Håndsoprækning: Hvem har udenlandske udgivere/forlag?

Vigild
Level 2 - Grain of sand
Posts: 23
Joined: 02 Nov 2009, 22:50

Håndsoprækning: Hvem har udenlandske udgivere/forlag?

Unread post by Vigild » 04 Feb 2011, 13:57

Som nogle måske ved raser der debat omkring Pligtaflevering af computerspil - og særligt omkring hvordan Det Kongelige Bibliotek håndterer denne opgave.

Jeg har før blogget om problemstillingen:
http://blog.politiken.dk/klik/2011/01/2 ... -egen-lov/

Og det har i dag givet svar fra Per Stig her:
http://www.ft.dk/samling/20101/almdel/k ... 951587.pdf

Kernen er KBs tolkning af, hvornår et spil er dansk - og her skal det enten være fysisk fremstillet i Danmark, have en dansk udgiver eller være på dansk. Per Stigs holdning er, at der er ganske få danskudviklede spil, der falder uden for disse kriterier - hvor Hitman og IOs spil er et af de bedste eksempler: spillene er ikke oversat til dansk og udgives via en udenlandsk udgiver = derfor ikke underlagt pligtafleveringen, da det tolkes som "udenlandsk danica".

Et spil som Limbo har ifølge KB en dansk udgiver - nemlig Playdead selv - så det skal pligtafleveres, men er de fleste dansk-udviklede spil ikke underlagt udenlandske udgivere?

Spørgsmålet er: hvem her i DK foruden IO udvikler spil, der udgives/distribueres af udenlandske udgivere? Min fornemmelse er, at det er langt størstedelen, men kan vi få en håndsoprækning? :)

fredborg
Level 6 - Apprentice
Posts: 68
Joined: 16 Dec 2008, 14:37

Re: Håndsoprækning: Hvem har udenlandske udgivere/forlag?

Unread post by fredborg » 04 Feb 2011, 15:43

Teknisk set lever Limbo vel ikke op til nogen af kravene?

- Det har ingen fysisk distribution.
- Det er udgivet af Xbox LIVE Arcade.
- Det er ikke oversat til dansk.

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Håndsoprækning: Hvem har udenlandske udgivere/forlag?

Unread post by Neogy » 04 Feb 2011, 17:38

Hmm....teknisk set har fredborg vel ret....men synes det ville være en trist dag
hvis limbo ikke bliver set som dansk.

asbjoern.com
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 128
Joined: 10 Mar 2008, 11:48

Re: Håndsoprækning: Hvem har udenlandske udgivere/forlag?

Unread post by asbjoern.com » 06 Feb 2011, 01:57

Jeg synes at der i denne diskussion mangler en konkret stillingtagen til hvorvidt det rent faktisk er fysisk muligt at pligtaflevere. Hvilket når vi snakker digital distribution er stort set umuligt at håndtere, i stedet synes jeg man i denne diskussion skulle ligge vægt på at det kongelige bbliotek ikke lever op til denne del af loven som bliver omtalt i nedenstående paragraf i Per stigs svar:
"Denne type af udgivelser betegnes som udenlandske danica, dvs. udgivelser som kan have betydning for bevaring af dansk kulturarv selv om de ikke er danske. Det Kongeli- ge Bibliotek anskaffer efter en konkret vurdering sådanne værker – både computerspil og andre værker. Biblioteket modtager endvidere i nogle tilfælde sådanne værker som gave. Hvis et fysisk computerspil ikke afleveres til Det Kongelige Bibliotek, retter biblioteket henvendelse til den juridiske person i Danmark, som afleveringspligten påhviler, typisk den danske distributør."
Jeg vil skynde mig at sige at jeg synes pligaflevering af et levn fra fortiden når vi har med digitalt distribueret content at gøre - hvordan vil du eksempelvis pligaflevere et dansk produceret MMO eksempelvis Guppylife?

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Håndsoprækning: Hvem har udenlandske udgivere/forlag?

Unread post by simonmoeller » 06 Feb 2011, 10:48

Ja, det giver vel knapt mening at aflevere noget software som kører live på en server. Uden server virker det ikke. Skal man så aflevere en server der virker sammen med?

Er det bare mig der synes det er lidt spild af ressourcer?

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Håndsoprækning: Hvem har udenlandske udgivere/forlag?

Unread post by henrik_weide » 06 Feb 2011, 17:52

Vigild wrote:Spørgsmålet er: hvem her i DK foruden IO udvikler spil, der udgives/distribueres af udenlandske udgivere? Min fornemmelse er, at det er langt størstedelen, men kan vi få en håndsoprækning? :)
Vores kunder er typisk udenlandske publishers.

/Henrik...
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Håndsoprækning: Hvem har udenlandske udgivere/forlag?

Unread post by henrik_weide » 06 Feb 2011, 17:55

simonmoeller wrote:Er det bare mig der synes det er lidt spild af ressourcer?
Nej, det er det ikke. Jeg synes også det er absurd og latterligt, at bruge tid på den slags nonsens.

/Henrik...
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

Vigild
Level 2 - Grain of sand
Posts: 23
Joined: 02 Nov 2009, 22:50

Re: Håndsoprækning: Hvem har udenlandske udgivere/forlag?

Unread post by Vigild » 07 Feb 2011, 10:39

Vi kan alle hurtige blive enige om, at der er massive udfordringer ved at indsamle mange af de danske spil.

Men første skridt er vel at få den "anerkendt" dansk udviklede spil som dansk kulturarv, og så tage problematikken omkring alt det tekniske bagefter?

Der er jo flere måder at "bevare" et spil på - og nej, det giver ikke mening at bevare et spil som Guppylife uden spillere, men så kan man vel arbejde udfra andre teknikker såsom at filme spillerne, gemme lydklip eller andet, så spillene ikke bliver glemt for eftertiden. Så nej - det er ikke spild af ressourcer, når det samtidig er med til at få øget politikernes og offentlighedens opmærksomhed, når det kommer til danske spil. Alle jeg har talt med går i gulvet, når jeg fortæller, at der blev udgivet over 120 dansk-udviklede spil sidste år - mange tror desvære, at den danske spilbranche kun er Hitman, Limbo og til nød Max & The MAgic Marker....

/T

MoonEyes
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 11 Feb 2010, 12:23

Re: Håndsoprækning: Hvem har udenlandske udgivere/forlag?

Unread post by MoonEyes » 15 Feb 2011, 14:17

I løbet af de sidste par år er udviklingen hos Krea Medie A/S gået fra at være primært spil der: "fysisk er fremstillet i Danmark, har en dansk udgiver eller er på dansk" til at bevæge sig mod udenlandske publishers, spil på andre sprog end dansk - samt produktioner der ikke befinder sig på fysiske medier (download mm.)
vh
SørenJ

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Håndsoprækning: Hvem har udenlandske udgivere/forlag?

Unread post by vonknut » 15 Feb 2011, 16:22

Kan vi ikke bare alle sammen enes om at indlevere nogle obskure filer med en masse garbled data, samt en uforståelig instruktions fil i hvilket setup der skal til at køre den.
-og så også inkludere en frapset video af gameplay.

Det bliver alligevel bare videoen der bliver brugt, hvis der en dag er nogen der kigger på det.....
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Post Reply