 12 Mar 2008, 07:01
Contact:

Re: Opråb!

Unread post by sunstar » 06 Dec 2010, 16:06

Behandel andre som du ønsker at behandles selv ... :geek:
Smil og bliv smilet til ... :)
Spørg og du skal få svaret ... :?:
Råb op og du skal blive råbt af ... :!:
Påstå du er bedre end alle, og alle skal vise dig du er dårlig ... :evil:

Eller med andre ord.
Hvis du nu lader være med at kæfte op og istedet henvender dig stille og fredeligt, så skal du se at der her inde gemmer sig oceaner af viden om spil og udvikling af disse. Så tag den viden du søger, og stop diskutionerne... Så kommer man rigtig langt i livet ...

christa
Level 6 - Apprentice
Posts: 62
Joined: 08 Jan 2010, 11:52
Location: Copenhagen

Re: Opråb!

Unread post by christa » 06 Dec 2010, 18:50

@ Marqus: Du har så ofte udtalt dig, at du elsker at lave "lidt" oprør, dog med den konsekvens at du kun får negativ respons. Som du selv har refereret til i en anden tråd, så husk på Peter og Ulven. Det begynder altså at være ret svært at tage dig seriøs.

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Opråb!

Unread post by Zacker » 06 Dec 2010, 23:43

Jeg vil sige, at jeg er imponeret over, hvor langt størstedelen af dette forum har været villig til at strække sig. Al fornuft siger at du, Marqus, burde være blevet ignoreret og/eller bannet for længe siden. Men tværtimod, så har adskillige folk været rigtigt flinke til at forsøge at hjælpe. For dette ville det være på sin plads, hvis du ville udvise bare en anelse taknemmelighed.

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Opråb!

Unread post by Tabu » 07 Dec 2010, 00:35

Så må du sgu' lige tage at tørre øjnene Marqus! Jeg kan godt forstå at du føler dig forfulgt, og at dette forum måske til dels består af folk der kender hinanden, men det virker ikke til at du er "helt nede med de unge" når det gælder spilleregler på online miljøer. Der kan til tider godt være en snært af Jantelov, og det kan måske godt være det er de bitre gamle mænd der laver de indlæg der rammer hårdest, men i guder hvor du dog mangler evnen til at stikke en finger i jorden, og lige fornemme en stemning. Og når du så slutter af med et indlæg af denne kaliber, så minder det mig om "blæse æg" scenen fra Blinkende Lygter:



Faktum er, at du har kørt fræser stilen fra starten, du har været hoven og nedladende (Nok uden at det var hensigten?) hver gang folk har sat spørgsmålstegn ved de ting du siger, og har generelt haft en attitude der har sagt "jeg ved bedre". Jeg er dog ikke helt med på om det er manglende forståelse for internet "pli", eller om du tænker at du gerne vil skabe lidt debat ved at "trolle". I begge tilfælde har det tilsyneladende givet et bagslag, og du står nu med en følelse af ikke at være blevet taget vel imod af dette community.

I forhold til din ide, og fremlæggelse af samme, så kan det måske være svært at forstå at alle ikke bare accepterer at du er et geni.. det er du måske? Jeg ved det ikke, men de sidste 10 år har jeg bevæget mig rundt i diverse modding miljøer... og det er sgu' ikke sjældent at jeg har set lignende indlæg.. der er sågar forumer som har retningslinjer for hvordan man præsenterer sine ideer, så det hele ikke bare ender i: "Jeg har en genial hemmelig ide, come join my crusade!" De fleste herinde, gætter jeg på, har set den slags indlæg dusinvis af gange.. og har muligvis også selv lavet lignende indlæg i tidernes morgen... men dette forum bliver for det meste brugt af mennesker, der har været der, og nu ikke orker at prøve at hjælpe folk der ikke kan forstå at der ikke er en kø af folk der vil være en del af "gude-projektet", som i øvrigt er super hemmeligt.. Jeg tror de fleste herinde har et eller flere "Gude-projekt(r)" liggende som de arbejder på i fritiden, for at finde ud at om det virkeligt er den geniale ide de ser... for de fleste er også klar over at teori og praksis i spil udvikling VIRKELIGT er to forskellige ting.. det er umuligt at vide om noget bliver godt, før man MINDST har set grundideen fungere på en eller anden måde.

Jeg har intet imod dig Marqus, des mere aktivt dette forum er, des bedre.. men hvis jeg var dig, ville jeg måske lige tage en lille hurtig slapper, følge lidt med fra sidelinien, altså "lurke" lidt, og finde chagonen, og så prøve igen.. måske med et par indlæg der ikke er beregnede til at få folk op af stolen, bare lidt hygge sludder for en sladder. Jeg selv "lurker" 90% af alle de forums jeg hænger ud på.. de sidste 10% er forummer jeg har hængt ud på i meget lang tid, og hvor jeg så begynder at poste.. eller hjælpe forummer! (Unity's forum for eksempel), hvor man poster for at hjælpe eller få hjælp.

Held og lykke med dit projekt, håber det bliver til noget.. på med handsken (Som den kvindelige tolder i lufthavnen sagde, inden hun begynde det "grove" arbejde) og start en "kan i se hvad jeg sagde" tråd når du kan poste i WIP!

User avatar
buchardt
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 174
Joined: 09 Apr 2010, 11:25

Re: Opråb!

Unread post by buchardt » 07 Dec 2010, 01:30

Marqus = The requested user does not exist?

Gik han eller blev han fulgt ud?

EDIT: Andre end mig der har på fornemmelsen at han var iscenesat?

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Opråb!

Unread post by ZeroHero » 07 Dec 2010, 01:40

Nej, smuttede han! Det var vel ikke meningen drenge? :?

JeppeB
Level 9 - Conjurer
Posts: 98
Joined: 04 Feb 2009, 18:16

Re: Opråb!

Unread post by JeppeB » 07 Dec 2010, 10:11

:roll:
Jeppe Bisbjerg
Director of Publishing

User avatar
mikesk
Level 2 - Grain of sand
Posts: 21
Joined: 29 Apr 2010, 12:29
Location: Copenhagen S
Contact:

Re: Opråb!

Unread post by mikesk » 07 Dec 2010, 10:26

Hej Marqus

Nu er jeg generelt en meget ny bruger her, men jeg kan ikke nigge genkendne til det du skriver. Jeg tror at mange opretter sig her, så de kan se og kommenterer de job-opslag som af og til dukker op for os håbefulde ny-uddannende.

Ellers lader jeg de andre komme med indlæg (dem som du kalder stamkunder) først og fremmest da de har en større viden i de spørgsmål som der bliver stillet i forummet.

Så, jeg ihvertfald passer ikke ind i din teori hvad det angår

Ole Teglbjærg
Level 3 - Infant
Posts: 37
Joined: 14 Aug 2008, 11:51

Re: Opråb!

Unread post by Ole Teglbjærg » 07 Dec 2010, 10:38

@Buchardt: Ja, måske var det en lille drillenisse her i disse juletider.
Det strejfede mig også at det måske var gode gamle Freedomwriter der var på spil. Det ville sgu have været god humor...

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Opråb!

Unread post by Tabu » 07 Dec 2010, 11:47

Jeg savner freedomWriter!

TheForsakenOne
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 07 Dec 2010, 12:53

Re: Opråb!

Unread post by TheForsakenOne » 07 Dec 2010, 13:05

Kære Jonas.

Det jeg skiver nu er ikke......og jeg gentager IKKE.......negativt ment. Jeg er IKKE ude på at ramme dig, true dig, eller på nogen måde skade dig eller at gøre dig noget som helst ondt. Tværtimod. Dette indlæg er POSITIVT ment.

Jeg kender godt jantelovens paragraf 1: du-skal-ikke-tro-du-er-noget osv. Men så lad mig da fortælle bare lidt om hvem jeg er: jeg er ...blandt andet......frimurer. Og jeg er medlem af Den Danske Frimurerorden. Vores sidste Konge: Frederik IX, var stormester (formand) for vores loge. Og i USA har vores loge haft flere forskellige præsidenter siddende som stormester osv. Det er ikke hvem som helst der kan blive medlem af vores loge, og det kræver en høj grad af blandt andet selvdisciplin og respekt for andre mennesker, ligegyldigt hvilken status De har. Når jeg er sammen med mine brødre, står vi alle lige og er ligeværdige frimurer.

Og lad mig slå fast, at dette IKKE er et forsøg på at vinde respekt for min egen skyld.......jeg bryder mig faktisk ikke om at skulle røbe at jeg er frimurer. Men hvis det er i en GOD sags tjeneste, og hvis det kan medvirke til at skabe respekt om mine ord, når jeg både taler sandt og taler ALLES sag, så røber jeg det gerne.

Så lad os lige få nogle ting på det rene....du skriver:
jonaz.dk wrote: Hej Marcus jeg mindes at kunne tælle adskillige indlæg fra brugerne på spiludvikling.dk der er meget behjælpsomme og imødekommende for nye og uerfarne brugere
Er det indlæg som dette du mener?:
Pelle K wrote: Ingen økonomi ... det er cirka ligesom at sige at man bor hos sin mor, når man er på date.
Dette indlæg var et af de første jeg personligt blev mødt med herinde, i min egen tråd under jobs som hedder: Unity3D Projekt. Og hvis man gider at nærlæse den, vil man opdage at det faktisk IKKE er mig der får den til at få en negativ drejning. Og folk har SÅ travlt med at blive fornærmet i den tråd, at der på et tidspunkt opstår tvivl om 'hvem der fornærmer hvem.

SÅ det du skriver her:
jonaz.dk wrote: Den store forskel i dit tilfælde er din adfærd. Hvor du formår at tiltrække en masse negativ opmærksomhed
er ganske enkelt ikke sandt.

Men ikke nok med 'det. Du kan ikke.....jeg udfordrer dig til at prøve......finde ET ENESTE indlæg hvor JEG kommer med et personligt angreb imod andre. Det tætteste du kan komme noget der bare LIGNER et personligt angreb fra min side, er de gange hvor jeg må FORSVARE mig imod personlige angreb. Og hver gang jeg gør 'det, får jeg at vide at jeg skal lukke røven og det ender med at du lukker min tråd.

Og som om at dette ikke var slemt nok, så sidder du....Gud hjælpe mig....også og påstår, at jeg prøver at lukke munden på gæsterne med alle midler og trusler.
jonaz.dk wrote: Og prøver med alle midler og trusler at lukke munden på gæsterne der måske prøver at fortælle ham nogle sandheder.
[/quote]

For fanden mand altså! Jeg sidder jo NETOP i denne tråd og taler FOR ytringsfrihed. Men det ALLER ALLER værste du har præsteret....og 'der må jeg sgu tage klaphatten af for dig mester....er at beskylde mig for at komme med trusler. 'Der rabler det da totalt for dig, i en sådan grad, at du? I? nu har slettet et indlæg i min tråd: Giv mig 1 million kr.......for at dække over jeres fejltagelse.
Jeg har nemlig IKKE truet nogen. Derimod har jeg indledt en retssag imod en person for injurier imod min egen person. Og det er jeg vel for fanden i min gode ret til, hvis jeg mener at jeg er blevet krænket på min ære. (og jeg HAR selvfølgelig taget skærmdumps af det hele som bevis).

Jeg må indrømme at jeg er dybt chokkeret over alt dette her og specielt DIN opførsel jonaz.dk. Men som sagt er jeg ikke ude på at ramme dig og få dig ned med nakken osv. Det er SLET IKKE 'det som dette handler. Jeg håber at du vil lære noget af det her og jeg ønsker dig alt det bedste i verden.

Jeg vil meget meget gerne medvirke POSITIVT til dette forum, hvis jeg bare får en ærlig chance for at gøre det. Hvilket jeg IKKE mener at jeg har fået indtil videre. Og jeg vil gerne erkende at jeg 'kan virke arrogant og nedladende. Og jeg vil gerne gøre alt hvad jeg kan for at undgå det fremover. MEN.....hvis jeg skal deltage fremover, kræver det en officiel undskyldning, her i denne tråd, fra DIN side. Fordi jeg mener oprigtigt talt at det er noget svineri jeg er blevet udsat for herinde.

Ellers vil jeg forlade spiludvikling.dk og aldrig vende tilbage igen.

Venligste hilsner
Marqus

Tops
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 22 Aug 2010, 17:32

Re: Opråb!

Unread post by Tops » 07 Dec 2010, 13:28

God tur hjem...

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3906
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Opråb!

Unread post by jonaz.dk » 07 Dec 2010, 13:52

@Marqus
Nej undskyld hvis mit indlæg kunne overfortolkes og kunne virke krænkende på dig. Trusler var måske en lidt for krydtet formulering. Indlægget var i forvejen lidt peppet op i anledningen af værtshus analogien.

Men når du henvender dig til andre brugere for at få deres indlæg slettet. Og til administrator med følgende rapportering.

"Indlægget er et groft personligt angreb på min person, som i juridisk forstand er strafbart."

Men så syntes jeg det snerper der hen af på et indirekte niveau.

Mit indlæg var desuden ikke ment som et debatoplæg og opfordring til at oprette en ny bruger.

Locked