God bog om spil-programmering?
God bog om spil-programmering?
Hej,
Jeg søger intet mindre end den bedste bog man kan få om spil-programmering. Altså en bog der kommer omkring en masse af de emner der er vigtige at kende til for en "game-programmer", altså en person der arbejder som game programmer i et spilfirma, ikke engine programmer. Jeg ved ikke præcist hvor grænsen går mht. AI og netværksprogrammering, om det hører til engine, game programming, eller deres egne afdelinger i de fleste firmaer, men det er der måske nogle der kan fortælle mig?
Hvem kender en rigtig god bog til dette formål?
Jeg ved godt at der kan skrives flere selvstændige bøger om et enkelt emne indenfor spil-programmering, og det er altså ikke fordi jeg kun gider at læse 1 bog og derefter tror jeg er kongen af spil-programmering, men i løbet af sommeren har jeg tid til at læse 1 bog, og den vil jeg godt have dækker området ret bredt
Jeg søger intet mindre end den bedste bog man kan få om spil-programmering. Altså en bog der kommer omkring en masse af de emner der er vigtige at kende til for en "game-programmer", altså en person der arbejder som game programmer i et spilfirma, ikke engine programmer. Jeg ved ikke præcist hvor grænsen går mht. AI og netværksprogrammering, om det hører til engine, game programming, eller deres egne afdelinger i de fleste firmaer, men det er der måske nogle der kan fortælle mig?
Hvem kender en rigtig god bog til dette formål?
Jeg ved godt at der kan skrives flere selvstændige bøger om et enkelt emne indenfor spil-programmering, og det er altså ikke fordi jeg kun gider at læse 1 bog og derefter tror jeg er kongen af spil-programmering, men i løbet af sommeren har jeg tid til at læse 1 bog, og den vil jeg godt have dækker området ret bredt
Re: God bog om spil-programmering?
Det lyder som om du leder efter en meget stor bog Uden faktisk at vide det, så tror jeg ikke din bog findes. Der er mange bøger derude, der forsøger at dække et helt emne og påstår at bogen er "komplet", men det er svært at komme udenom, at alle detaljer naturligvis ikke kan være med.
Jeg tror du sagtens kan købe en generel bog, som du kan finde med en let søgning på Amazon og så læse dén, for så at være bedre rustet til at finde de næste bøger, du skal læse. Held og lykke med det
Jeg tror du sagtens kan købe en generel bog, som du kan finde med en let søgning på Amazon og så læse dén, for så at være bedre rustet til at finde de næste bøger, du skal læse. Held og lykke med det
Theo Engell-Nielsen, beyond.dk
-
- Level 14 - Dimensional traveler
- Posts: 144
- Joined: 08 Mar 2008, 21:06
- Location: Aalborg
- Contact:
Re: God bog om spil-programmering?
Måske "Core Techniques and Algorithms in Game Programming" kan bruges. Den er okay og kommer omkring en helt masse.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Re: God bog om spil-programmering?
beyond: Selvfølgelig findes der ikke en bog der kommer omkring alt i detaljer, men jeg er også bare ude efter noget "generalist-viden" og ikke "specialist-viden"
Som Chrono skriver lyder det til at der faktisk findes sådanne bøger, jeg kender også selv til den der hedder "Game coding complete", men seneste udgave er vist bare ved at være 3 år gammel.
Mange tak for rådet Chrono, den vil jeg se nærmere på.
Som Chrono skriver lyder det til at der faktisk findes sådanne bøger, jeg kender også selv til den der hedder "Game coding complete", men seneste udgave er vist bare ved at være 3 år gammel.
Mange tak for rådet Chrono, den vil jeg se nærmere på.
Re: God bog om spil-programmering?
Som flere andre har sagt, så er det svært at finde en bog der dækker alt. Jeg er lidt usikker på om du ønsker en bog der bare fortælle om, hvad der er relevant at vide, uden at gå i detaljer, eller om du vil have bøger der lærer dig de relevante ting. Men for at komme med nogle konkrete bøger du kan tage fat på:
3D Math Primer for Graphics and Game Development: En rigtig go' bog til matematikken du skal bruge for at lave spil. Jeg kan især godt li' denne bog (har haft fat i 2 andre), fordi at den, for hvert emne, giver en matematisk forklaring (der er til at forstå), en intuitiv forklaring, der giver en god forståelse for tingene (med figurer) og eksempler på praktisk anvendelse.
(http://www.amazon.co.uk/Primer-Graphics ... 819&sr=8-1)
OpenGL Programming Guide: The Official Guide to Learning OpenGL (The Red Book): En go' bog som introduktion til OpenGL - den antager ikke at du har nogen forhånds viden, og forklarer de forskellige elementer af OpenGL rigtig godt. Vi bruger denne bog på det universitet, jeg læser på. Bemærk at, selvom den kommer med (psudo)kode eksempler, benytter den ikke et bestemt sprog eller en bestemt engine.
(http://www.amazon.co.uk/OpenGL-Programm ... 117&sr=1-1)
De to bøger alene kan få dig godt igang med at kode noget grafik / nogle spil. Men der er meget meget mere at lære inden for faget. For at komme videre er jeg selv ved at læse:
More OPENGL Game Programming: Forklare noget mere avancerede teknikker, f.eks. generering af landskaber og shaders mv. Jeg er kun ved at læse denne og er ikke helt sikker på, hvad jeg syntes om den endnu. Men inden jeg købte den, kiggede jeg på hvad der kunne anbefales (bl.a. på gamedev.net), og denne var en af dem.
(http://www.amazon.co.uk/More-OPENGL-Pro ... 544&sr=1-1)
Derudover er der også:
OpenGL SuperBible: Comprehensive Tutorial and Reference (The Blue Book)
(http://www.amazon.co.uk/OpenGL-SuperBib ... 681&sr=1-1)
som jeg helt sikkert skal have købt og læst.
Der er ihvertfald de først 2000 sider at gå i krig med. Det er meget, men som sagt - det er et meget stort område. Jeg har tidligere forsøgt at komme igang med at lave nogle spil ved både online tutorials (nehe.gamedev.net f.eks.) og ved at købe en af de der "Lav et super 3D spil fra start til slut"-bøger. Kan ikke anbefales. De benytter oftest et bestemt sprog og en bestemt engine til at lave spillet - ikke et der som sådan er noget galt med det, men på den måde kan meget af alt det grundlæggende skippes eller kun hurtigt forklares (derfor er disse bøger 500-700 sider, imens de ovenstårende er 2000+). Så, selvom det er meget større arbejde, kan jeg kun anbefale den lange vej - hvis du virkelig mener du vil det Ovenstående anbefalinger antager at du kan programmere i forvejen, da bøgerne ikke vil lære dig det. Så hvis du ikke kan det, start med en programmerings bog. Siden det nu er spil udvikling vi snakker om, vil jeg sige en C++ bog (det er min mening og der en mange der hjertens gerne vil bruge flere siders posts til at diskutere hvilket sprog du skal starte med / bruge. Det var ikke hensigten her, derfor kun min personlige mening)
3D Math Primer for Graphics and Game Development: En rigtig go' bog til matematikken du skal bruge for at lave spil. Jeg kan især godt li' denne bog (har haft fat i 2 andre), fordi at den, for hvert emne, giver en matematisk forklaring (der er til at forstå), en intuitiv forklaring, der giver en god forståelse for tingene (med figurer) og eksempler på praktisk anvendelse.
(http://www.amazon.co.uk/Primer-Graphics ... 819&sr=8-1)
OpenGL Programming Guide: The Official Guide to Learning OpenGL (The Red Book): En go' bog som introduktion til OpenGL - den antager ikke at du har nogen forhånds viden, og forklarer de forskellige elementer af OpenGL rigtig godt. Vi bruger denne bog på det universitet, jeg læser på. Bemærk at, selvom den kommer med (psudo)kode eksempler, benytter den ikke et bestemt sprog eller en bestemt engine.
(http://www.amazon.co.uk/OpenGL-Programm ... 117&sr=1-1)
De to bøger alene kan få dig godt igang med at kode noget grafik / nogle spil. Men der er meget meget mere at lære inden for faget. For at komme videre er jeg selv ved at læse:
More OPENGL Game Programming: Forklare noget mere avancerede teknikker, f.eks. generering af landskaber og shaders mv. Jeg er kun ved at læse denne og er ikke helt sikker på, hvad jeg syntes om den endnu. Men inden jeg købte den, kiggede jeg på hvad der kunne anbefales (bl.a. på gamedev.net), og denne var en af dem.
(http://www.amazon.co.uk/More-OPENGL-Pro ... 544&sr=1-1)
Derudover er der også:
OpenGL SuperBible: Comprehensive Tutorial and Reference (The Blue Book)
(http://www.amazon.co.uk/OpenGL-SuperBib ... 681&sr=1-1)
som jeg helt sikkert skal have købt og læst.
Der er ihvertfald de først 2000 sider at gå i krig med. Det er meget, men som sagt - det er et meget stort område. Jeg har tidligere forsøgt at komme igang med at lave nogle spil ved både online tutorials (nehe.gamedev.net f.eks.) og ved at købe en af de der "Lav et super 3D spil fra start til slut"-bøger. Kan ikke anbefales. De benytter oftest et bestemt sprog og en bestemt engine til at lave spillet - ikke et der som sådan er noget galt med det, men på den måde kan meget af alt det grundlæggende skippes eller kun hurtigt forklares (derfor er disse bøger 500-700 sider, imens de ovenstårende er 2000+). Så, selvom det er meget større arbejde, kan jeg kun anbefale den lange vej - hvis du virkelig mener du vil det Ovenstående anbefalinger antager at du kan programmere i forvejen, da bøgerne ikke vil lære dig det. Så hvis du ikke kan det, start med en programmerings bog. Siden det nu er spil udvikling vi snakker om, vil jeg sige en C++ bog (det er min mening og der en mange der hjertens gerne vil bruge flere siders posts til at diskutere hvilket sprog du skal starte med / bruge. Det var ikke hensigten her, derfor kun min personlige mening)
-
- Level 1 - Speck of dust
- Posts: 12
- Joined: 13 Mar 2008, 11:06
- Location: Copenhagen
- Contact:
Re: God bog om spil-programmering?
Game coding complete udkom i en 3. edition sidste år (april 2009)
-
- Level 0 - Null
- Posts: 1
- Joined: 10 Aug 2010, 09:02
- Location: Århus N., Skejbytoften 119, stuen 01
- Contact:
Re: God bog om spil-programmering?
Hvis det er Flash du vil udvikle dine spil i, så vil jeg varmt anbefale ActionScript 3.0 Game Programming University af Gary Rosenzweig. Han kommer et godt stykke rundt om mange af de spiltyper der findes på nettet.