Vi har rigtigt mange tal fra egne og andres produktioner, der understøtter pointerne fra den første artikel.
Man bør dog overveje en del ting, hvis man skal drage nytte af de faktiske mobile brugsvaner, som jeg tidligere har postet noget om:
Dvs. det giver mindre mening at satse på at udlevere mobiler i timerne, da man så kun kan bruge dem i timerne. Og hvorfor så ikke bare lade læreren undervise i stedet?
-medmindre man bruger mobilen til at "øge motivation", dvs. luske "kedelig læring ind" ved hjælp af noget som er nyt og virker sjovt. Denne fokus på at "ride på en hype", giver ofte et resultat som man i lærings kredse kalder CCB = Chocolate Covered Broccoli":
-det ligner måske lidt noget der smager godt og de første par sekunder smager det også godt, men derefter så finder man hurtigt ud af, at det er broccoli...
Omvendt giver det rigtigt god mening at lave lærings produktioner, som _er sjove_ og som giver eleverne mulighed for at lære noget uden for timerne, altså øge den daglige lærings-tid. Dette gør man ved at skjule lærings indholdet mere, men lade det være iboende i spillets game-mechanics, på samme måde som bl.a. Serious Games gør det.
Vi oplevede at vores ScorFactor spil blev downloaded i timerne, men spillet om eftermiddagen / aftenen, med det største peak omkring 21-23 (under reklameblokke på TV2 / efter "sluk computer tid" / "sluk fjernsyn tid" / "senge tid").
Dvs. mobilen (og måske også pc-baserede læringsspil?) skal være et supplerende, øvende/trænende redskab og ikke et "instruerende redskab".
Eller for at bruge fag-jargon, så skal mobilen bruges til informel / of-location læring og ikke til formel / on-location læring (i klasse værelset).
-har faktisk lige været oppe og holde en talk om netop dette, i Aalborg til Apex Mooz arrangementet.
At compatibiliteten så er en bitch, er en anden sag. For 2 år siden kunne man ramme 80-90% af de 12-20 årige med JME, porteret til 30-50 håndsæt i 3-5 opløsninger. Nu skal man også have Android og Iphone med.
-om 2-3 år er det forhåbentligvis kun Android, Iphone (og måske Windows Mobile), da den gennemsnitlige udskiftsningstid er 1,2 år + 1 gangs genbrug (børnene får deres storesøskendes mobiler). Så bliver det pludseligt muligt at lave gode lærings produktioner til f.eks. skoleelever, som kan styrke "livlangs træning" benyttende mobilen (modsat "livslang læring", som jeg ikke mener mobilen er så velegnet til).
Mingoville arbejder også på dette, men gør så brug af Flash-lite, så vidt jeg husker. Den standard så lovende ud for et par år siden, men nu er det indikationer på at det måske bliver en blindgyde rent standard-mæssigt...
Jeg skal ikke kunne sige om dine tal (Simon) for penetration blandt mindre børn (
) er præcise. I 2004 var den _gennemsnitlige_ "erhvervelsesalder" på ca. 12 år. Den er faldet markant siden da, men spørgsmålet er hvor stor en procentdel "late adapters" udgør i den alder.
-jeg er rimeligt sikker på at der ikke er noget tal for det i DK for tiden.
Edit:
Beklager den lange rant, men det er noget vi har arbejdet en del med på det seneste, så der er mange tanker (og en smule religion) der kører rundt i hovederne for tiden.