Istedet for at se de manglende investeringspenge som et individuelt problem, ville det så ikke være mere interessant at se dem som et fælles problem og gøre noget ved det?
Det hele store problem ved kollektiv handlen er free-rider problematikken, men lad nu det ligge. Vi står alle overfor problemer med 1) arbejdsintensiv 3D udvikling, 2) viden intensiv programmør opgaver og 3) adgang til kapital.
Vi gerne gøre opmærksom på
www.freelancer.com og
www.odesk.com til at løse det første problem, hvor det globale arbejdsmarked meget hurtigt kan løse dette problem. Hvis det giver anledning til problemer, vil jeg med glæde oplyse den globale markedspris på arbejdsintensiv arbejdskraft.
Det globale arbejdsmarked kan dog ikke levere specialiseret og vidensintensive ressourcer, der primært skabes i lande med velfungerende uddannelsesinstitutioner. Så hvis markedet ikke kan levere det, er vi nødsaget til at skabe uddannelsesinstitutionerne på markedsvilkår for at løse problemet. Og det bedste sted at starte vil jeg mene er på Phillipinerne.
http://www.spiludvikling.dk/viewtopic.php?f=5&t=1569
Tillad mig samtidig at komme med et løsningsforslag til problem nummer 3. Jeg vil ikke mene markedet for kapital er velfungerende, hvorfor man sagtens kan argumentere for støtteordninger til at tilvejebringe innovationer, som markedet ikke kan levere. Men hvis vi skal skabe et velfungerende kapitalmarked for venture investeringer, skal vi skabe nye typer af investorer for hvem det er let, sjovt og engagerende at deltage i spilprojekter.
Jeg foreslår samtlige danske spiludviklere anvender 1 time på at lave et pitch for deres projekt, opload det til
www.slideshare.com, og optag et live pitch med dit webcam. Jeg stiller med glæde en hjemmeside til rådighed, der giver en let og overskueligt ”landing page” til projekter, som investoren nemt og hurtigt kan kigge igennem. Bare send html koden til pitchet. Jeg stiller gerne op personligt med 2-3 pitches for at vise vejen, så der er nogle projekter til at starte med. Desto mere ted.com artigt det kan blive, være desto bedre. Desuden står jeg gerne i spidsen for at udarbejde et engelsk investeringsprospekt til de enkelte projekter. Derfra bliver samtlige projekter oprettet på relevante globale markedspladser for fundraising:
http://www.crunchbase.com/company/caplinked
http://www.crunchbase.com/company/angellist
http://www.crunchbase.com/company/appbackr
http://www.crunchbase.com/tag/fundraising
Dernæst sætter vi den helt store internet marketing maskine i gang. Vi kører en målrettet telemarketing kampagne på samtlige Angel/Venture investorer for at få dem til at kigge potentielle projekter igennem. Et opkald og mail med link til investor prospekterne. Desuden kører vi ”google me” adwords kampagne på samtlige investorer for at få deres opmærksomhed. Eventuelt også en LinkedIn og Facebook kampagne. Flere forslag er velkomne.
Nu sætter vi massivt ind, så det bliver sælgers marked og ikke omvendt. Vi skal ikke længere stå i kø til ”netværk” arrangementer for at snakke med den samme blanke pengemand. Nu har jeg aldrig haft succes på de fysiske markedspladser for venture kapital, men jeg vil mene potentialet for optimering og skabelsen af en større effeciens på nettet er enorm. Det kan eventuelt forklare hvorfor Angellist er så succesfuld i øjeblikket, fordi et online marked såmen er mere effektivt. Det handler i bund og grund om opbygning af tillid.
Havde nogen venner der ikke helt lykkedes med et lignende initiativ i form af capitalgateway, men jeg vil ikke mene man kan køre konceptet som et selvstændigt forretningsområde. Vi har snart omkostningsstrukturen til at gøre vores virksomhed klar til kapitalindsprøjtning, så jeg skal alligevel gennem denne proces, men i stedet for den traditionelle ”kapitalrejse”, så lad os angribe markedet på en hel anden måde. Hvem vil med?
Et hurtigt budget til dem der er med på vognen:
• 1.000 USD : Design og opsætning af website: 1.000 USD
• 1.000 USD : Virtuel Assistent til oprettelse og vedligeholdelse af profiler
• 3.000 USD : Engelsk talende telemarketing og mail kampagne
• 2.000 USD : Internet marketing kampagne
• 3.000 USD :til profilering og udarbejdelse af forretningsplaner og investor management
Ialt: 10.000 USD
Så det er et samlet budget på omkring 10.000 USD, som skal deles mellem alle de investor søgende virksomheder. Nu afhænger den individuelle pris af antallet af tilmeldinger, men man får følgende for sine penge:
Oprettet profil på samtlige webbaserede markedspladser for kapital
En engelsk forretningsplan med investor prospekt
Dokumenteret kaldeliste på investorer med tilbagemelding på interesse
Online tracking af alt trafik fra interesserede investorer
Hvad ville det koste, hvis vi individuelt skulle løfte opgaven og rejse kapital til hver vores projekter? Hvis vi gør det i fællesskab, allierer os,
vil vi stå stærkere på markedet med et bedre udbud, der automatisk vil skabe en efterspørgsel. Så skal markedsmekanismerne nok sikre dig og din virksomhed den bedst mulige aftale om kapitaltilførsel.
"United we stand, Divided we fall"
Værsgo skyd den ned?