Matematik på mobilen - Nu bliver Danmark førende inden for m
Posted: 26 Jan 2011, 18:43
Pressemeddelelse
Nu bliver Danmark førende inden for mobillæring!
Danske folkeskoleelever lærer matematik på en ny måde via læringsspil på mobilen.
Videnskabsministeriet, Dansk e-Learning Center (DELC), TDC, Telia, 3, Telenor,
Telekommunikationsindustrien og Unwire har indgået et unikt samarbejde om
udvikling af en portal med matematik læringsspil tilpasset folkeskolens klassetrin.
Læringsspillene kan gratis downloades til mobilen.
Pressen inviteres hermed til lancering af Matematik på mobilen, med Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen
den 27. januar 2011, kl. 10:15
Gasværksvejens Skole
Gasværksvej 22
1656 København V
Mobiltelefonen er børns og unges foretrukne medie til kommunikation. men mobiltelefonen kan meget andet end blot tale og sms’er. Med SkoleMat.dk skal mobiltelefonen fremover også bruges som et læringsværktøj, der gør det sjovt for eleverne
at træne deres matematikfærdigheder. Eleverne kan gratis downloade læringsspillene i hele 2011.
Ved aktivt at anvende det mobile medie som læringsinstrument har SkoleMat.dk skabt grobund for, at matematik kan bliver en naturlig del af den tid, eleverne hver dag bruger i selskab med deres mobil. Spillene er tilpasset de enkelte klassetrin og kan bruges både i klasseværelset og i fritiden.
Dansk e-Learning Center (DELC) står bag udviklingen af SkoleMat.dk. DELC har i samarbejde med matematiklærere udviklet mere end 100 forskellige mobile læringsspil og animationsvideoer til elever fra fjerde til niende klasse, der følger Undervisningsministeriets trinmål. I hele 2011 er læringsspillene gratis tilgængelige. Udviklingen af SkoleMat.dk er støttet af Videnskabsministeriet. Datatrafik er sponsoreret af henholdsvis TDC, 3, Telia og Telenor. Projektet bruger den førende danske mobile gateway fra ”Danske børn er superbrugere af moderne teknologi, især når det handler om underholdning og spil. Men når det kommer til seriøst skolearbejde og indlæring, bliver de tekniske hjælpemidler ikke brugt i samme omfang. Og det er synd. For med moderne teknologi kan indlæringen styrkes på elevernes præmisser. Både i undervisningen og i deres fritid.
Derfor har telebranchen engageret sig i dette samarbejde, som fremmer brugen af ny teknologi til elevers indlæring. Det
er et område, som har enormt potentiale, og hvor læring sker et sted, hvor motivationen er høj. Det kan være med til
at styrke den danske folkeskole.” Jakob Willer, direktør for Telekommunikationsindustrien.
firmaet Unwire, som også har valgt at støtte op om dette spændende projekt.
Almindelige mobiltelefoner er mest udbredte blandt danske folkeskoleelever, så portalen er i første omgang udviklet til disse, mens smartphones (iPhone & Android) følger på et senere tidspunkt.
SkoleMat.dk til mobiltelefonen bliver lanceret den 27. januar 2011 på nedenstående link:
http://www.skolemat.dk/mobil/overblik.html
Der vil ved lanceringen være mulighed for at se elever fra Gæsværksvejens Skoles 4. klasse øve matematik på mobiltelefoner.
DELC er udvikleren bag verdens største online læringsplatform for engelsk til folkeskolen, med pt. 1½ million registrerede brugere i hele verden – http://www.mingoville.com. Programmet har aktivt været brugt af en tredjedel af danske skoler og institutioner i undervisningen af engelsk.
Chiles og Portugals undervisningsministerier har valgt Mingoville som deres foretrukne læringsredskab til at indfri landenes ambitioner om at styrke elevernes engelskkundskab.
Mingoville bruges dagligt af tusindvis af børn i hele verden.
For yderligere information kontakt: Stephan Stephensen hos DELC på stephan@delc.dk
– (+45) 4056 9808.
”Danmark vil gerne være et videnssamfund, men hvordan eksporterer vi viden? Netop ved at udvikle vores undervisningsmetoder, opbygge en ekspertise og afprøve de nye medier som fx mobiltelefoner, kan vi lave en case hvor der er store eksportmuligheder. Mange steder i Afrika er mobilen det eneste elektroniske medie, som kan give elever adgang til viden.” Stephan Læssøe Stephensen, direktør i Dansk e-Learning Center.