Page 1 of 1
DADIU udvider
Posted: 15 Feb 2011, 12:17
by kristine
Det Danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning – DADIU – har siden 2005 lavet tværfaglige produktionsforløb for studerende på en række danske kunstskoler og universiteter.
I efteråret 2011 bliver forløbet for første gang samlet i et semester med både fællesundervisning, kompetence-projekter og afgangsspil med base i både København og Aalborg.
DADIU giver fortsat de studerende en unik mulighed for prøve kræfter med deres fag, skabe tværfaglige netværk og få et glimt af den virkelighed, der venter dem efter uddannelsen. Nu er der bare endnu mere tid til det hele.
Afgangsproduktionerne bliver udvidet med en længere præproduktion, så de studerende får endnu bedre tid til at udvikle de spil, der tidligere har høstet både Indiecade-, Independent Games Festival og Penny Arcade Expo-nomineringer.
Samtidig med udvidelsen arbejdes der på at integrere studerende fra Copenhagen Business School som Business Consultants på produktionerne.
For at deltage i DADIU, skal man være studerende på en af DADIUs medlemsinstitutioner. Se den fulde liste og læs mere på
http://www.dadiu.dk.
DADIU er altid interesseret i feedback og gode forslag. Mail til os på
dadiu@dadiu.dk.
Find os også på Facebook:
http://www.facebook.com/#!/pages/Dadiu- ... 9569424015
Kristine Ploug
Head of Studies
Theodor Christensens Plads 1
1437 Copenhagen K, Denmark
T +45 3268 6519
C +45 2621 0661
kristine@dadiu.dk
http://www.dadiu.dk
Re: DADIU udvider
Posted: 15 Feb 2011, 23:52
by davidhelgason
Det overrasker mig konstant hvordan spiluddannelse jeg møder fra hele verden ikke bruger jeres metoder med at skabe store tværfaglige hold og lade dem producere under simuleret autentiske omstændigheder.
Stor respekt fra Californien – og held og lykke med jeres "næste level!"
d.
Re: DADIU udvider
Posted: 16 Feb 2011, 00:35
by oluf
Jeg har tit og ofte undret mig over at datalogi i Århus ikke er med i dette samarbejde, er der nogen som kender den specifikke årsag til det? Det kan vel næppe kun være et logistisk problem når Digital design og Audio design fra Århus er med?
Det lyder som en rigtig god ny ordning forresten!
Re: DADIU udvider
Posted: 16 Feb 2011, 10:20
by JeppeKM
Godt at se CBS endelig kommer med i spillet!
De perspektiver de kan bidrage med, har i den grad manglet - og jeg håber det vil være med til at professionalisere branchen på den lange bane.
Re: DADIU udvider
Posted: 16 Feb 2011, 10:45
by kristine
@David: Mange tak!
@Oluf: Datalogi på Aarhus Universitet har været med i en periode, da de havde en fokuseret spilprogrammør-uddannelse. Det har de ikke længere, så derfor trådte de ud af DADIU. Vi er dog i kontakt med dem og håber, at de vender tilbage engang. Den nye struktur i DADIU gør det nemlig enklere for uddannelser, der ikke i forvejen er spilspecifikke, at deltage.
@Jeppe: Nemlig!
Kristine
Re: DADIU udvider
Posted: 16 Feb 2011, 13:51
by Zacker
Har I fået arkitekterne med ind igen? De er nu engang, efter min mening, nogen af de mest oplagte kandidater til level designer rollen.
Re: DADIU udvider
Posted: 16 Feb 2011, 16:31
by Neogy
Til dit spørgsmål Zacker, kan jeg sige at level designerne vil umiddelbart komme fra Interaktive Digitale Medier (AAU).
Dette synes jeg selv er en god udvikling, da arkitekter for det meste ikke har nogen teori inden for gameplay, pace, flow
narration eller anden spil teori fundement, som bør tages med i et level designs perspektiv. Derudover har
de for det meste heller ikke prøvet den type software (Unity før det Source) som spillene skal laves i.
Re: DADIU udvider
Posted: 16 Feb 2011, 17:14
by vonknut
+ at arkitekter er dårlige mennesker
-på linie med andre folk der burde være teknikere men som kalder sig kunstnere, fordi at de er for dovne til at lære at gøre tingene ordentligt....
Re: DADIU udvider
Posted: 16 Feb 2011, 20:34
by Neogy
Jeg siger bare at fagligt synes jeg de har mangler i forhold til level designer rollen, ifølge min mening.
At du ikke kan lide dem, Vonknut, må du selv stå til ansvar for.
En anden løsning ville være at arkitekterne blev bedre klædt på til level designer rollen, hvis det var det som de studerende ønskede.
Re: DADIU udvider
Posted: 16 Feb 2011, 21:37
by vonknut
De ville være gode som hjælpere til lead grafikeren.
-f.eks. til at lave ekstra modeller eller "dulle" levels op, efter der havde været en level designer inde over.
Og bare roligt, jeg skal nok selv stå til ansvar for mine holdninger
p.s. hvornår har det hedet sig at man ikke skal kunne li nogen, bare fordi at man synes at de er dårlige mennesker?
Re: DADIU udvider
Posted: 16 Feb 2011, 22:26
by Neogy
Dit foreslag er fint nok, så er det vel bare op til arkitekterne at søge ind.
Hmm du har vel ret, dårlige mennesker har vel også venner.
Re: DADIU udvider
Posted: 16 Feb 2011, 22:55
by JeppeKM
underforstået - dårlige venner?
Re: DADIU udvider
Posted: 17 Feb 2011, 01:30
by petervesti
Tvivler paa at arkitektstuderende gider vaere leveldesignere, mit gaet er, at de nok egentlig helst vil vaere arkitekter
Re: DADIU udvider
Posted: 17 Feb 2011, 08:50
by Tabu
vonknut wrote:+ at arkitekter er dårlige mennesker
-på linie med andre folk der burde være teknikere men som kalder sig kunstnere, fordi at de er for dovne til at lære at gøre tingene ordentligt....
HAHAHA.. det var sgu' årets quote!!! Fantastisk på så mange måder :lol:
Re: DADIU udvider
Posted: 17 Feb 2011, 09:59
by egenfeldt
I forbindelsen med udvidelse tænkte jeg at man også kunne overveje DPU/Århus Universitet hvor de har et stigende fokus på læringsspil (under IT-didaktiske design). Det kunne være interessant at få nogle nye krøllede spil fra et læringsperspektiv. Jeg ved ikke hvad praktiske barriere er men de har stigende fokus på hands-on. Det skulle i så fald være en konstellation hvor man har både en game designer og instructional designer som på store læringsspilproduktioner i udlandet.
Re: DADIU udvider
Posted: 18 Feb 2011, 09:55
by vonknut
Hvis så DPU'erne evt. også har en viden om spiltest og UI, så kunne de også stå for den del (læs: har deres humanistiske metoder på plads, modsat Medialogi og ITU, der er mere hands on).
-tidligere har det jo typisk være produceren/designeren der skulle fascilitere tests og det er meget varierende hvor godt rustede de er til det.
Re: DADIU udvider
Posted: 21 Feb 2011, 14:30
by kristine
DADIU har tidligere haft leveldesignere med som et forsøg i samarbejde med Kunstakademiets Arkitektskole. De er ikke med for tiden, men det er ikke udelukket, at de vender tilbage.
I efteråret 2011 – når den nye struktur starter – deltager der leveldesignere fra Interaktive, Digitale Medier på Aalborg Universitet. Dette er et forsøg med leveldesignere med en anden profil, men leveldesignernes fremtid i DADIU er ikke lagt fast.
@egenfeldt: Det er et interessant bud og bestemt en mulighed.
Som udgangspunkt stiller DADIU ikke indholdsmæssige krav til spillet, så derfor er det allerede en mulighed at lave læringsspil, det er bare ikke blevet gjort endnu. Så vidt jeg husker, var der et forsøg på en af de første årgange, men ellers er det ikke rigtigt sket endnu.
/Kristine