Skole opg(OSO)

Sandborg
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 26 Jan 2011, 09:25

Skole opg(OSO)

Unread post by Sandborg » 26 Jan 2011, 10:01

Hey drenge og piger.

Jeg er i et lille problem her, jeg ved ikke meget om spiludvikling men jeg har dog valgt det emne til min OSO opg. da jeg selv elsker at spille spil(World of Warcraft, CoD serien osv).
Jeg har længe gået med den tro at jeg vil være spildesigner men jeg ved som sagt tæt på ingen ting om det. Så derfor tænkte jeg det ville være en mulighed at få noget hurtig viden om emnet ved at skrive her.
Jeg håber i vil hjælpe en fellow spil elsker i nød.

Jeg kunne godt tænke mig i ville forklare hvordan spil hovedsageligt bliver til og hva de består af.
Kunne tænke mig at vide noget om dybden i et spil, fra de første skitser til den sidste lag farve eller bevægelse på en figur.

Kunne også være dejligt hvis i kunne fortælle om der er nogen store/kendte danske spil udover Hitman og Kane and Lynch 1/2.

Håber virkelig i vil hjælpe(:


Mvh. Thomas Grubbe Sandborg Lauritsen

mikkelet
Level 0 - Null
Posts: 8
Joined: 24 Jan 2011, 21:18
Location: Grenaa
Contact:

Re: Skole opg(OSO)

Unread post by mikkelet » 26 Jan 2011, 11:00

Spillet i sig selv er langt fra det sidste og det første man laver, når man påbegynder en udviklingsproces.

En spilide kan komme på mange måder. Men jeg vil dog mene, at de hyppigste er "spontan dog ide, når man mindst venter det" og via brainstorming. Den spontane ide er meget ligetil, men også den allersværeste at håndtere. Det starter somsagt med, at en game designer (den person, som sidder med konceptet) får et lynnedslag af en god ide. Ideen bliver selvfølgelig tænkt igennem inden den bliver fremlagt for resten af holdet, men den ender sjældent som man havde planlagt den. Holdet vil derefter komme med forslag/ideer/tanker, som, i de fleste tilfælde, hurtigt vil skære meget ned på det originale koncept.

Når man endelig har en færdig ide, skal man til at dokumentere og skrive den ned. Dette foregår ofte vha. et såkaldt Design Dokument og diverse flowcharts samt billeder i stakkevis. Denne proces kan tage flere måneder (Hvis denne del er udført perfekt, vil udviklingen af spillet blive forholdsvist kort), men det svarer også til at udvikle et helt spil - bare på tekst. Meget af dette skal også bruges til fremlægning for investorer og producenter i tilfælde af, at man ikke selv kan finansierer produktionen.

Når hele ideen er skrevet ned til mindste detalje og dokumenteret, hvorfor det er sådan, så kan man begynde på produktionen. Til dette skal man bruge et hold som passer til projektets størrelse (AAA-titler kræver store hold og indie-spil kræver normalt små hold).
Et hold består af mange forskellige typer:
- Programmører
- Grafikere (både 3D og conceptartists)
- Lydansvarlige (både musik og lydeffekter)

Dette er bare nogen af de væsentlige, men der er selvfølgelig mange flere. Jeg foreslår, at de spiller et spil igennem og ser credits'ne igennem (skriv de forksellige roller nede). Under produktionen er det uhyre vigtigt, at man markedsfører det. Når først man har opbygget en fanbase, så sælger spillet bedre. Spillet skal selvfølgelig også markedsføres efter spillet.

Stil gerne spørgsmål! Og til jer andre, så vil jeg gerne have, at i retter mig, hvis jeg er gået galt et sted! :)


~ Mikkel Thygesen


EDIT: Omkring danske spil, så synes jeg, at du skal tjekke Limbo og Max and the Magic Marker ud. :)
"Good manners are rarely wasted." - Echo Bazaar.
http://mikkelt.dk

Sandborg
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 26 Jan 2011, 09:25

Re: Skole opg(OSO)

Unread post by Sandborg » 26 Jan 2011, 11:34

Tak mikkel, det var en stor hjælp(:

Lige for at være sikker AAA-spil det ville være spil som CoD og WoW f.eks. ikke?

Og det kan godt ske jeg komme tilbage til denne post for mere info og flere spørgsmål(:

Jeg kan se du kommer fra Grenaa så jeg tænkte på om du går på det der hedder gameit collage eller noget i den stil?

Igen tak for hjælpe

Thomas Lauritsen

mikkelet
Level 0 - Null
Posts: 8
Joined: 24 Jan 2011, 21:18
Location: Grenaa
Contact:

Re: Skole opg(OSO)

Unread post by mikkelet » 26 Jan 2011, 11:38

Det var så lidt!

Og ja, både CoD og WoW er AAA-titler. Mere specifikt er det million-kroner titler med stor markedsføring osv.

Og ja igen, jeg går på GameIT College 2. år! :)


~ Mikkel Thygesen
"Good manners are rarely wasted." - Echo Bazaar.
http://mikkelt.dk

Sandborg
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 26 Jan 2011, 09:25

Re: Skole opg(OSO)

Unread post by Sandborg » 26 Jan 2011, 11:42

Okay super(:

Er det godt der, jeg fik nemlig at vide det ville være et godt sted for det jeg ville være, altså noget med spil.
Men jeg ved ikke da det er langt fra hvor jeg bor, Viborg.

Hvordan er det der? gode og flinke mennesker?(:


Thomas Lauritsen

mikkelet
Level 0 - Null
Posts: 8
Joined: 24 Jan 2011, 21:18
Location: Grenaa
Contact:

Re: Skole opg(OSO)

Unread post by mikkelet » 26 Jan 2011, 12:30

Det er en meget spændende uddannelse. Det har meget med spil at gøre, men endnu mere med en hel normal HTX at gøre, så jeg anbefaler ikke, at man søger ind bare fordi man gamer (man skal virkelig være interesseret i at lære om udvikling). Der er også mange flinke mennesker, som er super nørdede!

GameITCollege.dk

Send mig en pm, hvis du har flere spørgsmål - vi er ved at være lidt off-topic nu. :P
"Good manners are rarely wasted." - Echo Bazaar.
http://mikkelt.dk

Sandborg
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 26 Jan 2011, 09:25

Re: Skole opg(OSO)

Unread post by Sandborg » 26 Jan 2011, 13:54

Alle de spørgsmål jeg stiller har noget med min opg.(:

Men det nice at høre, jeg sender måske en pm nu får vi se om jeg har brug for mere viden hvis jeg ikke lige kan finde det.

Igen 1000 tak for hjælpen har været til stor hjælp(:


Thomas Lauritsen

Peter
Level 4 - Newbie
Posts: 48
Joined: 29 May 2009, 11:14

Re: Skole opg(OSO)

Unread post by Peter » 26 Jan 2011, 23:17

Hvis du skriver om Spiludvikling generelt bør du måske også komme ind på forretningsdelen. Når alt kommer til alt er spil industrien jo en industri som alle andre, hvor produkter udvikles med profit for øje. Indie spil kan være undtaget denne regel, da nogle indie spil kun udvikles for sjovt skyld.

En god case story kunne være hedengangne Deadline Games A/S. I 90erne udviklede de hit klassikerne Globetrotter og Black Out. Senere kom Total Overdose til PS2 og Chilli con carnage til PSP. Senest nåede de lige netop ud med Watchmen (XBOX360, PS3 og PC) inden de så desværre gik konkurs. Flere andre danske virksomheder der har forsøgt sig med AAA spil har lidt samme skæbne. F.eks. Zeitguyz og Zero Point. Det kunne være interessant at diskutere mulige årsager til konkurserne. Er det kun pga. højere løn? Manglede der talent på holdene? Manglede der tiltro fra investore og forlag? Mangler der offentlig støtte (vi støtter film meget mere. I Canada støtter de spiludvikling masivt).

Jeg vil tro at du stadig kan grave en del materiale frem på div. online nyhedsmedier, hvis du søger på navnene på de firmaer.

Bare et forslag til en ekstra vinkel man også kan anskue spiludvikling fra, hvis det ikke kun skal handle om selve processen at lave et spil. Der findes btw. tæt på uendeligt meget literatur omkring næsten alle facetter af spiludvikling. Især på eng. Google kan give nogle gode ideer hvis du søger på Game Design, Game Development osv.

- Peter

Sandborg
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 26 Jan 2011, 09:25

Re: Skole opg(OSO)

Unread post by Sandborg » 27 Jan 2011, 09:48

Jeg havde helt glemt den vinkel. Men ja der er rigtig meget man kunne finde der. Jeg vil checke de navne du sagde(:

Jeg kunne måske også skrive noget om alt det der sker med Infinity Ward og Activision lige nu?
Infinity Ward var jo elsket overalt på jorden siden CoD 4 kom ud, man siden Modern Warfare 2 kom ud er det stort set bare gået ned at bakke for dem. altså i starte var mw2 elsket men da folk begyndte one man army nubetube var der mange der stoppede helt med at spille det. Men der havde de jo tjent pengene. Siden da er mange fra Infinity Ward smuttet over til EA og nu er Infinity Ward stort set bare et navn der sælger. Må jeg høre din menning om alt den ballade det har skabt?(:

Ved godt det ikke lige handler meget om økonomien og forretningen, men det kunne måske være spændene for dem at høre, når jeg skal fremlægge, noget om hvor lidt der skal til for at ødelægge et spil.

Efter min mening vil CoD serien og/eller WoW være de oplagte spil hvis jeg skal komme ind på fortjeneste på spil.
Og jeg kunne snakke om blizzard eftersom jeg ved det tjener en helt enorm stor sum penge om året, hvis jeg skal komme ind på det, som jeg ved jeg skal.

Jeg kunne også snakke om hvor meget det faktisk koster at lave et spil, siden det koster mere end en film at lave.

Der er godt nok meget man kan snakke om og nu ser de 20 min jeg skal fremlægge i næsten ud til at være for lidt tid til alt det her, siden jeg også skal ind på meget andet om det her(:

PS: Vil i tage Kane and Lynch 1/2 for et AAA spil?

Pelding
Level 13 - Portal opener
Posts: 137
Joined: 23 May 2008, 09:55

Re: Skole opg(OSO)

Unread post by Pelding » 27 Jan 2011, 12:09

Hej Sandborg,

Lige lidt input til at supplere Mikkelet,

En meget central del af udviklingen af et nyt spil er at prøve sig frem. Uanset hvor meget arbejde man ligger i et designdokument, er det først når man kan prøve spillet hands-on, at man rigtigt kan vurdere hvad der holder. Det er samtidig en del af spiludviklingen der kan være meget svær at estimere ang. tid/penge på forhånd og derfor er det ofte her at mange produktioner brækker halsen (simpelthen fordi den del af processen bliver for dyr og man derfor ikke færdiggør den)

Blizzard har et ry for altid at lave spil der bliver hits, men det er faktisk ikke helt korrekt. Det de kan og gør er at teste, teste, teste indtil spillet er et hit før end de udgiver det. Hvis spillet ikke holder, selv efter lang tids test, så bliver det simpelthen kasseret. Så Blizzard laver også dårlige spil, de har bare råd til ikke at udgive dem og derved er deres track-record ang. hit-spil så god som den er. Det er også værd at bemærke at Blizzard sjældent announcer release datoer før end i sidste øjeblik, simpelthen fordi de bliver ved og ved med at teste indtil spillet er godt nok.

Ang. indtjening, hvordan ved du så hvad Blizzard tjener (ikke omsætter for, men tjener)? - Deres spil er helt sikkert en god forretning, men der er også rigtigt, rigtigt mange ansatte i forhold til de fleste andre firmaer - det er dyrt at køre et så stort projekt som Battlenet/WoW
I den forbindelse kunne det måske være interessant for dig at se på den relativt nye bølge at spil der bliver skabt rundt omkring af små indie firmaer. Der synes lidt at være en tendens til færre tør kaste sig over de store og ekstremt dyre AAA-spil og i stedet vælger at satse mere sikkert på mindre produktioner til XBOX-live, Iphone/Andriod, etc.
Der er umiddelbart ikke noget der tyder på at de små spil er på vej ud, tværtimod, så det kunne måske være interessant at snakke lidt om gigantproduktionerne vs. indieudvikling i forhold til spiludvikling i fremtiden?

mikkelet
Level 0 - Null
Posts: 8
Joined: 24 Jan 2011, 21:18
Location: Grenaa
Contact:

Re: Skole opg(OSO)

Unread post by mikkelet » 27 Jan 2011, 12:16

Man kan godt selvfølgelig godt snakke om IW og Activision, men jeg ved nu ikke hvor meget det har med udvikling-af-spil at gøre. Det har dog meget med forretning og kommerciel succes (som du sagde: Det er navnet, som sælger) at gøre - sørg for, at det passer ind i opgaven og at det står i kontekst!

Jeg er dog ikke sikker på, hvorfor du absolut vil snakke om CoD og WoW - udover det nogen af de største spil pt. Men hvad jeg mener er, at spil under genren indie-spil (indie = independant, som betyder uafhængig) har fået ualmindelig stor succes de seneste par år, og mange af dem får større succes end de fleste AAA-titler (Plant vs. Zombies, Bejeweled, Amnesia).

Men igen, hvis du kun har 20 minutter, så skal du nok holde dig til noget, som selv læren og sensor måske forstår: CoD og WoW, da de også får meget ikke-spilrelateret medieomtale.

Og ja, Kane & Lynch er AAA-titler. De har, påtrods af anmeldelserne, fået kæmpe succes i England.
"Good manners are rarely wasted." - Echo Bazaar.
http://mikkelt.dk

Sandborg
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 26 Jan 2011, 09:25

Re: Skole opg(OSO)

Unread post by Sandborg » 27 Jan 2011, 13:15

Ops sry mente omsætning.

vil komme lidt ind på indie spil, men ikke så meget da det ikke er det jeg selv vil gå efter. Ved godt det måske er mest sikkert at gå efter små indie spil, men da min interresse er i store spil vil jeg self gå efter at komme til at arbejde med sådanne spil.

Igen mange tak for hjælpen allesammen, vil komme tilbage til denne post hvis jeg mangler mere hjælp. I er altid velkommen til at skrive mere om emnet eller flere forslag til hva jeg kunne skrive om, da jeg vil checke denne post dagligt(:


Thomas Lauritsen

Post Reply